Test: Ford S-Max 2.2 TDCi – žiadny kopec ho nespomalí

Šprinty nie sú jeho doménou, ale v kopci ho nič nezastaví. Najsilnejší naftový S-Max je ideálnym diaľničným korábom.

08.10.2010 11:28
Ford S-Max 2.2 TDCi Foto:
Ford S-Max 2.2 TDCi
debata

S nástupom novej generácie veľkopriestorového modelu Galaxy zvolil Ford zaujímavú taktiku. Aby vyhovel širšiemu spektru zákazníkov, vypustil na trh aj jeho športovejší derivát s názvom S-Max. A hoci dostal pozmenený exteriér s nezvyčajne dynamickým charakterom, stále používa rovnakú techniku ako Galaxy. Nie je preto prekvapením, že napriek športovejším ambíciám dokáže v prípade potreby bez problémov odviezť až sedem cestujúcich.

S-Max chce osloviť najmä mladých ľudí. Foto: Václav Lipavský
Ford S-Max 2.2 TDCi S-Max chce osloviť najmä mladých ľudí.

Vonkajší vzhľad S-Maxu jasne napovedá, ktorým smerom ho Ford posúva. Kým Galaxy vyhovie konzervatívnejšej klientele, alebo firmám požadujúcim maximálny vnútorný priestor, pre športovejšie ladený S-Max pravdepodobne častejšie siahnu mladí, dynamickejšie založení ľudia s početnejšou rodinou

Dynamickejšie MPV budete hľadať ťažko. Foto: Václav Lipavský
Ford S-Max 2.2 TDCi Dynamickejšie MPV budete hľadať ťažko.

Charakteristickým poznávacím znakom o niečo nižšieho (-106 mm) a kratšieho (- 52 mm) S-Maxu sa stali vysoko umiestnené predné hmlové svetlomety a dynamickejšie tvarovaný mohutný nárazník. Ten má po nedávnom facelifte upravený nasávací otvor a vo vyšších výbavových verziách aj denné LED svetlomety. Tenká lišta pribudla aj na maske chladiča.

Po nedávnom facelifte mierne zmenil vizáš. Foto: Václav Lipavský
Ford S-Max 2.2 TDCi Po nedávnom facelifte mierne zmenil vizáš.

Športový dojem vytvárajú okrem mohutných lemov blatníkov aj odvetrávacie otvory v blatníkoch za prednými kolesami. Pomerne lacný trik však pozornejším pohľadom ľahko odhalíte. Žiadny otvor tam nie je, namiesto neho je v blatníku plný čierny plast.

Otvory za prednými kolesami sú falošné. Foto: Václav Lipavský
Ford S-Max 2.2 TDCi Otvory za prednými kolesami sú falošné.

Rovnako plný plast je aj okolo denných LED svetiel, v mieste, kde obyčajne bývajú otvory pre chladiaci vzduch k brzdám. Pravdepodobne však nejde o samoúčelný krok, zaslepený nárazník totiž vytvára menší aerodynamický odpor. A to sa pri MPV s pomerne veľkou čelnou plochou počíta.

V najnižšej výbave si za denné LED svetlomety... Foto: Václav Lipavský
Ford S-Max 2.2 TDCi V najnižšej výbave si za denné LED svetlomety priplatíte 189 €.

Vzadu sa mierne zmenil tvar dverí batožinového priestoru s novými združenými svetlometmi s technológiou LED. Keď som pri zadných dverách, nedá mi nespomenúť ich veľkosť. Siahajú až do zadného nárazníka, čo je mimoriadne praktické pri nakladaní veľkých predmetov. Zároveň vás však ich dĺžka ľahko privedie do šialenstva pri otváraní v stiesnených priestoroch. Musíte na to pamätať, keď cúvate k stene alebo vysokej prekážke. Nechajte si dostatočne veľký odstup, inak sa do kufra nemusíte dostať.

Zadné LED svetlomety sú novinkou. Foto: Václav Lipavský
Ford S-Max 2.2 TDCi Zadné LED svetlomety sú novinkou.

Za volantom nízko skoro ako v Mondeu

Ford S-Max (aj Galaxy) používa rovnakú podlahovú platformu ako Mondeo, či dokonca Volvo S80. Dôsledkom toho je pozícia sedenia za volantom pripomínajúca bežné limuzíny strednej triedy. V porovnaní s nimi je predsa len o niečo vyššia, no na pomery rodinných vanov sedíte v S-Maxe naozaj príjemne nízko.

Posed za volantom pripomína viac limuzíny ako... Foto: Václav Lipavský
Ford S-Max 2.2 TDCi Posed za volantom pripomína viac limuzíny ako veľké MPV.

Premyslený interiér

Priestorové pomery sa nedajú nazvať inak ako nadštandard. V prvých dvoch radoch je miesta na rozdávanie v akomkoľvek smere. Zadní pasažieri majú na kolená dokonca toľko miesta, že si môžu nohy pohodlne natiahnuť. Podobný pocit som naposledy zažil v Škode Superb.

Na nohy ostáva druhom rade kráľovský priestor. Foto: Václav Lipavský
Ford S-Max 2.2 TDCi Na nohy ostáva druhom rade kráľovský priestor.

Ford vám na želanie vybaví S-Max aj tretím radom sedadiel. Ten tvoria dve samostatné sedadlá, ktoré sa, rovnako ako sedadlá druhého radu, pomocou praktického mechanizmu sklápajú priamo do podlahy. Ak teda potrebujete v aute previezť väčší predmet, sedadlá nemusíte vyberať z auta von. Po ich sklopení vznikne krásne rovná podlaha.

Po sklopení sedadiel do podlahy vznikne krásne... Foto: Václav Lipavský
Ford S-Max 2.2 TDCi Po sklopení sedadiel do podlahy vznikne krásne rovné dno.

Tretí rad sedadiel ponúka viac komfortu, ako je v kompaktných vanoch obyčajne zvykom. Menší cestujúci tu nepocítia žiadny problém, len vyšší pasažieri môžu cítiť určité obmedzenie v oblasti miesta na hlavu.

Tretí rad je použiteľný aj na dlhších cestách. Foto: Václav Lipavský
Ford S-Max 2.2 TDCi Tretí rad je použiteľný aj na dlhších cestách.

Prepracovaný motor

Testovaný S-Max bol vybavený naftovým štvorvalcom 2.2 TDCi, ktorý spĺňa emisnú normu Euro 4, Ford už však pripravil jeho „čistejšiu“ náhradu s nálepkou Euro 5, ktorá ho musí z legislatívnych dôvodov nahradiť.

Motor 2.2 TDCi Duratorq DPF je dielom spoločného vývoja Fordu a koncernu PSA (nemýliť si s rovnako veľkým agregátom Puma z Transitu alebo Mondea predchádzajúcej generácie). Jeho základ sa objavil už v Peugeote 607 2.2 HDI s prvým časticovým filtrom, no v roku 2006 bol agregát výrazne prepracovaný. Vŕtanie aj zdvih (85,0 × 96,0 mm) ostali zachované, zmenili sa však piesty s väčším vybratím, čo spôsobilo zväčšenie spaľovacích priestorov a zníženie kompresie z 18:1 na 16,6:1. To znížilo hluk motora, zvýšilo jeho kultivovanosť a čo je ešte dôležitejšie, konštruktérom to umožnilo zvýšiť plniaci pretlak a zvýšiť tak výkonové charakteristiky motora.

Samozrejmosťou bol odolnejší kľukový mechanizmus a mierne prepracovaný liatinový blok (rebrovanie bloku na posilnenie tuhosti a elimináciu rezonancií a zníženie hlučnosti). K tichšiemu chodu prispela aj dvojplášťová kľuková skriňa.

Testovaný motor musí kvôli norme Euro 4 odísť... Foto: Václav Lipavský
Ford S-Max 2.2 TDCi Testovaný motor musí kvôli norme Euro 4 odísť do dôchodku.

Ford, na rozdiel od koncernu PSA, používa na prepĺňanie motora jedno veľké turbodúchadlo (PSA používalo pre osobné autá dve rozdielne veľké turbodúchadlá) s elektricky ovládanými rozvádzacími lopatkami.

Vstrekovanie common-rail od spoločnosti Bosch pracuje s max. pracovným tlakom 1800 barov a piezoelektrickými vstrekovačmi (dýza každého z nich má sedem otvorov). Práve táto úprava mala zásadný vplyv na presnosť regulácie vstrekovaných dávok v oblasti nízkych otáčok, kde prepracovaný motor exceluje. Vyšší vstrekovací tlak spôsobuje aj lepšie premiešanie nafty so vzduchom, takže konštruktéri mohli odstrániť swirl-klapky z nasávacieho potrubia a znížiť tak nasávacie straty. Nové vstrekovanie s kompaktnejšími vstrekovačmi zároveň dovolilo konštruktérom znížiť výšku motora. V S-Maxe to na bezpečnosť zrazených chodcov až taký praktický vplyv nemá, ale v limuzínach sa každý voľný milimeter medzi motorom a kapotou, vzhľadom na prísnu legislatívu, počíta.

Ideálny na ťahanie prívesov

Už samotné výrobcom udávané parametre max. výkonu 129 kW/3500 min-1 a krútiaceho momentu 400 Nm/1750 min-1 napovedajú, že motor sa bude najlepšie cítiť v nižších otáčkach.

Pri rozbiehaní musíte trochu viac pridať, inak má veľký motor snahu zostať visieť v „mŕtvom“ pásme otáčok tesne nad voľnobehom. Stačí však mierne zvýšiť rozbehové otáčky a problém je vyriešený. Len pri tom opatrne pracujte so spojkou, aby ste ju dlho nedržali v zábere. Silný motor by jej tak dal čoskoro „po krku“.

Spojka má pre Ford typický tuhší chod. Foto: Václav Lipavský
Ford S-Max 2.2 TDCi Spojka má pre Ford typický tuhší chod.

Maximum krútiaceho momentu je vodičovi k dispozícii už pri 1750 otáčkach a subjektívne vnímanie záťahu motora odspodu tomu aj zodpovedá. Žiadne dunenie, vibrácie vo volante alebo v podlahe, len tichá sila sprevádzaná lineárnym ťahom. Pri 3500 otáčkach dosiahnete max. výkon, takže točiť motor vyššie veľa úžitku neprinesie.

S takmer dvojtonovým S-Maxom si motor poradí v akejkoľvek situácii. Ak sa už raz rozbehne, nič ho nezastaví. Je až zarážajúce, ako si dokáže poradiť s tiahlymi stúpaniami. Duratorq akoby kopce vôbec nevnímal. Veľké turbodúchadlo doň tlačí kvantá vzduchu, motor sa prevaľuje v optimálnych otáčkach a je mu absolútne jedno, akú rýchlosť máte zaradenú. Z miery by ho pravdepodobne nevyviedol ani príves zapriahnutý za auto.

Prevodovku pre 2.2 TDCi si Ford požičal od Volva. Foto: Václav Lipavský
Ford S-Max 2.2 TDCi Prevodovku pre 2.2 TDCi si Ford požičal od Volva.

Práca so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou nie je nijak náročná. Jej chod je pomerne hladký a páka nekladie veľký odpor. Pre tento motor museli konštruktéri siahnuť po prevodovke od Volva. Tá si totiž s veľkým krútiacim momentom a záťažou poradí lepšie, ako „skrine“ v slabších verziách 2.0 TDCi.

Ford S-Max nesklamal ani v oblasti spotreby. Ani svižná jazda nemusí automaticky znamenať spotrebu vyššiu ako 7 l/100 km, mimo mesta sa dokonca bez námahy dostanete pod 6 l/100 km. Časté rozbiehania a akcelerácie však spotrebu veľmi rýchlo vyženú aj o dva litre vyššie.

Výborné jazdné vlastnosti

Ford vždy vedel, ako postaviť komfortné a pritom veľmi obratné podvozky. S-Max vpredu používa vzpery McPherson so spodnými rozvidlenými ramenami a vzadu osvedčenú viacprvkovú nápravu. Celý podvozok je dostatočne dimenzovaný, takže by mal dobre znášať aj naše rozbité cesty.

Legendárna zadná náprava Fordu je stále výborná. Foto: Václav Lipavský
Ford S-Max 2.2 TDCi Legendárna zadná náprava Fordu je stále výborná.

Testované auto bolo obuté do pneumatík s rozumným rozmerom 225/50 R 17, ktoré mu prepožičiavali dobrú trakciu a pritom ich bočnice celkom slušne zvládali filtrovať bežné nerovnosti na ceste.

Rozmer zvolených pneumatík je dobrým kompromisom. Foto: Václav Lipavský
Ford S-Max 2.2 TDCi Rozmer zvolených pneumatík je dobrým kompromisom.

Bezpečné naladenie podvozku znamená vrodenú nedotáčavosť, k nej sa však dostanete len pri veľmi prudkých zmenách smeru, pred ktorými by vás mali varovať bledí pasažieri na zadných sedadlách. V bežných rýchlostiach si pruženie S-Maxu dokáže poradiť s priečnymi nerovnosťami, zvlneným asfaltom aj bočnými náklonmi karosérie. Všimol som si však jednu vec. Pri extrémnej jazde, alebo pri prekonávaní väčších terénnych prekážok (napríklad schádzanie z obrubníka) sa karoséria naloženého auta dosť krútila. Na druhej strane konkurencia s kratšími karosériami je na tom často ešte horšie.

Na nerovnostiach musí jeho dlhá karoséria... Foto: Václav Lipavský
Ford S-Max 2.2 TDCi Na nerovnostiach musí jeho dlhá karoséria odolávať silnému krúteniu.

Diaľničný krížnik

S motorom 2.2 TDCi je Ford S-Max ideálnym autom na dlhé vzdialenosti. Jeho spotreba je pri ustálenej jazde skoro ukážková, motor necíti žiadny kopec a v aute je toľko miesta, že ani jeden cestujúci nebude mať vážny dôvod na sťažnosti. Musíte sa len vyrovnať s horšou manévrovateľnosťou v stiesnených priestoroch a stúpajúcou spotrebou pri častých rozbiehaniach v meste. Mimo mesta vám však S-Max všetko bohato vynahradí.

Ako rýchle rodinné auto na dlhé dovolenkové... Foto: Václav Lipavský
Ford S-Max 2.2 TDCi Ako rýchle rodinné auto na dlhé dovolenkové cesty je ideálny.
Výhody Nevýhody
výkon  výhľad smerom vzad
 priestranný interiér  manipulácia s veľkými dverami batožinového priestoru
 ťah motora v nízkych otáčkach  obratnosť v meste
Technické údaje
Model: Ford S-Max 2.2 TDCi Titanium
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Objem motora (cm3): 2179
Výkon (kW/ot.): 129/3500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 400/1750
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4768×1884×1658
Rázvor náprav (mm): 2850
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 285–755–2000/70
Maximálna rýchlosť (km/h): 212
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 9,4
Komb. spotreba (l/100 km): 6,6
Sériové vybavenie Titanium (vybrané prvky):
ABS, EBD, ESP, 7 airbagov, disyk z ľahkej zliatiny s pneumatikami 225/50 R 17, elektrické ohrievanie čelného skla, vyhrievané dýzy ostrekovačov, denné LED svetlomety, predné hmlové svetlomety, automatická dvojzónová klimatizácia, elektricky ovládané predné a zadné okná, elektricky ovládané vonkajšie spätné zrkadlá, palubný počítač, rádio SONY s CD/MP3 a ovládaním na volante.
debata chyba
Články podľa značiek