Test: Hyundai ix20 1.4 CVVT – komfortný základ

S najmenším benzínovým motorom má Hyundai ix20 len priemernú dynamiku, aj v meste však ostáva úsporný a rodina sa v ňom bude cítiť dobre. Čo viac potrebujete?

20.01.2011 09:40
Hyundai ix20 1.4 CVVT Foto:
Hyundai ix20 1.4 CVVT
debata

Hyundai ix20 je novou interpretáciou na tému, ktorú už poznáme pod názvom Kia Venga. Kým však Venga v kórejskom koncerne zastupuje športovejšie ladenú alternatívu, ix20 sa zameriava viac na komfort. Týždeň som jazdil s verziou ix20 1.4 CVVT v najvyššej výbave Style.

Je to Venga, nie je to Venga? Nie, nie je. Je... Foto: PATA, hotcars.sk
Hyundai ix20 1.4 CVVT Je to Venga, nie je to Venga? Nie, nie je. Je to ix20.

Niečo pre mamičky

Tentoraz som sa na rodinne orientovaný ix20 pozrel očami typického zákazníka, teda mladého človeka s partnerkou po pravej ruke a detskou sedačkou na zadnom sedadle. A musím uznať, že pohľad inou optikou dáva zmysel. Za normálnych okolností by som totiž krútil hlavou nad tvrdou palubnou doskou, slabým bočným vedením sedadiel a presviedčal vás, ako to Kórejcom stále nejde a znovu šetria na nesprávnych miestach. Viete čo si však myslím? Z pohľadu reálnych zákazníkov sú všetky spomenuté veci nepodstatné. Toto auto sa zameriava na niečo úplne iné, na hru, kde dostávate body za odkladacie priestory, možnosť sa aj počas jazdy nakloniť k dieťaťu na zadnom sedadle, alebo za schopnosť čo najjednoduchši­e vyčistiť interiér. A poviem vám, Hyundai vo väčšine kľúčových disciplín obstál.

Ako rodinné auto Hyundai ix20 obstál. Foto: PATA, hotcars.sk
Hyundai ix20 1.4 CVVT Ako rodinné auto Hyundai ix20 obstál.

Najskôr stredový tunel. Ten je plný veľkých odkladacích miest, ktoré sú dosť hlboké na to, aby z nich počas jazdy veci nevypadávali. Dokonca môžu slúžiť ako improvizované stojany na plastové fľaše, pričom sa žiadna z nich ani v ostrej v zákrute nevykotúľa niekde pod sedadlo. Lakťová opierka pripevnená na operadle vodičovho sedadla (spolujazdec žiadnu nemá) vyzerá ako zbytočné lakomstvo, vedľa sediacemu pasažierovi však nijak nebráni v tom (dokonca ani v dohora vyklopenej polohe), aby sa v prípade potreby aj počas jazdy nahol dozadu k dieťaťu. Šikovný a mimoriadne praktický detail.

Horšie je to s odkladaním fliaš do dverí. V tých predných na ne síce aké také miesto je, no okrem menšej fľaše tam toho už veľa nedáte. Situáciu vylepšuje hlboká uzatvárateľná schránka v palubnej doske pred spolujazdcom.

V predných dverách sa nájde miesto aj na fľašu. Foto: Václav Lipavský
Hyundai ix20 1.4 CVVT V predných dverách sa nájde miesto aj na fľašu.

Do zadných dvier fľašu nedáte vôbec, pre malé plyšové hračky sa však miesto v úzkych odkladacích priestoroch nájde. Mám pocit, že Meriva alebo aj C3 Picasso sú v otázkach odkladacích priestorov o niečo vynaliezavejší.

Do zadných dverí toho veľa neodložíte. Foto: PATA, hotcars.sk
Hyundai ix20 1.4 CVVT Do zadných dverí toho veľa neodložíte.

Ešte sa však rýchlo vrátim k palubnej doske. Je z tvrdých plastov, ale vyzerá dobre. Myslím si tiež, že v tejto cenovej kategórii sa zákazník povznesie nad to, že pod volantom má páčky známe aj z iných koncernových áut (mimochodom ich ovládanie je bezproblémové). Omnoho dôležitejšie je, že všetky prepínače a ovládače sú dostatočne veľké a v tme dobre osvetlené.

Palubná doska je kvalitná, počas jazdy nikdy... Foto: PATA, hotcars.sk
Hyundai ix20 1.4 CVVT Palubná doska je kvalitná, počas jazdy nikdy nezavŕzgala.

Rozsah nastavenia volantu, výškového nastavenia vodičovho sedadla a rozmiestnenie základných ovládacích prvkov je navrhnuté tak, aby nemali s obsluhou auta problém ani menšie postavy. Ak je vaša polovička vysoká hoci len 160 cm, pre ovládanie ix20 to nepredstavuje žiadny problém. Ázijským „zlozvykom“ je len jednostupňové vyhrievanie sedadiel, na druhej strane výhrevná špirála zasahuje vysoko do operadla, takže v zime vám budú predné sedadlá vyhrievať chrbát až k lopatkám.

Nastavovanie klimatizácie je trochu neprehľadné. Foto: PATA, hotcars.sk
Hyundai ix20 1.4 CVVT Nastavovanie klimatizácie je trochu neprehľadné.

Výhrady nemám ani k obsluhe autorádia, z kvality zvuku síce na zadok nespadnete (myslím, že skôr vinou reproduktorov ako samotného rádia), ale na bežné počúvanie za jazdy to stačí. Mnoho funkcií navyše viete ovládať aj priamo z multifunkčného volantu. Trochu nelogicky sa na jeho zvislom ramene nachádza aj prepínanie funkcií palubného počítača. Chce to len zvyk, po týždni používania mi to prišlo normálne.

Autorádio ovládate z volantu.Na ovládanie... Foto: PATA, hotcars.sk
Hyundai ix20 1.4 CVVT Autorádio ovládate z volantu.Na ovládanie palubného počítača na volante sa dá zvyknúť.

Variabilitou stráca

Čo sa týka variability a možností usporiadania zadného sedadla, tu ix20 na európskych súperov stráca. Jedinými trikmi ostávajú pozdĺžne posuvná delená zadná lavica a nastaviteľný skon operadla. C3 Picasso, Meriva či Roomster vám v otázke usporiadania zadného priestoru dávajú viac voľnosti, na druhej strane si za to aj nechajú viac zaplatiť. Každopádne sa ani vyšší človek nebude na zadnom sedadle ix20 cítiť stiesnene. Ani v oblasti hlavy, kolien a ani ramien (pri obsadení dvoma dospelými osobami). Vďaka menej výraznému profilovaniu zadného sedáku som navyše aj na zadnom prostrednom sedadle sedel bez toho, aby som sa hlavou dotýkal čalúnenia strechy.

Zadné delené sedadlá sú posuvné. Foto: Václav Lipavský
Hyundai ix20 1.4 CVVT Zadné delené sedadlá sú posuvné.

Veľkosť kufra závisí od aktuálnej polohy zadných sedadiel, s dvojitou podlahou a sedadlami v základnej polohe má stále použiteľných 440 litrov. Ak posuniete sedadlá dopredu a dvojitú podlahu necháte doma, objem sa zväčší na 570 litrov. Treba však dodať, že v tejto polohe sa dozadu zmestia naozaj len malé deti. Sklápanie sedadiel je jednoduché a pomáha vytvoriť prepravný priestor s objemom 1390 l.

V základnej polohe má batožinový priestor objem... Foto: Václav Lipavský
Hyundai ix20 1.4 CVVT V základnej polohe má batožinový priestor objem 440 l.

Páči sa mi, ako efektne vytvára Hyundai dojem priestrannosti na zadných sedadlách. Prvým detailom je úplne rovná podlaha, aj vzadu uprostred sediaci cestujúci si tak má kde položiť nohy, bez toho, aby nimi musel „objímať“ stredový tunel. Ďalšie body ix20 získava za veľké miesto pod prednými sedadlami. Aj v najnižšej polohe si pod vodičove sedadlo môžete pohodlne vsunúť nohy obuté do mohutných zimných topánok. Potešujúce je aj to, že predné a zadné sedadlá majú takmer rovnaké rozmery a sedí sa na nich výborne. Keď sme už pri sedadlách, ich látkové čalúnenie sa vysáva nezvyčajne ľahko (nebýva to pravidlom).

Rovná podlaha kufra je praktická. Foto: Václav Lipavský
Hyundai ix20 1.4 CVVT Rovná podlaha kufra je praktická.

Komfort na prvom mieste

Nie je to tak dávno, čo som po našich cestách popreháňal Kiu Venga, o kvalitách podvozku sesterského ix20 som mal preto celkom dobrú predstavu. Teda, aspoň som si to myslel. Zasa som sa raz presvedčil, že ten istý hardware nemusí fungovať vždy rovnako. Hyundai ma doslova šokoval svojím komfortom. Viem, znie to ako otrepaná fráza, ale schopnosť jeho zavesenia pohlcovať výtlky a diery bola rozhodne lepšia, ako v prípade sesterskej Kie. Koncern sa pravdepodobne znova uchýlil k rozdielnemu ladeniu podvozkov (túto taktiku úspešne praktizoval už v prípade modelov i30 a c'eed), pričom pre ix20 tentoraz zvolili komfortnejšie naladenie. Jemnejšie nastavenie pruženia však môže byť aj dôsledkom použitej motorizácie, s ľahkým benzínovým motorom nad prednými kolesami si totiž mohli konštruktéri dovoliť použiť mäkké pruženie.

Hyundai je komfortnejší ako Kia. Foto: PATA, hotcars.sk
Hyundai ix20 1.4 CVVT Hyundai je komfortnejší ako Kia.

Komfortné naladenie dopĺňajú tuhé stabilizátory a v celku pevné silentbloky ramien, takže aj keď poddajné pruženie veľké nerovnosti odfiltruje, v zákrutách nestráca kontrolu nad náklonmi karosérie. Neznamená to však, že by sa Hyundai vôbec nenakláňal. Keď ho v zákrute poriadne „zalomíte“, nakloní sa, až vám z toho naskáču zimomriavky. Aj v náklone však ostáva stabilný a predvídateľný. Naklonením dá zároveň pekne najavo, kedy je na hrane svojich možností. So štvoricou ľudí a plným kufrom sa bočné náklony zväčšili natoľko, že na skúšanie hraníc priľnavosti nemal nikto z prítomných náladu, bez ohľadu na momentálne zaťaženie vás však Hyundai ix20 v otázke priečnej dynamiky rozhodne nesklame.

Ani prázdne auto na rozbitej ceste neskáče. Foto: PATA, hotcars.sk
Hyundai ix20 1.4 CVVT Ani prázdne auto na rozbitej ceste neskáče.

Zaujala ma schopnosť auta nestrácať priľnavosť ani na sérii za sebou nasledujúcich nerovností. S tým mali kedysi kórejské autá vážne problémy. Auto si výborne poradilo aj s prejazdom „ležiacich policajtov“, na ceste so zvlnenou krajnicou bolo dokonca pokojnejšie ako C3 Picasso.

Ďalším príkladom napredovania vývoja podvozkov bol rýchly prejazd prázdneho auta cez ostrý horizont uprostred zákruty. V ix20 stačí volantom nasmerovať do požadovaného smeru a nechať pružiny a tlmiče odviesť svoju prácu. Predná náprava mierne podskočí, zadná sa nadľahčí, no pneumatiky ani na chvíľu nestratia s cestou kontakt. Na lacnú zadnú nápravu s torznou priečkou je to rozhodne úspech. Pneumatiky (na testovanom aute Pirelli Sottozero 205/55 R 16) dávajú autu dobrú mechanickú priľnavosť. V daždi som si všimol horšie odhlučnenie podbehov kolies.

Na mokrej ceste bola jazda hlučnejšia. Foto: PATA, hotcars.sk
Hyundai ix20 1.4 CVVT Na mokrej ceste bola jazda hlučnejšia.

S jazdou možno súvisí ešte jeden praktický postreh. Keď cúvate, zákrutové svetlá svietia na opačnú stranu, ako vytočíte kolesá. Riadiaca jednotka totiž veľmi logicky vyhodnotí, ktorý predný roh auta je pri cúvaní najohrozenejší a tú stranu osvetlí. Opäť len detail, ale pri tesnom manévrovaní na nočnom preplnenom parkovisku mi veľmi pomáhal.

Podvozok uprednostňujúci komfort však spôsobuje, že dynamická jazda s ix20 neprináša žiadne uspokojenie. V riadení chýba cit (2,75 otáčky medzi krajnými polohami) a aj keď má hladký chod, dosť účinne filtruje informácie o priľnavosti predných pneumatík. V tomto prípade mi to však nevadilo. Konštruktéri prezieravo nastavili odpor všetkých ovládacích prvkov (pedále, volant, radiaca páka) tak, aby si s ix20 poradili aj útle mamičky a krehké ženy. Takto nejako si predstavujem auto, ktoré by som sa nebál dať do rúk aj menej skúsenej manželke.

Tichý motor

Keby som mal stručne opísať základný benzínový motor 1.4 CVVT, použil by som výrazy ako tichý, úsporný a veľmi použiteľný. Priznám sa rovno, že som sa základnej motorizácie bál. Poznáte to, býva lacná a keď neťahá, tak aspoň poriadne žerie. V tomto prípade by som sa však motor 1.4 CVVT nebál odporučiť. Pre použitie v meste s prehľadom stačí. V nízkych a stredných otáčkach ostáva príjemne tichý, do volantu ani pedálov neprenáša žiadne vibrácie a aj v meste je úsporný. Navyše sa konštruktérom podarilo výborne zladiť charakteristiku jeho elektronického plynu s chodom spojkového pedálu. Pri rozjazdoch som tak nevyzeral ako amatér páliaci spojku, čo sa mi pri hatchbackoch (najmä ázijských) s malými benzínovými motormi už občas stalo.

Tichý motor prekvapil úspornosťou. Foto: PATA, hotcars.sk
Hyundai ix20 1.4 CVVT Tichý motor prekvapil úspornosťou.

Pochváliť musím aj zásahy protipreklzového systému. Na prvý prevodový stupeň vyženie motor na 3000 otáčok, dovolí kolesám malý preklz a následne veľmi jemne obmedzí výkon. Ale len do tej miery, aby sa kolesá opäť chytili a vzápätí ich opäť obdarí plným výkonom. Pri prudkom rozjazde s aktivovaným protipreklzovým systémom tak neskáčete ako amatér. Dodnes si pamätám na nepríjemný zážitok v benzínovej Honde Accord (pred piatimi rokmi), s ktorou som sa snažil z vedľajšej cesty zaradiť do prúdu rýchlo idúcich áut. Moje rýchle reakcie zmaril zásah elektroniky natoľko, že som takmer spôsobil nehodu. Motor Hondy totiž v snahe ušetriť predné pneumatiky bez môjho vedomia ubral natoľko, že skoro zdochol a ja som si o volant takmer rozbil bradu. S ix20 nič podobné nehrozí.

Päť stupňov stačí

Motor 1.4 CVVT Hyundai kombinuje s päťstupňovou manuálnou prevodovkou s hladkým a presným chodom. Podstatnejšie je však jej dobré odstupňovanie. Pri rýchlosti 50 km/h točí motor na päťku 1400 ot./min., na udržiavanie zvoleného tempa to však stačí. Následné podradenie do štvorky vyženie otáčky o 400 vyššie a ix20 zvládne aj zmeny tempa okolitej premávky. Rýchlosť 90 km/h znamená 2700 otáčok (na 5. prevodový stupeň), pričom v kabíne stále panuje príjemné ticho. Na diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou (110 km/h) motor na päťku točí 3300 ot./min, zrýchlenie na 130 km/h otáčky posunie tesne pod štvortisícovú hranicu. V tej chvíli sa atmosférický agregát nachádza v ideálnom pásme maximálneho krútiaceho momentu, takže malý Hyundai nemá ani v menšom protivetre problém s udržiavaním stálej rýchlosti. Na ďalšie zrýchľovanie mu však už veľa síl neostáva. Aerodynamický odpor jednoducho začína víťaziť nad výkonom. Ak vám ide o krk, aj pri 130 km/h môžete podradiť až do trojky a nechať motor ukázať, čo dokáže v otáčkach maximálneho výkonu. Okrem hluku a veľkej spotreby však už nič dramatické nečakajte.

Päť stupňov motoru 1.4 CVVT stačí. Foto: PATA, hotcars.sk
Hyundai ix20 1.4 CVVT Päť stupňov motoru 1.4 CVVT stačí.

Páči sa mi, ako dobre je motor chránený pred nepriaznivými zásahmi začínajúcich vodičov. Kvôli bezpečnosti sa napríklad motor nedá naštartovať bez stlačenia spojky (Renaultu stačí len stlačenie brzdy), alebo keď na križovatke v domnienke zaradeného prevodového stupňa stlačíte v neutrále plynový pedál skoro na podlahu, otáčky síce rýchlo vyletia na 6000, no vzápätí veľmi jemne zakročí obmedzovač a červeného poľa otáčkomeru (pri 6500 ot./min.) sa ručička nakoniec dotkne len veľmi zľahka. Skrátka, ix20 robí všetko preto, aby ste mohli dať s pokojným svedomím kľúče od auta aj menej vyjazdenej manželke.

Ani na neutrál motor prudko... Foto: PATA, hotcars.sk
Hyundai ix20 1.4 CVVT Ani na neutrál motor prudko "nenarazí" do obmedzovača.

Úspornejší, než som čakal

Zimný štart, vonkajšia teplota 8 °C, 25 km dlhá jazda naprieč rannou Bratislavou a priemerná spotreba 7,1 l/100 km – to je výsledok, ktorý sa mi pri obsadení dvoma osobami podarilo zopakovať niekoľko dní po sebe. Ak som dokonca jeden deň zvolil inú trasu s menším počtom semaforov, spotreba klesla na rovných sedem litrov. Nedalo mi to a jeden deň som skúsil naozaj neekonomický spôsob jazdy mestom. A výsledok? Len 7,5 l/100 km.

Pri ustálenej rýchlosti 90 km/h spotrebu odhadujem na približne 5 litrov (podľa aktuálnych podmienok), na diaľnici však nemá problém stúpnuť medzi 7 až 8 l/100 km. Aerodynamický odpor vyššej karosérie a slabší benzínový motor si tu vyberajú svoju daň.

Počas týždňa (prevažne mestské jazdy) som dosiahol priemernú spotrebu 6,9 l/100 km, čo je lepší výsledok, než som čakal.

Dobré auto, ale…

Čakal som malé, uskákané a lenivé auto, namiesto toho sa mi do rúk dostalo celkom dynamické, úsporné a nečakane komfortné rodinné MPV. Keď ho začnete porovnávať s rovnako motorizovanou Vengou v najvyššej výbave (pre motor 1.4 CVVT je to výbavový stupeň EX), zistíte, že Venga je síce o 199 € lacnejšia, no jazdí na užších pneumatikách (195/65 R 15) a oceľových diskoch (ix20 má 205/55 R 16 a zliatinové disky) a za zadný parkovací senzor si musíte v Kii priplatiť 350 € (Hyundai ho má v cene). Sú tu však aj rozdiely v cenách niektorých príplatkových prvkov. Za metalízu si Kia vypýta 430 €, Hyundai len 380 € (pričom je to tá istá karoséria), alebo panoramatické strešné okno stojí v Kii 990 €, no Hyundai zaň chce len 700 €. Nechcem Kii krivdiť, ale v prípade verzií 1.4 CVVT mi ix20 vychádza pri priamom porovnaní lacnejšie.

Európska konkurencia láka naoko podobnými cenami, ale potom zistíte, že v otázke výbavy je na tom horšie a musíte začať priplácať. Všetko nakoniec záleží od predajcov. Zájdite priamo za nimi a často vás prekvapia cenami, ktoré v oficiálnych cenníkoch nikdy nenájdete. Detailné porovnávanie cien doma na internete preto často stráca význam.

Hyundai ix20 má však vážnejšieho súpera, dokonca vo vlastných radoch – i30. Dnes ho už zoženiete za výpredajové ceny, základ s motorom 1.4 MPi (80 kW/109 k) vás bude stáť len 10 133 €, keď si priplatíte za výbavu Style, tak dokonca aj s výkonnejším motorom 1.6 MPI (93 kW/126 k) jeho cena neprekročí 13 208 €, čo je vždy menej ako testovaný ix20. Navyše tým získate podobne priestranný hatchback s lepšou aerodynamikou a viacprvkovou zadnou nápravou. Jednoducho auto z vyššieho segmentu.

Aj keď neprináša nič nové, nie je to zlá voľba. Foto: PATA, hotcars.sk
Hyundai ix20 1.4 CVVT Aj keď neprináša nič nové, nie je to zlá voľba.

V súvisloti so základnými motormi upozorním na jednu vec. Základný motor 1.4 MPI v i30 má síce vyšší výkon ako v ix20 (80 kW proti 66 kW), ale v spodných otáčkach je mŕtvy a hodí sa viac na jazdy mimo mesta. Motor v ix20 je pružnejší a v meste pocitovo často dokonca dynamickejší. Krútiace momenty oboch výkonových verzií sú rovnaké, tá výkonnejšia však dosahuje jeho vrchol vo vyšších otáčkach (až pri 5000 ot./min.).

Výhody Nevýhody
 úsporný motor  výhľad šikmo vzad
 kvalita spracovania  dynamika na diaľnici
 komfortný podvozok  obmedzená variabilita
Technické údaje
Model: Hyundai ix20 1.4 CVVT Style
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Objem motora (cm3): 1396
Výkon (kW/ot.): 66/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 137/4000
Prevodovka: 5-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4100/1765/1600
Rázvor náprav (mm): 2615
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 440 – 1390/48
Maximálna rýchlosť (km/h): 167
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 12,9
Komb. spotreba (l/100 km): 6,0
Cena: 13 799 € (klíma+ ESP)
Sériové vybavenie Style (vybrané prvky):
ABS, EBDE, ESP, HAC (asistent pre rozjazd do kopca), 6 aibagov, alarm, zliatinové disky kolies s pneumatikami 205/55 R 16, halogénové projektorové svetlomety, zákrutové svetlomety, predné hmlové svetlomety s funkciou denného svietenia, textilné čalúnenie sedadiel, palubný počítač, kožou potiahnutý volant a hlavica radiacej páky, zadné parkovacie senzory, elektricky ovládané, vyhrievané a sklopné vonkajšie spätné zrkadlá, elektricky ovládané predné aj zadné okná, diaľkovo ovládané centrálne zamykanie, vyhrievanie predných sedadiel, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, autorádio s CD a MP3, USB, AUX port, 6 reproduktorov, ovládanie rádia na volante.

Hyundai ix20: Aktuálne ceny, výbava a porovnanie s konkurentmi na Autozor.sk

Fotografie vznikli v spolupráci s portálom hotcars.sk.

Fotografie vznikli v spolupráci s portálom... Foto: PATA, hotcars.sk
Logo Fotografie vznikli v spolupráci s portálom hotcars.sk.
debata chyba
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek