Test: Hyundai i40 1.7 CRDi - kórejská pýcha

Pri Hyundai i40 platí opäť to, o čom sme sa presvedčili pri väčšine nových kórejských modelov. Zabudnite na všetko, čo bolo. Preč s predsudkami.

11.11.2011 10:46
Hyundai i40 1.7 CRDi Foto:
Nové kórejské športovo strihnuté kombi sa kvalitou dizajnu, spracovania a jazdnými vlastnosťami posunulo míľovými krokmi vpred.
debata (7)

Veľké kórejské kombi urobilo v porovnaní s „nemastnou“ Sonatou hneď dva generačné kroky vpred. Prirovnávať ho priamo k ikonám strednej triedy, akými sú VW Passat, Ford Mondeo či japonským velikánom Honde Accord a Mazde 6, je tentoraz na mieste. My sme sa s horúcou kórejskou novinkou, ktorá je paradoxne zatiaľ v ponuke len ako kombi, stretli v strednom stupni vybavenia Style a najvýkonnejším turbodieselom 1.7 CRDi.

Vyskúšali sme kombi s najvýkonnejším naftovým... Foto: Václav Lipavský
Hyundai i40 1.7 CRDi Vyskúšali sme kombi s najvýkonnejším naftovým motorom v ponuke.

Atlét s veľkým kufrom

Dizajn je otázkou osobného vkusu, no tento vyslovene športovo strihnutý kombík má určite na to, aby sa dostal aj pod kožu estétov. Jeho trochu preumelkované línie s množstvom hravých kriviek, originálnym konvexným zadným stĺpikom a zvlnenými dennými diódami v predných reflektoroch nezaprú síce ázijské korene, ale presne tak to má byť. V kórejskom koncerne má práve Hyundai na rozdiel od Kie, profilujúcej sa ako vyslovene európska značka, práve túto úlohu. Preto bude viac imponovať tým, čo uprednostňujú japonskú estetiku. Jediným rizikom tohto dizajnu je azda len jeho trvanlivosť. Tu bude asi hrať prím skôr VW alebo Ford.

Z tohto prelisu sa klampiarom zatočí hlava. Foto: Václav Lipavský
Hyundai i40 1.7 CRDi Z tohto prelisu sa klampiarom zatočí hlava.

Najrenomovanejšej konkurencii stíha však i40 aj svojimi rozmermi. Hyundai zvládol jeho základné proporcie priam bravúrnym spôsobom. Veľké kombi je síce dĺžkou 4770 mm o málo kratšie ako zbytočne „prerastené“ Mondeo alebo Škoda Superb, no na Passat a väčšinu konkurentov z prémiového rybníka to bohato stačí. Nešetrilo sa ani na rázvore, ktorým sa môže i40 postaviť na roveň Superbu. So svojím formátom však narába omnoho inteligentnejšie ako väčšina konkurentov. To rýchlo pochopíte hneď potom, ako si sadnete za volant.

Dlhé zadné svetlá sa stali akýmsi podpisom... Foto: Václav Lipavský
Hyundai i40 1.7 CRDi Dlhé zadné svetlá sa stali akýmsi podpisom tejto kórejskej značky.

Panoráma priestoru

Čaká vás tu kráľovstvo priestoru. Obdivuhodná je nielen rezerva na nohy pre zadných cestujúcich a dostatočný priestor nad hlavou aj v prípade použitia panoramatickej strechy, ale najmä šírka. Hoci tou vonkajšou nepresahuje rámec triedy, vnútri je to naopak. Vo výške ramien a lakťov vládnu kráľovské pomery. Zadná lavica zvládne dokonca aj tretieho pasažiera bez veľkej ujmy na komforte. To aj vďaka takmer vodorovnej podlahe, ktorú narušuje len veľmi plytký stredový tunel. Predné sedadlá sú zvládnuté excelentne. Sú široké aj dostatočne dlhé, podržia v zákrutách a ani na dlhých cestách neunavujú. Spolu s veľkým rozsahom nastavenia dobre tvarovaného volantu si tu teda rýchlo nájdete svoje miesto.

Svetu lacných plastov a priemernej výbavy dal... Foto: Václav Lipavský
Hyundai i40 1.7 CRDi Svetu lacných plastov a priemernej výbavy dal Hyundai i40 definitívne zbohom.

Dizajn palubnej dosky nadväzuje na jemne futuristický štýl exteriéru. Stredová konzola s vertikálnym členením sa rozširuje smerom nahor v štýle „a la Lexus“. Rovnako precízny je stredový tunel. Na ovládanie audia či klimatizácie si rýchlo zvyknete, azda s výnimkou ovládačov teploty, ktoré sú trochu od ruky, akoby mimo ostatných funkcií klimatizácie.

Veľké ovládače sú príjemne prehľadné a... Foto: Václav Lipavský
Hyundai i40 1.7 CRDi Veľké ovládače sú príjemne prehľadné a neodpútavajú pozornosť.

Prístrojový panel Supervision má vynikajúce modro-biele podsvietenie dvoch veľkých a ľahko čitateľných analógových prístrojov. Tie skrývajú sústredné displeje, odkukané od Hondy, a medzi nimi kraľuje farebný displej s vysokým rozlíšením a krásnou grafikou pre funkcie palubného počítača.

Hyundai mal v čase testu najazdených len 4006 km. Foto: Václav Lipavský
Hyundai i40 1.7 CRDi Hyundai mal v čase testu najazdených len 4006 km.

Solídny pocit z interiéru zvyšujú vyslovene prémiové materiály vrátane mäkkých plastov, kože na volante a dekorácií s klavírnym leskom. Škoda len, že aj stredná úroveň vybavenia Style neobsahuje aspoň zjednodušenú verziu centrálneho displeja na ovládania audia a klimatizácie. Dva samostatné displeje na stredovej konzole pôsobia totiž spolu s niektorými tlačidlami trošku lacno, rovnako ako záslepka pre ovládače neexistujúcej navigácie pred lakťovou opierkou.

Vzadu je na kolená priestoru na rozdávanie. Foto: Václav Lipavský
Hyundai i40 1.7 CRDi Vzadu je na kolená priestoru na rozdávanie.

K mínusom musíme pripočítať extrémne široké predné stĺpiky, ktoré berú zbytočných pár stupňov zo zorného uhla vodiča, ako aj nie najlepší výhľad vzad cez relatívne malé okno kufra. Mnohé však zachraňujú vzorovo veľké spätné zrkadlá.

Vo výbave aj európske prvky

O nedostatok výbavy sa báť nemusíte. K dispozícii je dvojzónová klimatizácia, kompletný elektrický balík na okná a zrkadlá, tempomat, vyhrievané predné a dokonca aj zadné sedadlá. Štandardom je deväť airbagov (!) vrátane kolenného, stabilizačný systém, elektrická parkovacia brzda, hill-holder, bezkľúčové štartovanie a odomykanie či xenónové svetlá. Malá výčitka smeruje azda len k parkovacím senzorom, ktoré sú z nepochopiteľných príčin za príplatok.

Všetky okná majú automatický dojazd. Je vidieť,... Foto: Václav Lipavský
Hyundai i40 1.7 CRDi Všetky okná majú automatický dojazd. Je vidieť, že Hyundai sa rýchlo učí európskym zvyklostiam.

Čo je však podstatné, Hyundai zavádza v i40 na kórejskú produkciu doteraz nevídané bezpečnostné systémy, ktoré hraničia s európskou prémiovou triedou. Najvyššia úroveň Premium už obsahuje napríklad aktívny asistent pre jazdu v jazdnom pruhu, ale aj také luxusné prvky, ako ventilované predné sedadlá s nastaviteľnou dĺžkou sedáka, kožené čalúnenie, elektricky ovládané zadné veko či navigáciu s cúvacou kamerou. K dokonalosti zoznamu príplatkov chýba azda už len radarový tempomat. Nájdete tu však aj adaptívne xenóny alebo panoramatickú strechu.

Hyundai i40 bojuje aj obrovským kufrom. Foto: Václav Lipavský
Hyundai i40 1.7 CRDi Hyundai i40 bojuje aj obrovským kufrom.
Pod dvojitou podlahou sú ešte praktické úložné... Foto: Václav Lipavský
Hyundai i40 1.7 CRDi Pod dvojitou podlahou sú ešte praktické úložné priestory.

Pod zadným skloneným vekom ostáva stále obrovských 553 litrov na batožinu. To síce na extrémny Superb či Mondeo nestačí, ale na veľký rodinný výlet určite áno. Najmä ak je nakladacia hrana príkladne nízko a po sklopení zadných operadiel vzniká v i40 takmer úplne vodorovná podlaha. Kryt batožinového priestoru možno zrolovať jediným pohybom a náklad fixovať sieťkou. A to sú ešte pod sklápateľným dnom ďalšie praktické schránky a dojazdová rezerva. Interiér je tiež plný odkladacích miest a ako sa v strednej triede patrí, maskovaných elegantnými krytmi s klavírnym lakom alebo roletkami.

Po sklopení operadla vznikne skoro rovná plocha. Foto: Václav Lipavský
Hyundai i40 1.7 CRDi Po sklopení operadla vznikne skoro rovná plocha.

Výkonný ako dvojliter

Pod kapotou sa Hyundai rozhodol európskym lídrom ukázať, čo je to downsizing v praxi. Najväčší diesel v i40 má totiž objem 1,7 litra (CRDi), no zato 100 kW/136 k, teda výkon porovnateľný s dvojlitrovými motormi. To platí aj o krútiacom momente s hodnotou 325 Nm. A stíha nielen papierovo. Jediný rozdiel spočíva, že maximum newtonmetrov ponúka až od 2000 otáčok, čo je samozrejme vyššie ako pri dvojlitroch, a to treba za volantom rešpektovať.

Pomalší nástup turba si vyžaduje v spojení s dlhými prevodmi, inak vzorovo presnej 6-stupňovej manuálnej prevodovky, radiť pri vyšších otáčkach, aby ste nepadli po preradení na vyšší stupeň priamo do „turbodiery“. Na obranu treba povedať, že nejde o žiadny extrém a že vhodným štýlom jazdy na tento hendikep rýchlo zabudnete. Zvlášť ak vás motor rozmaznáva veľmi kultivovaným chodom s minimom vibrácii a hluku, a keď to treba potiahne. Dokonca aj pri predbiehaniach vo vyšších rýchlostiach. Na dynamiku sa teda sťažovať nebudete. Komu to nestačí, musí si počkať na nové bi-turbo s rovnakým objemom, na ktorom už v Hyundai pracujú.

Motor je silný, ale do 1800-1900 otáčok má... Foto: Václav Lipavský
Hyundai i40 1.7 CRDi Motor je silný, ale do 1800-1900 otáčok má pomalšie reakcie.

Menší objem znamená zároveň menšiu spotrebu. Oficiálnych 4,7 litra neberte príliš vážne ale ak si k nim pripočítate dva litre, dostanete priemer, pri ktorom sa nemusíte báť stlačiť pedál na podlahu, vždy keď to budete potrebovať, alebo jednoducho budete mať chuť. Mimo mesta apetít i40 prudko klesá. Dostať sa pod šesť litrov nie je problém. So 70-litrovou nádržou to znamená dojazd aj cez 1000 km na jedno tankovanie.

Účinné silentbloky znižujú vibrácie motora na... Foto: Václav Lipavský
Hyundai i40 1.7 CRDi Účinné silentbloky znižujú vibrácie motora na minimum. Karosériou zatrasie len na voľnobeh.

Pohodlný aj bezpečný

Komfort, aký ponúka podvozok i40 posádke, sa nebojíme prirovnať k Citroënu C5, ktorý je asi najpohodlnejším autom vo svojej triede. K príjemnému prepruženiu musíme pripočítať skvelú akustickú izoláciu. Jazda po betónovej diaľnici sa prejavuje dobre utlmenými rázmi, takmer ako v modeloch vyšších tried. To však neznamená nemohúcnosť v zákrutách.

Testovaný exemplár obúval kórejské pneumatiky... Foto: Václav Lipavský
Hyundai i40 1.7 CRDi Testovaný exemplár obúval kórejské pneumatiky Hankook Ventus Prime 2 s rozmermi 215/50 R 17.

Aj tu i40 prekvapí. Aj s ťažším dieselom pod kapotou sa dokáže úspešne vyrovnávať s nedotáčavosťou. Ak už stráca pôdu pod nohami, sunie sa zo zákruty pekne bokom. Pre vodiča je preto jeho správanie skvelo čitateľné. Presné riadenie so strmším prevodom vám urobí radosť, no na európske pomery je azda až príliš „preposilované“. Oceníte však, že na volant sa prenáša len inimum negatívnych síl a tiež vynikajúcu smerovú stabilitu, ktorá si dokáže poradiť s vyjazdenými koľajami.

Jazdný prejav modelu i40 je oproti Sonate... Foto: Václav Lipavský
Hyundai i40 1.7 CRDi Jazdný prejav modelu i40 je oproti Sonate neporovnateľne lepší.

Hyundaiu sa podaril s i40 husársky kúsok. Považujeme ho za vážneho súpera nielen pre japonských konkurentov, najmä Toyotu Avensis či Mazdu 6, ale najmä európske ikony vrátane Mondea, Superbu, Passatu a Insigie, teda produktov automobiliek, ktoré sa doteraz kórejskou produkciou necítili byť nijako ohrozené.

Pohľadom Václava Lipavského

Hyundai zabral aj v oblasti naladenia podvozku, čím podstatným spôsobom rozšíril repertoár dynamických schopností svojho nového auta. Konečne z neho cítite pevnosť, drží stopu a vodičom tejto kórejskej značky dáva doteraz nepoznaný pocit kontroly nad vedením auta. Aj keď na najlepších stále nemá, konečne sa môže pozrieť súperom priamo do očí.

Dlhý zadný previs to konštruktérom pri ladení... Foto: Václav Lipavský
Hyundai i40 1.7 CRDi Dlhý zadný previs to konštruktérom pri ladení podvozku vôbec neuľahčoval.

Hyundai ma príjemne prekvapil najmä na panelovej ceste. Ani na pneumatikách Hankook Ventus Prime 2 s rozmermy 215/50 R 17 nebol hlučný, priečne nerovnosti dokázalo predné aj zadné zavesenie účinne odfiltrovať a k posádke prenikalo len minimálne natriasanie. V čom vidím slabinu, je schopnosť tlmičov dostať odskoky veľkých kolies pod kontrolu (bezprostredne po prejdení nerovnosti). Pruženie ju síce odfiltruje, ale tlmiče ostanú vzniknutou situáciou akoby zaskočené a chvíľku trvá, než si s tým poradia. V praxi to má za následok mierne odskakovanie zo stopy. Trpí tým najmä zadná, nezaťažená náprava. Nemusí to však byť len tlmičmi, často sa stáva (najmä na spomínanej zadnej náprave), že príliš tuhý priečny skrutný stabilizátor prenáša rázy z jedného kolesa na druhé, takže sa za určitých okolností môže aj nezávislé viacprvkové zavesenie správať ako polotuhá náprava s vlečenými ramenami spojenými torznou priečkou. Ťažko povedať, s malým odskakovaním i40 na priečnych nerovnostiach však musia vodiči počítať.

Sériové tlmiče majú s i40 plno práce. Foto: Václav Lipavský
Hyundai i40 1.7 CRDi Sériové tlmiče majú s i40 plno práce.

V rýchlych zákrutách je „štyridsiatka“ stabilná, bočné náklony drží pod kontrolou a dokáže preniesť veľké priečne sily. Nemá však rada provokovanie s prenosom hmotnosti medzi prednou a zadnou nápravou. Jednoducho, ak v nájazde do zákruty príliš pribrzdíte, nadvihnete zadok s dlhým previsom a odľahčená zadná náprava povolí. Je jedno, či je v tej chvíli auto naložené alebo prázdne, cítite zotrvačnosť dlhého zadného previsu. Pozornejší vodič skrátka vníma prenos hmotnosti medzi jednotlivými rohmi karosérie intenzívnejšie ako povedzme v Mondeu alebo Superbe. Tiež zabudnite na hranie sa s plynom uprostred zákruty. Predné vnútorné (odľahčené) koleso má v náklone málo priľnavosti na to, aby ste pomocou plynu dokázali korigovať stopu auta. Neprovokujte, vychutnávajte si plynulé oblúky s lineárnou rýchlosťou a budete spokojní.

Minimum rôznych zakrivení výfukového potrubia... Foto: Václav Lipavský
Hyundai i40 1.7 CRDi Minimum rôznych zakrivení výfukového potrubia oceníte pri neskoršej výmene originálneho stredného dielu za nejaký z druhovýroby. Zložito tvarované výfuky obyčajne nedokážete doladiť do tvaru toho z prvovýroby.

Dynamickejším vodičom nemusí vyhovovať ani naladenie posilňovača riadenia. Má príliš silný účinok, čo by samo o sebe až tak nevadilo, ale okolo stredovej polohy nekladie volant takmer žiadny odpor. Ak sa oň zvyknete pri rýchlej jazde opierať, zistíte, že s volantom nevedomky neustále kmitáte. S presnosťou riadenia je všetko v poriadku a auto reaguje na natočenie volantu s potrebnou naliehavosťou. Škoda absencie spätnej väzby v riadení, myslím, že práve pri tomto aute by bola potrebná. Na druhej strane chápem, že komfort je dnes na prvom mieste a naladiť auto tak, aby vyhovovalo každému, je prakticky nemožné.

Pneumaticky regulované turbodúchadlo reaguje... Foto: Václav Lipavský
Hyundai i40 1.7 CRDi Pneumaticky regulované turbodúchadlo reaguje dobre, ale musí byť poriadne roztočené. Pri 1500 otáčkach ho musíte k nejakej reakcii dosť prehovárať.

Aby som to zhrnul, po dynamickej stránke urobil Hyundai obrovský skok. Je stabilný, nebojí sa rýchlosti a v zákrutách netrpí výraznými bočnými náklonmi. Nemá však rád provokovanie a náhle vyhýbacie manévre. Nie je nebezpečný, to vôbec, len ho pritom vyhodíte z rovnováhy a nebyť elektroniky, mohol by vás zastihnúť nepripravených. Privítal by som aj lepšie naladenie posilňovača riadenia a náznaky spätnej väzby od predných kolies.

Jazdil som na troch exemplároch i40, ale každý... Foto: Václav Lipavský
Hyundai i40 1.7 CRDi Jazdil som na troch exemplároch i40, ale každý z nich svietil diaľkovými svetlami príliš vysoko. Príčinu tohto, podľa mňa nenormálneho stavu sa mi odhaliť nepodarilo.

Pochváliť musím brzdy a schopnosť ABS vysporiadať sa s dierami na ceste. Štyridsiatka krásne brzdí aj na dlhých vlnách, kde sa rozkýva ako loď. Pohotový rozdeľovač brzdnej sily medzi prednou a zadnou nápravou pracuje rýchlo a nedovolí zadným kolesám pri odľahčení žiadne prebrzdenie. S tým má niekoľko dnešných áut stále problémy, čo spoznáte podľa výraznej smerovej nestability zadnej časti v úvodnej fáze panického brzdenia.

Vyšší vodiči môžu naraziť na problém s miestom... Foto: Václav Lipavský
Hyundai i40 1.7 CRDi Vyšší vodiči môžu naraziť na problém s miestom pre pravé koleno.

Motor mal v čase testu najazdených len 4006 km, čo je na naftový agregát málo (najmä z pohľadu hodnotenia jeho spotreby). Napriek tomu sa testovaný turbodiesel ukázal ako úsporný a príjemne tichý. Šesťstupňová prevodovka s dlhými prevodmi znamená, že pri rýchlosti 90 km/h točí motor len 1750 otáčok (VI.), zatiaľ čo na diaľnici sa pri rýchlosti 130 km/h otáčky zodvihnú na 2600 (VI.).

Pri plynulej jazde môžete motor držať na hranici 1400–1500 otáčok bez toho, aby vás obťažoval dunením alebo vibráciami, ak však potrebujete zrýchliť, turbodúchadlo sa do práce výraznejšie zapojí až tesne pod hranicou 2000 otáčok. V podstate je to logický jazdný prejav motora, ktorý z malého objemu dokáže vydať veľký výkon.

Motor sa dokáže roztočiť na 5100 otáčok, od hranice 4600 vyššie je to však už len trápenie a nemá zmysel ho točiť až tesne k max. otáčkam. V strednom pásme má fenomenálny záťah bez kolísania ťahu (vďaka EGR ventilom dnes majú niektoré naftové motory najmä v nižších otáčkach mierne kolísavý ťah).

Hyundai môže byť na naftovú verziu i40 právom... Foto: Václav Lipavský
Hyundai i40 1.7 CRDi Hyundai môže byť na naftovú verziu i40 právom hrdý.
Výhody Nevýhody
miesto v interiéri výhľad vzad
ergonómia cúvacie senzory za príplatok
úsporný motor riadenie
Technické údaje
Model: Hyundai i40 1.7 CRDi Style
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Objem motora (cm3): 1685
Výkon (kW/ot.): 100/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 325/2000
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4770/1815/1470
Rázvor náprav (mm): 2770
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 553–1719/70
Maximálna rýchlosť (km/h): 198
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 10,6
Komb. spotreba (l/100 km): 4,7
Cena: 25 990 €
Sériové vybavenie Style (vybrané prvky):
ESP, 9× airbag, aktívne opierky hláv, hill-holder, el. parkovacia brzda, LED – denné svetlá, predné hmlové svetlá, monitorovanie tlaku v pneumatikách, elektrochromatické spätné zrkadlo, dvojosová regulácia volantu, el. ovládané sedadlo vodiča, vyhrievané predné a zadné sedadlá, výšková regulácia sedadla spolujazdca, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, kožený volant a radiaca páka, dvojzónová klimatizácia, tempomat s obmedzovačom, vyhrievanie predného okna a spätných zrkadiel, el. ovládané okná a zrkadlá, 17-palcové hliníkové disky, strešné lišty
Autozor: Hyundai i40 – aktuálne ceny, výbava a porovnanie s konkurentmi
7 debata chyba
Články podľa značiek