Predstavte si situáciu, že stojíte pred atleticky tvarovaným SUV, z detailov jeho vysokej karosérie doslova odkvapkáva dynamika a nápis na zadných dverách prezrádza, že pod obrysmi prednej kapoty ukrýva benzínový prepĺňaný motor. Nakloníte sa však k vodičovmu oknu a váš prvý pohľad spočinie na páke automatickej prevodovky. „Zvláštna kombinácia,“ hovoríte si. Benzínový prepĺňaný motor 2.5 T má z auta urobiť šelmu, no automat, ťažká vysoká karoséria a pohon všetkých kolies hovoria jasne proti.
„Musí jazdiť nádherne, ale uživili by sme ho vôbec?“, napadlo nás ako prvé. Nadšenie začali postupne striedať obavy. Stačil však týždeň a obavy vyprchali.
Exteriér
Auto pôsobí robustným a svalnatým dojmom. Rozhodne však nie ťažkopádne. Práve naopak. Kinetický dizajn Fordu jej vtlačil nadmieru príťažlivý športový štýl a spôsobil, že Kuge ostal „šmrnc“ štúdie iosisX, ktorá jej predchádzala. Výraznú tvár s typickým lichobežníkom v nárazníku dopĺňajú efektné hliníkové ochranné prvky, ktoré nájdeme aj v zadnej časti. Silueta okien pripomína skôr športovo ladený hatchback ako čistokrvné SUV.
Množstvo dynamizujúcich prelisov na kapote či boku karosérie svedčí o invencii dizajnérov. Všetko umocňujú detaily, ako napríklad falošný odvetrávací otvor v predných blatníkoch, spätné zrkadlá na efektných nožičkách či dvojica výfukov.
Kuga však patrí medzi menších predstaviteľov triedy. Do dĺžky by ste jej asi hádali viac ako necelých 4,5 metra. To je o tri centimetre menej, ako má Ford Focus Combi, na platforme ktorého je postavená. Zato rázvorom ho prekonáva o 5 a výškou až o neuveriteľných 20 centimetrov.
Interiér
Kompaktnosť testovaného SUV je zjavná aj v interiéri. Priestorové zázraky tu teda nečakajte. Ako väčšina SUV však dokáže mnohé kompenzovať výškou interiéru. Vpredu by preto mohlo byť všetko v poriadku, nebyť širokej stredovej konzoly trochu obmedzujúcej pravé koleno vodiča. Sedadlá sú však veľmi pohodlné a ponúkajú aj dobrú bočnú oporu. Vzadu je ponuka miesta o čosi skromnejšia. Zužujúca sa karoséria nedáva veľa šancí tretiemu cestujúcemu a vyššie postavy sa budú sťažovať na menšiu rezervu nad hlavou. Sedadlá sú totiž situované podstatne vyššie ako tie predné.
Kuga zdedila palubnú dosku po starom Focuse C-Max. Ten má už pár rôčkov za sebou a na dizajne to predsa len cítiť. Spodná časť je vyrobená z tvrdých a nie príliš efektných plastov. Lacno pôsobí aj dekoračná lišta pred spolujazdcom, vnútorné kľučky dverí či niektoré tlačidlá. Mnohé však zachraňuje efektný dizajn audiosústavy Sony a nový prístrojový panel s dvojicou hliníkových tubusov, ktorý si Kuga požičala z klasického Focusu. V Kuge by si však zaslúžil iný sklon, keďže sedíte podstatne vyššie.
Nastavenie sedadla a volantu umožňuje zaujať vodičovi optimálnu polohu. Aj vysoko umiestnená radiaca páka padne hneď do ruky. Chybičkou krásy na ergonómii sú len malé tlačidlá autorádia.
Výhľad vpred mierne obmedzuje široká spodná časť predných stĺpikov a vzadu vysoko situovaná hrana zadného okna. Naopak, pochvalu si zaslúžia veľké spätné zrkadlá.
Variabilita
Hoci sa do kufra dostanete cez praktické výklopné veko so samostatne otvárateľným oknom, jeho objem vás neohúri. Najmä ak máte pod podlahou dojazdovú rezervu. Potom vám ostáva len 360 litrov, čo je o 35 litrov menej ako napríklad v krátkom Focuse.
Sklopením zadných sedadiel možno však vytvoriť oveľa väčší priestor a to dokonca s úplne rovnou podlahou. Okrem toho je Kuga bohatá na odkladacie priestory. Najmä vpredu, aj keď tie vo dverách sú pomerne malé a odkladacia priehradka na vrchnej palubnej doske príliš ďaleko. Nápoje možno uložiť do stredovej konzoly alebo výklopnej lakťovej opierky na zadných sedadlách. Tu majú cestujúci k dispozícii aj výklopné stolíky.
Dominantný motor
Kuga je sama o sebe dostatočne zaujímavý počin Fordu, testované auto však pútalo pozornosť ešte niečím. Niečím na tento segment naozaj výnimočným – prepĺňaným benzínovým motorom. Poháňal ju totiž známy päťvalec s objemom 2,5 l, ktorý sa objavuje aj pod kapotami „ostrých“ Focusov ST a RS. Pochádza z konštrukčných dielní Volva (švédski konštruktéri majú s prepĺňanými päťvalcami dlhoročné skúsenosti), niekdajšej sesterskej značky Fordu, ktorá radovému päťvalcu zástavbou do rýchlych Focusov zdvihla reputáciu do výšin.
V Kuge je motor vyladený na výkon 147 kW/200 k (vo Focuse ST produkuje 166 kW), no hodnota max. krútiaceho momentu a otáčky, pri ktorých ich dosahuje ostali rovnaké, ako vo Focuse.
Masívny ťah motora nastupuje už tesne nad voľnobehom a v rozlete mu nezabránia ani vyššie pasívne odpory a pohotovostná hmotnosť auta atakujúca hranicu 1600 kg. Turbodúchadlo zaberá takmer okamžite a pomáha motoru dostať sa z najhoršieho, aj keď je pod kolesami piesok, alebo iný nepríjemný podklad. O efektivite prepĺňania vypovedá aj skutočnosť, že celých 320 Nm má vodič k dispozícii od 1600 až do 4000 otáčok.
Celohliníkový motor s vŕtaním 83 a zdvihom 93,2 mm má však pomerne nízke ľahké piesty (znak športového agregátu s malým vnútorným trením), čo je už z konštrukčného hľadiska predpokladom k určitej spotrebe oleja. Z celkového objemu olejovej náplne 6,4 l tak pri absencii pravidelných kontrol množstva oleja môže ubudnúť dosť na to, aby jedného dňa kôš v olejovej vani nasal vzduch a problém je na svete. Najmä pri častejšom využívaní max. výkonu je dobré, ak sa majiteľ Kugy 2.5 T nebojí zašpiniť si ruky a z času na čas skontroluje množstvo oleja v motore.
Komfortný automat
Agregát si dobre rozumel aj s päťstupňovou automatickou prevodovkou. Radila rovnako hladko pri defenzívnej aj športovej jazde. Prevodovka síce bola vybavená aj manuálnym módom, no ten je, rovnako ako pri väčšine ostatných automatických prevodovkách, skôr o marketingu, ako o skutočných potrebách. Ak však predsa len niektorý z majiteľov verzie s automatom zatúži po manuálnom radení, prevodovka mu to bez odvrávania umožní. Pre športovejšie založených zákazníkov ponúkal Ford najvýkonnejšiu Kugu aj so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.
Prevodové pomery – porovnanie | ||
Prevodovka | 6 st. manuálna | 5 st. automatická |
I. | 3,39 | 4,66 |
II. | 1,91 | 3,03 |
III. | 1,27 | 1,98 |
IV. | 0,95 | 1,34 |
V. | 0,78 | 1,02 |
VI. | 0,65 | – |
R | 3,23 | 5,11 |
Stály prevod | 4,53 | 2,65 |
Jazdné vlastnosti
Kuga si požičala do neba vychválený podvozok z Focusu. A na jazdných vlastnostiach to cítiť. Hoci sa v zákrutách vysoká karoséria nakláňa, stopu drží bez reptania. Vrodenú nedotáčavosť skrotíte jemným ubratím plynu alebo sa o to postará citlivo reagujúce ESP. Kuga navyše ťaží z väčšieho rozchodu aj rázvoru náprav, a samozrejme, širších pneumatík, ako má Focus.
Podvozok je na rozdiel od mnohých konkurentov dobre odpružený. Na normálnych cestách vám dopraje vyslovene komfortnú jazdu a aj prejazd nerovností zvláda v celku dobre. Riadenie si zaslúži jednotku s hviezdičkou. Necelé tri otáčky volantu hovoria o nezvyklo priamom sprevodovaní, zvlášť v tejto triede. Reakcie na pokyny sú pohotové aj so správnou spätnou väzbou.
Pohon 4WD zabezpečuje medzinápravová spojka Haldex tretej generácie. Jej reakcie na preklz predných kolies sú okamžité a zapojenie zadných kolies takmer necítiť. Vodič sa nemusí báť ani absencie tlačidla pevne prerozdeľujúceho hnacie sily v pomere 50:50 medzi prednú a zadnú nápravu. Ak totiž Kuga vojde do piesku, alebo na iný klzký povrch, riadiaca jednotka medzinápravovej spojky umožní predným kolesám určitý preklz (najmä na sypkom podklade veľmi žiadaný jav) a zadnými kolesami bez preklzu tlačí auto dopredu. V teréne teda funguje aj bez tlačidla „uzávierky“.
Svetlá výška 190 mm umožňuje Kuge poradiť si nielen s ľahkým terénom, ale najmä nástrahami nekvalitných ciest či obrubníkmi. Napriek tomu sa Kuga cíti viac doma na asfalte ako v teréne. V jej off-roadovom portfóliu totiž chýbajú elektronické pomôcky ako hill-holder, či asistent zjazdu zo svahu.
Spotreba
To najlepšie na koniec. Spotreba. Veľká hmotnosť, nemalé odpory dané vysokou karosériou a pohonom všetkých kolies, automat a prepĺňaný benzínový motor – faktory, z ktorých ani jeden neprospieva spotrebe. Preto tie obavy s jej výšky. Sama automobilka sa koniec koncov netají tým, že táto kombinácia spotrebuje viac ako 10 l/100 km.
Pri striedavých jazdách v meste a mimo neho skutočne počítajte s hodnotami okolo 11 l/100 km. Aj keď sa budete medzi semaformi veľmi snažiť, preklz hydrodynamického meniča veľmi neovplyvníte a jemnou prácou s plynovým pedálom získate len minimálnu úsporu. Omnoho lepšie je to však mimo mesto. Pri rozumnej jazde v rámci zákonných rýchlostných limitov nie je problém jazdiť za 8–9 l/100 km. A to už predsa len nie sú tak pesimistické hodnoty.
Existencia benzínovej Kugy vo výrobnom programe svoje opodstatnenie určite má. V porovnaní s naftovou verziou sú jej predaje minimálne, no zákazník vyžadujúci maximálny komfort podporený výkonným a kultivovaným tichým päťvalcom nemá prečo váhať. Ak sa navyše benzínovou Kugou raz zvezie, ťažko jej bude odolávať. Jediným menším problémom teda ostáva len spotreba v meste. Ak si ju však sám pred sebou obháji, Ford získa ďalšieho spokojného zákazníka.
Výhody | Nevýhody |
---|---|
dynamika | menší kufor |
jazdné vlastnosti | lacné detaily v interiéri |
riadenie | hmotnosť |
Technické údaje | |
---|---|
Model: | Ford Kuga 2.5 T Titanium AT |
Počet valcov/ventilov: | 5/20 DOHC |
Objem motora (cm3): | 2521 |
Výkon (kW/ot.): | 147/6000 |
Krútiaci moment (Nm/ot.): | 320/1600–4000 |
Prevodovka: | 5-automat |
Dĺžka/šírka/výška (mm): | 4440/1840/1710 |
Rázvor náprav (mm): | 2690 |
Objem bat. priestoru/nádrže (l): | 360–1355/58 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 205 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): | 8,8 |
Priemerná spotreba (l/100 km): | 10,3 |
Sériové vybavenie Titanium (vybrané prvky): | |
ESP, 6× airbag, predné hmlové svetlá, diaľkové centrálne uzamykanie, výšková regulácia predných sedadiel, dvojosová regulácia volantu, el. otváranie okien, dvojzónová klimatizácia, tempomat, bezkľúčové štartovanie, palubný počítač, audio s CD + 6× repro. |
Ford Kuga: Aktuálne ceny, výbava a porovnanie s konkurentmi na Autozor.sk