Test: Škoda Fabia 1,4 TDI

Prvá generácia Fabie bola na Slovensku aj v Čechách mimoriadne úspešná a dlho bola v obidvoch krajinách najpredávanejším autom. Či môže mať aj nová generácia rovnaké ambície, sme sa pokúsili zistiť v redakčnom teste modelu Škoda Fabia 1,4 TDI.

07.04.2008 07:46
Škoda Fabia 1,4 TDI Foto:
Na tvary novej Fabie si už mnohí zvykli.
debata

Nová Fabia je o 4 milimetre užšia ako tá predchádzajúca. Samozrejme, to nie je veľa, ale keďže je výrazne vyššia a dlhšia, opticky pôsobí oveľa užšie ako v skutočnosti je. Toto je fakt, na ktorý si bude musieť budúci majiteľ zvyknúť. Na druhej strane sa vyššou karosériou získal väčší priestor hlavám cestujúcich na zadných sedadlách, ktorého nemala predchádzajúca generácia Fabie na rozdávanie. Celkovo ale dizajn novej Fabie, až na nesúmerné proporcie, vnímame pozitívne.

Kvalitný interiér

Aj keď má nová Fabia rovnakú podvozkovú platformu ako jej predchodkyňa, v interiéri nezostal kameň na kameni. Pokrok v kvalite interiéru je nie len hmatateľný, ale aj viditeľný. Vítané spestrenie priniesli aj hlavné prístroje s dvojitými ručičkami a príjemným podsvietením. Vo verzii Elegance nám život spríjemňovali aj sériovo dodávané vyhrievané sedadlá a zadný parkovací senzor so zobrazovaním vzdialeností na oboch stranách. Dojem kazila vari iba odkladacia skrinka pred spolujazdcom, ktorá je rozdelená na dve časti. Vďaka tomu sa ani do jednej z nich nevojde nič objemnejšie.

Za volantom, nastaviteľným v oboch smeroch, sa dá rýchlo nájsť ideálna poloha napriek relatívne vyššiemu posedu. Za to ale opäť môže vysoká karoséria s vysoko umiestnenými spodnými hranami okien. Fabia sa veľmi ľahko ovláda. Sily potrebné na točenie volantom a radenie sú veľmi malé. Prevodovka je pritom nadpriemerne presná, rovnako ako riadenie. To ale napriek tomu nepôsobí rušivým dojmom. Výhrady máme iba k ručnej brzde, ktorá sa nedá celkom zatiahnuť, keď je lakťová opierka v najnižšej polohe. No a iba čiastočné zatiahnutie, ktoré pôsobí bohužiaľ na bubnové brzdy, je na prudších svahoch nedostačujúce.

V interiéri je dostatok miesta ako vpredu, tak aj vzadu. Fabia je schopná pohodlne odviesť štyroch dospelých ľudí aj na dlhšie vzdialenosti. Navyše pritom disponuje batožinovým priestorom, ktorý patrí k tým najväčším v triede. Čo sa teda týka vnútorného priestoru, Fabia spĺňa všetky predpoklady menšieho rodinného auta.

Kultúra chodu

Trojvalcové vznetové agregáty 1,4 TDI si medzi sebou na výrobnej linke pošuškávajú o tom, že vraj existuje niečo, čomu iné motory hovoria kultúra resp. kultivovanosť chodu. Nevedia však celkom presne, čo tento pojem znamená. Motor v nami testovanej Fabii to dokonca ani nemá z prvej ruky. Počul to iba od kolegu v sklade. Inak je to ale dobrý chlapík. Poctivo si robí svoju prácu a nepýta veľa. Svižná jazda mimo mesto vás bude stáť iba 4,8 litra nafty na 100 km. Na diaľnici pri konštantnej stotridsiatke pýta rovných 5 litrov. No a pri umiernenej jazde mestom naša spotreba predstavovala iba 5,3 litra, čo je dokonca menej, ako udáva výrobca. Motor s výkonom necelých 60 kW dodáva Fabii nečakane dobrú úroveň dynamiky. Kvôli svojej výške sa karoséria v zákrutách nakláňa trochu viac ako sme zvyknutí a na limite sa dostaví mierna a ľahko korigovateľná nedotáčavosť. Všetko sa to však pohybuje v tých správnych medziach.

Resumé

Ak vám neprekáža pomerne kontroverzný dizajn novej Fabie a zvuk motora, ktorý pripomína isté poľnohospodárske stroje, s touto verziou budete určite spokojní. Na proporcie Fabie sme si počas týždňa, ktorý sme s ňou strávili, nezvykli, no na zvuk sa dá zvyknúť aj rýchlejšie. A spo­treba okolo 5 litrov nafty na 100 km hovorí sama za seba.

Cena základného modelu: Škoda Fabia Elegance 1.4 TDI 59 kW: 494 900 Sk

Cena testovaného vozidla:  531 000 Sk

Sériové vybavenie:
Airbag vodiča aj spolujazdca, bočné airbagy, protiblokovací systém ABS vrátane ASR+MSR+Dual rate, autorádio Dance s CD+MP3+audi­ovstup,  elektrohydraulický posilňovač riadenia, elektrické ovládanie predných okien a zrkadiel (vyhrievané), centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, halogénové projektorové svetlomety, klimatizácia s poloautomatickou reguláciou, lakťová opierka vpredu, predné hmlové svetlomety, príprava na rádio (8 reproduktorov a anténa), parkovací senzor vzadu, tempomat, výškovo a osovo nastaviteľný volant, 15“ hliníkové disky kolies Antares, palubný počítač, výškovo nastaviteľné a vyhrievané sedadlá vpredu, štvorramenný kožený volant, držadlo ručnej brzdy, hlavica a manžeta radiacej páky v koženom prevedení

Príplatkové vybavenie testovaného vozidla:
Metalický lak: 10 000 Sk, „Climatronic“ – automatická klimatizácia s pachovým filtrom: 15 600 Sk, „Maxi dot“ – bodový displej palubného počítača: 5200 Sk, malý kožený paket – zahŕňa športový trojramenný kožený volant, držadlo ručnej brzdy, hlavicu a manžetu radiacej páky v koženom prevedení: 2000 Sk, predné hmlové svetlomety s „Corner“ funkciou: 3300 Sk

Technické údaje
Motor: Radový trojvalcový turbodúchadlom preplňovaný vznetový motor, vodou chladený s priamym vysokotlakovým vstrekovaním paliva, ventilový rozvod OHC, zdvihový objem valcov 1422 cm3, maximálny výkon 59 kW (80 k) pri 4000 ot/min, maximálny krútiaci moment 195 Nm pri 2200 ot/min.

Priemerná spotreba: 4,6 litra/100 km

Prevodovka: päťstupňová  manuálna prevodovka, trecia suchá jednokotúčová spojka, pohon predných kolies.

Podvozok: Vpredu: nezávislé zavesenie kolies na trojuholníkových ramenách a vzperách typu McPherson s priečnym skrutným stabilizátorom,  vzadu kľuková náprava s vlečnými ramenami, vinuté pružiny vpredu aj vzadu

Brzdy:  vpredu kotúčové s vnútorným chladením, vzadu bubnové brzdy, protiblokovací systém ABS, ručná brzda pôsobiaca na zadné kolesá

Karoséria: 5– dverový hatchback, DxŠxV 3992×1642×1498 mm, rázvor osí kolies 2462 mm, pohotovostná hmotnosť 1130 kg, celková hmotnosť 1645 kg, Objem batožinového priestoru 300/1163 litrov,

Zrýchlenie: z 0 – 100 km/h: 13,2 s

Maximálna rýchlosť: 172 km/h

debata chyba
Články podľa značiek