Test: Renault Mégane Coupé 1.6 dCi – zabaví a nezruinuje

Jazdí na naftu, na jeho zadné sedadlá leziete ako za guľomet a na rozbitých cestách rýchlo odhalí limity svojho jednoduchého podvozku. Tak prečo práve Mégane Coupé 1.6 dCi? Máme odpoveď.

19.12.2012 17:04
Renault Mégane Coupé 1.6 dCi Foto:
Aj s naftovým motorom 1.6 dCi vie byť Coupé zábavným autom.
debata (9)

Renault je ďalším z radu, ktorý to na zákazníkov skúša lacnou technikou zabalenou v peknej karosérii. Vadí to však niekomu? Myslíme, že nie. Ľudia chcú pekné a lacné autá, takže automobilka neexperimentuje a postaví len to, čo je schopná dobre predať. Pozrite, nemusíme sa tváriť, že vyrába tie najtrvanlivejšie autá, ani sa nebavme o ich zostatkovej hodnote. Auto dnes plní úlohu spotrebnej jednorazovky, ktorá má až do zodratia slúžiť prvému majiteľovi. Čo príde potom, nikoho nezaujíma. Spomínané „zodratie“ si navyše predstavte ako presne definovaný proces, na konci ktorého budete nútení zájsť k predajcovi po ďalšie nové auto. Na presne naplánované „dožitie“ existuje niekoľko spoľahlivých spôsobov, pričom jedným z nich je aj výrobcom predpísaná údržba nastavená tak, aby vám auto „kľaklo“ v ten správny čas. A aby bol proces neustálej obmeny vozového parku poistený, máme tu „ekologickú“ legislatívu, ktorá kolobeh cyklickej spotreby postrkuje tým správnym smerom. Aby sme to trochu vysvetlili, účelom tohto úvodu nie je vytvoriť paniku, ani vám skaziť náladu, či vziať ilúzie, len ozrejmiť fungovanie dnešného automobilového trhu a v kontexte toho poukázať na úlohy dnešných áut – byť príťažlivé, zábavné, úsporné a dosť lacné na to, aby ste ich mohli pravidelne obmieňať. Čo z toho považujete za dobro alebo zlo, necháme na vás.

Nech sa už však na dnešný automobilový svet pozeráte akoukoľvek optikou, nemôžete ignorovať fakt, že Renault v tom vie celkom slušne chodiť. Ponúka dostupné autá s dobre zamaskovaným spotrebným charakterom, ktoré sa v otázkach spoľahlivosti s uspokojivou pravidelnosťou nenápadne zlepšujú. Mégane Coupé je toho výborným dôkazom. Dá sa naň pozerať, má príjemnú kabínu a čo je pri kupé naozaj dôležité, je zábavný. Testovali sme Renault Mégane Coupé 1.6 dCi.

Podľa technického preukazu má Coupé 1.6 dCi... Foto: Václav Lipavský
Renault Mégane Coupé 1.6 dCi Podľa technického preukazu má Coupé 1.6 dCi prevádzkovú hmotnosť 1477 kg. Jeho užitočné zaťaženie je 477 kg.

Dostupná zábava

Určite budete súhlasiť, že objavovanie limitov v tak ultimatívnom aute ako Mégane RS je nebezpečné pokúšanie osudu. Jednoducho adrenalínová hra pevných nervov a spotených dlaní, ktorá nemá v bežnej premávke čo hľadať. A nejde len o prísny policajný dohľad, či radary číhajúce za každým rohom, auto ako RS totiž svoj talent naplno odhalí až v rýchlostiach, z ktorých sa vám aj okoliu roztrasú kolená. Vlastne ho ani nemáte kde využiť. Viete čo, kašlite naň, pre dnešný svet plný dopravných obmedzení a zničených ciest má Renault niečo lepšie – testované Coupé 1.6 dCi. Jazdenie s ním je zábavný, pohodlný a v konečnom dôsledku aj relatívne lacný proces.

Nafta, ktorá nenudí

Papierovo na tom naftové Coupé nie je najlepšie, tu sa však nehrá na čísla, ale skutočné pocity za volantom. A tie sú v určitých momentoch fantastické.

Jeho volantom sa najmä na rozbitých cestách... Foto: Václav Lipavský
Renault Mégane Coupé 1.6 dCi Jeho volantom sa najmä na rozbitých cestách dosť natočíte, stojí to však za to.

Jasné, jeho podvozok za veľa nestojí, namiesto preklínania sa však môžete viac sústrediť na jazdu a jeho nevýhody obrátiť na zábavu. Výbornou príležitosťou sú rozbité povrchy, kde si jednoduchá zadná náprava rýchlo siahne na dno svojich možností. Mégane sa tu roztancuje a neprestajne žiada o korekcie volantom. Prečo však nadávať, keď sa tým môžete celkom slušne baviť? Riadenie nie je najpresnejšie, no udržanie auta v želanom smere (počas veľmi dynamickej jazdy) je nečakane zábavné. Ak by mal vzadu namiesto jednoduchej torznej priečky viacprvkové zavesenie, bol by istejší a na náročných úsekoch aj rýchlejší, máme však podozrenie, že by nás tou precíznosťou trochu nudil. Nie, takto je to fajn.

Jednoduchá zadná náprava na dierach poskakuje a... Foto: Václav Lipavský
Renault Mégane Coupé 1.6 dCi Jednoduchá zadná náprava na dierach poskakuje a nedrží. Zaujalo nás, ako blízko plastovej vane na rezervu je rozpálený výfukový tlmič. Izolačný plech medzi nimi má veru poriadnu zodpovednosť.

Musíte však poznať hranice a netlačiť na pílu. Naftové Coupé nie je športové auto a pri veľmi rýchlej jazde začne strácať pôdu pod nohami. Ramená prednej nápravy vplyvom veľkých odstredivých síl trochu povolia, cez mäkké silentbloky začnú búchať do pomocného rámu a náprava stratí svoj pevný postoj. Slabé miesta v tej chvíli ukáže aj motor (pomalé reakcie na plyn) a prevodovka (typ ND4009) odmietne poslušnosť. Jej páka má síce príjemne krátke dráhy, no pri radení prevodových stupňov ju musíte do konečných polôh nepríjemne nútiť. Akoby nebola na takúto jazdu stavaná. Keby ste si chceli pomôcť medziplynmi, zistíte, že odozvy motora 1.6 dCi sú príliš pomalé a nedovolia presnú prácu s plynom. Roztočiť ťažký kľukový mechanizmus, vrátane patrične dimenzovaného zotrvačníka, skrátka chvíľu trvá.

Z hľadiska servisu poteší oddeliteľný čap... Foto: Václav Lipavský
Renault Mégane Coupé 1.6 dCi Z hľadiska servisu poteší oddeliteľný čap spodného ramena (na prednej náprave).

Tiež zabudnite na vyvažovanie auta plynom. Ovplyvňovanie miery nedotáčavosti jemným pridávaním a uberaním plynu je skôr doménou prepĺňaných benzínových verzií (a aj tie na to potrebujú optimálne otáčky), tu skôr volíte vhodnú nájazdovú rýchlosť a keď je najhoršie, pomáhate si brzdou. O nejakej precíznej hre nemôže byť reč.

Pneumatiky s rozmermi 205/55 R 16 poskytujú... Foto: Václav Lipavský
Renault Mégane Coupé 1.6 dCi Pneumatiky s rozmermi 205/55 R 16 poskytujú optimálnu priľnavosť. Širšie gumy vyzerajú dobre a auto je v nich rýchlejšie, chce to však viac skúseností a odvahy, čo posúva zábavu do menej dostupných sfér.

Ale pozor, čím jednoduchší a hravejší podvozok je, tým viac mení svoje správanie pri obsadení zadných sedadiel. S prázdnym Coupé sa zabávajte koľko chcete, po naložení zvyšných pasažierov si však dajte pohov. Coupé sa stane výrazne nedotáčavejšie a na veľkých vlnách sa nepríjemne rozkmitá. S prázdnym zadkom si sériové tlmiče ešte poradia, pod tiažou pasažierov a plného kufra im však dôjdu sily.

Predné sedadlá sú vybavené mimoriadne účinným... Foto: Václav Lipavský
Renault Mégane Coupé 1.6 dCi Predné sedadlá sú vybavené mimoriadne účinným vyhrievaním. Aj v mrazoch boli za chvíľku teplé. Čo je zaujímavé, štart-stop systém fungoval aj pri zapnutom vyhrievaní oboch predných sedadiel a rozmrazovaní zadného okna. Zdá sa, že elektrická sieť naftového Méganu je dimenzovaná na veľmi vysokú záťaž.

Prejdite na rovný asfalt a budete prekvapení, koľko priľnavosti a stability vám Coupé dopraje. V zákrutách sa síce nakláňa, no zadná náprava aj pri rýchlych prejazdoch vzorne odoláva odstredivým silám a poslušne sleduje stopu predných kolies. Ak pritom niektorým z vonkajších kolies trafíte dieru, rýchlo stratíte rovnováhu.

Na dlhšie cesty to vzadu pre vysokých (nad 180... Foto: Václav Lipavský
Renault Mégane Coupé 1.6 dCi Na dlhšie cesty to vzadu pre vysokých (nad 180 cm) nie je.

Postavte ho vedľa Astry Coupé a razom zistíte, že nemecké auto pôsobí pokojnejším a dospelejším dojmom. Na dierach je stabilnejšie, rozvážnejšie a posádku izoluje od okolitého sveta výraznejšie, než hravý Francúz. Ten je ako veľké dieťa, ktoré má neustále chuť na zábavu. Ak však zvoľníte tempo, vie byť aj na dlhších cestách pohodlným a bezpečným spoločníkom. Zadné sedadlá však považujte skôr za núdzové. Trojdverová Astra je vzadu o dosť priestrannejšia.

Aj kupé vie byť praktickým autom. Foto: Václav Lipavský
Renault Mégane Coupé 1.6 dCi Aj kupé vie byť praktickým autom.
Pod podlahou kufra nájdete plnohodnotnú rezervu. Foto: Václav Lipavský
Renault Mégane Coupé 1.6 dCi Pod podlahou kufra nájdete plnohodnotnú rezervu.

Motor, ktorý stojí za to

Na turbodiesel 1.6 dCi sme sa bližšie pozreli už v teste Renaultu Scénic 1.6 dCi, odporúčame preto kliknúť na spomínaný článok a nazrieť do tajov jeho techniky. Za pozornosť stojí aj test Renaultu Mégane Grandtour 1.6 dCi poháňaným rovnakým motorom, ako testované Coupé.

Podľa automobilky stačí meniť olej v motore... Foto: Václav Lipavský
Renault Mégane Coupé 1.6 dCi Podľa automobilky stačí meniť olej v motore každých 30 000 km. Rozvody sú hnané kombináciou reťaze a ozubeného prevodu Sears.

Nezaškodí zopakovať, že agregát 1.6 dCi patrí medzi to najlepšie, čo Renault momentálne má. Jeho nevýhodou sú len oneskorené reakcie a neochota potiahnuť pod hranicou 1600 otáčok. Vysokým otáčkam sa však nebráni, takže ak na to máte nervy, so zaradenou trojkou dokážete Coupé rozbehnúť až na 136 km/h. Samozrejme, že je to hlúposť, ale pri predchádzaní pomalších áut sa široké otáčkové pásmo občas hodí. Stále však platí, že agregát zo seba najviac vydá v stredných otáčkach, aj pri plnej akcelerácii s plynom zaboreným v podlahe vás tak asistent radenia vyzve na zaradenie vyššieho prevodového stupňa už krátko po prekročení 3600 ot./min. Ak tak neurobíte, niekde okolo 4200 otáčok pocítite prvý pokles ťahu, ktorý sa definitívne zastaví uprostred červeného poľa na 5200 ot./min.

Ak vás zaujíma sprevodovanie, pri rýchlosti 90 km/h točí Coupé 1800 ot./min. (VI.), zatiaľ čo na diaľnici je to pri 130 km/h približne 2500 otáčok (VI.).

Počítajte s tým, že verzia 1.6 dCi má vpredu... Foto: Václav Lipavský
Renault Mégane Coupé 1.6 dCi Počítajte s tým, že verzia 1.6 dCi má vpredu rovnaké brzdy ako základná verzia s motorom 1.6 16V (priemer kotúčov 280 mm). Benzínové Coupé 2.0 TCe (132 kW/180 k) dostalo predné kotúče s priemerom 296 mm. Aj to svedčí o tom, že s motorom 1.6 dCi by ste sa nemali snažiť pretekať.

Spotreba ako lusk

Rovnako ako všetky doteraz testované Renaulty s motorom 1.6 dCi, nás svojou spotrebou ohurovalo aj zhodne motorizované Coupé. Mestskú trasu dlhú len 5 km zvládlo aj so studeným štartom s priemernou spotrebou len 6,6 l/100 km. Motor sa pritom nestihol vôbec zohriať a aj keď mu takto krátke trasy nerobia najlepšie, dobre to ilustruje, ako úsporne by vás dokázal každé ráno presúvať povedzme do práce. Ak sme testovací mestský okruh natiahli na 12 km (vrátane piatich kilometrov po diaľničnom obchvate), priemernou rýchlosťou 59,7 km/h sme ho absolvovali za 5,7 l/100 km.

Diaľničný úsek Bratislava-Trnava a späť (D1) prešlo Coupé 1.6 dCi priemernou rýchlosťou 106 km/h so spotrebou 4,2 l/100 km. Draho vás však nevyjde ani rýchlosť 130 km/h, z Trnavy do Banskej Bystrice sme sa priemernou rýchlosťou 126 km/h dostali za rovných 5 litrov.

Za bi-xenónové svetlomety s natáčaním si v... Foto: Václav Lipavský
Renault Mégane Coupé 1.6 dCi Za bi-xenónové svetlomety s natáčaním si v Renaulte musíte priplatiť 1000 eur. Svietia bez pripomienok.

Kupé pre každý deň

Už len kvôli svojej trojdverovej karosérii nemôže byť Mégane Coupé žiadnym racionálnym rozhodnutím. Vo výbave Bose ho dostanete za 19 390 eur, čo určite nie je zlé, no len do chvíle, kým zistíte, že za 200 eur navyše môžete mať rovnako vybavené aj motorizované kombi Grandtour. Klasický päťdverový Mégane 1.6 dCi s rovnakou úrovňou výbavy je dokonca o celých 900 eur lacnejší. Z toho vyplýva, že Coupé je za každých okolností skôr voľbou srdca ako rozumu. Ani to však nebráni tomu, aby ste si doň namiesto výkonného benzínového motora neobjednali moderný turbodiesel 1.6 dCi. Dostanete tak rýchle a obratné kupé, ktoré si s drsnou realitou dnešnej premávky rozumie lepšie, než vyslovene športové verzie. Škoda len, že pri tom budete vyzerať ako niekto, kto nemá na skutočný Mégane RS.

Výhody Nevýhody
dynamika ospalé reakcie motora
spotreba ťah v nízkych otáčkach
schopnosť zabaviť nehodí sa na športovú jazdu
Technické údaje
Model: Mégane Coupé 1.6 dCi Bose
Počet valcov/ventilov: 4/16
Objem motora (cm3): 1598
Výkon (kW/ot.): 96/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 320/1750
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4312/1804/1423
Rázvor náprav (mm): 2640
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 344–991/60
Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 9,8
Komb. spotreba (l/100 km): 4,0
Cena: 19 390 €
Sériové vybavenie Bose (vybrané prvky):
ABS, ESP, ASR, 6 airbagov, tempomat, lesklo čierne vonkajšie spätné zrkadlá, denné LED svietenie, 17-palcové zliatinové disky kolies, hands-free karta Renault, palubný počítač, rezerva, predné hmlové svetlomety, dvojzónová automatická klimatizácia, zadné parkovacie senzory, rádio R-Plug&Radio + systém Audio Bose 4 × 30 W, MP3, USB vstup a ovládanie na volante.
Autozor: Renault Mégane Coupé – ceny, výbavy a porovnanie s konkurentmi
Renault Mégane Coupé 1.6 dCi
Renault Mégane Coupé 1.6 dCi
+15Renault Mégane Coupé 1.6 dCi
9 debata chyba
Články podľa značiek