Test: Ford Galaxy 2.0 TDCi – dve spojky v akcii

Kto chce konkurovať, bez dvojspojkovej prevodovky to dnes jednoducho nejde. Má ju aj Ford, volá sa PowerShift a nechýba ani pod kapotou najpriestrannejšieho európskeho Fordu v ponuke.

09.03.2011 05:43
Ford Galaxy 2.0 TDCi Foto:
Ford Galaxy 2.0 TDCi
debata

Rodinné Galaxy sa v posledných rokoch nenápadne pretransformovalo na mimoriadne atraktívny tovar. Napriek veľkosti a zjavnému dôrazu na vnútorný priestor vyzerá dynamicky, konštruktéri ho obdarovali nadpriemerným pohybovým talentom a aby toho nebolo málo, nedávno mu v repertoári tradičných zbraní pribudla aj šesťstupňová dvojspojková prevodovka PowerShift. Týždeň som zisťoval, ako si PowerShift poradí s nástrahami mestskej aj mimomestskej prevádzky.

Chcete dvojspojkovú prevodovku? Teraz už môžete. Foto: PATA, hotcars.sk
Ford Galaxy 2.0 TDCi Chcete dvojspojkovú prevodovku? Teraz už môžete.

Kráľovský priestor

Posed za volantom Galaxy pripomína Mondeo, čo v prípade rodinne orientovaného vysokého vanu chápte ako skutočný kompliment. Rovnaká konfigurácia palubnej dosky a rozmiestnenia hlavných ovládačov je koniec koncov jasným signálom, že toho majú obe tieto modely spoločného omnoho viac.

Veľké zadné dvere uľahčujú nástup na tretí rad... Foto: Pata, hotcars.sk
Ford Galaxy 2.0 TDCi Veľké zadné dvere uľahčujú nástup na tretí rad sedadiel.

Ford to s ergonómiou naozaj vie, nemusíte sa preto báť, že v kabíne narazíte na nezmyselne umiestnené ovládače, alebo iné prehrešky, z ktorých by mohli byť zákazníci nervózni. Súčasťou prístrojového panelu testovanej verzie je veľký informačný displej FordConvers+, ktorému niektorí kolegovia v testoch občas vytýkajú oslňovanie počas nočných jázd. Ja som s ním podobný problém nemal, hoci chápem, ak niekoho jeho veľká osvetlená plocha v tme naozaj ruší. Skôr som si musel zvykať na trochu zložitejšie ovládanie palubného počítača. Po pár dňoch sa mi však už jeho obsluha nijak zložitá nezdala a medzi jednotlivými úrovňami menu som prechádzal úplne intuitívne.

Veľký displej dostanete v najvyššej výbave v cene. Foto: Pata, hotcars.sk
Ford Galaxy 2.0 TDCi Veľký displej dostanete v najvyššej výbave v cene.

Na športových predných sedadlách sa sedí dobre, no ich vysoké pevné bočnice tlačia stehná trochu k sebe. Považujte to však len za malú daň za výborné držanie tela v zákrutách.

Vyššie bočnice vás v zákrutách podržia. Foto: PATA, hotcars.sk
Ford Galaxy 2.0 TDCi Vyššie bočnice vás v zákrutách podržia.

Galaxy je tak veľkým autom, že nech sedíte na ktoromkoľvek sedadle, vždy bude okolo vás dostatok vzduchu. Dokonca aj v treťom rade sedadiel dokážete pohodlne absolvovať dlhšie trasy bez toho, aby ste mali problém s miestom na hlavu, kolená alebo chodidlá. Chýbať vám nebudú ani vlastné čalúnené lakťové opierky a veľkorysé držiaky na nápoje. A čo je nemenej dôležité, ani v krutej zime nebudete na treťom rade sedadiel mrznúť. Možno sa to zdá ako malichernosť, ale vo veľkých vanoch je pri nízkych vonkajších teplotách osobám úplne vzadu vždy trochu chladnejšie. Obyčajne za to môže bohaté presklenie a málo výkonné vykurovanie s výduchmi len k druhému radu sedadiel. V Galaxy je všetko iné. Ford sa dokonca chváli tým, že pre Galaxy poskytuje prídavnú klimatizáciu pre priestor zadných cestujúcich. Neviem či ide skutočne o ďalšiu klimatizačnú jednotku, ale počas testu sa nikto v treťom rade nesťažoval ani na veľkú zimu, ani na nepríjemné teplo. Galaxy je jedno z mála áut, ktoré dokáže prehriať celý interiér naozaj rovnomerne.

Variabilita usporiadania sedadiel je výborná. Foto: PATA, hotcars.sk
Ford Galaxy 2.0 TDCi Variabilita usporiadania sedadiel je výborná.

Dve spojky mu svedčia

Najviac som bol zvedavý na spoluprácu novej prevodovky PowerShift a naftového štvorvalca 2.0 TDCi. Motor s výkonom 120 kW (163 k) takmer 1,8 tonovému autu stačí, dokonca aj keď ho naložíte až po strechu a jeho hmotnosť zvýšite na 2,5 t, nepôsobí dýchavične. Dobrému dojmu z pohonu výrazne pomáha práve spomínaná dvojspojková prevodovka.

Motoru výkon nechýba. Foto: PATA, hotcars.sk
Ford Galaxy 2.0 TDCi Motoru výkon nechýba.

PowerShift sa vo Fordoch objavil už v roku 2008, pre použitie s novým motorom 2.0 TDCi ho však konštruktéri upravili na prenos krútiaceho momentu do 450 Nm (dovtedy max. 350 Nm). Má spojky v olejom kúpeli (rovnako ako šesťstupňové DSG, sedemstupňové DSG má suché spojky) a hydraulicky ovládaný mechanizmus radenia. Práve ten spôsobuje, že s touto prevodovkou má Galaxy o niečo vyššiu papierovú spotrebu (5,7 l/100 km s manuálnou prevodovkou a 6 l/100 km s PowerShiftom). Zubové olejové čerpadlo dvojspojkovej prevodovky totiž motor predsa len trochu zaťažuje a v laboratórnych podmienkach určovania kombinovanej spotreby sa to nakoniec prejaví. V praxi sa však rozdiel v spotrebách stráca, dokonca dvojspojková prevodovka vďaka lepšej účinnosti často získava navrch. Dôvodom je skutočnosť, že kým papierovo úspornejšie verzie s manuálnymi prevodovkami ostávajú odkázané na štýl radenia svojich často nešikovných vodičov, PowerShift radí podľa algoritmu, ktorý mu určuje riadiaca jednotka prevodovky TCM (Transmission Control Module). Tá poctivo komunikuje s riadiacou jednotkou motora a vo väčšine prípadov vie, aký stupeň je pre danú jazdnú situáciu najlepší. Znie to ako úryvok z nejakého prospektu, ale v praxi to tak naozaj funguje.

V manuálnom režime má logické ovládanie. Foto: PATA, hotcars.sk
Ford Galaxy 2.0 TDCi V manuálnom režime má logické ovládanie.

Páčilo sa mi, že pri normálnej jazde nečakala s radením na vyšší stupeň príliš dlho a pri pokojnej jazde nepúšťala ručičku otáčkomera ani cez 2000 otáčok. Počas bežného jazdenia motor udržiavala medzi 1500 až 2500 otáčkami. Pre zaujímavosť, ustálená rýchlosť 90 km/h znamená necelých 2000 a 130 km/h stále slušných 2500 otáčok. Pri razantnejších akceleráciách motor samozrejme vytáčala vyššie. Svoju prácu si robila pokojne a plynulo, s autom trhla len pri vyslovene malých rýchlostiach a nepredvídateľných zmenách tempa, kedy bezprostredne po brzdení nasledovalo rýchle a razantné pridanie plynu. S tým má však problém aj DSG od Volkswagenu a skôr ako nedostatok prevodovky by som to označil za principiálny problém. Pri potrebe predbiehania stačilo zadupnúť plynový pedál do podlahy a PowerShift okamžite podradil aj o tri prevodové stupne. Opatrne naň musíte len tesne po studených ranných štartoch. Kým sa zohreje jeho olej, rozmýšľanie mu trvá o čosi dlhšie.

V manuálnom režime necháva dvojspojková prevodovka voľbu rýchlostných stupňov v rukách vodiča a na vyšší stupeň nepreradí ani vo chvíli, keď sa motor dostane na maximálne otáčky. Keď sme už pri otáčkach, štvorvalec 2.0 TDCi nemá cenu točiť vysoko nad 4000 otáčok. Na 4500 ot./min. sa roztočí relatívne ľahko, s vypätím všetkých síl ho dokonca dostanete aj na 5000, ale tam by ho vytáčal len skutočný barbar. Skrátka, veľmi vysoko sa tomuto agregátu nechce, v spojení s PowerShiftom to však vôbec nevadí. Výhodou dvojspojkových prevodoviek je práve to, že dokážu výborne zamaskovať aj relatívne úzke pásmo využiteľných otáčok naftových motorov (DSG pri motoroch TDI PD s tým malo plné ruky práce). Pochváliť musím aj schopnosť PowerShiftu brzdiť motorom.

Za koľko jazdí?

Jazdiť za 6 litrov, ako to udáva výrobca, nie je pri jazdách zahŕňajúcich aj mestskú prevádzku reálne, na kombinovaných 6,5 l/100 km sa však dostať už dokážete. Ja som na svojom tradičnom 25 km dlhom mestskom okruhu (so studeným štartom, pri vonkajšej teplote –5 °C) zahŕňajúcom diaľničný obchvat a niekoľko semaforov dosiahol výslednú spotrebu 6,9 l/100 km. Jazdil som však s prázdnym autom a čo najplynulejšie.

Cez víkend som absolvoval cestu na stredné Slovensko (Bratislava – Revúca – Bratislava, cca 620 km) s výslednou spotrebou 6,5 l/100 km. V aute sme síce boli len dvaja, no pri predbiehaní som často využíval maximálny potenciál motora. Práve pri predbiehaní bolo vidieť, že si PowerShift s charakteristikou motora rozumie. Som presvedčený, že lepšiu spotrebu by bežný šofér s manuálnou prevodovkou (pri podobne svižnej jazde) nedosiahol. Z nočnej jazdy mám ešte jeden praktický postreh. Tak účinné zákrutové svetlomety ako má Galaxy, som už dávno nevidel. Svietia naozaj výborne.

S dojazdovými pneumatikami určite nie

Testovacie auto bolo obuté na dojazdových pneumatikách RunFlat (Dunlop SP Wintersport M3) s rozmermi 225/50 R 17 (vo výbave Titanium za príplatok 500 €). A v tom bol jeho problém. S priľnavosťou problém nemali, ale ich tvrdé bočnice nedokázali dostatočne filtrovať nerovnosti na ceste a všetko prenášali cez veľké disky rovno do zavesenia. Už som to mnohokrát spomínal, nie som priaznivcom dojazdových pneumatík, pretože výrazne kazia komfort a dal by som ruku do ohňa, že viac zaťažujú aj samotné tlmiče. Musím však uznať, že aj s nimi ostával veľký Ford relatívne komfortný, najmä na zvlnenej ceste s kvalitným asfaltom (bez výtlkov) bolo evidentné, že pruženie a tlmenie sú naladené presne pre auto tejto hmotnostnej kategórie. Ani na vlnách nestrácalo stabilitu a pri prejazdoch rýchlymi zákrutami predvádzalo ukážkovú priľnavosť. Pocit väčšieho spojenia s autom umocňovala aj vyššia ovládacia sila potrebná na stláčanie plynového pedálu a tuhšie naladený posilňovač riadenia. Daňou za výsledný komfort (na nízkoprofilových pneumatikách) sú väčšie bočné náklony v rýchlych zákrutách.

Na rozbitých cestách sa vám RunFlaty vypomstia. Foto: PATA, hotcars.sk
Ford Galaxy 2.0 TDCi Na rozbitých cestách sa vám RunFlaty vypomstia.

Ford robí výborné podvozky a je jedno, či sa bavíme o Focuse RS alebo rodinnom Galaxy. Každý model má však svoje priority, kým ostrý hatchback miluje serpentíny, rodinný van uprednostňuje komfort a držanie stopy na rôznych druhoch povrchov. A Galaxy je ten najrodinnejší Ford, aký dokážete kúpiť. Nie že by mu chýbala obratnosť, priľnavosť a schopnosť rýchlej dynamickej jazdy, ale v serpentínach začne byť neohrabaný a rýchlo odhalí, kde sú jeho limity. Skrátka, do niektorých manévrov ho už musíte vyslovene nútiť. Manévrovanie v sérii za sebou nasledujúcich zákrut však uľahčuje výborný volant (s priemerom 370 mm) a dobre nastavený prevod riadenia s 2,7 otáčkami medzi krajnými polohami. Spomedzi všetkých dostupných rodinných vanov je však Galaxy jeden z najagilnejších.

Stabilita je jeho silnou zbraňou. Foto: PATA, hotcars.sk
Ford Galaxy 2.0 TDCi Stabilita je jeho silnou zbraňou.

Stojí to za to?

Ford si za dvojspojkovú prevodovku PowerShift v prípade Galaxy pýta 1990 €, čo rozhodne nie je zanedbateľná suma. Na druhej strane si však Volkswagen za DSG v Sharane bez hanby vypýta až 2690 €, zaujímavé pritom je, že Seat si v Alhambre za identickú prevodovku DSG nechá zaplatiť len 1512 €. Tak či tak si za komfort ovládania bez spojkového pedálu musíte priplatiť. Radiť, či investovať do prevodovky PowerShift, alebo nie, je bezpredmetné. Ak raz niekto po „automate“ túži, jednoducho si ho kúpi. Pre zákazníkov je dôležitejšie vedieť, že za investované peniaze dostanú veľmi solídne fungujúcu prevodovku, ktorá ich na ceste nezaskočí svojimi vrtochmi a skutočne prispeje k pohodlnejšiemu ovládaniu auta. Podľa môjho názoru úroveň konkurenčnej prevodovky DSG nedosahuje, ale veľmi tesne sa jej blíži, pričom zákazník bez bezprostredného porovnania rozdiel ani nespozná. Pozitívne je aj zistenie, že dve spojky pod kapotou nijak výrazne (keď vôbec) nezvyšujú výslednú spotrebu.

PowerShiftu sa báť nemusíte, poradí si aj s... Foto: PATA, hotcars.sk
Ford Galaxy 2.0 TDCi PowerShiftu sa báť nemusíte, poradí si aj s Galaxy.

Zabudnúť by sme nemali ani na skutočnosť, že Ford vám do Galaxy dodá skutočne vyčerpávajúcu základnú výbavu. Zaujímavý je aj pohľad na cenník príplatkovej výbavy. Otvorte si ho a onemiete v úžase, čím všetkým môže byť dnes rodinné auto vybavené.

Ford v posledných rokoch výbavou rozhodne nešetrí. Foto: PATA, hotcars.sk
Ford Galaxy 2.0 TDCi Ford v posledných rokoch výbavou rozhodne nešetrí.
Výhody Nevýhody
výkon  výhľad šikmo vpred
 spotreba  radenie v nízkych rýchlostiach
 vnútorný priestor  komfort na dojazdových pneumatikách
Technické údaje
Model: Ford Galaxy 2.0 TDCi Titanium
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Objem motora (cm3): 1997
Výkon (kW/ot.): 120/3750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 340/2000–3250
Prevodovka: 6-PowerShift
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4819/1884/1758
Rázvor náprav (mm): 2850
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 308–1130/70
Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 10,4
Komb. spotreba (l/100 km): 6,0
Cena: 36 170 €
Sériové vybavenie Titanium (vybrané prvky):
ABS + EBD, ESP, EBA (brzdový asistent), 7 airbagov, úchyty ISOFIX (krajné sedadlá v druhom rade), parkovací asistent, 17-palcové disky kolies z ľahkej zliatiny a pneumatikami 225/50 R 17, sada na opravu defektu, systém monitorovania tlaku v pneumatikách, predné svetlomety do hmly, elektricky ovládané a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, elektricky vyhrievané čelné sklo a dýzy ostrekovačov, palubný počítač, tempomat, dažďový senzor, informačný displej FordConvers+, automatická klimatizácia, prídavná klimatizácia pre priestor zadných cestujúcich, športové predné sedadlá s vyhrievaním a ventiláciou, elektricky ovládané predné aj zadné okná, tmavé okná v 2. a 3. rade sedadiel, rádio SONY s CD/MP3 a ovládaním na volante, 11 reproduktorov.

Ford Galaxy: Aktuálne ceny, výbava a porovnanie s konkurentmi na Autozor.sk

Fotografie vznikli v spolupráci s portálom hotcars.sk.

Fotografie vznikli v spolupráci s portálom... Foto: PATA, hotcars.sk
Logo Fotografie vznikli v spolupráci s portálom hotcars.sk.
debata chyba
Články podľa značiek