Dlhodobý test: Mazda5 1.6D TX Plus – štartujeme

Bojuje netradičným dizajnom, na palube odvezie až sedem ľudí a vďaka naftovému prepĺňanému motoru 1.6D je skromnejšia, než si viete predstaviť. Aký je život po boku Mazdy5? Test na 20 000 km by nám mal dať jasnú odpoveď.

31.10.2011 05:00
Mazda5 Foto:
Silnou stránkou testovanej Mazdy by mal byť aj jej naftový motor s označením 1.6D.
debata

Obľuba kompaktných rodinných vanov medzi Európanmi neustále rastie a to, čo pred rokmi odštartoval Renault s Méganom Scénic, je dnes samostatným segmentom nabitým vanmi od výmyslu sveta. Svoje želiezko v ohni tu dnes má snáď každá automobilka a Mazda nie je výnimkou. Tá nedávno predstavila novú generáciu Mazdy5, ktorá chce upútať nevšedným dizajnom, Mazde povestnou odolnosťou, siedmymi plnohodnotnými miestami na sedenie a praktickými, bočnými posuvnými dverami s elektrickým ovládaním.

Mazda5 zabojuje svojimi netradičnými tvarmi. Foto: Václav Lipavský
Mazda5 Mazda5 zabojuje svojimi netradičnými tvarmi.

Rovnako kľúčovým údajom ako variabilita sa dnes stáva aj spotreba, v Mazde preto vzali rozum do hrsti a rodinný van vybavili maloobjemovým prepĺňaným motorom 1.6D pochádzajúcim z konštrukčných dielní koncernu PSA. O jeho technologickej vyspelosti nemusí byť ani reč, my sme však zvedaví, ako si objem 1,6 l poradí so všetkými nástrahami, ktoré sme si naň nachystali. Bude stačiť potrebám početnejšej rodiny? Ako sa zvyšujúca záťaž prejaví na jeho konečnej spotrebe? Toto a mnoho iného vám postupne odhalíme v jednotlivých výstupoch dlhodobého testu.

V prípade potreby odvezie až sedem ľudí. Foto: Václav Lipavský
Mazda5 V prípade potreby odvezie až sedem ľudí.

Postupne sa budeme postupne venovať nielen všeobecnému opisu auta, podrobne sa pozrieme na jeho motor, preklepneme si variabilitu kabíny a jej každodennú využiteľnosť, zameriame sa na jazdné vlastnosti, porovnáme ich s najbližšou konkurenciou a veľmi pozorne budeme sledovať spotrebu a vplyv jazdného štýlu na jej konečnú výšku. Skrátka, pozrieme sa na auto pohľadom bežného spotrebiteľa, čo by mu mohlo vadiť a z čoho by mohol byť naopak nadšený.

Pre úplnosť ešte spomeňme, že „naša“ Mazda5 je v druhej najvyššej výbave TX Plus za štandardnú cenníkovú cenu 24 690 €. Cenou teda nepodlieza, ale to nerobili Japonci vlastne nikdy. Na oplátku však okrem iného ponúka 6 airbagov, elektrické ovládanie všetkých okien, kompletnú armádu elektronických asistenčných systémov, 7 plnohodnotných miest, alebo takú lahôdku, akou je už spomínané elektrické ovládanie zadných posuvných dverí.

Na výbave naozaj nešetrí. Foto: Václav Lipavský
Mazda5 Na výbave naozaj nešetrí.
Technické údaje
Model: Mazda5 1.6D TX Plus
Počet valcov/ventilov: 4/8
Objem motora (cm3): 1560
Výkon (kW/ot.): 85/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 270/1750
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4585/1968/1615
Rázvor náprav (mm): 2750
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 158–780/60
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 13,7
Komb. spotreba (l/100 km): 5,2
Cena: 24 690 €
Sériové vybavenie TX Plus (vybrané prvky):
ABS, EBD, EBA (brzdový asistent), DSC (systém riadenia jazdnej stability), TCS (protipreklzový systém), 6 airbagov, imobilizér, predné hmlové svetlomety, xenónové svetlomety, diaľkovo ovládané centrálne zamykanie + skladací kľúč, elektricky ovládané okná vpredu aj vzadu, elektricky ovládané bočné posuvné dvere, palubný počítač, tempomat, rádio s CD a MP3, 6 reproduktorov, zásuvka pre pripojenie externého prehrávača, ovládanie audiosystému na volante, 7 miest na sedenie, kožou obšitý volant aj hlavica radiacej páky, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, posuvné sedadlá v druhom rade, úložná schránka pod ľavým sedadlom v druhom rade
Autozor: Mazda5 – ceny, výbava a porovnanie s konkurentmi
debata chyba
Články podľa značiek