Test: Dacia Duster 1.5 dCi – rumunské pokušenie

Dacii sa s Dusterom podaril husársky kúsok – uviedla na trh auto, ktoré na seba strháva viac pozornosti, ako renomovaní hráči.

11.05.2011 10:26
Dacia Duster 1.5 dCi Foto:
Dacia Duster 1.5 dCi
debata

Opýtajte sa ľudí od Renaultu na ich najspoľahlivejšie autá a odpoveď bude všade rovnaká. „Najlepšie sú na tom Dacie a Thalia, tam sa nemá čo pokaziť“, hovorí jeden zo servisných technikov. Prekvapenie? Ani nie. Všetko sú to jednoduché autá a v duchu hesla „čo v aute nie je, to sa nemôže pokaziť“ si pomaly razia cestu medzi spokojných zákazníkov.

Duster má predpoklady na spoľahlivosť. Foto: PATA, hotcars.sk
Dacia Duster 1.5 dCi Duster má predpoklady na spoľahlivosť.

Z Dustera cítite jednoduchosť už na pohľad. Síce ju maskuje svalnatou karosériou a nápaditými detailmi, no odhliadnuc od nafúknutých blatníkov, sú jeho tvary veľmi podobné obyčajnému Sanderu. Rovné plochy, žiadne technologicky náročné prelisy, ani samoúčelné krivky. Na nič sa nehrá, netvári sa ako vrchol technického vývoja a hoci vám naň Dacia namontuje aj zliatinové disky, lakované nárazníky alebo doplnky z matného chrómu, dáva najavo, že je tu pre obyčajných ľudí. Pre zákazníkov uprednostňujúcich účel pred formou.

Ak si priplatíte, dostanete takého auto. Foto: PATA, hotcars.sk
Dacia Duster 1.5 dCi Ak si priplatíte, dostanete takého auto.

Trochu ľutujem, že sa mi do rúk nedostala najjednoduchšia verzia (verzie bez výbav odhalia podstatu auta), ale to najlepšie, čo má Dacia k dispozícii. Testoval som Duster 1.5 dCi 4×4 v najvyššej výbave Exception.

Dacia ako bič

Nechajte Duster pár minút na rozpálenom slnku a po otvorení dverí vás razom ovalí typický plastový zápach. Tu sa veru šetrilo, kde sa dalo. Tvrdé plasty, jednoduché tvary, ovládače z minulého storočia a ploché sedadlá potiahnuté kožou pôsobiacou skôr ako koženka. Ešte predtým, než začnete kritizovať sa však znova rýchlo pozrite do cenníka a nechajte si to uležať v hlave. Po týždni jazdenia mi na Dusteri takmer nič z toho nevadilo. Jasné, elektrické ovládanie okien umiestnené na stredovej konzole, ovládače ventilácie ako z čínskeho kuchynského mixéru alebo nepodarená imitácia autorádia (s podpriemerným zvukom) na nálade nepridajú, ale všetko to plní účel. Ťažko nájdete ľahšie udržiavateľný interiér. Všetko sa dá jednoducho poutierať, dokonca aj to koženkovo pôsobiace čalúnenie sedadiel sa mi zdalo akési odolnejšie voči zipsom nohavíc a iným ostrým predmetom, ktoré koženým sedadlám obyčajne škodia.

Tvrdé plasty sú praktické, časom sa však... Foto: PATA, hotcars.sk
Dacia Duster 1.5 dCi Tvrdé plasty sú praktické, časom sa však pravdepodobne poškriabu.

Kritizovať je veľmi jednoduché, to vie totiž každý, ale priplatiť si za lepšie materiály nechce nikto. Chcete honosnejší interiér? Nie je problém, zabudnite na Daciu a zájdite k Nissanu alebo Renaultu. Tí vám radi predajú rovnakú techniku v krajších a prestížnejších karosériách. A o tom to je. Voľba Dacie je otázkou priorít.

Ovládače vyzerajú strašne, ale svoj účel plnia. Foto: PATA, hotcars.sk
Dacia Duster 1.5 dCi Ovládače vyzerajú strašne, ale svoj účel plnia.

Polohu za volantom si budete vzhľadom na absenciu pozdĺžneho nastavovania volantu hľadať o niečo zložitejšie, no na hlavu, ramená, plecia aj kolená som mal miesta dosť. Prijateľné to je aj vzadu, rozhodne sa nebojte miesta na hlavu. Toho je aj vzadu požehnane.

Ploché sedadlá sa dobre udržujú. Foto: PATA, hotcars.sk
Dacia Duster 1.5 dCi Ploché sedadlá sa dobre udržujú.

Batožinový priestor má základným objem 408 l, pod jeho podlahou nájdete plnohodnotnú rezervu a sklopením zadného deleného operadla získate až 1570 l.

Základných 408 l ...... zväčšíte sklopením... Foto: PATA, hotcars.sk
Dacia Duster 1.5 dCi Základných 408 l ...... zväčšíte sklopením operadla na 1570 l.

Olejový hazard

Čaru extrémne dlhých servisných intervalov nakoniec podľahla aj Dacia. Je trestuhodné, že samotný výrobca navrhuje pre auto ako je Duster interval výmeny oleja až 30 000 km. Skúšal som volať do niekoľkých značkových servisov a všade znel pokyn jasne – 30 000 km. Šialenstvo! Som presvedčený, že Duster bude často využívaný ako pracovný nástroj v ľahšom teréne a svoje si odkrúti na kratších trasách s vysokým podielom studených štartov. Skrátka, nebavíme sa o BMW X5 hltajúcom dlhé cesty naprieč Európou, ale o ľudovom aute, ktoré zriedkakedy opustí hranice regiónu.

Chce to častejšie výmeny oleja a bude slúžiť... Foto: PATA, hotcars.sk
Dacia Duster 1.5 dCi Chce to častejšie výmeny oleja a bude slúžiť spoľahlivo.

Každý rozumný človek skráti interval výmeny oleja na polovicu, keď už kvôli ničomu inému, tak aspoň kvôli turbodúchadlu. Turbodiesel 1.5 dCi je navyše všeobecne známy svojou citlivosťou na kvalitný olej. Ak ho nemá, trpia aj ložiská na kľuke.

Plynová vzpera sa vysmieva aj drahším autám. Foto: PATA, hotcars.sk
Dacia Duster 1.5 dCi Plynová vzpera sa vysmieva aj drahším autám.

Starosti s nekvalitnou naftou by malo vyriešiť nové vstrekovanie Continental pracujúce s pracovným tlakom 180 Mpa (1800 barov). Vysokotlaké čerpadlo je pripravené aj na naftu z našich čerpacích staníc (v Rumunsku to musí byť ešte horšie), napriek tomu neodporúčam tankovať podozrivo lacné palivá riedené všelijakým svinstvom (žiaľ stále bežná prax mnohých obchodníkov s palivami).

Pozor na zlú naftu, tento motor ju nemá rád. Foto: PATA, hotcars.sk
Dacia Duster 1.5 dCi Pozor na zlú naftu, tento motor ju nemá rád.

Regeneráciu časticového filtra zabezpečuje piaty vstrekovač nafty priamo vo výfukovom potrubí tesne pred filter, takže jeho programové vypálenie trvá kratšie a nevyžaduje tak náročné podmienky (nezmyselne dlhá ustálená jazda a pod.) ako pri motoroch bez vaporizéra (piata vstrekovacia dýza).

Počítajte s tým, že tento motor je vybavený aj dvojhmotovým zotrvačníkom. Najmä pri jazde v teréne to chce preto cit, inak máte o jeho pravidelné výmeny postarané. Každých 160 000 km je potrebné meniť rozvodový remeň.

****Rumunská redukcia****

Prísne stráženie nákladov na vývoj a výrobu znamená absenciu redukčnej prevodovky. V tomto segmente to však nepovažujem za veľký prehrešok, redukciu koniec koncov nemá ani taký premiant ako naftové Subaru Forester. Duster si pomáha veľmi krátkou jednotkou, ktorá sa síce hodí v teréne, alebo pri ťahaní prívesu, ale v meste ju budete preklínať. Lákavé je preto rozbiehanie na dvojku, no s plynom a spojkou musíte zaobchádzať veľmi opatrne, inak pritom zbytočne trpí spojkové obloženie.

Duster si vystačí aj bez redukcie. Foto: PATA, hotcars.sk
Dacia Duster 1.5 dCi Duster si vystačí aj bez redukcie.

Ťažko povedať, ako dlho vydrží rumunská prevodovka radu TL. Myslím, že v otázke jej životnosti bude veľmi záležať na štýle radenia a intenzite jázd v teréne. Nesedí jej rýchle radenie. Ak budete na páku príliš naliehať, dáte po krku synchronizačným krúžkom. Pri normálnom používaní auta však nie je dôvod, aby prevodovka nevydržala veľké porcie kilometrov. Pri častom ťahaní prívesu (za Duster môžete zavesiť príves ťažký 1500 kg) sa nezľaknite časom hlučnejších ložísk v prevodovke.

Nivu nenahradí

Často sa stretávam s názorom, že Duster je dobrou alternatívou k lacnej Nive alebo o niečo drahšiemu Suzuki Jimny. Ľudia majú skutočne tendenciu porovnávať neporovnateľné a ja im to v dnešnej dobe plnej dezinformácií a marketingového masírovania mozgov v podstate ani nezazlievam. Duster však v žiadnom prípade Nivu ani Jimny nenahradí. Tu totiž nejde o to, čo všetko v teréne prejde (a prejde toho skutočne mnoho), ale ako dlho dokáže odolávať zvýšenej záťaži. Ak budete Duster každý deň mučiť v ťažkom teréne, nevydrží to.

Do ľahšieho terénu áno, tvrdá práca ju však... Foto: PATA, hotcars.sk
Dacia Duster 1.5 dCi Do ľahšieho terénu áno, tvrdá práca ju však časom unaví.

Každopádne systém pohonu všetkých kolies si Duster v rámci bratskej výpomoci požičal z Nissanu Qashqai. Či došlo pri zástavbe do Dustera k nejakým jeho konštrukčným zmenám, sa mi zistiť nepodarilo, ale počas testu pracoval veľmi efektívne a autu prepožičiava v kombinácii so svetlou výškou 210 mm a krátkymi prevismi obdivuhodnú priechodnosť.

Má tri tradičné režimy – 2WD poháňa len predné kolesá, AUTO pridáva pohon zadných kolies podľa potreby (nie je to proaktívny systém ako Haldex IV, takže na pripojenie zadných kolies potrebuje prešmyk predných kolies) a LOCK, pri ktorom je medzinápravová spojka pevne uzamknutá a krútiaci moment sa medzi prednú a zadnú nápravu prerozdeľuje v pomere 50:50. Pri prekročení rýchlosti 80 km/h sa režim LOCK automaticky deaktivuje. Olej v medzinápravovej spojke je podľa tvrdenia servisných technikov doživotný a jeho výmena nie je predpísaná.

V teréne pozor na výfuk, je pomerne zraniteľný. Foto: PATA, hotcars.sk
Dacia Duster 1.5 dCi V teréne pozor na výfuk, je pomerne zraniteľný.

Určitou zaujímavosťou je odporúčaná zámena predných kolies so zadnými každých 15 000 km (kvôli rozdielnemu opotrebovaniu).

Niekoľko majiteľov Dustera mi potvrdilo, že zadné široké blatníky pri jazde po poľných cestách trpia triafaním odletujúcich kamienkov od predných kolies. Zaujímavý detail, ktorý ukáže až prax. Ak netúžite po zničenom laku prednej hrany zadných blatníkov, je dobré ich nejakým spôsobom ochrániť.

Hmlové svetlá sú kvôli ochrane pekne zapustené... Foto: PATA, hotcars.sk
Dacia Duster 1.5 dCi Hmlové svetlá sú kvôli ochrane pekne zapustené v nárazníku.

Vďaka „krátkej skrini“ dokážete s terénnou Daciou jazdiť rýchlosťou 50 km/h aj pri zaradenej päťke. Motor vtedy točí 1600 otáčok, ak však potrebujete zrýchliť, musíte podradiť minimálne do štvorky, čím motor poskočí na 2200 otáčok a agregát je pri zrýchľovaní ochotnejší. Rýchlosť 60 km/h znamená na päťku veľmi príjemných 1800–1900 ot./min. Pustiť motor pod 1500 otáčok ani neskúšajte, duní a celý pohonný mechanizmus sa nepríjemne rozvibruje. Prekonávať zvýšené jazdné odpory Dustera nie je pre malý motor s nerozbehnutým turbodúchadlom jednoduché.

Motor sa najlepšie cíti v strednom otáčkovom... Foto: PATA, hotcars.sk
Dacia Duster 1.5 dCi Motor sa najlepšie cíti v strednom otáčkovom pásme.

Mimo mesta točí motor pri 90 km/h a zaradenej šestke 2200 ot./min., podradenie do päťky otáčky zvýši na 2800. Na diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou (110 km/h) budete jazdiť pri 2500 otáčkach (VI.), rýchlosť 130 km/h znamená rovných 3000 ot./min.

Spotreba

Zabudnite na to, že po odpojení zadného pohonu (2WD) budete jazdiť úspornejšie. S tým odpájaním pohonu zadnej nápravy je to tak trochu šikovný marketingový trik. Stačí zapojiť zdravý sedliacky rozum a prídete na to, že či máte pohon všetkých kolies zapnutý alebo vypnutý, stále rozbiehate rovnakú hmotu. Od prevodovky roztáčate kardan k zadnému diferenciálu tak či tak a zadné kolesá (hoci len pasívne ťahané) stále točia zadnými hnacími polosmi.

Na dlhej trase naprieč Slovenskom (cca 500 km) som pri dodržiavaní rýchlostných limitov dosiahol spotrebu 5,8 l/100 km. Podiel diaľnice bol však relatívne malý (asi 90 km), ak by bol väčší, spotreba stúpne. Na rýchlu jazdu je Duster citlivý.

Ani v meste však pri normálnom jazdení nečakajte spotrebu vyššiu ako 7 l/100 km, ja som po Bratislave bez problémov jazdil za 6,9 l/100 km, ale samozrejme veľmi záleží na hustote premávky, počte rozjazdov a samotnom jazdnom štýle. Pri tak krátkych prvých prevodových stupňoch to platí dvojnásobne.

Počas testu som natrafil na majiteľa Dustera 1.5 dCi, ktorý sa o svojom aute pekne rozhovoril a prezradil svoju dlhodobú spotrebu 6,6 l/100 km. Auto údajne nijako nešetrí a doteraz s ním najazdil 15 000 km. Problém mal len s turbodúchadlom, ktoré mu však v rámci záruky bez problémov vymenili. Čo bolo skutočnou príčinou jeho nízkej životnosti, nevie.

Zvládne aj asfalt

Väčšinu času strávi každý Duster aj tak na pevnom asfalte. A ani tu sa veru nestratí. Veľký profil pneumatík (testované auto malo pneumatiky Continental CrossContact LX 215/65 R 16) dobre filtruje nerovnosti našich ciest, čím zvyšuje životnosť tlmičov a pružných uložení ramien. Predná náprava je podobná tej zo Sandera, spodné ramená má však Duster vystužené, aby zvládli aj nejaký ten terén. Poteší oddeliteľný čap ramena, čo zlacňuje servis.

Spodný čap je oddeliteľný. Foto: PATA, hotcars.sk
Dacia Duster 1.5 dCi Spodný čap je oddeliteľný.

Zadnú viacprvkovú nápravu prebrala Dacia z Nissanu, ale konštruktéri ju upravili pre potreby Dacie. Všimol som si dosť dlhé tiahla priečnych stabilizátorov (vpredu aj vzadu), ktoré by mohli byť časom hlučné. Nie je to však pravidlo.

Verzie 4x4 dostali zadnú viacprvkovú nápravu. Foto: PATA, hotcars.sk
Dacia Duster 1.5 dCi Verzie 4x4 dostali zadnú viacprvkovú nápravu.

Vďaka poddajnému podvozku ostáva Duster pokojný aj na rozbitých cestách, v zákrutách neodskakuje a hoci nemá presné riadenie, šoféruje sa príjemne. Počítajte s bočnými náklonmi, ale nič hrozné to nie je. Slabšie odhlučnenie podbehov robí jazdu po hrubozrnnom asfalte hlučnou.

Na hrubom asfalte ruší hluk od odvaľujúcich sa... Foto: PATA, hotcars.sk
Dacia Duster 1.5 dCi Na hrubom asfalte ruší hluk od odvaľujúcich sa kolies.

Lacný neznamená zlý

Duster obstojí aj pri hlbšom pohľade pod kožu. Vo svete áut už roky platí pravidlo, že každé auto je len tak dobré, aké dobré sú jeho komponenty. Duster je postavený lacnou pracovnou silou z lacných súčiastok, to však automaticky neznamená, že je zlý. Jeho zbraňou je jednoduchosť a dovolím si povedať, že aj nízke náklady na servis. Je jedným z áut, ktorého mechaniku bude vedieť opraviť aj šikovnejší majster niekde na dedine, čo môže byť pre mnohých rozhodujúci faktor pri jeho kúpe. Neposkytne vám imidž lepších japonských a európskych SUV, no pre obyčajných ľudí má neopísateľné čaro dostupného univerzálneho auta s pohonom všetkých kolies. A to je niečo, čo tu dlho chýbalo.

Dacia začína byť príťažlivá. Foto: PATA, hotcar.sk
Dacia Duster 1.5 dCi Dacia začína byť príťažlivá.
Výhody Nevýhody
 jednoduchosť  ergonómia
 robustnosť  valivý hluk
 komfortný podvozok  ploché sedadlá
Technické údaje
Model: Dacia Duster 1.5 dCi 4×4
Počet valcov/ventilov: 4/8 OHC
Objem motora (cm3): 1461
Výkon (kW/ot.): 80/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 240/1750
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4315/1822/1625
Rázvor náprav (mm): 2673
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 408–1570/50
Maximálna rýchlosť (km/h): 168
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 12,5
Komb. spotreba (l/100 km): 5,6
Cena: 16 390 €
Sériové vybavenie Exception (vybrané prvky):
ABS, 4 airbagy, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, čalúnenie koža/koženka, deliteľné operadlo zadného sedadla, autorádio s CD a MP3 a ovládaním pod volantom, štyri reproduktory (4 × 15 W), plnohodnotná rezerva, kožený volant aj hlavica radiacej páky, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektrické ovládanie predných okien, elektricky ovládané a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, osvetlenie odkladacej schránky pred spolujazdcom, manuálna klimatizácia, predné hmlové svetlomety, palubný počítač, posilňovač riadenia, disky kolies z ľahkej zliatiny, pneumatiky s rozmermi 215/65 R 16, zatmavené zadné okná, chrániče prahov dverí, predný a zadný kryt nárazníkov, pozdĺžne strešné lišty (vo farbe matného chrómu), nárazníky vo farbe karosérie.
Dacia Duster: Aktuálne ceny, výbava a porovnanie s konkurentmi na Autozor.sk
Fotografie vznikli v spolupráci s portálom... Foto: PATA, hotcars.sk
Logo Fotografie vznikli v spolupráci s portálom hotcars.sk.
debata chyba
Články podľa značiek