Test: Ford Focus sedan 1.6 Ti-VCT – potrebuje otáčky, ale nežerie

23.12.2011 11:08
Ford Focus sedan
Focus sedan si zachováva rovnakú zadnú nápravu ako päťdverový hatchback. Autor:

Veľkosťou kufra rekord nezlomí, ale z jeho podvozku spadnete na zadok. Škoda len motora, ktorému chýba šťava.

Nie je to tak dávno, čom som sa v teste Ford Focus 1.6 EcoBoost – kvôli motoru mu všetko odpustíte pozrel trochu bližšie na Focus s karosériou hatchback a prepĺňaným benzínovým motorom. Tentoraz sa mi do rúk dostal konzervatívnejší štvordverový sedan poháňaný atmosférickým štvorvalcom 1.6 Ti-VCT s výkonom 77 kW/105 k. Spomínaný hatchback a štvordverový sedan sú si v mnohých ohľadoch podobné, nebudem sa tu preto rozpisovať o veciach, ktoré si môžete prečítať v hore spomínanom teste hatchbacku a zameriam sa len na odlišnosti dané inou koncepciou karosérie a stručne opíšem moje dojmy z najslabšieho motora, aký je pre nový Focus momentálne k dispozícii.

Sedan je o 176 mm dlhší než hatchback.
Sedan je o 176 mm dlhší než hatchback. Autor: Václav Lipavský

S kufrom sa veľmi nenadreli

Focus sedan vo vašich očiach buď exceluje alebo úplne prepadne. Záleží od uhla pohľadu a vašich priorít. Ak sa zameriate len na čísla udávajúce objem batožinového priestoru, bude sa vám chcieť plakať. Údaj 372 l s plnohodnotnou rezervou skutočne doháňa k plaču, v segmente nižšej strednej triedy určite. Našťastie je tu aj možnosť voľby dojazdovej rezervy, ktorá objem kufra zvýši o 49 l na konečných 421 l. To už vyzerá lepšie, hoci, povedzme si úprimne, stále to nie je ono. Horšie je, že cez hranicu 500 l sa nedostanete ani v prípade, že máte radi adrenalín a namiesto rezervy sa odhodláte v aute voziť len sadu na opravu defektu. V tom prípade vám na batožinu ostane 475 l.

S dojazdovou rezervou má objem 421 l.
S dojazdovou rezervou má objem 421 l. Autor: Václav Lipavský

Nechajme čísla číslami a prejdime k praktickým skúsenostiam. Testované auto bolo vybavené dojazdovou rezervou (čo je asi tá najrozumnejšia voľba), takže mi v kufri ostávalo 421 l miesta. Aj keď to nie je veľa, vďaka praktickému tvaru s rovnými stenami sa mi kufor nezdal nijak stiesnený. Výraznejšie podbehy sú podľa Fordu daňou za viacprvkovú nápravu, hoci dosť dobre nechápem, prečo sa rovnaká daň neobjavila aj v minulej generácii, ktorá s rovnakou zadnou nápravou ponúkala batožinový priestor s objemom až 537 l. Na druhej strane je mi jasné, že nie je nič jednoduchšie, ako len kritizovať a nehľadať príčinu. Úbytok litrov v kufri svoju príčinu mať musí, len akosi nevieme prísť na to, akú. Nejako sa mi nechce veriť, že by na to vo Forde až tak kašlali.

Držiaky veka pri zatváraní zasahujú do voľného...
Držiaky veka pri zatváraní zasahujú do voľného priestoru. V tomto segmente je to však bežné. Autor: Václav Lipavský
Zaujímavo je riešená plynová vzpera...
Zaujímavo je riešená plynová vzpera zabezpečujúca plynulý pohyb veka pri otváraní. Autor: Václav Lipavský

S autom som neabsolvoval nijakú dovolenkovú cestu, takže svoje argumenty o dostatočnosti jeho objemu nijako nepotvrdím, aj tak sa mi však zdá, že obchodnému cestujúcemu alebo štvorčlennej rodine musí stačiť. Škoda, že mechanizmus uchytenia veka kufra pri zatváraní zasahuje do priestoru pre náklad, v tejto triede je to však štandard. Podobne to má koniec koncov riešené aj VW Jetta.

Škoda, že pri zatváraní nemáte veko za čo...
Škoda, že pri zatváraní nemáte veko za čo chytiť. Poslúži však aj masívny zámok. Autor: Václav Lipavský

V zákrutách mu nestačí ani Jetta

Kde je však Focus stále nedostižný, sú jeho schopnosti na slovenských cestách. Nebojí sa zákrut a istotu nestráca ani na rozbitých povrchoch. Podľa údajov automobilky pribral sedan v porovnaní s rovnako motorizovaným hatchbackom len 25 kg (v minulej generácii bol rozdiel 43 kg), úbytku dynamiky sa preto v sedane báť nemusíte. Keď sa v tom budem vŕtať, štvordverový Focus má dokonca lepší pomer hmotnosti medzi prednou a zadnou nápravou, čo by ho v zákrutách malo dokonca zrýchliť (ak samozrejme nenaložíte kufor až po strop). Podľa mňa to však normálny vodič vôbec nespozná. Skôr by som sedan označil za hravejší. Pri vyhýbacích manévroch je ťažší zadok o niečo neposednejší a viac si vybočí do strany. Nie však tak, aby ste to mohli považovať za negatívum. Naopak, krásne uťahuje stopu a stará sa o potláčanie nedotáčavosti. Znova je úžasné sledovať, ako si zavesenie Focusu dokáže poradiť s prenosmi hmotnosti. Či už je to spredu dozadu pri prudkom brzdení, alebo zo strany na stranu pri jazde v serpentínach, vždy si zachová chladnú hlavu a ani vám len nenaznačí, že by sa blížil na hranicu svojich schopností.

Z hľadiska stability pri jazde mu je dôstojným súperom hádam len najnovšia Jetta z dielní Volkswagenu. Tá jazdí podobne fenomenálne, no keď príde na lámanie chleba a povrch asfaltu sa zmení na menší tankodrom, začne na Focus strácať. Tam kde je stabilita Jetty vykúpená jej počiatočnou neochotou rýchlo zmeniť smer ostáva Focus stále čiperným autom. Zo zložitými jazdnými situáciami si skrátka podvozok Focusu poradí lepšie.

Jazdné vlastnosti z neho robia výnimočné auto....
Jazdné vlastnosti z neho robia výnimočné auto. Bez nich by sa pravdupovediac trochu strácal. Autor: Václav Lipavský

Hranicu zábavy všetko prekročí až v momente, kedy kufor naozaj naložíte a celý zadný previs zmeníte na príťaž, s ktorou má Control Blade (zadné zavesenie) plné ruky práce. Vtedy treba naozaj zvoľniť tempo a nerobiť hlúposti, pri ktorých sa auto rozkýva a predná náprava začne s pohybmi karosérie meniť mieru jeho nedotáčavosti. Keď sa Focus opäť upokojí, všetko sa rýchlo vráti do starých koľají.

Pneumatiky s rozmermi 215/55 R 16 sú dobrým...
Pneumatiky s rozmermi 215/55 R 16 sú dobrým kompromisom medzi komfortom a ovládateľnosťou. Autor: Václav Lipavský

Chcelo by to viac šťavy

K najslabšiemu benzínovému motoru 1.6 Ti-VCT s výkonom 77 kW/105 k poviem len toľko, že mu akosi chýba elán. Ak sa aj posnažíte, vie vám ponúknuť maximálne 150 Nm, aj to až po dosiahnutí 4000 otáčok. V nižších otáčkach je tak ťažnej sily ešte menej, čo má samozrejme zásadný vplyv na jeho pružnosť pri bežných rýchlostiach. To, čo je však pri autách dôležitejšie než schopnosti samotného motora, je prevodovka. Ak sa nepodarí, dokáže zmariť výkony aj toho najlepšieho motora a naopak, ak je jej odstupňovanie navrhnuté šikovne, veľa toho zachráni. A presne to je prípad tohto auta.

Ani s najslabším motorom brzdou v premávke...
Ani s najslabším motorom brzdou v premávke nebudete, ale výkon z neho musíte vydolovať radiacou pákou. Autor: Václav Lipavský

Atmosférický agregát tu našťastie netrpí pod ťarchou dlhých prevodov a dokáže aj v naloženom aute slušne dýchať. Prevodovka nie je príliš krátka a hlukom vytočeného motora netrpíte ani na diaľnici. Rýchlosť 130 km/h znamená pri zaradenej päťke 3600 otáčok, ak spomalíte na 90 km/h, otáčky klesnú na 2500. S tým sa však nenápadne vytráca ochota motora zrýchľovať, pri potrebe razantnejšieho zrýchlenia preto nie je od veci podradiť na štvrtý rýchlostný stupeň a motor tak roztočiť na 3100 otáčok. Jednoducho, ak potrebujete viac sily, musíte sa trochu snažiť a popracovať s radiacou pákou.

Točte ho maximálne do 6000 otáčok, vyššie to už...
Točte ho maximálne do 6000 otáčok, vyššie to už nemá význam. Autor: Václav Lipavský

Červené pole začína pri 6500 otáčkach, nad 6000 však už nemá cenu zachádzať. Prvotné nadšenie štvorvalca sa za touto hranicou zmierni a k ničomu to nevedie. Výkonnejšia verzia 1.6 Ti-VCT (92 kW/125 k) predvádza vo vyšších otáčkach viac dravosti, v tom vidím jej najväčší prínos. V strednom pásme sa totiž prejavuje veľmi podobne ako jej slabšia verzia (77 kW/105 k).

S udržiavaním rýchlosti testovaný agregát problém nemá, čo dobre dokumentuje jeho schopnosť odvaľovať sa pri rýchlosti 50 km/h a zaradenej štvorke na 1600 otáčkach. Vôbec pritom neprotestuje vibráciami ani neochotou po pridaní postupne zrýchliť.

Sedan má zo všetkých karosárskych verzií Focusu...
Sedan má zo všetkých karosárskych verzií Focusu najlepšiu aerodynamiku. Prezrádza to aj jeho najvyššia max. rýchlosť. Autor: Václav Lipavský

Ak by som mal jeho prejav prirovnať k rovnako výkonnému motoru 1.2 TSI od VW, je to samozrejme neporovnateľné. Prepĺňaný motor je užívateľsky príjemnejší a vzhľadom na väčší a nižšie položený krútiaci moment pôsobí dojmom podstatne výkonnejšieho motora. Nezatracoval by som však ani atmosférický motor Focusu. Svoje výkony vám nedá zadarmo, ale jeho mechanika by mala lepšie odolať dlhodobej záťaži a spotreba sa s využívaním jeho maximálneho potenciálu nezvýši tak radikálne, ako v prípade prepĺňaného motora. Veľmi zjednodušene by som to povedal asi tak, že neťahá, ale ani nežerie.

Aerodynamiku zlepšuje aj netypický kryt zadného...
Aerodynamiku zlepšuje aj netypický kryt zadného previsu zasahujúci len do polovice šírky auta. Autor: Václav Lipavský

Ford mu udáva kombinovanú spotrebu 6 l/100 km, čo v praxi aj platí. Ak samozrejme jazdíte s rozumom a pri akcelerácii ho zbytočne netočíte do vysokých otáčok. Ani atmosférický motor totiž nemá rád, ak mu stojíte na krku a chcete po ňom niečo, na čo jednoducho nemá. Ak sa s ním naučíte jazdiť, ani na diaľnici nemusíte prekročiť sedemlitrovú hranicu.

Vždy máte možnosť voľby

Na záver sa ešte rýchlo vrátim k myšlienke na začiatku tohto testu. Ak chce niekto nadávať na malý kufor tohto sedanu, nech sa zameria na priestrannejšiu konkurenciu. Každý má predsa možnosť slobodného výberu. Focus sedan je pre ľudí, ktorý prikladajú väčší význam schopnostiam auta na náročných cestách. Táto verzia jazdí dokonca lepšie, než hatchback a ak má pod kapotou silný motor, v zákrutách a na rozbitých povrchoch nenájde súpera. Či sa to jednoducho niekomu páči alebo nie, Focus bude vždy o kúsok rýchlejší, než zvyšok konkurencie. Len by to chcelo silnejší motor. Ani testovaná atmosférická jednašestka nie je zlá, ale podvozok Focusu si žiada predsa len o niečo dôstojnejšieho partnera.

Focus sedan výborne jazdí aj reprezentuje. Na...
Focus sedan výborne jazdí aj reprezentuje. Na dovolenku s kopou batožiny sú tu však aj lepší kandidáti. Autor: Václav Lipavský
Výhody Nevýhody
jazdné vlastnosti veľkosť kufra
tuhosť karosérie ťah z nízkych otáčok
spotreba  
Technické údaje
Model: Ford Focus sedan 1.6 Ti-VCT Sport X
Počet valcov/ventilov: 4/16
Objem motora (cm3): 1596
Výkon (kW/ot.): 77/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 150/4000–4500
Prevodovka: 5-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4534/1823/1484
Rázvor náprav (mm): 2648
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 372–475/55
Maximálna rýchlosť (km/h): 189
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 12,4
Komb. spotreba (l/100 km): 6,0
Cena: 17 480 €
Sériové vybavenie Sport X (vybrané prvky):
ABS, EBD, ESP, EBA (brzdový asistent), TCS (trakčná kontrola), TVC (systém stranového presmerovania krútiaceho momentu), 6 airbagov, palubný počítač s informačným systémom ECOmode, športové predné sedadlá, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, delené operadlo zadného sedadla (60:40), elektricky ovládané predné a zadné okná, tónované sklá okien, automatická dvojzónová klimatizácia, dažďový senzor, tempomat, autorádio s CD, 6 reproduktorov, USB konektor, 3,5-palcový monitor, zliatinové disky kolies s pneumatikami 215/55 R 16.
Autozor: Ford Focus – ceny, výbavy a porovnanie s konkurentmi
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
11. 6. 2018zlacnenie1.275 €zlacnenie1.396 €
4. 6. 2018zlacnenie1.285 €zlacnenie1.417 €
28. 5. 2018zdraženie1.308 €zdraženie1.438 €
21. 5. 2018zdraženie1.287 €zdraženie1.417 €
14. 5. 2018zdraženie1.263 €zdraženie1.393 €
7. 5. 2018zdraženie1.239 €zdraženie1.369 €
30. 4. 2018zdraženie1.237 €zdraženie1.367 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk