Test: Seat Alhambra 1.4 TSI - okrem názvu všetko nové

Seat Alhambra 1.4 TSI
Seat Alhambra 1.4 TSI Autor:

Je to neuveriteľné, ale nový Seat Alhambra nahrádza svojho predchodcu po pätnástich rokoch.

Prvá generácia Alhambry schádzala z výrobných liniek s jednou jedinou rozsiahlejšou inováciou od roku 1995. Koncern Volkswagen sa v tom čase podelil o jej vývojové náklady s Fordom, a tak mala Alhambra nielen koncernové dvojča Volkswagen Sharan, ale aj Ford Galaxy. Dnes je všetko inak. Novú Alhambru a Sharan postavil Volkswagen vo vlastnej réžii a na úplne novej platforme. Testovali sme benzínovú Alhambru 1.4 TSI Ecomotive s manuálnou prevodovkou vo výbave Style.

Nová Alhambra vznikala už bez asistencie Fordu.
Nová Alhambra vznikala už bez asistencie Fordu. Autor: Patrik Tančenko

Alhambra dostala posuvné dvere

Už na prvý pohľad je zrejmé, že novinka vznikala na úplne čistom hárku papiera. Paralely s minulosťou nehľadajte. Aby Seat dobehol náskok konkurentov, ktorí medzi časom „otočili“ na trhu o jednu generáciu viac, dostala Alhambra do vienka oveľa ambicióznejšie rozmery a gigantický rázvor náprav 2,9 metra. Do dĺžky pribudlo 22 a do šírky až deväť centimetrov. Celkovou dĺžkou 4854 mm tak prerástola aj nový Ford Galaxy a Renault Espace, nehovoriac o prestarnutých francúzskych konkurentoch z dielní Peugeotu a Citroënu.

V porovnaní s predchodcom poriadne podrástla.
V porovnaní s predchodcom poriadne podrástla. Autor: Patrik Tančenko

Dizajn nevyniká veľkou invenciou, no proporčne je veľmi vyvážený a nechýbajú mu ani súčasné znaky nových Seatov. Sympatické je, že napriek veľkorysým rozmerom nepôsobí vôbec ťažkopádne. Postarala sa o to najmä stúpajúca spodná línia tretieho bočného okna a veľké presklené plochy. Najväčšou novinkou je však posuvná dvojica druhých bočných dverí, ktoré môžu byť za príplatok 954 € ovládané elektricky. Za zmienku stojí citlivé zapracovanie posuvnej lišty v zadnom blatníku, ktorá neruší celkový dizajn. Ak na to máte, môžete si svoju Alhambru spestriť 17-palcovými diskami s pneumatikami 225/50 R 17.

Bočné posuvné dvere sú silnou stránkou novej...
Bočné posuvné dvere sú silnou stránkou novej Alhambry. Autor: Patrik Tančenko

Interiér plný priestoru

Aj interiér Alhambry prešiel radikálnou zmenou. Vládne tu priam prémiová atmosféra. Kvalitou materiálov a spracovaním môže pokojne konkurovať Exeu, no nad emóciami opäť víťazí koncernová racionalita. Podstatná je však úplná zmena koncepcie. Pôvodne vyberateľné zadné rady sedadiel nahradil úplne nový systém sklápania do podlahy EasyFold. Druhý aj tretí rad môžete teda voziť so sebou bez toho, aby vám prekážali. Manipulácia je pomerne jednoduchá a nevyžaduje si veľkú silu. Za prístup do interiéru si Seat zaslúži jednotku s hviezdičkou.

Interiér spĺňa najvyššie štandardy.
Interiér spĺňa najvyššie štandardy. Autor: Patrik Tančenko

Vpredu vládnu kráľovské priestorové pomery. Sedadlá sú mimoriadne pohodlné. Ergonómia vás ničím nepríjemne neprekvapí. Rozsah nastavenia sedadiel aj volantu sú naozaj príkladné a ovládacie prvky nájdete presne tam, ako v ostatných klasických Seatoch. Nedostatkom je však obmedzený výhľad do strán. Koncept mohutných delených predných stĺpikov predsa len uberá zo zorného poľa vodiča viac, ako je „zdravé“.

V druhom rade sedadiel nájdete síce tiež dostatok miesta, ale len priemerný komfort. Hoci sa Seatu podarilo v tejto triede vytvoriť pomerne slušnú šírku sedadiel aj operadiel, na dlhšej ceste zistíte, že koncept troch rovnocenných sedadiel sa bez kompromisov jednoducho nezaobíde. Riešením je možnosť použiť v druhom rade len dve sedadlá. Vybratím stredného a posunutím krajných k sebe získate usporiadanie 2+2, ktoré ponúka podstatne viac pohodlia.

Všetky tri sedadlá majú rovnakú šírku.
Všetky tri sedadlá majú rovnakú šírku. Autor: Patrik Tančenko

Luxus len za príplatok

Nový koncept sedadiel priniesol Alhambre obrovskú variabilitu kufra. V päťmiestnom usporiadaní dokáže odviezť 885 litrov batožiny a sklopením druhého sa mení na „dodávku“ s úplne vodorovnou plochou a nákladným priestorom 2430 litrov.

V tejto konfigurácii má kufor objem 885 l.
V tejto konfigurácii má kufor objem 885 l. Autor: Patrik Tančenko

Posádka má po ruke množstvo odkladacích priestorov a držiakov na nápoje, čo platí aj o cestujúcich vzadu, tí majú navyše pred sebou sklopné letecké stolíky umiestnené na zadnej strane predných operadiel.

Sedadlá ostávajú aj po sklopení v aute.
Sedadlá ostávajú aj po sklopení v aute. Autor: Patrik Tančenko

Vybavením zodpovedá Alhambra modelom strednej triedy. Je tu sedem airbagov, stabilizačný systém ESP, trojzónová klimatizácia, tempomat či kompletný elektrický balík na okná a zrkadlá. A stále si je za čo priplatiť. Paradoxne aj za tretí rad sedadiel. To prekvapuje, pretože kupovať MPV s piatimi sedadlami nemá veľkú logiku. Seat sa tým však nelíši od konkurencie. Aj tá má tretí rad sedadiel len v zozname príplatkov. Nájdete tu aj úplné novinky ako parkovací asistent, ktorý zvládne aj priečny manéver, či elektricky ovládané dvere a veko batožinového priestoru.

Na želanie dostanete elektrické otváranie...
Na želanie dostanete elektrické otváranie batožinového priestoru. Autor: Patrik Tančenko

Tichý a dostatočne výkonný

Niekoľkokrát ocenený benzínový štvorvalec 1.4 TSI naladený na výkon 110 kW (150 k) netreba predstavovať. Patrí k najlepším a najúspornejším v triede, no vysoká pohotovostná hmotnosť Alhambry (viac ako 1700 kg) mu dáva predsa len zabrať. Vyžaduje si to naučiť sa správne narábať so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Cítiť to najmä pri vyšších rýchlostiach, kde už Alhambre nezostáva veľa síl. Predbiehacie manévre si vyžadujú podradiť aj o dva stupne. V bežnej premávke však tento hendikep necítiť a môžete sa bez problémov spoľahnúť na výbornú pružnosť motora.

Silnou stránkou motora 1.4 TSI je výborná...
Silnou stránkou motora 1.4 TSI je výborná pružnosť. Autor: Patrik Tančenko

Silnou stránkou tohto agregátu je nízka spotreba pri defenzívnej jazde. Ak sa nebudete ponáhľať a naučíte sa s plynom narábať tak, ako treba, dokážete spotrebu udržať okolo hranice 8–9 l/100 km. Výrobcom udávaných 7,2 l/100 berte ako pokus o vtip, no ani pri rýchlej jazde s plným obsadením sa cez 10 l/100 km nedostanete. Nie je to síce málo, ale vzhľadom na prítomnosť prepĺňania a hmotnosť naloženého auta vysoko cez 2 t je reálna spotreba auta dobrá.

Benzínový motor nemusí automaticky znamenať...
Benzínový motor nemusí automaticky znamenať veľkú spotrebu. Autor: Patrik Tančenko

Za volantom ako v kombi

Od veľkého MPV nemôžete očakávať extra veľké jazdné pôžitky, ale Seatu sa podarilo vytvoriť kultivovaný kompromis medzi stabilitou a komfortom. Alhambra sa ovláda ľahko ako Exeo, čomu napomáha príjemné riadenie a dokonale presný chod radiacej páky. Dobrý je aj pocit z výkonu a rezervy brzdovej sústavy. Vďaka pneumatikám s relatívne vysokým profilom dokáže ponúknuť vysokú úroveň jazdného pohodlia aj na rozbitých povrchoch a v zákrutách prekvapuje odolnosťou proti náklonom. Tvrdšie naladenie podvozku, ktoré ráta s väčším užitočným zaťažením, sa však v slovenských reáliách občas prejavuje tlmeným hlukom od podbehov.

Na rovnom asfalte sa Alhambra správa vzorne a...
Na rovnom asfalte sa Alhambra správa vzorne a bezpečne. Autor: Patrik Tančenko

Seatu sa po pätnástich rokoch podarilo urobiť s novou Alhambrou veľký krok vpred a s prehľadom dobieha náskok konkurencie. Problém jej nemalo robiť ani koncernové dvojča – Volkswagen Sharan. Za logo VW si totiž musíte priplatiť až 3400 eur. A to nie je žiadna maličkosť.

Za logo Seatu dáte menej peňazí ako za totožný...
Za logo Seatu dáte menej peňazí ako za totožný Volkswagen. Autor: Patrik Tančenko
Výhody Nevýhody
variabilita  úzke sedadlá 2. radu
 obrovský kufor  výhľad cez A-stĺpiky
 akustický komfort  7 sedadiel za príplatok
Technické údaje
Model: Seat Alhambra 1.4 TSI Style
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Objem motora (cm3): 1390
Výkon (kW/ot.): 110/5800
Krútiaci moment (Nm/ot.): 240/1750–4000
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4854/1904/1740
Rázvor náprav (mm): 2929
Objem bat. priestoru (l): 885–2430
Maximálna rýchlosť (km/h): 197
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 10,7
Komb. spotreba (l/100 km): 7,2
Cena: 25 530 € (akciová cena)
Sériové vybavenie Style (vybrané prvky):
ABS + ASR + ESP, EBA (brzdový asistent), 7× airbag, denné svetlá, predné hmlové svetlá, kontrola tlaku v pneumatikách, el. parkovacia brzda, zliatinové kolesá s pneumatikami 205/60 R16, rádio SEAT Sound System (CD/MP3, 8 reproduktorov), automaticky stievateľné vnútorné spätné zrkadlo, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča, tempomat, dažďový a svetelný senzor, multifunkčný volant, poloautomatická klimatizácia Climatic, elektricky ovládané predné aj zadné okná, čierne pozdĺžne strešné nosiče, tónované sklá, elektrická detská poistka pre zadné bočné dvere.

Seat Alhambra: Aktuálne ceny, výbava a porovnanie s konkurentmi na Autozor.sk

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
29. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.367 €
22. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.365 €
15. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.366 €
8. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.350 €
1. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.351 €
24. 6. 2019zdraženie1.214 €zdraženie1.329 €
17. 6. 2019zlacnenie1.194 €zlacnenie1.324 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR