Test: Škoda Roomster Scout – asfaltová zbraň

11.02.2011 07:54
Škoda Roomster Scout
Škoda Roomster Scout Autor:

Má dobrodružný nádych, na akýkoľvek terén však rýchlo zabudnite. Jej nízkoprofilové pneumatiky prezrádzajú, kde sa cíti najlepšie.

Nech si hovorí každý, čo chce, Roomster je aj po rokoch na našich cestách stále originálnym zjavom. Dizajnéri Škody na ňom použili niekoľko nevšedných a odvážnych kriviek, ktoré však, ako sa časom ukázalo, nie všetci celkom prijali. Ja mám napriek tomu Roomster rád. Považujem ho za akúsi veľkopriestorovú verziu Fabie, ktorá ponúka prekvapujúco dobré jazdné vlastnosti a veľký vnútorný priestor v nekonvenčnom kabáte.

Dizajn Roomstera je stále originálny.
Dizajn Roomstera je stále originálny. Autor: PATA, hotcars.sk

Verzia Scout posúva originalitu Roomstera ešte o krok ďalej. Čierne nárazníky s imitáciou spodných ochranných plechov ladia s robustnými plastmi bočných dverí a kontrastujú s efektnými zliatinovými diskami s pneumatikami 205/45 R 16. Testovaný exemplár poháňal motor 1.6 TDI CR s výkonom 77 kW (105 k).

Scout dostal najväčšie zliatinové disky v ponuke.
Scout dostal najväčšie zliatinové disky v ponuke. Autor: PATA, hotcars.sk

Rozdvojená osobnosť

Mladoboleslavské Scouty sú verejnosti prezentované ako autá s nádychom dobrodružstva a chuťou jazdiť mimo asfaltových ciest. Odhliadnuc od absencie pohonu všetkých kolies (Roomster si ponechal pohon výhradne prednej nápravy) je však Scout paradoxne do ľahkého terénu vhodný ešte menej, ako základné verzie. Dôvod? Veľké zliatinové disky obuté do nízkoprofilových pneumatík Michelin Primacy Alpin s rozmermi 205/45 R 16. Skrátka nič, čo by si rozumelo s výmoľmi a poľnými cestami plnými ostrých kameňov.

Neschádzajte z asfaltu a vyhýbajte sa dieram na...
Neschádzajte z asfaltu a vyhýbajte sa dieram na ceste. Autor: Václav Lipavský

Už pohľad na kolesá prezrádza, že domovom tejto verzie je skôr diaľnica a rýchle úseky s rovným asfaltom. Tu sa pneumatiky s nízkym profilom starajú o presné reakcie riadenia, vzornú priľnavosť a schopnosti, o akých sa klasickým Fabiám môže len snívať. Je až zarážajúce, ako rýchly dokáže na kvalitnej ceste Roomster byť. Aj s jednoduchou zadnou nápravou tvorenou vlečenými ramenami s torznou priečkou si dokáže poradiť s náhlymi zmenami zaťaženia a ostáva ukážkovo stabilný. Jeho podvozok je netypický rozchodom zadnej nápravy o 64 mm širším ako vpredu, vďaka čomu toto auto v zákrutách exceluje. Má dosť mechanickej priľnavosti a minimálne sklony k zákernosti, ak však túžite po istote (na klzkejších povrchoch), za príplatok 389 € sa môžete poistiť systémom ESP. Ešte jeden postreh – počítajte s tým, že silný bočný vietor sa má v prípade Roomstera do čoho oprieť, takže pri bočnom vetre sa vám môže ľahko na ceste roztancovať.

Imitácia ochranných nájazdových plechov vyzerá...
Imitácia ochranných nájazdových plechov vyzerá vierohodne. Autor: Václav Lipavský

Keď už spomínam diaľnicu a úseky s rovným asfaltom, pozrime sa aj na odstupňovanie päťstupňovej prevodovky. Pri rýchlosti 110 km/h na piaty prevodový stupeň točí motor len 2000 otáčok a je v pásme, kedy je pripravený po rýchlom zošliapnutí plynového pedálu okamžite zrýchliť. Ak zrýchlite na 130 km/h, otáčky vzrastú na 2400, pričom v kabíne zostane aj naďalej príjemné cestovné ticho. Nezaznamenal som ani výraznejší aerodynamický hluk od A-stĺpikov alebo vonkajších spätných zrkadiel. Tento istý motor s rovnakou prevodovkou som nedávno testoval v modeli Yeti Greenline, kde som skonštatoval, že by to chcelo šestku. Odstupy medzi jednotlivými prevodovými stupňami boli pomerne veľké a so šestkou by tak mohli byť bližšie k sebe. V Roomsteri Scout mi to nevadilo. Pravdepodobne zásluhou iných kolies a nižšej hmotnosti sa Roomster s väčšími odskokmi medzi prevodovými stupňami vyrovnával lepšie.

Päť stupňov Scoutu stačí.
Päť stupňov Scoutu stačí. Autor: PATA, hotcars.sk

Rozbitá cesta mu nesedí

Po odbočení z diaľnice dobrý dojem ostáva, podmienkou je však kvalitný asfalt pod kolesami. Rýchlosť 90 km/h znamená len 1600 otáčok (pri zaradenej päťke), čo je tak akurát na hranici, kedy motor ešte neduní. Dokonca stačí plynový pedál len mierne prišliapnuť a jasne cítite ochotu auta zrýchliť (pri 100 km/h motor točí 1800 ot./min.). Ak však motor spadne pod hranicu 1500 otáčok, kabínu zaplnia vibrácie a dunenie podtočeného motora. Asistent radenia to síce toleruje a dokonca ani pri poklese na 1200 ot./min vás ešte nevyzve na podradenie, no motor sa už trápi a trasie silentblokmi. V meste dokážete rýchlosť približne 50 km/h udržať aj pri zaradenej štvorke (1350 ot./min.), pred zrýchlením je však lepšie podradiť do trojky, čím otáčky vyskočia tesne pod hranicu 2000. Piaty prevodový stupeň je použiteľný od rýchlosti 80–90 km/h, kedy motor točí približne 1500 ot./min.

Veľmi nízke otáčky motoru 1.6 TDI nesedia.
Veľmi nízke otáčky motoru 1.6 TDI nesedia. Autor: PATA, hotcars.sk

Na asistent radenia rovno zabudnite, to myslím úprimne, inak vám dvojhmotový zotrvačník „odíde“ skôr, než stihnete motor vôbec zabehnúť.

Rozbité úseky ciest Roomsteru obutému do nízkoprofilových pneumatík vyslovene nesedia. Je pritom zaujímavé, že pruženie tvrdé nie je. Naopak, na zvlnenej ceste cítite jeho poddajnosť a ochotu pohltiť aj to, čo nestihnú absorbovať bočnice gúm. Napriek tomu na ostrých hranách a rozbitých cestách zázraky od pružín a tlmičov nečakajte. Pôvodné naladenie podvozku si, podľa môjho názoru, lepšie rozumie s pneumatikami s vyšším profilom. S montážou pneumatík s nízkym profilom (45) akoby nikto z konštruktérov pri návrhu podvozku nerátal. Nebol by to prvý prípad, kedy si marketingové oddelenie duplo a zrazu sa na auto dostali kolesá, ktoré dobre vyzerajú, ale nič neodtlmia. Na výmoľoch cítite, ako sa ťažké kolesá od hrán dier doslova odrážajú a bezbranné tlmiče si s rozskákanými ťažkými diskami nevedia rady. Výsledkom je buchot, hrmot, údery do riadenia a tanec na ceste. Toto nie je kritika Škody, ale celkového novodobého prístupu automobiliek. Mám jednoducho pocit, že za chvíľu si budú musieť zákazníci za menšie disky priplácať. Problém nie je len v zhoršenom komforte, úzko s tým súvisí aj životnosť zavesenia, čapov, pneumatík a diskov. Stačí jedna „správna“ diera a okrem rozseknutej pneumatiky skončíte s prasknutým diskom. Alebo časom jednoducho zistíte, že sa vaše efektné disky nedajú vyvážiť, pretože sú oválne.

Tieto pneumatiky si s rozbitými cestami...
Tieto pneumatiky si s rozbitými cestami nerozumejú. Autor: Václav Lipavský

Ako v skleníku

Detailný opis interiéru vynechám, Roomster je predsa len už dostatočne známy. Zaujalo ma však niekoľko detailov, o ktoré sa rád podelím. Na rozdiel od niekoľkých veľkopriestorových konkurentov sa Škoda v prípade zadných sedadiel uchýlila k riešeniu s dvoma plnohodnotnými zadnými sedadlami a tretím núdzovým (uprostred nich), takže na dlhé cestovanie v trojici to síce veľmi nie je, ale pri obsadení zadných sedadiel dvoma osobami sú priestorové pomery a komfort sedenia vzadu na veľmi slušnej úrovni. Šírka zadných sedákov je približne rovnaká ako vpredu.

Zadné sedadlá sa dajú pozdĺžne posúvať.
Zadné sedadlá sa dajú pozdĺžne posúvať. Autor: PATA, hotcars.sk

Bezkonkurenčná vnútorná výška kabíny znamená, že ani panoramatická sklenená strecha neuberá nič z priestoru na hlavy cestujúcich a ak na ňu máte, nemusíte sa ju báť zaškrtnúť v objednávkovom formulári.

Batožinový priestor má veľmi dobrý tvar s...
Batožinový priestor má veľmi dobrý tvar s rovnými stenami. Autor: PATA, hotcars.sk

Inak, palubná doska, jej stvárnenie a použité materiály pripomínajú Fabiu. Veľmi podobné sú aj priestorové pomery na predných sedadlách, vzadu je to v Roomsteri samozrejme podstatne lepšie. Na šírku, na výšku a vďaka posuvným zadným sedadlám a obrovskému rázvoru náprav aj na dĺžku.

Je to tu ako vo Fabii.
Je to tu ako vo Fabii. Autor: PATA, hotcars.sk

V ponuke odkladacích priestorov Roomster rekordy neláme, ale na stredovom tuneli, aj vo dverách ponúka na bežné drobnosti miesta dosť. Výborné sú najmä dlhé kapsy v zadných dverách. Veľkú fľašu (1,5 l) do nich síce nezvalíte, ale sú naozaj použiteľné. Do predných dverí uložíte štandardnú fľašu s objemom 0,5 l.

V zadných dverách je nezvyčajne dlhý odkladací...
V zadných dverách je nezvyčajne dlhý odkladací priestor. Autor: PATA, hotcars.sk

Z praktického hľadiska je veľmi účinný dlhý zadný stierač, ktorý zotiera obrovskú plochu zadného okna. Nespomínam si, že by niektoré auto dokázalo vzadu zotrieť väčšiu plochu.

Ovládanie jednozónovej klimatizácie je veľmi...
Ovládanie jednozónovej klimatizácie je veľmi prehľadné. Autor: PATA, hotcars.sk

Spotreba

Motoru 1.6 TDI CR som sa bližšie venoval v nedávnom teste Škody Yeti Greenline, znova sa o ňom preto rozpisovať nebudem. Sústredím sa rovno na jeho spotrebu v Roomsteri.

Test: Škoda Yeti Greenline
Test: Škoda Yeti Greenline Autor: PATA, hotcars.sk

S Roomsterom som cez týždeň jazdil po Bratislave a v piatok popoludní, v čase dopravnej špičky, som sa vybral z Bratislavy do Revúcej. Celkovo som s ním najazdil necelých 1000 km, počas ktorých si vypýtal priemerne 5,2 l/100 km.

Motor sa opäť ukázal v dobrom svetle.
Motor sa opäť ukázal v dobrom svetle. Autor: PATA, hotcars.sk

Po meste sa s ním dá jazdiť približne za 5,5 l/100 km, samozrejme to záleží na počte semaforov, ktoré musíte prekonať, hustote dopravy a aj samotných jazdných návykov vodiča. Ja som sa počas celého týždňa ani pri dynamickej jazde mestom nikdy nedostal cez šesť litrov.

Keď som počas piatkovej dopravnej špičky opúšťal Bratislavu, z Petržalky som sa na koniec mesta (Zlaté Piesky) dostal za 5,4 l/100 km. Rovnaké číslo svietilo na palubnom počítači aj v Trnave, teda na konci diaľničného úseku s max. povolenou rýchlosťou 110 km/h. Pokračoval som na Nitru (diaľnica – 130 km/h) a ďalej cestou I. triedy na Novú Baňu (cca 90 km/h, občas jazda v kolóne). V Novej Bani palubný počítač ukazoval spotrebu 5,1 l/100 km. Kým som sa dostal po diaľnici (opäť 130 km/h) do Banskej Bystrice, spotreba vyskočila na 5,3 l/100 km. Z Banskej Bystrice do Revúcej to je posledných približne 100 km po normálnych cestách cez dva horské priechody (Zbojská, Dielik). Na konci cesty spotreba klesla na nečakaných 4,9 l/100 km. Na druhý deň som absolvoval cestu späť a keďže boli cesty prázdnejšie a moje tempo o niečo rýchlejšie, výsledná spotreba skončila na hodnote 5,1 l/100 km. To všetko pri obsadení tromi osobami s bato­žinou. Pre úplnosť uvediem, že auto malo v čase testu najazdených necelých 10 000 km (9937 km).

Viac plastov, vyššia cena

Základná cena tejto verzie určite nie je nízka. Necelých 17 000 € za auto s technikou Fabie na prvý pohľad nevyzerá ako najlepší obchod, tu však platíte za atraktívnejší kabát a akúsi výnimočnosť. Treba dodať aj to, že rovnako ako Yeti, aj Roomster sa zdá byť veľmi poctivo vyrobeným autom. Jeho karoséria síce na rozbitých úsekoch slovenských ciest nepôsobila tak pevne ako Yeti, ale nad tým sa snáď ani netreba pozastavovať. Dlhý rázvor dáva v zákrutách karosérii dosť zabrať, napriek tomu sa mi jej torzná tuhosť zdala veľmi dobrá. Pravdou však ostáva, že ochranné plasty ani nápisy Scout na úžitkovej hodnote tejto verzie nepridávajú. Ak si teda viete život predstaviť aj bez dodatočných plastov a stačí vám rovnako motorizovaná verzia s konvenčnejším vzhľadom, za 15 769 € je k dispozícii Roomster Style, ku ktorému navyše dostanete zmysluplnejšie menšie kolesá s pneumatikami s rozmermi 195/55 R 15. A s tými sa už nemusíte báť ani poľnej cesty. Žiadny lacnejší Roomster s motorom 1.6 TDI CR (77 kW/105 k) na Slovensku nekúpite.

Ochranné plasty sú praktické.
Ochranné plasty sú praktické. Autor: Václav Lipavský

Porovnávať Roomster Scout s niečím iným na trhu nie je jednoduché a ani sa do toho nechcem púšťať. Z vlastnej stajne je jeho filozofii najbližšie Fabia Combi Scout. Ak ju chcete s rovnakým motorom 1.6 TDI CR, zaplatíte 15 309 €, čo je o 1290 € menej, ako za Roomster Scout. Vo vnútri je však podstatne menšia a jej interiér nie je tak variabilný a využiteľný. Je to na zvážení zákazníka, Škoda navyše na naftové verzie ponúka zľavu 1200 €, takže v konečnom dôsledku ani za testovanú verziu nemusíte zaplatiť sumu, ktorá svieti v oficiálnych cenníkoch.

Okrídlený šíp naberá na hodnote.
Okrídlený šíp naberá na hodnote. Autor: PATA, hotcars.sk

Roomster Scout je každopádne zaujímavý počin, ktorý nie je pre každého. Ak sa však nájde niekto, kto vyžaduje osobitejší vzhľad a je ochotný si priplatiť, Škoda má riešenie. Len prosím zabudnite na akýkoľvek terén, toto auto ukáže svoje najsilnejšie stránky na asfalte.

Za výnimočnosť sa platí.
Za výnimočnosť sa platí. Autor: PATA, hotcars.sk
Výhody Nevýhody
variabilita interiéru  komfort na rozbitej ceste
 motor 1.6 TDI  cena
 dielenské spracovanie  úzke prostredné zadné sedadlo
Technické údaje
Model: Škoda Roomster Scout 1.6 TDI
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Objem motora (cm3): 1598
Výkon (kW/ot.): 77/4400
Krútiaci moment (Nm/ot.): 250/1500–2500
Prevodovka: 5-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4214/1684/1607
Rázvor náprav (mm): 2608
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 480–1810/55
Maximálna rýchlosť (km/h): 181
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 11,5
Komb. spotreba (l/100 km): 4,7
Cena: 16 599 €
Sériové vybavenie Scout (vybrané prvky):
ABS + MSR, 4 airbagy, zliatinové disky kolies ARKTOS, pneumatiky 205/45 R 16, predné hmlové svetlomety bez daylight funkcie, predná lakťová opierka, SunSet (vyšší stupeň tónovania skiel), čierny strešný nosič, interiér Scout, automatická klimatizácia Climatronic, elektrické ovládanie predných aj zadných okien a vonkajších spätných zrkadiel, zadné parkovacie senzory, palubný počítač, autorádio SWING s CD a MP3 + 8 reproduktorov, Tyre Fit – sada na opravu defektu.

Fotografie vznikli v spolupráci s portálom hotcars.sk.

Fotografie vznikli v spolupráci s portálom...
Fotografie vznikli v spolupráci s portálom hotcars.sk. Autor: PATA, hotcars.sk

Škoda Roomster: Aktuálne ceny, výbava a porovnanie s konkurentmi na Autozor.sk

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
2. 9. 2019zdraženie1.216 €zdraženie1.334 €
26. 8. 20191.203 €1.321 €
19. 8. 2019zlacnenie1.203 €zlacnenie1.321 €
12. 8. 2019zlacnenie1.204 €zlacnenie1.326 €
5. 8. 2019zlacnenie1.206 €zlacnenie1.341 €
29. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.367 €
22. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.365 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR