Test: Renault Mégane CC – ťažký život s veľkým zadkom

27.05.2011 11:13
Renault Mégane CC GT line
Benzínový motor 1.6 16V s ním má práce viac než dosť. Autor:

S príplatkovým paketom GT Line má šarmu na rozdávanie, ale chcelo by to viac koní. Atmosférický benzínový motor 1.6 16V berte len ako núdzové riešenie.

Leto klope na dvere a kabriolety sú po dlhej zime opäť v kurze. Slovenský importér značky Renault preto medzi novinárov znova vypustil Mégany CC, aby na seba v médiách a na cestách strhávali čo najviac pozornosti.

Kabriolety k letu jednoducho patria.
Kabriolety k letu jednoducho patria. Autor: Václav Lipavský

Dokazuje to aj testovaný exemplár vybavený hádam všetkým, čo v príplatkovom cenníku nájdete. Pre istotu dostal aj nádhernú tmavočervenú metalízu a príplatkový paket GT Line (+ 1490 €). Jeho súčasťou sú zliatinové 17-palcové disky kolies Celsium, difúzor na zadnom nárazníku, hliníkové pedále, kľučky dverí a kryty vonkajších spätných zrkadiel v oceľovošedej metalíze, spodná časť predného a zadného nárazníka vo farbe karosérie a zatmavené predné svetlomety. Nie je to lacné, no musíte uznať, že Méganu CC naozaj pristane.

Strechu nemá, ale oproti hatchbacku je ťažší o...
Strechu nemá, ale oproti hatchbacku je ťažší o celých 215 kg. Autor: Václav Lipavský

Najväčším prekvapením pre mňa bola motorizácia testovacieho auta. Pod prednou kapotou malo totiž základný benzínový motor 1.6 16V. Skrátka, to najlacnejšie, čo si pre Mégane CC môžete zvoliť. Využil som hodenú rukavicu a počas testu skúšal najmä to, ako si takto motorizovaný kabriolet poradí s nástrahami dnešnej uponáhľanej premávky.

Paket GT Line robí Mégane CC ešte príťažlivejším.
Paket GT Line robí Mégane CC ešte príťažlivejším. Autor: Václav Lipavský

Prémiový interiér

Kabíny súčasných Méganov sú z kvalitných plastov a ich celkové zladenie vytvára veľmi hodnotný celok. Renault, a testovaný kabriolet taktiež, si zaslúži uznanie aj za slušné dielenské spracovanie.

Renault stavia v poslednej dobe pekné interiéry.
Renault stavia v poslednej dobe pekné interiéry. Autor: Václav Lipavský

Anatomické sedadlo vodiča sa dá spustiť dostatočne nízko, čím vytvára pocit športového posedu. V rýchlych zákrutách síce zistíte, že bočnice sedáku nakoniec až tak tuhé nie sú a váš zadok pri zmenách smeru cestuje zo strany na stranu, no vzhľadom na určenie auta považujem jeho sedadlá za príjemné. Ich látkové čalúnenie znáša aj priame slnko a nerozpaľuje sa tak ako koža. Tej by som sa v kabriolete oblúkom vyhol.

Malým deťom sa tu bude páčiť, dospelým nie.
Malým deťom sa tu bude páčiť, dospelým nie. Autor: Václav Lipavský

Vzadu je miesta málo, ale to pri Mégane CC azda nikoho neprekvapí. V prípade núdze tam deti bez problémov posadíte, len si potom počas jazdy nesťahujte bočné okná. Kým vpredu nič necítite, na zadných sedadlách je hotový uragán.

Dajte ďalších 350 € a protiveterný štít je váš.
Dajte ďalších 350 € a protiveterný štít je váš. Autor: Václav Lipavský

S odkladacími miestami na nápoje to nie je v tomto kabriolete nijak slávne. Kapsy vo dverách nie sú malé, ale fľašu do nich nepostavíte. Jedinou možnosťou je vložiť ju do otvoreného boxu pod stredovou lakťovou opierkou. Pôvodné držiaky na fľaše na stredovom tuneli totiž vyzerajú len ako plytké imitácie. Počas jazdy neudržia ani nízku šálku, nie to ešte vysokú fľašu.

Tu sa fľaša počas jazdy rozhodne neudrží.
Tu sa fľaša počas jazdy rozhodne neudrží. Autor: Václav Lipavský

Dlhý zadný previs ukrýva kufor s objemom 417 l, celú jeho kapacitu však môžete využiť len s natiahnutou strechou. Ak ju zložíte, zostane pod ňou ťažko prístupných 210 l. Potlesk si naopak zaslúži plnohodnotná rezerva pod podlahou a dotváranie ťažkého veka pomocou servomotorov. Stačí ho jemne pribuchnúť a Renault si ho zavrie sám.

V konfigurácii kupé má kufor objem 417 l.
V konfigurácii kupé má kufor objem 417 l. Autor: Václav Lipavský

Život v skleníku

Sklenená strecha je krásna a nepochybne zláka nejedného zákazníka. Pekne presvetlí interiér a vyvoláva pocit luxusu. V lete však robí z auta pojazdný skleník a nič na tom nezmení ani perforovaná zaťahovacia roletka nad hlavami posádky. Bohaté presklenie spolu s čiernou palubnou doskou rozpaľujú kabínu pri každej možnej príležitosti a menia ju na saunu. Zaujímavým detailom je, že za jazdy sa horúci vzduch z kabíny síce vyfúka, no stačí na chvíľku zastaviť na semaforoch a rozpálené sklo okamžite znova zohrieva stojaci vzduch v kabíne. Sklenené panely strechy sú z tónovaného skla, no ak na ne niekoľko hodín pečie pravé letné slnko, interiér pred sálavým teplom neochránia. Kabriolety s plechovými strechami to majú predsa len jednoduchšie.

Strecha je kompletne zo skla.
Strecha je kompletne zo skla. Autor: Václav Lipavský

Na slnku navyše rozpálené plasty trochu pracujú, čo dokazovalo pískanie vodičovho okna pri každom spúšťaní a vyťahovaní. Keď sa von ochladilo, okno zrazu stíchlo. Na poludnie sa s príchodom vysokých teplôt staré dobré pískanie vrátilo.

Mégane CC má výborne vyriešenú aerodynamiku. Obtekajúcemu vzduchu kladie karoséria minimálny odpor a z hľadiska aerodynamiky mu dlhší zadný previs dokonca prospieva. Rovnako dobre je prúdenie vzduchu vyriešené aj pri stiahnutej streche a vytiahnutých bočných oknách. V kabíne vládne ešte aj pri rýchlosti 100 km/h ticho a dá sa v nej normálne konverzovať. Ak však niekoho zláka možnosť strechu opäť natiahnuť a pre zmenu stiahnuť všetky štyri bočné okná, situácia sa náhle obráti. Interiér zaplaví hluk odvaľujúcich sa kolies (na ceste k vašim ušiam mu nebráni žiadne bočné okno) a vzduch prúdiaci k zadným sedadlám naráža na ich operadlá a zadné okno. To v podstate pôsobí ako drahá aerodynamická brzda, takže auto v tej chvíli zároveň začne viac žrať.

Skladanie strechy obsluhujú servomotory.
Skladanie strechy obsluhujú servomotory. Autor: Václav Lipavský

Motor má čo robiť

Zhrňme si základné fakty. Mégane CC 1.6 16V má pohotovostnú hmotnosť 1505 kg (príplatkami ovešaný exemplár bude ešte ťažší), rovnako motorizované kombi Mégane Grandtour má o 155 kg menej a hatchback je ľahší dokonca až o 215 kg. Štvorvalec 1.6 16V dosiahne maximálny krútiaci moment 151 Nm až pri 4250 ot./min., takže na to, aby ste ho mali neustále k dispozícii, musíte agregát držať v otáčkach. Ak si k udávaným 1505 kg pripočítate hmotnosť dvoch dospelých ľudí a nejakú tú batožinu, dostávame sa k výkonovej hmotnosti, ktorú nedokáže vylepšiť ani prítomnosť pomerne „krátkej“ šesťstupňovej prevodovky. Výsledkom je len priemerná dynamika a neustála potreba práce s radiacou pákou.

Atmosférický motor sa musí v Mégane CC poriadne...
Atmosférický motor sa musí v Mégane CC poriadne snažiť. Autor: Václav Lipavský

Našťastie sa vo fabrike rozhodli motor spojiť so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Chýba jej presnosť a radenie jednotlivých stupňov je vždy sprevádzané zvláštnym mechanickým zvukom a pretláčaním sa s pákou, ale má dobrý rozsah a ako tak zachraňuje mŕtve pásmo motora v spodných otáčkach.

Prevodové pomery
I. 3,73
II. 2,1
III. 1,45
IV. 1,11
V. 0,91
VI. 0,73
R. 3,55
Stály prevod 4,43

Ako vidieť z tabuľky, má pomerne „ťažké“ prevody, ale stály prevod 4,43 spôsobuje, že počas jazdy na diaľnici točí pomerne vysoké otáčky. To je však jediná možnosť, ako tento kabriolet donútiť aspoň k akej takej dynamike aj pri vyšších rýchlostiach. Pri rýchlosti 130 km/h točí motor na šestku 3900 otáčok, spomalenie na 110 km/h otáčky zníži na 3100 a pri deväťdesiatke je to niečo okolo 1800 ot./min. To však už auto nemôžete nútiť k žiadnemu zrýchľovaniu, jedinou možnosťou je podradiť na päťku (3100 ot./min.), alebo ešte lepšie do štvorky (4000 ot./min.). Motor našťastie nikdy neznie utrápene a aj vo vyšších otáčkach má príjemne sýty zvuk (kvílenie prevodovky v Twingu 1.2 16V vytvára, pre zmenu, úplne opačný pocit). Skoro by som zabudol, ani tu nechýba tradičné „kopanie“ do prevodovej páky pri každom pridaní plynu. Položte dlaň na páku a cítite, ako sa hýbe v rytme práce s plynovým pedálom.

Mestom (50 km/h) sa dokážete nerušene presúvať zo zaradenou päťkou a 1900 otáčkami na otáčkomery. Podradenie do štvorky motor vyženie na 2100 ot./min., no asistent radenia na vás okamžite zabliká a káže vám vrátiť tam znova piaty rýchlostný stupeň.

Zadarmo to nebude

Dostávame sa k spotrebe, ktorá už na papieri nevyzerá najlepšie. Kombinovaný cyklus 7,6 l/100 pri výkone 81 kW/110 k km je dnes už trochu nad priemerom, na druhej strane tu máme atmosférický motor, takže jeho spotreba nie je tak závislá od jazdného štýlu, ako pri motore 1.4 TCe. Ten je na oko úspornejší, no v praxi si vezme o niečo viac. Dôvodom je ťažké auto a neustále nútenie motora k žiaducim výkonom.

Ja som po meste jazdil priemerne za 7,9 l/100 km, ani za Bratislavou sa však spotreba príliš nehýbala. Veľmi záleží na tom, ako často budete sťahovať strechu alebo bočné okná, do spotreby 8 l/100 km sa však zmestíte bez problémov.

Vyskúšal som aj dynamickejšiu jazdu, počas ktorej som preveroval limity podvozku a kašlal na spotrebu, no ani vtedy sa jej konečná hodnota nedostala vyššie ako 9 – 9,5 l/100 km.

Nakoniec ma čakala úsporná jazda na Stredné Slovensko a späť, ktorá skončila hodnotou 7,2 l/100 km. Celý test skončil priemernou spotrebou 7,7 l/100 km.

Komplikácie na ceste

Na rozbitých povrchoch je podvozok hlučnejší a každý prechod priečnej nerovnosti sprevádza tupý úder spod podbehov. Mám pocit, že veľký diel viny na tom nesú aj príplatkové nízkoprofilové pneumatiky Continental ContiSportContact 3 s rozmermi 205/50 R 17. Ich bočnice všetko prenášajú do tuhých tlmičov, ktoré sa bránia akýmkoľvek rýchlym pohybom a na každom rohu poriadne mordujú karosériu. Ak máte strechu natiahnutú, jej pomerne slušná torzná tuhosť (na pomery kupé-kabrioletov) situáciu zachraňuje, ale ak strechu nedajbože zložíte, začnú sa diať veci. Vnútorné spätné zrkadlo sa rozvibruje aj na rovnom asfalte a stĺpik riadenia vám tancuje v rukách. Tam, kde bol Mégane doteraz len bezpečne nedotáčavý, sa držanie jeho stopy zmení na niečo ťažko definovateľné. Pri uvoľnenom cestovaní krajinou si to neuvedomíte, ale keď jeho predné vonkajšie koleso v zákrute poriadne zaťažíte, celá karoséria sa sprieči a auto sa začne ťažko popísateľným spôsobom vlniť v rytme prechodu zaťaženia medzi pravou, ľavou, prednou a zadnou časťou. A to vám poviem, je niečo, čo si vyžaduje poriadne sústredenie. Natočíte volant k apexu, v hlave si rýchlo spočítate, kde ho podľa aktuálnej nedotáčavosti približne miniete a zrazu sa Mégane zavlní. Celé vaše prepočty sú v tej chvíli na nič a ak nemáte dobrú priestorovú rezervu, pekne sa pritom spotíte. Nasledujúca rýchla korekcia volantom zmení aktuálne zaťaženie karosérie a váš kabriolet opäť zmení mieru nedotáčavosti. Skrátka, neviete s ním jazdiť na hrane.

Nízky profil pneumatík dáva karosérii pekne do...
Nízky profil pneumatík dáva karosérii pekne do tela. Autor: Václav Lipavský

Na športovú jazdu však kupé-kabriolety nikdy určené neboli. V ideálnom prípade by vodič takéto maniere auta nemal ani odhaliť, pretože pri normálnom tempe je na dobrom povrchu Mégane CC príjemne komfortný a keď z času na čas trafíte nejakú tú dieru, pár otrasov karosérie vydržíte. A ak sa potrebujete ponáhľať, natiahnete strechu a situácia sa zlepší.

Dlhý a ťažký zadok si však rozumie s priečnami prahmi, ktorých je v meste neúrekom. Kým hatchback na nich nadskočí, CC ich prejde bez povšimnutia.

Brzdy dostali menej naliehavý posilňovač, takže na ne musíte poriadne pritlačiť. Brzdia však výborne a aj pri nízkych rýchlostiach sa dobre dávkujú. Na záver ešte jeden detail. Pozor na zásahy protiprekzového systému. Ak prudko akcelerujete, elektronika roz­behnutý agregát bez problémov pribrzdí až pod hranicu 2000 otáčok. Kým sa však spod nich atmosférický motor znova nadýchne k nejakému záťahu, chvíľu to trvá. Prudký výjazd z vedľajšej cesty na hlavnú si tak dobre plánujte a plyn pritom radšej dávkujte s potrebným citom. 

Vietor vo vlasoch niečo stojí

Mégane CC nie je lacnou záležitosťou, no to kupé-kabriolety ani nemôžu byť. Pri obmedzených počtoch a zložitosti ich výroby je vôbec zázrak, že si na ich výrobu automobilky v spolupráci s malovýrobcami striech trúfajú. Prispôsobiť zložité mechanizmy otvárania jednotlivým modelom vyžaduje nemalé úsilie, ktoré niekto musí zaplatiť. Čím sa ich vyrobí viac, tým je to pochopiteľne lacnejšie, ale spomeniete si vôbec, kedy ste naposledy v premávke stretli nejaký kabriolet?

Každá paráda niečo stojí.
Každá paráda niečo stojí. Autor: Václav Lipavský

Vidíte, tu sa platí skôr za výnimočnosť a nie za úžitkové vlastnosti, alebo schopnosti na ceste. A v tom kontexte nemusí byť Mégane CC vôbec zlou voľbou. V rámci možností má vyvážené proporcie, dobre vyriešenú aerodynamiku a jazda s otvorenou strechou vám v ňom bude robiť radosť. Ak vám však môžem poradiť, vyhnite sa základnému motoru 1.6 16V. Agregát 1.4 TCe v praxi zožerie o niečo viac, ale jeho 190 Nm dostupných už pri 2250 otáčkach vám to pri každej ceste bohato vynahradí. Jedinou podmienkou je priplatiť ďalších 1200 €. Ja osobne by som pred investíciou do paketu GT Line uprednostnil viac koní pod kapotou.

Výhody Nevýhody
výbava  slabá dynamika
 celoročné využitie  tuhosť karosérie
 pocit výnimočnosti  hlučný podvozok
Technické údaje
Model: Renault Mégane CC 1.6 16V
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Objem motora (cm3): 1598
Výkon (kW/ot.): 81/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 151/4250
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4485/1810/1425
Rázvor náprav (mm): 2609
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 417/60
Maximálna rýchlosť (km/h): 190
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 12,2
Komb. spotreba (l/100 km): 7,6
Cena: 24 990 €
Sériové vybavenie Dynamique (vybrané prvky):
ABS, EBV, ESP, ASR, systém kontroly tlaku v pneumatikách, 4 airbagy, 16-palcové zliatinové disky Sport, volant a hlavica radiacej páky v koži, ISOFIX na zadných krajných sedadlách, tempomat, ochranný presklený štít, palubný počítač, rezerva, predné hmlové svetlomety, elektricky nastaviteľné vonkajšie spätné zrkadlá, elektrické ovládanie predných aj zadných okien, dvojzónová automatická klimatizácia, zadný parkovací senzor, panoramatická sklenená strecha, autorádio 3D Sound Arkamys 4 × 30 W s Bluetooth a ovládaním na volante.
Renault Mégane: Aktuálne ceny, výbava a porovnanie s konkurentmi na Autozor.sk
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
25. 12. 2017zlacnenie1.177 €1.305 €
18. 12. 2017zdraženie1.178 €zdraženie1.305 €
11. 12. 2017zlacnenie1.160 €zlacnenie1.303 €
4. 12. 2017zlacnenie1.161 €zdraženie1.304 €
27. 11. 20171.174 €zlacnenie1.299 €
20. 11. 2017zlacnenie1.174 €zlacnenie1.302 €
13. 11. 2017zdraženie1.178 €zdraženie1.330 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk