Test: Mitsubishi ASX očarí spotrebou

Ani Mitsubishi sa nechcelo nečinne prizerať úspechu crossoveru Qashqai, ktorý mizol zo showroomov Nissanu ako teplé rožky. Do boja preto postavilo svojho vlastného kríženca hatchbacku a SUV - model ASX.

31.08.2010 20:26 , aktualizované: 01.09.2010 03:45
Mitsubishi ASX Foto:
Mitsubishi ASX
debata

Mitsubishi ASX má v porovnaní so svojimi rivalmi predsa len bližšie k čistokrvným SUV než ku crossoverom. Dôvodom je jeho solídny základ. Až 70 percent komponentov má totiž spoločných s väčším Outlanderom. K tomu však pridáva aj revolučný diesel 1.8 DI-D, prvý naftový motor s variabilným časovaním. Práve túto verziu sme si vyskúšali.

Zadná časť karosérie je pomerne konzervatívna. Foto: Mitsubishi
Mitsubishi ASX Zadná časť karosérie je pomerne konzervatívna.

Exteriér

Príbuznosť k Outlanderu prezrádza ASX už samotným rázvorom náprav 2,67 metra, ktorý sa nezmenil ani o milimeter. Zato na dĺžke ubudlo až 37 centimetrov. Aj preto v ASX už nenájdete tri rady sedadiel. Prednou maskou „jet-fighter“ sa však sebavedome hlási k svojmu väčšiemu súrodencovi. Bohužiaľ, eleganciou kriviek za ním dosť zaostáva. Šarm a nápaditosť Nissanu Qashqai, Škody Yeti či novej Kie Sportage alebo Fordu Kuga tejto japonskej novinke chýbajú. Postarala sa o to najmä konzervatívne ladená zadná časť s klasickým tretím bočným okienkom. Celkový vzhľad oživuje len mohutná predná maska, bočný prelis stúpajúci od predných blatníkov a moderné zadné svetlá. Viac emócií môže ASX priniesť panoramatické strešné okno a hliníkové 17-palcové disky kolies, teda prvky, ktoré sú výlučne súčasťou najvyšších úrovní vybavenia.

Nechýba mu dynamický profil. Foto: Mitsubishi
Mitsubishi ASX Nechýba mu dynamický profil.

Interiér

Výborný prístup do interiéru zabezpečujú široké dvere a vysoko situovaná strecha. Priestorovo je na tom ASX dobre. Na nohy je miesta dosť na predných aj zadných sedadlách. To isté platí o rezerve nad hlavou. V porovnaní s Outlanderom je však citeľný úbytok šírky vo výške ramien.

V interiéri nechýbajú ani kvalitné plasty. Foto: Mitsubishi
Mitsubishi ASX V interiéri nechýbajú ani kvalitné plasty.

Rozplývať nad dizajnom sa však nebudete ani tu. Pôsobí dosť stroho, a to aj v prípade verzie Instyle+ , vybavenej efektným dotykovým displejom či koženým čalúnením. Mitsubishi sa našťastie poučilo a v porovnaní s Outlanderom zvolilo hneď od začiatku kvalitnejšie mäkčené povrchové plasty palubnej dosky. Volant, ovládače klimatizácie, palubného počítača či deaktivácie stabilizačného systému, prevzaté z Lanceru, však pôsobia stále dosť lacno.

Oveľa lepší dojem na vás zanechá prístrojový panel s dvojicou hliníkových tubusov a farebným centrálnym displejom. Funkčne však ASX niet veľa čo vyčítať. Sedadlá sú pohodlné, ponúkajú primeranú bočnú oporu a dostatočný rozsah nastavenia. Volant je nastaviteľný v dvoch osiach, čo tiež prispieva k ľahkému nájdeniu ideálnej polohy. Výška sedenia je zhodná s Outlanderom, takže máte skvelý prehľad o premávke. To aj vďaka veľkým spätným zrkadlám.

Vybavenie a variabilita

Vybavenie Instyle+, ktoré je piatym najvyšším stupňom vybavenia, posádku rozmaznáva. Súčasťou je dvojzónová klimatizácia, vyhrievané kožené sedadlá, výkonná audiosústava Rockford Fosgate s deviatimi reproduktormi, navigácia s dotykovým displejom, bezkľúčové odomykanie a štartovanie či tempomat. Samostatnou kapitolou je panoramatická strecha s inovatívnym vnútorným LED-podsvietením, ktoré vytvára najmä večer efektnú svetelnú „šou“. Bezpečnostný štandard zaručuje sedem airbagov, ESP či svetelný a dažďový senzor.

Základný objem kufra je 419 litrov. Foto: Mitsubishi
Mitsubishi ASX Základný objem kufra je 419 litrov.

S variabilitou a veľkosťou kufra to však už nie je žiadna sláva. Kým Outlander ponúka posuvné zadné sedadlá, ASX si musí vystačiť so sklopnými operadlami. Veľkosť kufra s hodnotou 419 litrov neoslní, najmä ak uvážime, že je dosiahnutá len vďaka absencii rezervného kolesa. Ale povedzme si úprimne, lepiaca sada s kompresorom je v triede SUV zlý vtip.

Po sklopení deleného zadného operadla vznikne... Foto: Mitsubishi
Mitsubishi ASX Po sklopení deleného zadného operadla vznikne rovná plocha.

Motor a prevodovka

Pod kapotou sa ukrýva veľká pýcha Mitsubishi. Kým doteraz nakupovalo naftové motory od koncernov VW a PSA, v ASX debutuje jeho prvý autorsky vyvinutý diesel 1.8 DI-D. A nie hocaký. Ide o prvý diesel s variabilným časovaním ventilov a najnižším kompresným pomerom 14,9:1. Už výkonom 110 kW a krútiacim momentom 300 Nm dáva najavo, že si trúfa na dvojlitrových konkurentov. A platí to aj za volantom. Dynamika jazdy je postačujúca a nesklame ani pri predbiehacích manévroch.

Bohužiaľ, ani revolučná technická novinka neochránila tento motor od chronickej choroby mnohých dieselov – slabého záťahu pri nízkych otáčkach. V tomto smere je na tom možno lepšie jeho slabšia verzia s výkonom 85 kW. Pri preraďovaní vyšších prevodových stupňov si preto musíte dávať pozor, aby ste nespadli do „hluchej“ zóny pod 2000 otáčkami za minútu. V takomto prípade motoru trochu trvá, kým chytí druhý dych. Zato vo vysokých sa cíti ako ryba vo vode a vďaka variabilnému časovaniu nepozná efekt prudkého úbytku sily predtým, než ručička otáčkomera zasiahne červené pole. Točí s neutíchajúcou razanciou až do konca spektra. Zvuk motora vás síce nijako neočarí, ale vyčítať mu hlučnosť či vibrácie by bolo nespravodlivé.

Čím vás však naozaj dostane, je jeho hospodárnosť. Priemer výrobcu 5,7 litra nafty nie je ďaleko od pravdy. Bežne sme s ASX jazdili pod hranicou šiestich litrov, a to vrátane jazdy v meste či na diaľnici. Mimo mesta možno pri ekonomickej jazde podliezť dokonca aj hranicu piatich litrov. To aj vďaka 6-stupňovej prevodovke a stop-štart systému, ktorý funguje naozaj takmer pri každom státí.

Jazdné vlastnosti

Systém pohonu 4×4 nie je žiadnou novinkou. ASX si ho jednoducho požičal z Outlanderu. Tri režimy 2WD, 4WD Auto a Lock ponúkajú v tejto triede trakčné maximum. S výškou podvozka len 170 mm si však nerobte veľké chute na zdolávanie terénu. Štvorkolku využijete skôr na snehu, blate či drobnom štrku. Pri rozbiehaní do prudkého svahu vám zas pomôže hill-holder.

Pohon všetkých kolies pochádza z Outlandera. Foto: Mitsubishi
Mitsubishi ASX Pohon všetkých kolies pochádza z Outlandera.

Na asfalte vás ASX prekvapí svojou plavnosťou, nemá však rád malé priečne nerovnosti, takže 17-palcové disky sú v tomto prípade skôr nevýhodou. Zmieriť sa musíte aj s náklonmi karosérie v zákrutách, kde ASX určite nepatrí na špičku triedy. Posádka však ocení dobrý akustický komfort, zvlášť nízky aerodynamický hluk a dobrú izoláciu podblatníkov, vďaka čomu nepreniká do kabíny hluk pneumatík. Riadenie ponúka výraznú spätnú väzbu, len v stredovej polohe je trochu mdlé.

Výhody Nevýhody
 priestranný interiér  menší kufor
 komfortné pruženie náklony v zákrutách
 úsporný motor  
Technické údaje
Model: Mitsubishi ASX 1.8 DI-D 4WD Instyle+
Počet valcov/ventilov: 4/16
Objem motora (cm3): 1798
Výkon (kW/ot.): 110/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 300/2000
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4295/1770/1615
Rázvor náprav (mm): 2670
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 419/60
Maximálna rýchlosť (km/h): 198
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 10,0
Priemerná spotreba (l/100 km): 5,7
Cena: 30 500 €
Sériové vybavenie Instyle+ (vybrané prvky):
ESP, 7× airbag, 4WD, hill-holder, xenónové svetlá, predné hmlové svetlá, dažďový a svetelný senzor, cúvacie senzory, cúvacia kamera, dvojosová regulácia volantu, výšková regulácia predných sedadiel. Elektricky ovládané a vyhrievané predné sedadlá, kožené čalúnenie, palubný počítač, tempomat, dvojzónová klimatizácia, audi Rockford Fosgate (710 W) + 9 repro, navigácia s dotykovým displejom, panoramatická strecha s podsvietením, 17-palcové disky kolies.

Mitsubishi ASX: Aktuálne ceny, výbava a porovnanie s konkurentmi na Autozor.sk

debata chyba
Články podľa značiek