Test: Seat Leon Cupra R300 - lev v klietke

18.11.2010 16:58
Seat Leon Cupra R300
Seat Leon Cupra R300 Autor:

Túžite po ostrom hatchbacku s výkonom 300 k? Odpoveď už nemusíte hľadať len u Forda. Vlastné riešenie ponúka aj Seat – Cupru R300 s plnou továrenskou zárukou.

Kedysi s tým šialenstvom začal Golf GTI – malé auto profitujúce z nadšenia vitálneho motora, ľahkej konštrukcie a jednoduchej mechaniky. Rýchlosť mal v krvi a aby ste si ho užili naplno, stačila vám odvaha a pár jazdeckých rukavíc. Žiadne turbo, špeciálny výfuk, ani veľký spojler pod predným nárazníkom. Rýchlosť bola výsledkom schopností vodiča, nie zložitých prepočtov riadiacej jednotky ESP. Bola to tá najčistejšia forma zábavy.

Spomínam si, keď sa v roku 2002 objavil na scéne prvý Focus RS – beštia s výkonom 215 k, ktorá posielala celé stádo len na prednú nápravu. Neuveriteľné. Jeho riadenie neustále ťahalo za ruky a v zákrute vám bol jeho volant schopný zlomiť prsty. Odvtedy prešlo len osem rokov a jeho výkon dnes pôsobí – ako to len korektne napísať – smiešne. V súvislosti s predným pohonom ma napadá aj vyhlásenie akéhosi konštruktéra Cadillacu, že auto s poháňanou prednou nápravou by nemalo mať viac ako 200 k. Bolo to niekedy v osemdesiatych rokoch a ten chlapík to vtedy myslel naozaj vážne.

Má 301 k a poháňanú prednú nápravu. Vitajte v...
Má 301 k a poháňanú prednú nápravu. Vitajte v roku 2010. Autor: Patrik Tančenko

Najlepším dôkazom neuveriteľného vývoja ostrých hatchbackov je testovaný Seat, konkrétne Cupra R300 – upravená sériová Cupra R s motorom 2.0 TFSI vyladeným na výkon 301 k.

Za mreže s ňou

Jej tvary sú vyváženým mixom elegancie, dynamiky a agresivity, otvorene útočí na vaše zmysly a vizuálnu príťažlivosť doťahuje žiarivým lakom Kiwi Green (k dispozícii sú aj iné odtiene). Má sebavedomý postoj, široké ramená a tetovanie na prednej maske. Fajn, nechýba tomu vzrušenie.

Krivkám Cupry nechýba dramatický náboj.
Krivkám Cupry nechýba dramatický náboj. Autor: Patrik Tančenko

Dvojitá koncovka výfuku uprostred nového difúzora je súčasťou paketu R300 a vďaka nej vyzerá upravená Cupra tak trochu ako utečenec z nápravnovýchov­ného zariadenia. A to sa v tejto spoločnosti nosí. Po vizuálnej stránke Cupra R300 naozaj boduje.

Tetovanie nesmie chýbať.
Tetovanie nesmie chýbať. Autor: Patrik Tančenko

Dôstojný interiér

Dominantným prvkom interiéru sú nádherne spracované športové sedadlá a kožený volant s ideálne hrubým vencom. Už pohľad na kabínu Cupry R300 je uspokojujúcim zážitkom. Ergonómia je dobrá, posed je príjemne nízky, nohy máte ideálne natiahnuté a volant je v akurátnej polohe.

Riadenie je presné, no chýba mu viac citu.
Riadenie je presné, no chýba mu viac citu. Autor: Patrik Tančenko

Radiaca páka má konečne príjemnejšiu hlavicu (tá v Leone FR je tragická) a stredový panel používa trik s kvalitným plastom dekorovaným odtlačkom prsta. Jednoduché a nápadité.

Sedadlá plnia svoj účel výborne.
Sedadlá plnia svoj účel výborne. Autor: Patrik Tančenko

Klenot pod kapotou

Pre mňa osobne je agregát 2.0 TFSI takým malým zázrakom techniky. Moderné technológie na čele s prepĺňaním a priamym vstrekovaním benzínu mu vždy zabezpečovali neuveriteľne lineárny záťah a pohotové reakcie v širokom spektre otáčok. Taká tichá sila.

Motor je neuveriteľne pružný.
Motor je neuveriteľne pružný. Autor: Patrik Tančenko

V Cupre R je tento talentovaný štvorvalec naladený na výkon 195 kW (265 k). To si vyžiadalo pevnejší blok motora, iné ojnice aj piesty, odolnejšiu hlavu, výkonnejšie vstrekovanie, väčšie turbodúchadlo, medzichladič a výmenu ložísk na kľuke. Slovenský importér Seatov sa však s agregátom ešte trochu pohral a v rámci bezpečných a dobre premyslených úprav posunul jeho výstupné parametre na 221 kW (301 k) a 395 Nm. Úpravy majú priniesť vyššiu rýchlosť bez toho, aby zásadným spôsobom ohrozili pružnosť motora v každodennej prevádzke.

Jeho doladenie je dielom divízie Seat Sport.
Jeho doladenie je dielom divízie Seat Sport. Autor: Patrik Tančenko

V praxi to funguje tak, že si priplatíte 2400 € a k autu dostanete papiere na klasickú Cupru R s certifikátom o domontovanom pakete nazvanom R300. Všetko je to legálne a bez ohrozenia originálnej záruky od výrobcu. Klobúk dole. Je čas vyraziť na cestu.

Tento výfuk dostanete len ku Cupre R300.
Tento výfuk dostanete len ku Cupre R300. Autor: Patrik Tančenko

Nenápadná sila

Je až zarážajúce, akou každodennou použiteľnosťou môže oplývať Leon s výkonom 301 k. Aj pod hranicou 2000 otáčok ostáva Cupra jemná a upravený agregát ťahá hladko, bez toho aby obťažoval hlukom, tvrdou spojkou alebo ostrým riadením. Cítite sa v nej ako v bežnom Leone, len pohľad do vnútorného spätného zrkadla prezradí, že dieťa v sedačke za vami akosi viac nadskakuje. Ale usmieva sa a to je dôležité. Jednoducho rodinné auto.

Predné kotúče majú priemer 345 mm.
Predné kotúče majú priemer 345 mm. Autor: Patrik Tančenko

Pruženie si poradí so zlými cestami lepšie, ako by ste od pneumatík s rozmermi 235/35 ZR 19 čakali. Oceľové ramená verzie FR totiž nahradil hliník, z rovnakého materiálu sú aj ďalšie komponenty podvozku. Výsledkom je nižšia neodpružená hmotnosť, ktorá dovolila použiť jemnejšie naladenie podvozku s mäkšími pružinami. Ostrejšie riadenie a športový podvozok tak ponúkajú väčšiu radosť z jazdy bez toho, aby to malo negatívny vplyv na ponúkaný komfort.

Na hladkom asfalte sa cíti ako doma.
Na hladkom asfalte sa cíti ako doma. Autor: PATA, hotcars.sk

Jazdenie bez využívania maximálneho potenciálu R300 je obrovským pokušením, zároveň však prináša zvláštny druh uspokojenia. Zamiešate sa do premávky a viete, že na to môžete kedykoľvek dupnúť a nikto v blízkom okolí vám nebude stačiť. Nádhera.

Pritlačte na pílu

Cupra nepríde o svoje kúzlo ani vo chvíli, keď na rovine zadupnete plyn do podlahy. Motor sa rýchlo nadýchne, bez zaváhania vyrazí vpred a cez dvojitú koncovku výfuku prejaví svoj široký zvukový repertoár. Je neuveriteľné, akú trakciu dokážu predné pneumatiky v spolupráci s elektronickou uzávierkou diferenciálu vygenerovať. Motor sa ženie k otáčkam max. výkonu s takou naliehavosťou, že budete mať čo robiť, aby ste včas preradili na ďalší stupeň. Leonu FR sa k červenému poľu veľmi nechcelo, Cupra R s tým nemala problém, ale R300 hrá ešte vyššiu ligu. Vnímate jačanie motora pred obmedzovačom, hukot vetra okolo turba, zúfalú snahu protipreklzového systému dostať veci pod kontrolu a neuveriteľné zrýchlenie podobné streľbe z praku. Je to nádhera, to auto musí pri každej akcelerácii spotrebovať toľko vzduchu ako menšie prúdové lietadlo.

Predná náprava má neuveriteľnú priľnavosť.
Predná náprava má neuveriteľnú priľnavosť. Autor: Patrik Tančenko

Na rovnom asfalte nebudete mať s držaním stopy najmenšie problémy. Aj s veľkým turbom dokážete presne dávkovať plyn a podvozok s viacprvkovou zadnou nápravou vám dodá dostatok istoty.

V zákrutách zábava končí

V dlhých tiahlych oblúkoch je priľnavosť prednej nápravy fenomenálna. Keď to preženiete s nájazdovou rýchlosťou, dostaví sa bezpečná a predvídateľná nedotáčavosť, korekciami plynu však ako na potvoru nedokážete stopu nijako utiahnuť. Tá prekliata zadná náprava zrazu drží ako pribitá, dokonca môžete dupnúť na brzdu a okrem mierneho zavlnenia zadku a blikajúcej kontrolky ESP sa nič nestane. Je to šialené, ten Leon ide ako po koľajniciach.

Ubraním plynu v zákrute stopu neutiahnete.
Ubraním plynu v zákrute stopu neutiahnete. Autor: Patrik Tančenko

Problémom je, že na hrane nepôsobí ako auto, ktoré dokáže do procesu zatáčania zapojiť všetky štyri kolesá. Smer aj tempo konečného zatočenia diriguje len predná náprava a zadná ju pri tom poslušne nasleduje. Je to rýchly proces, ale chýba mu prvok výrazného uspokojenia typický pre najostrejší Focus alebo Mégane RS Cup. Ich zadky sú hravejšie a vyžaruje z nich vrodená rebélia, zároveň však majú väčší potenciál opustiť zákrutu zadkom von. Leon má všetko pod kontrolu a odpúšťa viac chýb. Pre niekoho však môže byť Cupra R v tomto ohľade sklamaním.

Bočné náklony takmer nepozná.
Bočné náklony takmer nepozná. Autor: Patrik Tančenko

Pri každom prudkom pridaní na výjazde zároveň cítite snahu elektroniky preniesť celých 395 Nm na cestu. Je to nerovný boj a auto pritom trpí. R300 má v sebe neuveriteľnú energiu, ale nesmie ju vypustiť naraz. Dupnite na to a budete cítiť proces neustáleho pribrzďovania pretáčajúceho sa kolesa a splašenú distribúciu sily medzi pravým a ľavým predným kolesom. Riadenie pritom ostáva pokojné, no ani to nemení nič na fakte, že takýmto štýlom jazdy dávate celej prednej náprave poriadne do tela. Zvyknite si na to a jedného dňa R300 za doprovodu veľkého hluku rozstrelí predný diferenciál do širokého okolia. Alfy Romeo GTA by o tom vedeli rozprávať.

Výška spotreby záleží len na vás

Písať o spotrebe prepĺňaného benzínového auta často ani nemá význam. Jednoducho žerie, koľko mu dovolíte. V prípade R300 nezáleží ani tak na výslednej rýchlosti jednotlivých presunov, ako na spôsobe, akým pritom budete používať plynový pedál. Nevytáčajte motor nad 2500 otáčok (pri akcelerácii) a aj v meste dokážete spotrebu udržať pod 9 l/100 km. Kto však nemá cit, alebo sa nedokáže ovládať, nemôže sa sťažovať, že R300 bude žrať 10–12 l/100 km. Keď chce, dokáže vás omráčiť spotrebou 30 l/100 km. Ale o tom sú prepĺňané motory. Práve ich spotreba je najlepším ukazovateľom toho, ako to kto vie s plynovým pedálom.

Magické číslo 300 na rýchlomeri vyvoláva mrazenie.
Magické číslo 300 na rýchlomeri vyvoláva mrazenie. Autor: Patrik Tančenko

Motor 2.0 TFSI je v princípe úsporným agregátom, má však nestálu povahu. Niečo ako lev v klietke. Otvorte ju a zožerie vás.

Univerzálny vojak

Naučte sa využívať Cupru R300 na 9/10 jej schopností a žiadny štvorvalec v okolí ju neprekoná. Je to rýchle auto s výbornou trakciou, poddajným podvozkom a výborným, rozprávkovo pružným motorom. Na požiadanie vás vystrelí k akémukoľvek horizontu a cestovaniu nikdy nebude chýbať zábava.

Dá sa používať ako bežné rodinné auto.
Dá sa používať ako bežné rodinné auto. Autor: Patrik Tančenko

Jej obrovský benefitom je každodenná použiteľnosť daná nielen nenútenými výkonmi kultivovaného a tichého motora, ale aj praktickou karosériou rodinného hatchbacku. Ostáva len na vašom rozhodnutí, či priplatíte 2400 € (v porovnaní s Cuprou R) za výnimočnosť limitovanej desaťkusovej edície R300, alebo ušetríte a splyniete s davom v bežnej Cupre R.

Za výnimočnosť si musíte priplatiť.
Za výnimočnosť si musíte priplatiť. Autor: Patrik Tančenko
Výhody Nevýhody
 pružnosť motora  výhľad cez A-stĺpiky
 spotreba  neschopnosť utiahnuť stopu
 praktická karoséria nekomunikatívne riadenie
Technické údaje
Model: Seat Leon Cupra R300
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Objem motora (cm3): 1984
Výkon (kW/ot.): 221/6450
Krútiaci moment (Nm/ot.): 395/2500–5000
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4309/1768/1443
Rázvor náprav (mm): 2578
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 341/55
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 5,7
Priemerná spotreba (l/100 km): 8,1
Cena: 26 885 € (akciová cena)
Sériové vybavenie Cupra R (vybrané prvky):
ABS, ASR, DSR, ESP, EBA, XDS, asistent rozjazdu do kopca, 6 airbagov, predné hmlovky s funkciou Cornering, disky kolies z ľahkej zliatiny s pneumatikami s rozmermi 225/35 R19, dojazdové rezervné koleso, športové brzdy „Soundoctor“, tónované sklá, elektricky ovládané predné aj zadné okná, automatická klimatizácia, športové sedadlá (Alcantara – látka), Technology Pack (dažďový senzor, vnútorné spätné zrkadlo s automatickou clonou, zadné parkovacie senzory), autorádio s CD/MP3, Aux-In, USB vstup, 6 reproduktorov.

Seat Leon: Aktuálne ceny, výbava a porovnanie s konkurentmi na Autozor.sk

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
3. 6. 2019zlacnenie1.217 €zlacnenie1.368 €
27. 5. 2019zlacnenie1.259 €zlacnenie1.415 €
20. 5. 2019zdraženie1.277 €zdraženie1.428 €
13. 5. 2019zdraženie1.274 €zdraženie1.405 €
6. 5. 20191.272 €zlacnenie1.404 €
29. 4. 2019zdraženie1.272 €zdraženie1.411 €
22. 4. 2019zlacnenie1.259 €1.389 €
15. 4. 2019zdraženie1.260 €zdraženie1.389 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk