Test: Peugeot 508 2.2 HDi GT - krok nemeckým smerom

Nový Peugeot 508 opustil extravagantnosť doterajších Peugeotov a zvolil racionálnejší prístup k veci. Verzia 508 GT však svojím vyspelým podvozkom prevzatým z modelu 407 ako jediná vybočuje z radu.

, 18.10.2011 14:37
Peugeot 508 GT Foto:
Peugeot 508 si dizajnovo veľmi polepšil. Výstredné krivky jeho predchodcu nahradili nadčasové a elegantné línie.
debata (2)

Peugeot sa poučil z minulosti. Pochopil, že konkurovať vo vyššej triede nemeckým prémiovým ikonám dnes už nemá význam a že príliš extravagantný dizajn nie je zárukou úspechu. Luxusný model 607 a avantgardný Peugeot 407 preto nahradil novým, konzervatívnejším modelom 508. Je to asi najviac „nemecký“ Peugeot všetkých čias. To však nie je výčitka. Práve naopak, presvedčili sme sa o tom počas testu najdrahšej verzie 508 2,2 HDi GT.

Kratší predný previs pôsobí vyváženejším dojmom... Foto: Václav Lipavský
Peugeot 508 GT Kratší predný previs pôsobí vyváženejším dojmom ako ten na Peugeote 407.

To, že sa päťstoosmička rodila na čistom hárku papiera, je zrejmé už z jej rozmerov. Dĺžkou 4,8 metra a rázvorom 2817 mm sa doťahuje na velikánov strednej triedy, akými sú Škoda Superb, Opel Insignia či Ford Mondeo. Napokon, v porovnaní so starou vlajkovou loďou 607 z nej ubudlo iba desať centimetrov. Zato šírkou je opäť na špici.

Ani najvýkonnejšia verzia svoj vzhľad neničí... Foto: Václav Lipavský
Peugeot 508 GT Ani najvýkonnejšia verzia svoj vzhľad neničí nevkusným spojlerom.

Dizajn sa zmenil na nepoznanie. Peugeot dal zbohom gýčovým levím asociáciám, vyumelkovaným barokovým líniám aj prebujnenej tlame či gigantickým predným svetlám. Je stvárnený menej vtieravo, ale o to nadčasovejšie. Má perfektné proporcie s vysokým pontónom a nižšou, športovo ladenou kabínou. O to viac na ňom vyniknú emocionálne prvky inšpirované štúdiami 5 by Peugeot a kupé SR1. Vidno to na prednej maske, uhrančivých svetlách či veľmi efektne riešených prelisoch oboch kapôt. Moderný „look“ umocňujú denné LED-svetlá a zadná LED-technológia.

Vzadu sú efektné LED svetlomety. Foto: Václav Lipavský
Peugeot 508 GT Vzadu sú efektné LED svetlomety.

Za zmienku určite stojí špičková hodnota koeficientu aerodynamického odporu Cx 0,25!

Vnútri vyššia kvalita

Interiér sa nesie v duchu vysokej kvality a veľkorysého priestoru na predných a zadných sedadlách. Akoby ste sedeli v niektorom z nemeckých prémiových modelov. Nie je tu nič, čo by vás rušilo. Jednoduchá palubná doska a široký stredový tunel dodávajú interiéru v kombinácii s kvalitnými materiálmi od mäkčených plastov, cez kožu a klavírne obklasy potrebnú dávku prestíže. To všetko bez zbytočných výstrelkov. Táto striedmosť však nepôsobí vonkoncom nudne.

Palubná doska vyniká kvalitným spracovaním aj... Foto: Václav Lipavský
Peugeot 508 GT Palubná doska vyniká kvalitným spracovaním aj materiálmi.

Sedadlá sú široké a mimoriadne pohodlné. Ponúkajú však len priemernú bočnú oporu, hoci ide vo verzii GT o ich športovú modifikáciu. Veľkú pochvalu si zaslúži prístrojový panel s veľkými analógovými stupnicami a prémiovou grafikou palubného počítača. To platí aj o centrálnom displeji multifunkčného systému ovládaného rozhraním na stredovej konzole.

V anatomických sedadlách sa sedí príjemne aj na... Foto: Václav Lipavský
Peugeot 508 GT V anatomických sedadlách sa sedí príjemne aj na dlhších cestách.

Novinkou je výsuvný head-up displej na vrchu palubnej dosky, známy už z modelu 3008 a 5008. V porovnaní s tým, ktorý zobrazuje údaje priamo na čelnom okne, mu však nemožno pripočítať žiadne body k dobru. Veľkým prekvapením je umiestnenie tlačidla štartovania a elektrickej parkovacej brzdy na ľavej strane palubnej dosky a ovládanie head-up displeja ovládačmi vo výklopnej schránke.

Vzadu je ponuka miesta až nadštandardná. Foto: Václav Lipavský
Peugeot 508 GT Vzadu je ponuka miesta až nadštandardná.

Poloha multimediálneho rozhrania sa v dnešných časoch už nadobro udomácnila na stredovej konzole, celkom mimo zorného pola vodiča, takže Peugeotu to extra vyčítať nebudeme. Inak vám nepripraví žiadne ergonomické rébusy. Ľahko si v ňom nájdete optimálnu polohu. To aj vďaka veľkému rozsahu nastavenia sedadiel a volantu.

Skromný zoznam príplatkov

Vybavenie verzie GT je pomerne veľkorysé, zahŕňa napríklad 2-zónovú klimatizáciu, natáčacie bi-xenónové svetlá so samočinným prepínaním diaľkového režimu, navigáciu či polokožené čalúnenie. Priplatiť si môžete za 4-zónovú klimatizáciu alebo špičkové audio JBL.

No na druhej strane sú tu aj neodpustiteľné prehrešky. Peugeot napríklad úplne ignoruje najnovšie bezpečnostné prvky od radarového tempomatu s pribrzďovaním cez monitorovanie únavy vodiča až po detekciu nedobrovoľného opustenia jazdného pruhu alebo slepého uhla v zrkadlách. V príplatkoch nenájdete cúvaciu kameru ani samočinné parkovanie, ktoré sa dnes dostáva aj do áut nižšej strednej triedy. (Ford Focus , Škoda Yeti…) Uspokojiť sa musíte s meraním parkovacieho miesta.

Prístup do kufra je na pomery sedanov dobrý, na... Foto: Václav Lipavský
Peugeot 508 GT Prístup do kufra je na pomery sedanov dobrý, na testovanom aute bolo každé otváranie veka sprevádzané hlasným vŕzganím.

Kufor s objemom 473 litrov neurazí, ale ani neočarí. To najmä z dôvodu vysokej nakladacej hrany a malého schodíka, ktorý vznikne pri zložení zadných operadiel. Zvyknúť si musíte aj na stekajúcu vodu do kufra v zlom počasí pri otvorení veka. Určite vám však budú chýbať odkladacie miesta v interiéri. Na tie je päťstoosmička naozaj skúpa. Schránka pred spolujazdcom, v stredovom tuneli či schránky vo dverách sú malé. Niet si kam položiť mobil ani kľúč.

Namiesto lepiacej sady malo... Foto: Václav Lipavský
Peugeot 508 GT Namiesto lepiacej sady malo "naše" auto dojazdovú rezervu.

Pod kapotou je kráľom nafta

Nový diesel 2.2 HDi je nielen najsilnejším dieselom v ponuke, ale zároveň najvýkonnejšou verziou celého modelového radu. Výkonom 150 kW a špičkovým krútiacim momentom 450 Nm patrí na absolútnu špičku, porovnateľnú len s novým motorom 250 CDI od Mercedesu a agregátom 23d od BMW. Na rozdiel od nich však požíva len jedno turbodúchadlo.

Motor 2.2 HDi má najmä v strednom otáčkovom... Foto: Václav Lipavský
Peugeot 508 GT Motor 2.2 HDi má najmä v strednom otáčkovom pásme sily na rozdávanie.

Nemeckú konkurenciu však pripomína aj pomerne tvrdým zvukovým prejavom na voľnobehu a v spektre nízkych otáčkach. S pohybom ručičky otáčkomeru sa však táto kulisa začne pomaly strácať. Dobrý akustický komfort je aj výsledkom špičkovej aerodynamiky.

O dynamike, ktorú päťstoosmička ponúka, pochybovať naozaj nemusíte. Problémy jej nerobia predbiehacie manévre vo vyšších rýchlostiach a sily má dosť pri stúpaní aj plnom naložení. S poriadnou nádielkou newtonmetrov však občas zápasí predná hnaná náprava, čo cítiť na volante. Aj preto je dobré, že motor spolupracuje výhradne so 6-stupňovou automatickou prevodovkou, ktorá dávkuje výkonový potenciál jemnejšie. Ak nie ste priaznivcom automatov, môžete využiť sekvenčné radenie alebo športový mód. Na rýchlosť a hladkosť reakcií sa sťažovať určite nebudete.

Šesťstupňový automat radí rýchlo a hladko. Foto: Václav Lipavský
Peugeot 508 GT Šesťstupňový automat radí rýchlo a hladko.

Spotreba sa po týždňovom teste síce ustálila na veľmi slušných 7,2 litra, ale v meste a na krátke vzdialenosti môžete odčítať z palubného počítača aj hodnoty nad desať litrov. Škoda, že Peugeot nepoužil stop-štart systém ani systém regenerácie brzdnej energie.

Koniec plavnej jazdy

Verzia GTI sa na rozdiel od ostatných päťstoosmičiek môže pochváliť vyspelejšou konštrukciou podvozka. Predné tlmičové vzpery McPherson nahradili totiž dvojité trojuholníkové ramená. To spolu s tuhším odpružením prináša GT suverénnu stabilitu, malé náklony a odolnosť proti vrodenej nedotáčavosti, ale plavnosť typickú pre francúzske autá tu nehľadajte. Aj tu sa totiž Peugeot priblížil nemeckým štandardom stavaným pre kvalitnú infraštruktúru. Zvlášť malé nerovnosti sa prenášajú do interiéru s väčšou intenzitou.

Nízkoprifilové pneumatiky robili na dierach... Foto: Václav Lipavský
Peugeot 508 GT Nízkoprifilové pneumatiky robili na dierach pomerne výrazný hluk.

Podobne je to s tuhším naladením riadenia. Ak vám to prekáža, musíte zvoliť inú verziu bez športového podvozku, pretože Peugeot, bohužiaľ, nemá v zálohe adaptívne tlmiče. A to je v tejto triede veľkým prekvapením, zvlášť ak sa dnes podobnou technológiou môžu pochváliť aj podstatne lacnejšie autá nižšej strednej triedy ako Volkswagen Golf, Opel Astra či Ford Focus.

Nárazník je elegantný a jeho estetickú hodnotu... Foto: Václav Lipavský
Peugeot 508 GT Nárazník je elegantný a jeho estetickú hodnotu neznižujú žiadne čierne ochranné lišty, ale v praxi ho pred poškrabaním nič nechráni.

Tak či tak je Peugeot 508 obrovským krokom vpred, ktorý mu do budúcna garantuje omnoho úspešnejšiu kariéru ako v prípade jeho predchodcu. Zlákať môže totiž aj úplne nových zákazníkov, ktorí doteraz na kúpu auta francúzskej proveniencie ani len nepomysleli.

Pohľadom Václava Lipavského

Peugeot chce čo najskôr zabudnúť na obdobie... Foto: Václav Lipavský
Peugeot 508 GT Peugeot chce čo najskôr zabudnúť na obdobie gigantických nasávacích otvorov v nárazníkoch.

Na záver testu pridám k Tomášovým aj niekoľko mojich postrehov. Vrcholná verzia GT by mala byť predovšetkým o intenzívnejších jazdných zážitkoch, napriek tomu mi nedá, aby som sa nepridal ku kritike nedostatku odkladacích priestorov. V tomto segmente je neodpustiteľné, keď si nemáte kde položiť peňaženku alebo mobilný telefón. Do dverí sa síce vojdú, ale nemáte ich po ruke a telefón vám tam nekontrolovane lieta zo trany na stranu. Pozor si treba dávať aj na dva držiaky nad autorádiom. Ak vám z pohárov v nich niečo vytečie, trafí to rovno panel rádia.

Odkladacích miest je málo, ešte aj box pod... Foto: Václav Lipavský
Peugeot 508 GT Odkladacích miest je málo, ešte aj box pod lakťovou opierkou je malý.

Štandardné verzie Peugotu 508 majú vpredu nápravu so vzperami MacPherson (znižovanie výrobných nákladov), verzia GT ako jediná využíva podvozok modelu 407 s lichobež­níkovou prednou nápravou (vzadu je celohliníková štvorprvková náprava, z ocele sú len jej dve spodné ramená) s vysokou hliníkovou tehlicou. Jej konštrukcia je tak špecifická, že podrobný opis by zabral polovicu tohto testu. Budem preto stručný a spomeniem len, že jej najväčšou výhodou je udržanie kolesa v ideálnej polohe voči ceste v celej dráhe preruženia. Čo to znamená v praxi? Možnosť jemnejšieho a komfortnejšieho naladenia pruženia pri zachovaní úžasnej priľnavosti predných kolies (pseudoMacPherson tieto dve požiadavky nedokáže spojiť).

Lichobežníkové nápravy sa zo strednej triedy... Foto: Václav Lipavský
Peugeot 508 GT Lichobežníkové nápravy sa zo strednej triedy pomaly vytrácajú. Sú drahé, nie je na ne v podbehoch miesto a zákazníci ich nevedia oceniť.

A ako vnímate rozdiel medzi MacPhersonom a lichobežníkovou nápravou spoza volantu? Pozrite, pri normálnom jazdení vám môže byť úplne jedno, akú má váš Peugeot vpredu nápravu. Väčšina vodičov rozdiel nespozná, klasický MacPherson bude pre mnohých dokonca komfortnejší, pretože na rozbitej ceste netrhá volant z rúk a auto nevymetá každú koľaj. Výhody lichobežníkovej nápravy sa prejavia až pri výrazne dynamickej jazde. Vtedy pocítite potlačenie nedotáčavosti a lepšiu ochotu auta meniť smer. Naplno sa to ukáže v sérii za sebou nasledujúcich rýchlych zákrut, teda v momentoch, kedy sa auto vplyvom odstredivých síl preklápa z jednej strany na druhú. Vtedy cítite, že dvojité ramená dokážu vyťažiť zo sériových pneumatík Michelin Primacy HP 235/45 R 18 viac priľnavosti, vnútorné odľahčené koleso nestráca kontakt s cestou a vďaka lepšej trakcii predvádza verzia GT atletickejšie výjazdy zo zákrut. Všimnete si to aj pri panickom brzdení v nájazde do zákruty. Ak počas brzdenia trafíte niekoľko dier, auto spomaľuje účinnejšie, než s klasickou prednou nápravou. Treba dodať, že nadvihovanie zadnej časti počas brzdenia celkom účinne eliminuje konštrukcia pozdĺžnych vodiacich ramien zadnej nápravy (tento efekt potláčania náklonov pri prudkom brzdení rovnako dobre predvádzal už Peugeot 407).

Zadná štvorprvková náprava tiež nepatrí k... Foto: Václav Lipavský
Peugeot 508 GT Zadná štvorprvková náprava tiež nepatrí k najlacnejším záležitostiam. Jazdným vlastnostiam však prospieva.

Zároveň sa však musíte zmieriť s faktom, že ani nálepka GT nerobí z veľkého Peugeotu športové náradie. Dlhé previsy vytvárajú pri zmenách smeru obrovský zotrvačný moment a ak máte cit pre riadenie, ľahko odhalíte mierne vlnenie auta pri ostrej jazde. Síce drží ako pribité, ale s každým otočením volantu jednoducho cítite, ako nasilu meníte smer pohybu obrovskej masy železa pred osou predných a za osou zadných kolies. Páčilo sa mi, že ani na sérii za sebou nasledujúcich vĺn nemalo auto tendenciu nekontrolovane sa rozkývať.

Nádržka v motorovom priestore prezrádza... Foto: Václav Lipavský
Peugeot 508 GT Nádržka v motorovom priestore prezrádza prítomnosť elektrohydraulického posilňovača riadenia.

K motoru tiež len veľmi stručne. Výborný liatinový agregát DW12 (v modifikovanej podobe ho nájdete aj v Mondeu 2.2 TDCi) je chrakteristický predovšetkým svojim enormným záťahom v spodnom a strednom otáčkovom pásme. Šesťstupňový automat to samozrejme rád využíva a ani pri vyslovene dynamickej jazde nepúšťa motor do vysokých otáčok. Zadupnete plynový pedál do podlahy, hydrodynamický menič vyženie motor na 1200 otáčok a v tom momente akoby sa uzamkol. Žiadny hluk vytočeného motora, len hlboký nádych sprevádzaný mohutným zrýchľovaním a postupným nárastom otáčok. Prvý rýchlostný stupeň prevodovka dokonca často ignoruje. Pri ležérnejšom rozbiehaní tam automat okamžite zaradí dvojku a na jednotku nepodradí, ani keď stlačíte pedál až k podlahe. Je to taká súkromná naftová lokomotíva. Tejto charakteristike zodpovedajú aj váhavejšie štarty od semaforov.

Tak tomu hovorím poriadny výfukový tlmič.... Foto: Václav Lipavský
Peugeot 508 GT Tak tomu hovorím poriadny výfukový tlmič. Ktovie koľko si zaň Peugeot pri výmene vypýta?

Myslím, že verziu GT si budú ľudia kupovať viac kvôli výbave a prestíži ako jazdným vlastnostiam. Tie pri normálnom jazdení veľmi neoceníte. 508 GT má síce príjemne poddajný charakter, ale jeho volant vám v rukách naozaj tancuje o niečo viac ako pri ostatných verziách. A to dnešní zákazníci veľmi nemusia. A že je v rýchlych oblúkoch výrazne obratnejší, mnohý z nich nikdy nezistia. Ponúkanie lacnejšieho podvozku pre ostatné verzie tak zo strany automobilky úplne chápem. Skutočnú technickú hodnotu auta dnes žiaľ ocení len málo zákazníkov.

Výhody Nevýhody
pohodlné sedadlá chýbajú adaptívne tlmiče
jazdné vlastnosti málo odkladacích priestorov
akustický komfort priemerný kufor
Technické údaje
Model: Peugeot 508 HDi GT
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Objem motora (cm3): 2179
Výkon (kW/ot.): 150/3500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 450/2000
Prevodovka: 6-automat
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4792/1853/1456
Rázvor náprav (mm): 2817
Objem bat. priestoru (l): 473
Maximálna rýchlosť (km/h): 234
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 8,2
Komb. spotreba (l/100 km): 5,7
Cena: 37 800 €
Sériové vybavenie GT (vybrané prvky):
ESP, 6× airbag, výšková regulácia predných sedadiel, dvojosová regulácia volantu, bi-xenónové adaptívne svetlá, denné LED-svetlá, predné hmlové svetlá, parkovacie predné a zadné senzory, dažďový a svetelný senzor, el. parkovacia brzda, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, detekcia tlaku v pneumatikách, automatická prevodovka, polokožené čalúnenie, el. nastaviteľné predné sedadlá, masážna funkcia sedadla vodiča, dvojzónová klimatizácia, head-up displej, navigácia, audio s CD, 18-palcové disky, dve koncovky výfuku, športový podvozok
Autozor: Peugeot 508 – aktuálne ceny, výbava a porovnanie s konkurentmi
2 debata chyba
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek