Test: Jaguar XF 2.2 D - ak sa posnažíte, bude úsporný

Jaguar XF
Pri tomto pohľade nikto nespozná, či má pod kapotou štvorvalec alebo niečo väčšie. To hrá testovanej verzii do kariet. Autor:

Jazdí za šesť litrov a dynamikou vás rozhodne neurazí. Štvorvalcového Jaguaru XF sa báť nemusíte.

Limuzína XF priniesla Jaguaru nečakaný úspech. Riziko radikálnej dizajnovej zmeny sa teda oplatilo. No nie je to jeho posledné slovo v bitke o zákazníka. Dnes prichádza s ďalšou významnou novinkou, oveľa dôležitejšou, ako je samotný facelift. Pod kapotou sa objavuje po prvý raz štvorvalcový diesel 2.2 D – úsporné kladivo na nemeckú prémiovú konkurenciu.

Po nedávnej modernizácii sa prednou časťou...
Po nedávnej modernizácii sa prednou časťou výrazne podobá na najväčší model XJ. Autor: Václav Lipavský

Niet sa čo čudovať. Naftové štvorvalce v Mercedese triedy E či BMW radu 5 sú už roky nesmierne populárne, vo vyššej strednej triede totiž tvoria až polovicu odbytu. Tieto modely ponúkajú rovnaký imidž ako ich 6-valcoví súrodenci, no sú úspornejšie a najmä lacnejšie. A presne tam mieri Jaguar. Ale nebojte sa, v dynamike veľké ústupky nerobí.

Verzia 2.2 i4 D má len jednu koncovku výfuku,...
Verzia 2.2 i4 D má len jednu koncovku výfuku, šesťvalce majú po jednej na každej strane. Autor: Václav Lipavský

Modernizácia dizajnu po štyroch rokoch výroby XF určite prospela. Zamračený pohľad nových svetiel a opticky predĺžená kapota evokujú luxusnú vlajkovú loď XJ. Výrazným identifikátorom sa stali denné šípové svetlá.

Podľa denných svetiel ho spoznáte aj z diaľky.
Podľa denných svetiel ho spoznáte aj z diaľky. Autor: Václav Lipavský

Pribudli tiež nové odvetrávacie otvory na predných blatníkoch a zmenená grafika predĺžených zadných svetiel. Našťastie elegantné XF nestratilo zmenami nič zo svojej aristokratickej prestíže, no zato priostrilo v športovom výraze.

Odvetrávacie otvory na predných blatníkoch mu...
Odvetrávacie otvory na predných blatníkoch mu dodávajú charakteristický športový výraz. Autor: Václav Lipavský

V interiéri sa Jaguar pohral s najkritizova­nejšími prvkami. Napríklad lacno pôsobiacimi tlačidlami klimatizácie a audia na stredovej konzole. Tie nové sú omnoho precíznejšie. Jaguar tiež odstránil kontroverzné tyrkysové podsvietenie stupníc prístrojov a nahradil ho klasickým bielym. Displej palubného počítača má konečne farebnú grafiku. Aj takéto detaily sa výrazne podieľajú na oveľa hodnotnejšom pocite z interiéru.

Jaguar v detailoch upravil aj interiér.
Jaguar v detailoch upravil aj interiér. Autor: Václav Lipavský

Nová je tiež logika multimediálneho rozhrania s dotykovou obrazovkou. No i tak si vyžaduje cvik, takže je fajn, že niektoré základné funkcie sú zo systému vyňaté a ovládajú sa priamo na stredovej konzole.

Logika ovládania jednotlivých funkcií cez...
Logika ovládania jednotlivých funkcií cez dotykovú obrazovku je teraz lepšia. Autor: Václav Lipavský

Nový dieselový 4-valec 2.2 D nahrádza základnú verziu 6-valca 3.0 D s výkonom 155 kW/211 k. Je odvodený z motora 2.2 HDi (PSA/Ford), prepracovaných však bolo až 60 % dielov. Najväčším rozdielom, je využitie len jedného turbodúchadla.

Prehľadnejšie je aj ovládanie audia a...
Prehľadnejšie je aj ovládanie audia a klimatizácie. Autor: Václav Lipavský

Z objemu 2,2 litra dáva v porovnaní so 6-valcom výkon nižší o 15 kW (140 kW) a aj v porovnaní s bi-turbami od BMW či Mercedesu je jeho 140 kW/190 k o čosi slabší papierový výsledok. Za volantom vás však veľmi rýchlo opustia obavy z nedostatku dynamiky. V spojení so supermoderným 8-stupňovým automatom zrýchľuje XF na stovku za 8,5 s, čo je len o štyri desatiny dlhšie než so 6-valcom.

Vzadu je na nohy miesta až až.
Vzadu je na nohy miesta až až. Autor: Václav Lipavský

Krútiaci moment 450 Nm sa v spojení s pohotovou prevodovkou postará o okamžitú akceleráciu kedykoľvek to potrebujete. Najväčším kompromisom je preto o čosi nižšia kultúra chodu, vyplývajúca zo štvorvalcovej koncepcie, ktorá jednoducho nedokáže konkurovať vyváženosti 6-valca. Ale aj tak je tento motor v konkurenčnom porovnaní excelentne odhlučnený a posádka ho vníma, len keď mu šliapete na krk. O typické vibrácie na voľnobehu sa zas účinne postará stop-štart systém.

Pomerne úzky vstup do batožinového priestoru je...
Pomerne úzky vstup do batožinového priestoru je daňou za trojpriestorový koncept karosérie. Autor: Václav Lipavský

Na všetky teoretické výhrady však rýchlo zabudnete po tom, čo sa vám najslabšie XF odmení nízkou spotrebou. Tá klesla podľa oficiálnych údajov o 1,2 litra na 5,4 litra na 100 km. Osemstupňový automat drží otáčky prísne na uzde. Pri stovke je to na osmičke len neuveriteľných 1300. Takže v diaľničnom a mimomestskom režime sa hodnoty dostávajú do pásma hlboko pod šesť litrov, čo bolo ešte donedávna nemysliteľné. V meste však XF neutají svoju hmotnosť a tak sme z palubného počítača odčítali spotrebu až okolo deviatich litrov. Tú však môžeme sčasti pričítať zimnej prevádzke a krátkym denným kilometrovým priebehom.

Na ceste si inovované XF určite polepšilo. No za cenu o málo nižšieho komfortu. Charakter naladenia podvozku sa totiž viac priblížil športovému trendu, nasadenému nemeckou konkurenciou. O to sebavedomejšie sa cíti v zákrutách, ale aj na pozdĺžnych nerovnostiach, ktoré robili smerovej stabilite doteraz trochu problémy.

Zákazníkov by k nemu mala pritiahnuť...
Zákazníkov by k nemu mala pritiahnuť predovšetkým nižšia cena. Autor: Václav Lipavský

To, čím však chce XF i4 D pritiahnuť zákazníkov, je jeho cena. V porovnaní so starým 6-valcom (155 kW/211 k) je nižšia o 3443 eur a v porovnaní so súčasným výkonovo najbližším 6-valcom 3.0 D (177 kW/241 k) až o 8258 eur. Pritom 4-valec nijako neukrátil XF vo výbave. Práve naopak. Konečne sa tu napríklad objavujú v sérii xenónové svetlomety, ale aj USB-port a samostatný vstup pre iPod, ktorého absencia bola v dnešných časoch neospravedlniteľná. Zo série ubudlo len elektrické nastavenie volantu a 18-palcové disky nahradili menšie sedemnástky.

Pohľadom Václava Lipavského

Na Jaguar XF 2.2 i4 D (tak znie jeho oficiálne označenie) som bol zvedavý z viacerých dôvodov. Jedným z nich bol samozrejme fakt, či limuzíne vyššej strednej triedy ponúkne zodpovedajúcu dynamiku, no omnoho viac ma zaujímalo, či sa menší objem a lepšia bilancia trecích strát štvorvalcového motora nakoniec prejavia aj nižšou spotrebou. Nie vždy to totiž platí. Menší motor má s ťažkým autom viac práce a aj keď pracuje efektívnejšie (pod vyššou záťažou), v konečnom dôsledku môže byť jeho spotreba dokonca vyššia, než v prípade väčšieho a výkonnejšieho šesťvalca.

Prevodovka ako sa patrí

Silnou stránkou testovaného auta je nový osemstupňový automat s širokým rozsahom prevodových pomerov. Vďaka nemu točí pri rýchlosti 130 km/h len necelých 1800 otáčok, dokonca ani pri 180 km/h otáčky neprekročia hranicu 2500.

Osemstupňový automat dáva motoru 2.2 D krídla.
Osemstupňový automat dáva motoru 2.2 D krídla. Autor: Václav Lipavský

Ešte pôsobivejšie je to hneď za mestom, kde sa pri 90 m/h a zaradenej osmičke motor prevaľuje na 1200 otáčkach. To je tesne nad hranicou, kedy už automatu dôjdu nervy a rozhodne sa podradiť. Problémom v nízkych otáčkach nie sú ani tak vibrácie, či neprimeraný akustický komfort, ale skutočnosť, že veľké turbodúchadlo pomaly stráca otáčky potrebné na dostatočný záťah. Nie je preto prekvapením, že pri každom zrýchľovaní z nízkych otáčok si Jaguar pomáha výraznejším preklzom hydrodynamického meniča (roztáča tým turbodúchadlo). Robí to však len v automatickom režime, ak totiž začnete využívať manuálne radenie pomocou páčok na volante (páčky sú v dobrom dosahu prstov), hydrodynamický menič ostáva aj pri zrýchľovaní zamknutý. Šetrí to palivo, ale pri poklese otáčok pod hranicu 1500 cítite, ako turbo stráca rýchlosť a motoru chýba šťava. Ak necháte otáčky klesnúť na 1100–1200, prevodovka to bez ohľadu na zvolený režim vezme za vás a okamžite podradí.

Aj štvorvalec si s veľkým Jaguarom poradí, len...
Aj štvorvalec si s veľkým Jaguarom poradí, len mu musíte dať trochu viac času. Autor: Václav Lipavský

Práve častý preklz hydrodynamického meniča spôsobuje nenápadné zvyšovanie spotreby. Ak sa teda zo štvorvalcovým Jaguarom nezžijete a nenaučíte sa plynom regulovať preklz meniča, jeho spotreba bude aj pri na oko defenzívnej jazde veľmi podobná šesťvalcu. To je to, čo som spomínal, štvorvalec sa jednoducho musí viac snažiť, aby veľkú limuzínu udržal v pohybe. Ak mu však stúpite na krk, dokáže byť naozaj rýchly a hanbu vám robiť nebude. Pohon verzie 2.2 i4 D na mňa nepôsobil poddimenzovane ani na diaľnici. Nečakajte zrýchlenie šesťvalca, ale lenivý určite nie je.

Vyzdvihnúť musím neuveriteľne hladkých chod prevodovky. Jemnosť ju neopúšťala ani pri studenom oleji krátko po štarte. Dobre funguje aj jej zimný režim, kedy je ešte jemnejšia a pri rozjazde radí rovno dvojku. Pri vychádzaní na hlavnú cestu si však plynový pedál vyžaduje väčší dôraz, inak to nemusíte stihnúť. V prvej polovici dráhy pedál pri zimnom režime skoro vôbec nereaguje.

Na snehu môže byť zimný režim prevodovky...
Na snehu môže byť zimný režim prevodovky užitočný. Citlivou nohou na plyne ho však dokážete čiastočne nahradiť. Autor: Václav Lipavský

Reálne úspornejší než šesťvalec, ale nie o veľa

Na trase dlhej 620 km (70 % diaľnica, 20 % cesty I. triedy, 10 % mesto) mi Jaguar 2.2 i4 D žral 6,4 l/100 km. Ak som sa pri ďalšej jazde s plynom vyslovene hral a na diaľnici spomalil asi na 120 km/h, tesne som podliezol šesťlitrovú hranicu. Stačili však tri prudšie predbiehacie manévre a bol som zasa nad šiestimi litrami. Pozrite, za výrobcom udávaných 5,4 l/100 km jazdiť nebudete, ale s trochou výchovy sa do 6,5 – 7 l/100 km normálne vojdete. Pri šesťvalci Jaguar udáva kombinovanú spotrebu 6,3 l/100 km, no aj tá je v praxi samozrejme vyššia, takže štvorvalec ostáva nakoniec predsa len o niečo úspornejší.

Palubný počítač ovládate klasicky, tlačidlom na...
Palubný počítač ovládate klasicky, tlačidlom na ľavej páčke. Autor: Václav Lipavský

Po meste som dosahoval spotreby na úrovni 8,2 – 8,8 l/100 km (podľa hustoty premávky a počtu zastavení na semaforoch), nižšie som sa už dostať nevedel. Pri aute s automatom toho skrátka veľa nevymyslíte, každopádne je to o niečo menej, že v prípade šesťvalca. Ten pri každom rozjazde nastrieka do valcov nafty ešte viac.

Vyššiu spotrebu môže mať na svedomí aj relatívne malý nájazd km (testované auto malo v čase testu najazdených len 9924 km). Myslím však, že ani po úplnom zabehnutí motora sa v reálnom svete pod šesť litrov nedostanete. Potreboval by som s ním jazdiť podstatne dlhšie, než len týždeň, potom by som bol múdrejší.

Spotrebu počas testu mierne zvyšovali aj zimné...
Spotrebu počas testu mierne zvyšovali aj zimné pneumatiky Dunlop SP Wintersport M3 s rozmermi 245/45 R 18. Autor: Václav Lipavský

Menej za servis. Teoreticky

V porovnaní s naftovou verziou V6 3.0 D je testovaný štvorvalec o 65 kg ľahší a hoci to neznie nijak dramaticky, je dobré si uvedomiť, že celý rozdiel hmotnosti je nad prednou nápravou. Len pre zaujímavosť, pri max. zaťažení nesie predná náprava Jaguaru XF V6 3.0 D až 1011 kg, zatiaľ čo v prípade verzie so štvorvalcom je to len 932 kg. Pri povolenom zaťažení zadnej nápravy sa vzhľadom na vyššiu užitočnú hmotnosť štvorvalcovej verzie situácia obracia a plne naložený Jaguar 2.2 i4 D zaťažuje zadné kolesá o 14 kg vyššou hmotnosťou. Ešte vám to nedochádza? Štvorvalec má lepšie rozloženie hmotnosti, čo je prvým krokom k jeho lepšej ovládateľnosti v hraničných situáciách.

Prednú nápravu zaťažuje štvorvalec podstatne...
Prednú nápravu zaťažuje štvorvalec podstatne menej. Autor: Václav Lipavský

Ruku v ruke s menším motorom idú aj jeho menšie nároky na servis. Za všetko spomeniem len olejovú náplň, ktorá je v prípade štvorvalca o viac ako pol litra menšia. Pochopiteľne, rovnako je na tom aj objem chladiacej kvapaliny. Štvorvalcu v systéme koluje o liter menej náplne (11,5 l vs. 12,5 l), pričom pri servisnej výmene sa z tohto objemu na motore 2.2 D mení 8,2 l náplne, zatiaľ čo pri šesťvalci musíte zaplatiť až za 9,7 l chladiacej kvapaliny (skutočné servisné plnenie je vždy o niečo menšie ako je objem celého systému).

Chválim použitie dojazdovej rezervy namiesto...
Chválim použitie dojazdovej rezervy namiesto nezmyselnej lepiacej sady. Autor: Václav Lipavský

Na druhej strane je ťažké predpokladať, ako na tom bude štvorvalec v otázke servisných nákladov. Menšie prevádzkové náklady sú totiž jedna vec a celkové servisné náklady vec druhá. Myslím si, že na túto tému nemá cenu teoretizovať, všetko ukáže až prax. Motor 2.2 D nie je žiadnou horúcou novinkou a mal by mať väčšinu múch vychytaných. Koniec koncov slúži aj v Land Roveroch, kde sa vcelku osvedčil a dokázal, že znesie aj zvýšenú záťaž. Spomínam to len preto, lebo nám neskoršia prax už niekoľkokrát dokázala, že aj tie najlepšie spočítané teoretické predpoklady nemusia v skutočnom živote platiť a zdanlivo drahší a komplikovanejší šesťvalec môže z dlhodobého hľadiska stáť majiteľa menej peňazí. Môže a nemusí, zdôrazňujem. Bežných klientov vyššej strednej triedy síce podobné malichernosti asi netrápia, no ak sa niekto rozhodne pre štvorvalcový Jaguar XF (čím v porovnaní so šesťvalcom ušetrí necelých 3443 €), myslím, že bude na ďalšie výdavky citlivý.

Postreh na záver

Znova som si pripomenul, ako dobre má Jaguar vyriešenú aerodynamiku. Zásluhou výborne riešeného tesnenia okolo dverí je aj na diaľnici tichý a celkovo pôsobí dojmom, že sa vzduchom prerezáva ľahšie, než jeho najbližší konkurenti.

Cez tieto tesnenia do kabíny veľa hluku...
Cez tieto tesnenia do kabíny veľa hluku neprenikne. Autor: Václav Lipavský

Čo ma počas chladných ranných jázd úplne šokovalo, bol extrémne rýchly nábeh vyhrievania predných sedadiel. Do minúty od zapnutia ste pod zadkom cítili prvé teplo. Ak ste vyhrievanie včas nestlmili, sedadlo sa tak rozpálilo, že sa na ňom nedalo pomaly sedieť. Alternátor a 95 Ah akumulátor síce dostanú do tela, ale vyhrievanie je naozaj excelentné.

Akumulátor s kapacitou 95 Ah má svoje miesto...
Akumulátor s kapacitou 95 Ah má svoje miesto pod podlahou batožinového priestoru. Autor: Václav Lipavský
Výhody Nevýhody
prevodovka prístup do kufra
výbava xenóny za príplatok
jazdné vlastnosti dynamika pri plnom obsadení
Technické údaje
Model: Jaguar XF 2.2 i4 D Luxury
Počet valcov/ventilov: 4/16
Objem motora (cm3): 2179
Výkon (kW/ot.): 140/3500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 450/2000
Prevodovka: 8-automat
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4961/1877/1460
Rázvor náprav (mm): 2909
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 500/68,1
Maximálna rýchlosť (km/h): 225
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 8,5
Komb. spotreba (l/100 km): 5,4
Cena: 40 759 €
Sériové vybavenie Luxury (vybrané prvky):
6× airbag, aktívna predná kapota, DSC, automatická 8-stupňová prevodovka, xenónové svetlá, elektrická parkovacia brzda, svetelný a dažďový senzor, parkovací asistent, štartovanie tlačidlom, kožené čalúnenie, elektrické ovládanie okien a zrkadiel, multifunkčný volant, tempomat, elektricky ovládané predné sedadlá, dvojzónová klimatizácia, multimediálne rozhranie s dotykovým displejom, palubný počítač, audio + CD-menič + USB Port, 17-palcové disky.
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
4. 2. 2019zdraženie1.214 €zdraženie1.237 €
28. 1. 2019zdraženie1.204 €zlacnenie1.236 €
14. 1. 2019zdraženie1.195 €zdraženie1.250 €
7. 1. 2019zlacnenie1.173 €zlacnenie1.228 €
31. 12. 2018zlacnenie1.176 €zlacnenie1.233 €
24. 12. 2018zdraženie1.202 €1.258 €
17. 12. 2018zlacnenie1.195 €zdraženie1.258 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk