Test: Kia Rio 1.4 CVVT - priamy útok na Polo

Kia Rio 1.4 CVVT
Nové Rio vznikalo v Európe a na jeho modernom dizajne to cítiť. Autor:

Už nové Picanto ukázalo, že kórejská Kia to myslí s útokom na európske ikony smrteľne vážne. Nové Rio je ďalšou výstrahou.

Nové Rio je výstrahou najmä pre tých, ktorí si myslia, že žiť z tradície možno do nekonečna. Tento hatchback nižšej triedy jazdí totiž minimálne tak dobre ako kultové Polo, nechýba mu šarm ani emócie. Presvedčili sme sa o tom počas testu drahšej verzie Rio 1.4 CVVT EX.

Európskych konkurentov Rio poráža aj rozmermi.
Európskych konkurentov Rio poráža aj rozmermi. Autor: Václav Lipavský

Kia nenechala nič na náhodu. Vidno to už na jej proporciách. S dĺžkou 4045 mm sa zaradila k najväčším v triede a rázvorom 2570 mm si to môže pokojne rozdať aj s modelmi nižšej strednej triedy, nevynímajúc Golf alebo Octaviu. V porovnaní s Fabiou je to až o 12 cm viac! Hanbiť sa rozhodne nemusí ani za svoje európske línie navrhnuté tímom Petra Schreyera. Jej dizajn má charizmu a eleganciu, aká sa v tejto triede len tak ľahko nevidí. Stačí si všimnúť tvar prednej masky rafinovane prepojenej s prednými reflektormi, dynamické bočné prelisy či veľké zadné svetlá, aby ste pochopili, koľko práce majú dizajnéri za sebou a že v Kii na kráse nešetrili.

Krátky predný previs pomáha obratnosti.
Krátky predný previs pomáha obratnosti. Autor: Václav Lipavský

Športový šmrnc dodáva Riu robustný pontón s nízkou predsunutou kabínou, ktorá si vyžiadala efektné trojuholníkové okienka pri predných stĺpikoch, ale aj v rohoch umiestnené kolesá či spätné zrkadlá na nožičkách. Imidž moderného auta môžete dotvoriť príplatkovými hliníkovými diskami, dennými LED-diódami a zadnými svetlami s tou istou technológiou.

Nové Rio okamžite identifikujete ako Kiu.
Nové Rio okamžite identifikujete ako Kiu. Autor: Václav Lipavský

Priestor aj kvalita

Aj v interiéri je Rio omnoho dospelejšie, ako je v tejto triede zvykom. V kontexte s veľkorysými rozmermi tu nájdete dostatok miesta, dokonca ani posádka sediaca vzadu sa nebude sťažovať na obmedzenia v oblasti kolien či hlavy. Za volantom sa udomácnite veľmi rýchlo. Nielen vďaka dobre tvarovaným rozmerným sedadlám s bočnou podporou, ale aj solídnemu volantu s dvojosovou reguláciou. Tou Kia päť pripomína svoj európsky charakter. Podobné je to s kvalitou použitých materiálov a dielenským spracovaním. Kia tu nasadila latku na úroveň, ktorú jej môžu závidieť nielen priami konkurenti, ale aj modely stojace o stupienok vyššie.

Žiadne lacné materiály, žiadne šetrenie, to je...
Žiadne lacné materiály, žiadne šetrenie, to je interiér nového Ria. Autor: Václav Lipavský

Prístrojový panel s podsvietením Supervision si nezadá s optitrónovým podsvietením luxusných áut. Veľkú pochvalu si zaslúži aj stredová konzola s audiom, „leteckými“ ovládačmi funkcií klimatizácie a titánovým podkladom. Nielen pre solídnosť, dostupnosť a prehľadnosť, ale aj preto, že nezavadzia kolenu vodiča a navyše vytvára miesto na praktický odkladací priestor.

Rozvrhnutie stredovej konzoly je prehľadné.
Rozvrhnutie stredovej konzoly je prehľadné. Autor: Václav Lipavský

Azda jedinou ergonomickou chybičkou je poloha tlačidla palubného počítača na spodnom ramene volantu, ktorá vás núti pri prepínaní funkcií zmeniť polohu ruky. Problém môžete mať aj pri cúvaní bez senzorov. Športový profil kabíny totiž trochu uberá z výhľadu vzad. Vpredu vám, naopak, pomáhajú bočné trojuholníkové okienka.

Palubný počítač ovládate na volante.
Palubný počítač ovládate na volante. Autor: Václav Lipavský

Príplatky ako v strednej triede

V bezpečnosti nerobila Kia kompromisy. V sérii je stabilizačný systém ESC a šesť airbagov. Ale aj v komforte je Rio relatívne veľkorysé. Nájdete tu výškovú reguláciu sedadla vodiča, dvojosové nastavovanie volantu, elektrické okná, centrálne uzamykanie či palubný počítač.

Veľké ovládače nechýbajú ani na autorádiu.
Veľké ovládače nechýbajú ani na autorádiu. Autor: Václav Lipavský

V treťom stupni vybavenia EX dostanete navyše klimatizáciu, kožený volant alebo predné hmlové svetlá. No to, že Rio mieri k mladým zákazníkom, deklaruje najmä množstvom moderných vychytávok, ktoré nie sú v tejto kategórii zďaleka samozrejmosťou. V sérii je USB port a ak chcete, priplatiť si môžete za balík Bluetooth či bezkľúčové odomykanie, štartovanie, stop-štart systém, hill-holder, tempomat či dokonca vyhrievaný volant. To však musíte počítať s vyššou investíciou. Jediná výčitka smeruje k nutnosti dokupovať hliníkové disky aj v najvyššej úrovni EX.

V základnom usporiadaní máte k dispozícii 288 l.
V základnom usporiadaní máte k dispozícii 288 l. Autor: Václav Lipavský
Po sklopení deleného operadla vznikne skoro...
Po sklopení deleného operadla vznikne skoro rovná podlaha. Autor: Václav Lipavský

Rio nesklame ani batožinovým priestorom. Tých 288 litrov pod zadným vekom patrí k lepším v triede, najmä ak si so sebou vozíte aspoň dojazdovú rezervu. Bohužiaľ, po sklopení zadných operadiel nedokáže vytvoriť vodorovnú podlahu a zvyknúť si musíte aj na vysokú nakladaciu hranu.

Pod dvojitou podlahou ostáva priestor na...
Pod dvojitou podlahou ostáva priestor na drobnosti. Autor: Václav Lipavský

Výkonný aj bez turba

Štvorvalec 1.4 CVVT, ktorý je silnejším z dvoch benzínových alternatív, vás v Riu milo prekvapí. A to nielen vyslovene nadštandardným výkonom 80 kW, ktorým prekonáva dokonca aj preplňovaný agregát 1.2 TSI v Škode Fabia, ale aj kultúrou chodu. Na voľnobehu si totiž z dôvodu jeho vyváženia a tichosti nemôžete byť bez pohľadu na otáčkomer istý, či je motor v chode alebo nie. Veľmi kultivovane sa však správa v celom spektre, teda aj v prípade, keď ručička prekročí hranicu 4000 otáčok za minútu.

Pružnosť v nízkych otáčkach vám príde vhod najmä v meste, hoci treba priznať, že novší menší motor 1.25 D-CVVT s duálnym časovaním ventilov má ešte o čosi harmonickejší priebeh krútiaceho momentu. Kým však slabší motor má svoje jednoznačné limity, motor 1.4 CVVT si už trúfne aj na dlhšie cesty s naloženým kufrom a posádkou. To aj vďaka skvelej pomôcke – 6-stupňovej a veľmi presnej manuálnej prevodovke, ktorá dokáže skvelo využiť potenciál motora a ešte k tomu šetriť palivo.

Rio sa snaží držať otáčky na uzde, napríklad pri stovke je to len na úrovni 2750 za minútu. V praxi to znamená, že s ním v zmiešanej premávke jazdíte hlboko pod sedemlitrovú hranicu. Mimo mesta sa môžete dostať až k piatim a v meste to nie je pri ekonomickej jazde viac ako sedem.

Komfort aj na zlých cestách

Ani v jazdných vlastnostiach Rio nezaváhalo. Už po prvých kilometroch zistíte, že patrí k najlepším v triede, Volkswagen Polo či Seat Ibiza nevynímajúc. V oblasti komfortu sa správa ako dospelé auto a posádku šetrí aj na vyslovene nekvalitných cestách. V zákrutách mu môžete veriť, napokon v zálohe je ešte sériový stabilizačný systém.

Na rozbitých cestách je podvozok hlučnejší.
Na rozbitých cestách je podvozok hlučnejší. Autor: Václav Lipavský

Riadenie nevyžaduje veľkú silu, takže dámy budú určite spokojné. A to isté platí o citlivých a účinných brzdách. Jednoducho, za volantom Ria sa cítite, akoby ste šoférovali model nižšej strednej triedy. A to nie je iste dobrá správa pre konkurenciu. Najmä ak sa pozriete do cenníka. Nie, nie je to už nijaký kórejský „lowcost“, ale za svoju cenu ponúka vysokú protihodnotu. Fabia i Polo budú mať čo robiť…

Pohľadom Václava Lipavského

Testovaná Kia Rio jazdila na pneumatikách Kumho Solus KH17 s rozmermi 195/55 R 16. Tento rozmer bude vyhovovať najmä dynamickejšie založeným vodičom, takto obutá predná náprava má totiž v oblúkoch až prekvapujúcu mieru priľnavosti. Musíte mať naozaj dosť odvahy, aby ste donútili predné kolesá opustiť stopu. Vojdite do zákruty, otočte volantom, nechajte hmotnosť plynule presunúť na vonkajšie predné koleso a pocítite, ako začína zadná náprava bojovať s odstredivými silami. Viac priľnavosti vpredu znamená viac starostí s prenosom odstredivých síl vzadu, Kii však nechýba vyváženosť a za normálnych okolností nehrozí, aby skončila v nečakanom pretáčavom šmyku. V ostrejších zákrutách máte pocit, že sa otáča okolo stredu auta (tým, ako šmýkajúce sa zadné kolesá jemne uťahujú stopu). Zaujímalo by ma len, ako toto jemné nastavenie ovplyvní klesajúca účinnosť zadných tlmičov.

Aj v Riu je priečne uložený motor zaklonený...
Aj v Riu je priečne uložený motor zaklonený dozadu. Autor: Václav Lipavský

Na našich rozbitých cestách si občas zavrtí zadkom a v otázkach pozdĺžnej stability na zvlnených cestách jej na nemeckú konkurenciu predsa len ešte niečo chýba. Dobrou správou však je, že s rastúcou rýchlosťou sa nervozita zadnej nápravy nezväčšuje. Hlavu nestráca ani v zákrutách plných dier, volantom síce musíte jemne korigovať stopu, ale nie spôsobom, z ktorého by ste mali byť nervózni.

Predná náprava má veľmi dobrú priľnavosť.
Predná náprava má veľmi dobrú priľnavosť. Autor: Václav Lipavský

Kia sa však nezbavila svojej tradičnej slabiny, ktorou je horšie odhlučnenie podvozku. Veru, na našich cestách si občas pekne zabúcha (čím väčšie disky, tým je to horšie). Pruží a tlmí dobre, ale akustickým komfortom na niektorých povrchoch nepoteší. Veľmi záleží, aký asfalt máte pod kolesami. Na hrubozrnnom podklade sa široké pneumatiky ozývajú poriadny svišťaním. V tomto prípade však veľmi záleží na rozmeroch aj type pneumatík.

S brzdením nemá Rio žiadne problémy. Ani keď je...
S brzdením nemá Rio žiadne problémy. Ani keď je naložené. Autor: Václav Lipavský

Pri voľbe motora sa slepo neriaďte len jeho výkonom. Testovaný agregát 1.4 CVVT je dobrým príkladom toho, že 80 kW z atmosférického motora je pocitovo niekde úplne inde, ako menej kilowattov produkovaných prepĺňaným motorom. Aby som to vysvetlil, z Kie síce dostanete výkon hodný segmentu nižšej strednej triedy, ale až pri 6300 otáčkach. Tam bežne nikto nejazdí a ak z času na čas pustíte ručičku otáčkomera až do týchto sfér, rýchlo zistíte, že tu začína nemilosrdne úradovať obmedzovač otáčok. Omnoho dôležitejší je priebeh krútiaceho momentu či plynulý nárast výkonu. Aby ste z motora 1.4 CVVT dostali to najlepšie, potrebuje otáčky. Bežné udržiavanie dosiahnutej rýchlosti zvládne ja pri 1500 otáčkach, vtedy je naozaj tichučký a o jeho prítomnosti ani neviete. Pri predbiehaní však nestačí len pridať plyn, aby sa niečo začalo diať, musíte podradiť (niekedy aj o dva stupne). Najviac zo seba motor 1.4 CVVT vydá niekde nad 4200–4500 otáčkami. Inak, pri bežnom defenzívnom jazdení je jazdný prejav medzi základným benzínovým agregátom 1.25 D-CVVT a testovaným motorom 1.4 CVVT skoro nepostrehnuteľný. Výkonová (a objemová) prevaha sa ukáže až na diaľnici a pri vyšších otáčkach.

Predné svetlomety svietia solídne, stretávacie...
Predné svetlomety svietia solídne, stretávacie aj diaľkové. Fabia je na tom horšie. Autor: Václav Lipavský

Ani v režime vyšších otáčok však neobťažuje hlukom. Rýchlosť 90 km/h znamená pri zaradenej šestke len 2400 otáčok, pri podradení do štvorky otáčky vyskočia na 3200. Zlé to nie je ani na diaľnici, kedy pri rýchlosti 130 km/h motor točí 3500 otáčok. Pri 150 km/h sa ručička otáčkomera zastaví na stále akceptovateľných 4100 otáčkach.

Prístup k svetlám počas výmeny žiaroviek je dobrý.
Prístup k svetlám počas výmeny žiaroviek je dobrý. Autor: Václav Lipavský

Dobrou správou je, že testovaný motor ostával úsporný v akomkoľvek režime. Ak som plynový pedál len hladkal, jazdil veľmi plynulo a snažil sa šetriť palivo, jazdil som aj po Bratislave za 5,7 l/100 km. Potom som skúsil režim max. využívania potenciálu motora, pri zrýchľovaní som radil skoro pred obmedzovačom a plynový pedál často zoznamoval s podlahou. Aj tak mi po 80 km jazdy palubný počítač ukázal spotrebu len 7,4 l/100 km. Približne sedem litrov (možno niečo cez) si Kia vypýtala aj na diaľnici. Skrátka, aj keď udávanú kombinovanú spotrebu nedosiahol, je testovaný štvorvalec naozaj úsporným motorom. Pre objektivitu treba dodať, že v čase testu malo Rio najazdených len 6890 km (otázny je aj spôsob jeho zábehu).

Kia vkladá do Ria veľké nádeje. Opodstatnene.
Kia vkladá do Ria veľké nádeje. Opodstatnene. Autor: Václav Lipavský

Atmosférický agregát neznamená len menšiu citlivosť na spôsob jazdy (z pohľadu spotreby), ale aj jednoduchšiu mechaniku a neskoršie menšie servisné náklady. Škoda len zvláštnej charakteristiky plynového pedálu. Aby ste pravou nohou dobre odhadli rozjazdové otáčky motora, musíte sa s autom dlhšie zžívať.

Výhody Nevýhody
vnútorný priestor výhľad dozadu
ovládateľnosť zliatinové disky za príplatok
cena odhlučnenie podvozku
Technické údaje
Model: Kia Rio 1.4 CVVT EX
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Objem motora (cm3): 1396
Výkon (kW/ot.): 80/6300
Krútiaci moment (Nm/ot.): 137/4200
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4045/1720/1455
Rázvor náprav (mm): 2570
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 288–932/43
Maximálna rýchlosť (km/h): 183
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 11,5
Komb. spotreba (l/100 km): 5,3
Cena: 12 290 €
Sériové vybavenie EX (vybrané prvky):
ESP, 6× airbag, predné hmlové svetlá, dvojosová regulácia volantu, výšková regulácia sedadla vodiča, predná lakťová opierka, kožený paket volantu a radiacej páky, el. ovládanie okien a vyhrievaných spätných zrkadiel, manuálna klimatizácia, audio s CD + USB-port, palubný počítač.
Autozor: Kia Rio – aktuálne ceny, výbava a porovnanie s konkurentmi
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
9. 12. 20191.232 €1.324 €
2. 12. 2019zlacnenie1.232 €zlacnenie1.324 €
25. 11. 2019zlacnenie1.233 €1.326 €
18. 11. 2019zlacnenie1.235 €zdraženie1.326 €
11. 11. 2019zlacnenie1.242 €zdraženie1.324 €
4. 11. 2019zdraženie1.243 €zdraženie1.317 €
28. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR