Test: Toyota Prius Plus - Prius pre siedmich

Toyota si stojí za slovom. Do roku 2015 chce rozšíriť ponuku svojich hybridov na celkom desať modelov. Po facelifte Priusu a novom Yarise Hybrid prichádza preto aj s Priusom+.

21.12.2012 10:58
Toyota Prius Plus Foto:
Prius+ poriadne narástol, veď do jeho „kufra“ sa zmestia ďalší dvaja cestujúci. Napriek tomu si zachoval vynikajúcu aerodynamiku aj dizajnový štýl Priusu.
debata (6)

Znamienko + nie je len marketingový ťah. Znamená veľkú zmenu. Prius+ odvezie totiž siedmich ľudí. Ide tak vlastne o prvé hybridné MPV. My sme si Prius+ vyskúšali v strednom stupni vybavenia Comfort.

Že ide o Prius, vám iste neunikne. Od svojho klasického súrodenca s titulom prvého a najpredávanejšieho hybridu planéty si totiž požičal veľmi podobné krivky. Rozhodne však nejde len o karosársky variant. Prius+ je prakticky úplne novým autom. Stačí nahliadnuť do tabuľky vonkajších rozmerov. Veď v porovnaní s klasickým Priusom je až o 135 mm dlhší, o 30 širší a o 85 vyšší.

Toyota Prius Plus Foto: Toyota
Toyota Prius Plus Toyota Prius Plus

Aj na rázvore náprav pribudlo nezanedbateľných osem centimetrov a na zadnom previse celých päť. A keďže ide o čistokrvný hybrid zameraný na nízku spotrebu, jeho tvary formovala najmä aerodynamika. Všimnete si to napríklad na atypickom plastovom kryte hliníkových diskov kolies. Plynulé línie takmer jednopriestorovej karosérie s koeficientom odporu vzduchu Cx len 0,28 majú aj optickú výhodu. Taja totiž skutočnú veľkosť tohto modelu. Svojím športovým espritom je mu asi najbližší Ford S-Max. A čo je tiež dôležité, napriek nárastu rozmerov si Toyota poradila aj s hmotnosťou. Prius+ je len o 125 kg ťažší ako klasický Prius, pričom jeho karoséria je dokonca o 15 % tuhšia.

Toyota Prius Plus Foto: Toyota
Toyota Prius Plus Toyota Prius Plus

Sedem sedadiel v sérii

Poďme však dovnútra. Toyota tu brilantným spôsobom zužitkovala nielen dlhoročné hybridné skúsenosti, ale aj modularitu osvedčenú v jej klasických vanoch Verso. A niektoré veci dotiahla ešte o kúsok ďalej. Vďaka použitiu ľahších a kompaktnejších li-on akumulátorov namiesto NiMH, ktoré má krátky Prius, a ich presunutiu z kufra do boxu medzi predné sedadlá, odstránila všetky prekážky, ktoré by inak znamenali kompromisy vo využití priestoru. Prius+ je naozaj plnohodnotný 7-miestny van.

Toyota Prius Plus Foto: Toyota
Toyota Prius Plus Toyota Prius Plus

Tretí rad vytvorený z dvoch sedadiel vyklopíte jednoducho z podlahy a prístup k nim uľahčia tri posuvné sklopné sedadlá druhého radu, s rovnako ľahkou manipuláciou. Priestorové zázraky celkom vzadu síce nečakajte, ale nie je to zďaleka také zlé, akoby sa mohlo zdať. Limitom nie je ani tak nedostatočný priestor na nohy ako skôr klesajúca línia strechy, uberajúca nad hlavami zadných cestujúcich potrebné centimetre. O to viac, že tretí rad je umiestnený vyššie ako tie ostatné. O zmysluplnosti tretieho radu môžete síce polemizovať, ale občas vám ho môžu iní závidieť. Obrovskou výhodou je, že na rozdiel od mnohých konkurenčných vanov, ako je napríklad Ford S-Max alebo Opel Zafira, ich Toyota dodáva v sérii. Nie sú teda za príplatok a navyše v zloženej polohe zaberajú len minimum miesta. Prius+ tak ponúka veľký a dobre prístupný batožinový priestor s objemom 505 litrov, čo je v porovnaní s klasickým Priusom o 60 viacej. Po sklopení druhého radu vzniká dokonca úplne vodorovná podlaha a rozdiel medzi Priusmi sa zväčší až na 630 litrov, pretože Prius+ potom odvezie 1750 litrov nákladu. V 7-miestom usporiadaní je to však len skromných 232.

Toyota Prius Plus Foto: Toyota
Toyota Prius Plus Toyota Prius Plus

Myslelo sa aj na priestor na odloženie roletky kufra a dokonca rezervného kolesa. Možnosť posúvať a sklápať individuálne každé z troch sedadiel dodáva Priusu+ špičkovú variabilitu. Daňou za ňu je však len priemerné pohodlie cestujúcich v druhom rade. Miesta je tu síce na rozdávanie, ale o to kratšie sú sedadlá a užšie operadlá.

Čudný dizajn, dobrá ergonómia

Vpredu sú pomery podobné bežnému Priusu s tým rozdielom, že medzi sedadlami je box s batériami. Ten však rozhodne neprekáža. Práve naopak, tvorí veľmi pohodlnú opierku na ruku a ešte v ňom nájdete držiak na nápoj a malý odkladací priestor. Mäkšie čalúnené sedadlá sú veľmi pohodlné a spolu s volantom majú dostatočný rozsah nastavenia. Palubná doska je riešená tak, že nijakým spôsobom neobmedzuje koleno vodiča a ani proti ergonómii ovládacích prvkov nemáme výhrady.

Prius dostal nové multimediálne rozhranie Toyota Touch s dotykovým monitorom, ktoré slúži navigácii, audiu či informáciám o spotrebe, priebehu energetických tokov hybridného pohonu alebo komunikácii. Jeho ovládanie je jednoduché, podobne ako ovládanie veľmi prakticky vyriešeného panelu klimatizácie. Aj keď len jednozónovej. Zaujímavosťou je možnosť nastavenia teploty priamo z volantu, odkiaľ sa dá teraz konečne pohodlne ovládať aj palubný počítač. Bohužiaľ, digitálna show, ktorú Prius+ predvádza na svojom centrálne umiestnenom prístrojovom paneli, by mohla patriť už konečne minulosti.

Toyota Prius Plus Foto: Toyota
Toyota Prius Plus Toyota Prius Plus

Výhrady máme aj k dizajnu. Prius+ má totiž úplne novú palubnú dosku so stredovou konzolou, no napriek bezproblémovej ergonómii z nej snaha o redukciu nákladov sála viac, ako by sa v aute nad 30 000 eur patrilo. Kombinácia akýchsi futuristických prvkov so zúfalo fádnymi čierno-sivými plastmi, tlačidlami akoby recyklovanými z modelov Toyoty spred dvadsiatich rokov a hrubo spracovanými prieduchmi ventilácie spôsobuje oku Európana takmer nevoľnosť. Nič na tom nezachránia ani strieborné dekorácie či zmäkčený povrch časti palubovky. Klasický Prius či hybridný Auris je na tom neporovnateľne lepšie.

Výbava na úrovni

Odkladacích priestorov je dostatok, nový je napríklad pod palubnou doskou, pretože tá už nie je integrálne spojená so stredovým tunelom. Škoda len, že v Toyote nápojové držiaky nepočítajú s viac ako litrovými PET fľašami. Na druhej strane musíme oceniť zlepšený výhľad vzad. Na rozdiel od Priusu nemá totiž Prius+ delené zadné okno. To zároveň znamená aj väčšiu pracovnú plochu stierača.

Výbava je pomerne rozsiahla. Napokon v aute s cenou cez 30 000 eur sa s ňou už akosi počíta. Stredný stupeň vybavenia Comfort má v sérii už také luxusné prvky ako panoramatickú strechu, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, head-up displej, tempomat, rozšírený systém Toyota Touch, cúvaciu kameru, roletky na zadných oknách a, samozrejme, automatickú prevodovku e-CVT hybridného systému. V bezpečnostnom balíku je štandardne sedem airbagov, prednárazový systém, stabilizácia VSC či hill-holder a elektrická parkovacia brzda. O to viac prekvapí, že chýba svetelný senzor a že lepšie svetlá dostanete, len ak si vyberiete najvyššiu úroveň Premium. To isté platí aj o modernom radarovom tempomate. Priplatiť sa dá prakticky len za navigáciu a metalízu.

Úspora bez dynamiky

Prius+ si s výnimkou batérií požičal techniku od svojho staršieho súrodenca. Znamená to rovnaký výkon 100 kW, o ktorý sa spoločnou kooperáciou stará zážihový štvorvalec 1.8 VVT-i (73 kW) s Atkinsonovým cyklom a elektromotor (60 kW) prepojený cez planétovú prevodovku. Prius+ je však v porovnaní s Priusom o 125 kg ťažší. Celé spolu to dáva minimálne 1500 kg. A to nie je práve málo. Preto má skrátený stály prevod o 6 %. To mu pomáha dotiahnuť sa zrýchlením na stovku (11,3 s) za bežným Priusom. Rozdielom je necelá sekunda. No i tak nečakajte žiadne športové zážitky. Prius+ je proste komótne rodinné auto s ktorým si ťažko predstaviť napríklad predbiehacie manévre vo vyšších rýchlostiach. Subjektívny pocit z akcelerácie navyše „škrtí“ bezstupňová prevodovka e-CVT a typicky kvíliaci zvuk motora vo vysokých otáčkach.

Toyota Prius Plus Foto: Toyota
Toyota Prius Plus Toyota Prius Plus

Na druhej strane však dobieha Prius+ svoj výkonový hendikep vysokým krútiacim momentom elektromotora (207 Nm). A ten ho vie ponúknuť prakticky kedykoľvek, takže jazda zas nie je až takým utrpením. Prius má však svaly niekde celkom inde. V nízkej spotrebe. S využitím módu Eco sme v ranných zápach pod bodom mrazu neprekročili ani na krátkych trasách šesťlitrovú hranicu. Hybrid vie jednoducho osekať najvyššie špičky tak, aby sa priemer za každých okolností udržal na prijateľnej úrovni. V bežných podmienkach dokáže však jazdiť aj pod 5-litrovou hranicou a mimo mesta atakujete štvorku. No na diaľnici zázraky nečakajte. Napokon jeho maximálka sa končí pri údaji 165 km/h. Veľkú rezervu teda nemá a keďže jeho elektromotor je v tomto režime prakticky bezmocný, spotreba sa môže vyšplhať aj nad 6,5 litra benzínu na 100 km.

Komfortnejší ako Prius

Od jednoduchšej konštrukcie podvozku a rodinného charakteru 7-miestneho Priusu+ nemožno očakávať, že za volantom sa bude vodič vyžívať v prejazdoch zákrutami. Napokon už samotné nekomunikatívne riadenie s viac ako troma otáčkami medzi krajnými polohami naznačuje, že Prius+ je najmä o pohodovom cestovaní. A práve tu urobila Toyota v porovnaní s bežným Priusom veľký pokrok. Prius+ má citeľne lepšiu izoláciu podvozku, mäkšie odpruženie a dokonca nižšiu vnútornú hlučnosť, keďže medzi motorom a kabínou pribudlo viac tlmiacej hmoty. Samozrejme, jazdnými vlastnosťami ho nemožno prirovnávať ku klasickým MPV, akým je napríklad Ford S-Max. Prius+ však ťaží aspoň z nižšieho ťažiska, na ktorom sa podieľa nové umiestnenie batérií, ale aj ľahká panoramatická strecha. Takže jeho správanie je vypočítateľné a nie je zákerné.

Toyota Prius Plus Foto: Toyota
Toyota Prius Plus Toyota Prius Plus

Sympatické tiež je, že hybridná technológia neovplyvnila negatívne cenu. Ak Prius+ porovnáme s dieselovými verziami konkurencie, a to v kombinácii s automatickou prevodovkou, nie je na tom vôbec zle. A to pridáva veľmi slušnú výbavu a sériovo sedem sedadiel, ktoré bývajú zväčša za príplatok.

Výhody Nevýhody
variabilita kabíny dynamika
komfort pruženia neprehľadné prístroje
cena nemožnosť individualizácie
Technické údaje
Model: Prius+ Comfort
Počet valcov/ventilov: 4/16 + elektromotor
Objem motora (cm3): 1798
Výkon (kW/ot.): 100/ –
Krútiaci moment (Nm/ot.): – / –
Prevodovka: CVT – bezstupňová
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4615/1775/1570
Rázvor náprav (mm): 2780
Objem nádrže (l): 45
Maximálna rýchlosť (km/h): 165
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 11,3
Komb. spotreba (l/100 km): 4,4
Cena: 31 590 €
Sériové vybavenie (vybrané prvky):
7× airbag, aktívne hlavové opierky, stabilizácia VSC, el. parkovacia brzda, hill-holder, predné hmlové svetlá, denné LED svetlá, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, 7¤sedadiel, automatická klimatizácia, tempomat, multifunkčný volant, palubný počítač, mutimediálne rozhranie Toyota Touch so 6,1-palcovým dotykovým monitorom, panoramatická strecha, el. ovládané okná a vyhrievané spätné zrkadlá, head-up displej, audio s CD + 6× repro., 16-palcové hliníkové disky kolies.
Autozor: Toyota Prius Plus – ceny, výbavy a porovnanie s konkurentmi
Toyota Prius Plus
Toyota Prius Plus
+7Toyota Prius Plus
6 debata chyba
Články podľa značiek