Test: Ford Kuga 2.5 T AT – diablov advokát

SUV, prepĺňaný benzínový päťvalec a automat - kombinácia, ktorá v našich končinách zaváňa hriechom. Pokušenie vyskúšať ju je však príliš veľké.

16.09.2010 09:50
Ford Kuga 2.5 T Foto:
Ford Kuga 2.5 T
debata

Predstavte si situáciu, že stojíte pred atleticky tvarovaným SUV, z detailov jeho vysokej karosérie doslova odkvapkáva dynamika a nápis na zadných dverách prezrádza, že pod obrysmi prednej kapoty ukrýva benzínový prepĺňaný motor. Nakloníte sa však k vodičovmu oknu a váš prvý pohľad spočinie na páke automatickej prevodovky. „Zvláštna kombinácia,“ hovoríte si. Benzínový prepĺňaný motor 2.5 T má z auta urobiť šelmu, no automat, ťažká vysoká karoséria a pohon všetkých kolies hovoria jasne proti.

Tvary karosérie sú aj po rokoch veľmi atraktívne.  Foto: Václav Lipavský
Ford Kuga 2.5 T Tvary karosérie sú aj po rokoch veľmi atraktívne. 

„Musí jazdiť nádherne, ale uživili by sme ho vôbec?“, napadlo nás ako prvé. Nadšenie začali postupne striedať obavy. Stačil však týždeň a obavy vyprchali.

Exteriér

Auto pôsobí robustným a svalnatým dojmom. Rozhodne však nie ťažkopádne. Práve naopak. Kinetický dizajn Fordu jej vtlačil nadmieru príťažlivý športový štýl a spôsobil, že Kuge ostal „šmrnc“ štúdie iosisX, ktorá jej predchádzala. Výraznú tvár s typickým lichobežníkom v nárazníku dopĺňajú efektné hliníkové ochranné prvky, ktoré nájdeme aj v zadnej časti. Silueta okien pripomína skôr športovo ladený hatchback ako čistokrvné SUV.

Dynamický profil láka k rýchlemu zvezeniu. Foto: Václav Lipavský
Ford Kuga 2.5 T Dynamický profil láka k rýchlemu zvezeniu.

Množstvo dynamizujúcich prelisov na kapote či boku karosérie svedčí o invencii dizajnérov. Všetko umocňujú detaily, ako napríklad falošný odvetrávací otvor v predných blatníkoch, spätné zrkadlá na efektných nožičkách či dvojica výfukov.

Dizajnéri odviedli dobrú prácu. Foto: Václav Lipavský
Ford Kuga 2.5 T Dizajnéri odviedli dobrú prácu.

Kuga však patrí medzi menších predstaviteľov triedy. Do dĺžky by ste jej asi hádali viac ako necelých 4,5 metra. To je o tri centimetre menej, ako má Ford Focus Combi, na platforme ktorého je postavená. Zato rázvorom ho prekonáva o 5 a výškou až o neuveriteľných 20 centimetrov.

Interiér

Kompaktnosť testovaného SUV je zjavná aj v interiéri. Priestorové zázraky tu teda nečakajte. Ako väčšina SUV však dokáže mnohé kompenzovať výškou interiéru. Vpredu by preto mohlo byť všetko v poriadku, nebyť širokej stredovej konzoly trochu obmedzujúcej pravé koleno vodiča. Sedadlá sú však veľmi pohodlné a ponúkajú aj dobrú bočnú oporu. Vzadu je ponuka miesta o čosi skromnejšia. Zužujúca sa karoséria nedáva veľa šancí tretiemu cestujúcemu a vyššie postavy sa budú sťažovať na menšiu rezervu nad hlavou. Sedadlá sú totiž situované podstatne vyššie ako tie predné.

Spracovanie je dobré, niektoré detaily pôsobia... Foto: Václav LIpavský
Ford Kuga 2.5 T Spracovanie je dobré, niektoré detaily pôsobia lacnejšie.

Kuga zdedila palubnú dosku po starom Focuse C-Max. Ten má už pár rôčkov za sebou a na dizajne to predsa len cítiť. Spodná časť je vyrobená z tvrdých a nie príliš efektných plastov. Lacno pôsobí aj dekoračná lišta pred spolujazdcom, vnútorné kľučky dverí či niektoré tlačidlá. Mnohé však zachraňuje efektný dizajn audiosústavy Sony a nový prístrojový panel s dvojicou hliníkových tubusov, ktorý si Kuga požičala z klasického Focusu. V Kuge by si však zaslúžil iný sklon, keďže sedíte podstatne vyššie.

Na nohy je vzadu miesta dosť. Foto: Václav Lipavský
Ford Kuga 2.5 T Na nohy je vzadu miesta dosť.

Nastavenie sedadla a volantu umožňuje zaujať vodičovi optimálnu polohu. Aj vysoko umiestnená radiaca páka padne hneď do ruky. Chybičkou krásy na ergonómii sú len malé tlačidlá autorádia.

Výhľad vpred mierne obmedzuje široká spodná časť predných stĺpikov a vzadu vysoko situovaná hrana zadného okna. Naopak, pochvalu si zaslúžia veľké spätné zrkadlá.

Variabilita

Hoci sa do kufra dostanete cez praktické výklopné veko so samostatne otvárateľným oknom, jeho objem vás neohúri. Najmä ak máte pod podlahou dojazdovú rezervu. Potom vám ostáva len 360 litrov, čo je o 35 litrov menej ako napríklad v krátkom Focuse.

Sklopením zadného operadla vznikne rovná plocha. Foto: Václav Lipavský
Ford Kuga 2.5 T Sklopením zadného operadla vznikne rovná plocha.

Sklopením zadných sedadiel možno však vytvoriť oveľa väčší priestor a to dokonca s úplne rovnou podlahou. Okrem toho je Kuga bohatá na odkladacie priestory. Najmä vpredu, aj keď tie vo dverách sú pomerne malé a odkladacia priehradka na vrchnej palubnej doske príliš ďaleko. Nápoje možno uložiť do stredovej konzoly alebo výklopnej lakťovej opierky na zadných sedadlách. Tu majú cestujúci k dispozícii aj výklopné stolíky.

Pod podlahou je poctivá rezerva a nie sada na... Foto: Václav Lipavský
Ford Kuga 2.5 T Pod podlahou je poctivá rezerva a nie sada na opravu defektu.

Dominantný motor

Kuga je sama o sebe dostatočne zaujímavý počin Fordu, testované auto však pútalo pozornosť ešte niečím. Niečím na tento segment naozaj výnimočným – prepĺňaným benzínovým motorom. Poháňal ju totiž známy päťvalec s objemom 2,5 l, ktorý sa objavuje aj pod kapotami „ostrých“ Focusov ST a RS. Pochádza z konštrukčných dielní Volva (švédski konštruktéri majú s prepĺňanými päťvalcami dlhoročné skúsenosti), niekdajšej sesterskej značky Fordu, ktorá radovému päťvalcu zástavbou do rýchlych Focusov zdvihla reputáciu do výšin.

Motor je nádherne tichý a výkonný. Foto: Václav Lipavský
Ford Kuga 2.5 T Motor je nádherne tichý a výkonný.

V Kuge je motor vyladený na výkon 147 kW/200 k (vo Focuse ST produkuje 166 kW), no hodnota max. krútiaceho momentu a otáčky, pri ktorých ich dosahuje ostali rovnaké, ako vo Focuse.

Masívny ťah motora nastupuje už tesne nad voľnobehom a v rozlete mu nezabránia ani vyššie pasívne odpory a pohotovostná hmotnosť auta atakujúca hranicu 1600 kg. Turbodúchadlo zaberá takmer okamžite a pomáha motoru dostať sa z najhoršieho, aj keď je pod kolesami piesok, alebo iný nepríjemný podklad. O efektivite prepĺňania vypovedá aj skutočnosť, že celých 320 Nm má vodič k dispozícii od 1600 až do 4000 otáčok.

Pod kapotu sa dostanete len pomocou kľúča. Foto: Václav Lipavský
Ford Kuga 2.5 T Pod kapotu sa dostanete len pomocou kľúča.

Celohliníkový motor s vŕtaním 83 a zdvihom 93,2 mm má však pomerne nízke ľahké piesty (znak športového agregátu s malým vnútorným trením), čo je už z konštrukčného hľadiska predpokladom k určitej spotrebe oleja. Z celkového objemu olejovej náplne 6,4 l tak pri absencii pravidelných kontrol množstva oleja môže ubudnúť dosť na to, aby jedného dňa kôš v olejovej vani nasal vzduch a problém je na svete. Najmä pri častejšom využívaní max. výkonu je dobré, ak sa majiteľ Kugy 2.5 T nebojí zašpiniť si ruky a z času na čas skontroluje množstvo oleja v motore.

Komfortný automat

Agregát si dobre rozumel aj s päťstupňovou automatickou prevodovkou. Radila rovnako hladko pri defenzívnej aj športovej jazde. Prevodovka síce bola vybavená aj manuálnym módom, no ten je, rovnako ako pri väčšine ostatných automatických prevodovkách, skôr o marketingu, ako o skutočných potrebách. Ak však predsa len niektorý z majiteľov verzie s automatom zatúži po manuálnom radení, prevodovka mu to bez odvrávania umožní. Pre športovejšie založených zákazníkov ponúkal Ford najvýkonnejšiu Kugu aj so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Ani automatická prevodovka nemusí byť vždy zlou... Foto: Václav Lipavský
Ford Kuga 2.5 T Ani automatická prevodovka nemusí byť vždy zlou voľbou.
Prevodové pomery – porovnanie
Prevodovka 6 st. manuálna 5 st. automatická
I. 3,39 4,66
II. 1,91 3,03
III. 1,27 1,98
IV. 0,95 1,34
V. 0,78 1,02
VI. 0,65
R 3,23 5,11
Stály prevod 4,53 2,65

Jazdné vlastnosti

Kuga si požičala do neba vychválený podvozok z Focusu. A na jazdných vlastnostiach to cítiť. Hoci sa v zákrutách vysoká karoséria nakláňa, stopu drží bez reptania. Vrodenú nedotáčavosť skrotíte jemným ubratím plynu alebo sa o to postará citlivo reagujúce ESP. Kuga navyše ťaží z väčšieho rozchodu aj rázvoru náprav, a samozrejme, širších pneumatík, ako má Focus.

Na pevnom povrchu jej to sluší najviac. Foto: Václav Lipavský
Ford Kuga 2.5 T Na pevnom povrchu jej to sluší najviac.

Podvozok je na rozdiel od mnohých konkurentov dobre odpružený. Na normálnych cestách vám dopraje vyslovene komfortnú jazdu a aj prejazd nerovností zvláda v celku dobre. Riadenie si zaslúži jednotku s hviezdičkou. Necelé tri otáčky volantu hovoria o nezvyklo priamom sprevodovaní, zvlášť v tejto triede. Reakcie na pokyny sú pohotové aj so správnou spätnou väzbou.

Ani v piesku nestráca systém pohonu všetkých... Foto: Václav Lipavský
Ford Kuga 2.5 T Ani v piesku nestráca systém pohonu všetkých kolies hlavu.

Pohon 4WD zabezpečuje medzinápravová spojka Haldex tretej generácie. Jej reakcie na preklz predných kolies sú okamžité a zapojenie zadných kolies takmer necítiť. Vodič sa nemusí báť ani absencie tlačidla pevne prerozdeľujúceho hnacie sily v pomere 50:50 medzi prednú a zadnú nápravu. Ak totiž Kuga vojde do piesku, alebo na iný klzký povrch, riadiaca jednotka medzinápravovej spojky umožní predným kolesám určitý preklz (najmä na sypkom podklade veľmi žiadaný jav) a zadnými kolesami bez preklzu tlačí auto dopredu. V teréne teda funguje aj bez tlačidla „uzávierky“.

 Medzinápravová spojka Haldex pracuje pohotovo. Foto: Václav Lipavský
Ford Kuga 2.5 T  Medzinápravová spojka Haldex pracuje pohotovo.

Svetlá výška 190 mm umožňuje Kuge poradiť si nielen s ľahkým terénom, ale najmä nástrahami nekvalitných ciest či obrubníkmi. Napriek tomu sa Kuga cíti viac doma na asfalte ako v teréne. V jej off-roadovom portfóliu totiž chýbajú elektronické pomôcky ako hill-holder, či asistent zjazdu zo svahu.

Podvozok je chránený dobre. Foto: Václav Lipavský
Ford Kuga 2.5 T Podvozok je chránený dobre.

Spotreba

To najlepšie na koniec. Spotreba. Veľká hmotnosť, nemalé odpory dané vysokou karosériou a pohonom všetkých kolies, automat a prepĺňaný benzínový motor – faktory, z ktorých ani jeden neprospieva spotrebe. Preto tie obavy s jej výšky. Sama automobilka sa koniec koncov netají tým, že táto kombinácia spotrebuje viac ako 10 l/100 km.

Pri striedavých jazdách v meste a mimo neho skutočne počítajte s hodnotami okolo 11 l/100 km. Aj keď sa budete medzi semaformi veľmi snažiť, preklz hydrodynamického meniča veľmi neovplyvníte a jemnou prácou s plynovým pedálom získate len minimálnu úsporu. Omnoho lepšie je to však mimo mesto. Pri rozumnej jazde v rámci zákonných rýchlostných limitov nie je problém jazdiť za 8–9 l/100 km. A to už predsa len nie sú tak pesimistické hodnoty.

Existencia benzínovej Kugy vo výrobnom programe svoje opodstatnenie určite má. V porovnaní s naftovou verziou sú jej predaje minimálne, no zákazník vyžadujúci maximálny komfort podporený výkonným a kultivovaným tichým päťvalcom nemá prečo váhať. Ak sa navyše benzínovou Kugou raz zvezie, ťažko jej bude odolávať. Jediným menším problémom teda ostáva len spotreba v meste. Ak si ju však sám pred sebou obháji, Ford získa ďalšieho spokojného zákazníka.

Aj táto verzia dáva zmysel, len nie pre každého. Foto: Václav Lipavský
Ford Kuga 2.5 T Aj táto verzia dáva zmysel, len nie pre každého.
Výhody Nevýhody
 dynamika  menší kufor
 jazdné vlastnosti  lacné detaily v interiéri
 riadenie  hmotnosť
Technické údaje
Model: Ford Kuga 2.5 T Titanium AT
Počet valcov/ventilov: 5/20 DOHC
Objem motora (cm3): 2521
Výkon (kW/ot.): 147/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 320/1600–4000
Prevodovka: 5-automat
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4440/1840/1710
Rázvor náprav (mm): 2690
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 360–1355/58
Maximálna rýchlosť (km/h): 205
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 8,8
Priemerná spotreba (l/100 km): 10,3
Sériové vybavenie Titanium (vybrané prvky):
ESP, 6× airbag, predné hmlové svetlá, diaľkové centrálne uzamykanie, výšková regulácia predných sedadiel, dvojosová regulácia volantu, el. otváranie okien, dvojzónová klimatizácia, tempomat, bezkľúčové štartovanie, palubný počítač, audio s CD + 6× repro.

Ford Kuga: Aktuálne ceny, výbava a porovnanie s konkurentmi na Autozor.sk

debata chyba
Články podľa značiek