Test: Suzuki Swift 1.2 VVT – čaro dospievania

05.10.2010 12:06
Suzuki Swift
Suzuki Swift Autor:

Na prvý pohľad to nemusíte spoznať, ale nový Swift vyrástol, dospel a jeho ambície poskočili o poriadny kus dopredu. Nepreceňuje sa?

Suzuki sa v poslednej dobe naozaj darí. Predchádzajúci Swift bol vďaka vyzretej technike a atraktívnemu kabátu zásahom do čierneho a počas necelých šiestich rokov sa z neho na celom svete predalo takmer 1,8 mil. kusov. Na druhej strane úspech zaväzuje, takže pri návrhu nového Swiftu museli konštruktéri našľapovať mimoriadne opatrne. Neprimerane ambiciózne zásahy by totiž ľahko zničili vyváženosť pôvodného konceptu, čo je pravdepodobne aj jeden z dôvodov, prečo je novinka na nerozoznanie od predchodcu.

Zadanie bolo jasné - neodkloniť sa od pôvodných...
Zadanie bolo jasné - neodkloniť sa od pôvodných tvarov. Autor: Patrik Tančenko

Napriek tomu pri podrobnejšom skúmaní človek nejaké zmeny odhalí. Pri pohľade pod karosériu dokonca vcelku podstatné. Automobilka má stále chuť na mladých zákazníkov, preto jej dizajnéri zachovali mladícky výraz a základný profil, ktorým by mal Swift aj naďalej priťahovať predovšetkým mladých ľudí vo veku 20 – 30 rokov. Pokojne však môže spávať aj konzervatívnejšie orientovaná klientela, samoúčelné dizajnérske experimenty, ktoré napáchajú často viac škody ako úžitku, si návrhári odpustili.

Swift chce nalákať predovšetkým mladých...
Swift chce nalákať predovšetkým mladých zákazníkov. Autor: Patrik Tančenko

Hlavným poznávacím prvkom Swiftu aj naďalej ostávajú horizontálne orientované svetlomety. Tie sú teraz viac pretiahnuté, aby lepšie maskovali bacuľatejšiu prednú časť s dlhším predným previsom, ktorú si vyžiadali predovšetkým prísnejšie predpisy v oblasti ochrany chodcov. Suzuki však zapracovalo aj na ochrane svojej posádky, čoho dôkazom je zisk piatich hviezdičiek v nárazových testoch EuroNCAP.

Rozdiely spoznáte až pri priamej konfrontácii s...
Rozdiely spoznáte až pri priamej konfrontácii s predchodcom. Autor: Patrik Tančenko

Predná maska zasahuje až do kapoty, nasávací otvor v nárazníku je širší a hmlovky o čosi povyrástli. Celkovo Swift zmohutnel, aj keď si to uvedomíte až pri priamej konfrontácii s predchodcom.

Nový Swift je dlhší, šírka a výška sa zmenili...
Nový Swift je dlhší, šírka a výška sa zmenili len minimálne. Autor: Patrik Tančenko

Väčšie sú aj zadné svetlomety s čírou optikou niektorých elementov. Nepatrne sa zmenili aj dvere kufra, ktoré teraz siahajú až k evidenčnému číslu. Aj tu však platí, že zmeny sú skôr evolúciou pôvodných tvarov.

Väčšie svetlá novinky (obr. dole) dostali inú...
Väčšie svetlá novinky (obr. dole) dostali inú grafiku. Autor: Patrik Tančenko
Rozmery – starý vs. nový
Model Swift 2004 Swift 2010 rozdiel
Dĺžka (mm) 3760 3850 + 90
Šírka (mm) 1690 1695 + 5
Výška (mm) 1500 1510 + 10
Rázvor (mm) 2380 2430 + 50

Vyspelejšia kabína

Predĺženie rázvoru o 50 mm sa podpísalo na vnútornom priestore a väčšom pocite voľnosti. Zlepšila sa aj poloha sedenia za volantom, ktorý je v najvyššej výbave nastaviteľný výškovo aj pozdĺžne. Ani v základnej verzii, ktorá dostala len výškovo nastaviteľný volant, by však nemal byť s pozíciou sedenia problém. Dobrým znamením sú dostatočne dlhé sedáky podopierajúce stehná vodiča, rovnako veľkorysé sedadlá si však môžu vychutnať aj pasažieri vzadu. Miesta tu síce nie je na rozdávanie, ale na nohy a chodidlá priemerne vysokých ľudí je ho dosť. Automobilka dokonca uvádza, že zadní cestujúci majú teraz pre svoje chodidlá o 27 mm širší priestor.

Nová palubná doska vyzerá dôstojnejšie.
Nová palubná doska vyzerá dôstojnejšie. Autor: Patrik Tančenko

Snaha Suzuki posunúť Swift do vyššej ligy sa najviac odráža na stvárnení palubnej dosky. Plasty sú stále tvrdé, no ich tvarom nechýba nápad, je tu dosť odkladacích miest a tmavošedé plasty nepôsobia odpudivo lacným dojmom. Situáciu vylepšujú aj plastové obklady imitujúce hliník (súčasť najvyššej výbavy) a prehľadne usporiadaná stredová konzola.

Tvrdé plasty teraz pôsobia hodnotnejšie.
Tvrdé plasty teraz pôsobia hodnotnejšie. Autor: Patrik Tančenko

Hodnotnejším dojmom pôsobí aj prepracovaný prístrojový panel s ručičkami vrhajúcimi červené tiene a priestorovo stvárnenými stupnicami. Čo je dôležité, prístroje si zachovali prehľadnosť a dobrú čitateľnosť.

Prístroje si zachovali výbornú čitateľnosť.
Prístroje si zachovali výbornú čitateľnosť. Autor: Patrik Tančenko

Dôraz na detail prezrádza aj systém bezkľúčového štartovania, kedy stačí impulzné štartovacie tlačidlo len krátko zatlačiť a systém po naštartovaní motora sám deaktivuje štartér. V tomto segmente naozaj ojedinelá záležitosť.

Najvyššiu výbavu už štartujete tlačidlom.
Najvyššiu výbavu už štartujete tlačidlom. Autor: Patrik Tančenko

Veľkosť kufra na konkurenciu nestačí

Kufor bude asi najväčšou slabinou nového Swiftu, Slováci totiž bez ohľadu na segment stále prahnú po veľkých batožinových priestoroch. Základný objem 211 l síce bežným nákupným potrebám stačí, ale na rodinnú dovolenku vo štvorici je malý. Situáciu môžete zachrániť sklopením zadných sedadiel, ale počítajte s tým, že v kufri vznikne nepraktický schod. Celkovému dojmu neprospieva ani vysoká nakladacia hrana. To, že vďaka nej je karoséria auta pevnejšia, asi ako argument bežnému zákazníkovi stačiť nebude.

Batožinový priestor je malý a horšie prístupný.
Batožinový priestor je malý a horšie prístupný. Autor: Patrik Tančenko

Menší objem, viac schopností

Znižovaniu objemu motorov a emisií v mene normy Euro 5 sa nakoniec nevyhlo ani Suzuki. Swift konštruktéri vybavili novým celohliníkovým agregátom s kódovým označením K12B s nižším objemom, ale vyššími výstupnými parametrami (pri mierne vyšších otáčkach). Cieľom celého snaženia bolo dosiahnuť čo najnižšiu spotrebu a tým aj toľko preferované zníženie emisií. Aby to však bolo reálne, museli motorári zabojovať na niekoľkých frontoch. V prvom rade znižovali vnútorné trenie a hmotnosť. Ventily sú teraz tenšie a ľahšie, takže na ich ovládanie stačia ľahšie ventilové pružiny. Rozvodová reťaz dostala modifikovaný napínací mechanizmus, ktorý znižuje trenie, variabilné časovanie je na strane nasávacích aj výfukových ventilov (variátorom je vybavený nasávací aj výfukový vačkový hriadeľ) a piestne krúžky sú na piestoch nasadené s menším predpätím (zníženie trenia vo valcoch). K zníženiu trenia prispeli aj užšie ložiská kľukového hriadeľa. O úbytok hmotnosti sa postarali aj ojnice bez matíc, odľahčené piesty a bohatšia aplikácia plastov v motorovom priestore.

Nový štvorvalec 1.2 Dual-VVT je príjemne úsporný.
Nový štvorvalec 1.2 Dual-VVT je príjemne úsporný. Autor: Patrik Tančenko
Porovnanie – 1.3 VVT vs. 1.2 Dual-VVT
Typ motora M13A K12B
Zdvihový objem (cm3) 1328 1242
Vŕtanie x zdvih (mm) 78 × 69,5 73 × 74,2
Kompresný pomer 9,5:1 11:1
Max. výkon (kW/min-1) 68/5800 69/6000
Krútiaci moment (Nm/min-1) 116/4200 118/4800

Max. krútiaci moment je posunutý do vyšších otáčok, čo znamená, že maloobjemový štvorvalec sa naplno prejaví až v druhej polovici otáčkomeru. Svižné tempo si vyžaduje viac práce s prevodovou pákou a dohľad nad tým, aby otáčky nespadli do „mŕtvej“ zóny. Prevodovka má však ľahký chod a radenie je rýchle a presné. Ochota motora dotlačiť ručičku otáčkomera k červenému poľu s otáčkami citeľne rastie.

Prevodovka má hladký a rýchly chod.
Prevodovka má hladký a rýchly chod. Autor: Patrik Tančenko

Na druhej strane dokáže byť nový motor akceptovateľným spoločníkom aj pri uvoľnenom cestovaní. Len naň nesmiete príliš naliehať. Aj keď má príjemne lineárny záťah v celom rozsahu, na svižnú akceleráciu naloženého auta musíte motor dostať do vyšších otáčok, čo nemusí každému vyhovovať. Obmedzené schopnosti v nízkych otáčkach však Suzuki úspešne kompenzuje krátkym sprevodovaním.

Motorová kapota dostala zvukovú izoláciu.
Motorová kapota dostala zvukovú izoláciu. Autor: Patrik Tančenko

Kratšie rozsahy jednotlivých rýchlostí sú vykúpené vyššou spotrebou pri diaľničnom cestovaní. Napriek tomu nie je ani diaľnici hluk v kabíne neznesiteľný a zvuk vytočeného motora zaniká v aerodynamickom šume vzduchu obtekajúceho čierne A-stĺpiky karosérie.

Rýchlejšia jazda znamená vyššie otáčky a...
Rýchlejšia jazda znamená vyššie otáčky a rastúcu spotrebu. Autor: Patrik Tančenko

Celková spotreba sa počas niekoľkodňového jazdenia zahŕňajúceho približne polovičný podiel jazdy na diaľnici ustálila na hodnote 5,8 l/100 km. Dlhšie diaľničné úseky a nadšený vodič za volantom by ju však takmer isto vyhnali do vyšších sfér. Aj tak považujem spotrebu nového motora za veľmi dobrú.

Výkonnejšie brzdy

V Suzuki sa rozhodli s vyššou výbavou ponúknuť Swiftu aj lepšie brzdy. Testovaného auto tak spomaľovali 15-palcové vetrané kotúče vpredu a rovnako veľké plné kotúče vzadu. Predné nápravy nižších výbav dostali 14-palcové kotúčové brzdy, vzadu potom pracujú klasické bubny. Nové bubnové brzdy sú však v porovnaní s predchádzajúcim Swiftom o 3 kg ľahšie, ďalšie 2 kg neodpruženej hmoty ušetrili nové hliníkové brzdové strmene a ľahšie sú aj spomínané predné 14-palcové kotúče (cca o 0,5 kg).

Istejší podvozok

Swift poskočil aj v oblasti jazdných vlastností. Dostal pevnejšiu karosériu (o 15 % vyššia torzná tuhosť), pevnejšie uchytenie predného pomocného rámu a tuhšie silentbloky spodných priečnych ramien. Kompaktné Suzuki si tak lepšie poradí s odstredivými silami a lepšie drží stopu pri prepružení.

Zadná torzná priečka je tuhšia a ľahšia.
Zadná torzná priečka je tuhšia a ľahšia. Autor: Patrik Tančenko

Podvozkári zvýšili aj uhol sklonu silentblokov zadných vlečených ramien, ktoré spája torzná priečka s vyššou priečnou tuhosťou (o 50 %). Priečka je navyše o 2 kg ľahšia a o 25 % tuhšia v krute.

Prioritou bolo spevniť podvozok ako celok, takže konštruktéri zašli až tak ďaleko, že náboje a ložiská kolies zapracovali do jedného celku. So spevnením podvozku ide ruku v ruke aj jemnejšie naladenie pruženia. Novým tlmičom a pružinám v automobilke dôve­rujú natoľko, že si dovolili znížiť profilové číslo sériových pneumatík bez toho, aby to malo zásadný negatívny vplyv na výsledný komfort jazdy. Testované auto vo vrcholnej výbave GS preto dostalo sériové pneumatiky s rozmermi 185/55 R 16 (predtým 185/60 R 15).

Sériové pneumatiky dostali nižší profil.
Sériové pneumatiky dostali nižší profil. Autor: Patrik Tančenko

Spoza volantu

Viac pevnosti v oblasti podvozku aj karosérie dodáva Swiftu potrebnú istotu podporenú pružením úspešne potláčajúcim bočné náklony. Karoséria ostáva stabilnejšia aj na rozbitom povrchu, pričom si pruženie dokáže dobre poradiť aj s veľkými výmoľmi na ceste. Mierne otrasy cítite len na veľkých priečnych nerovnostiach, kedy sa zachveje aj riadenie a ľahký Swift mierne odskočí.

Vyváženosť podvozku dovolí nadšeným vodičom využiť jeho potenciál na väčšine povrchov slovenských ciest, kde obratné Suzuki získalo viac rýchlosti ako predchodca. Pomáha mu v tom aj presné riadenie. Vo volante však nečakajte veľa citu, elektromechanický posilňovač riadenia so servomotorom na hriadeli volantu si necháva všetky informácie od predných kolies pre seba.

Riadenie by si zaslúžilo viac citu.
Riadenie by si zaslúžilo viac citu. Autor: Patrik Tančenko

Vykročenie správ­nym smerom

Swift sa posunul o krok vpred. Posádke ponúka viac miesta, v jeho výbave nechýbajú moderné prvky a niektorými detailmi dokonca preskakuje zavedenú konkurenciu. K všestrannejšej použiteľnosti mu chýba len väčší kufor a lepší prístup doň.

Suzuki postavilo vyvážené auto.
Suzuki postavilo vyvážené auto. Autor: Patrik Tančenko

Nemenej dôležitý je však aj pokrok v oblasti jazdnej dynamiky. Dobrou správou je, že podvozok je rýchlejší ako samotný motor, takže si vodič môže naplno vychutnávať schopnosti malého a výkonného motora. Stabilná karoséria, úsporný motor a nadaný podvozok zaslúžene posúvajú Swift do užšej špičky segmentu. Stále má niekoľko menších chybičiek, ale jeho celková vyváženosť dáva na niektoré z nich rýchlo zabudnúť.

Výhody Nevýhody
 ovládateľnosť  malý kufor
 vnútorný priestor  vysoké otáčky na diaľnici
výbava  vysoká nakladacia hrana
Swift prináša aj nový elektronický kľúč pre...
Swift prináša aj nový elektronický kľúč pre bezkľúčové odomykanie. Autor: Suzuki

//Swift prináša aj nový elektronický kľúč pre bezkľúčové odomykanie.
//

Technické údaje
Model: Suzuki Swift 1.2 Dual-VVT GS AAC
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Objem motora (cm3): 1242
Výkon (kW/ot.): 69/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 118/4800
Prevodovka: 5-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3850/1695/1510
Rázvor náprav (mm): 2430
Zákl. objem bat. priestoru (l): 211
Maximálna rýchlosť (km/h): 165
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 12,3
Komb. spotreba (l/100 km): 5,0
Cena: 12 333 € (od 9099 €)
Sériové vybavenie GS AAC (vybrané prvky):
ABS + EBD, ESP, 7 airbagov, ISOFIX, tmavé zadné sklá, elektricky ovládané vonkajšie spätné zrkadlá, kožou potiahnutý multifunkčný volant nastaviteľný výškovo aj pozdĺžne, palubný počítač, bezkľúčové štartovanie, autorádio s CD/MP3, šiestimi reproduktormi a Bluetooth, predné hmlové svetlomety, zadné operadlo delené v pomer 60:40, disky z ľahkých zliatin s pneumatikami 185/55 R 16, dojazdová rezerva na oceľovom disku s pneumatikou 135/70 R 15.

Suzuki Swift: Aktuálne ceny, výbava a porovnanie s konkurentmi na Autozor.sk

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek