Test: Hyundai Veloster - rebel bez príčiny

Vyčítať mu môžete všeličo, rozhodne však nie málo invencie. Nový Hyundai Veloster je asi to najoriginálnejšie auto aké k nám z Kórejského polostrova dorazilo.

27.01.2012 08:01
Hyundai Veloster Foto:
Invenčný dizajn asymetrickej 4-dverovej karosérie je neprehliadnuteľný.
debata (2)

Hoci nie je Hyundai v triede kupé žiadnym nováčikom, až teraz si to bude môcť rozdať s Volkswagenom Scirocco či Renaultom Mégane Coupé. Velosteru nechýba mladistvý imidž ani moderná technika. Vyskúšali sme si ho v drahšej verzií 1.6 GDI Extreme.

Na ulici sa stáva Veloster magnetom. Foto: hotcars.sk
Hyundai Veloster Na ulici sa stáva Veloster magnetom.

Dizajnéri Hyundaia sa odtrhli z reťaze. Na tomto kupé s dĺžkou 4,2 metra nie je totiž nič konvenčné. Už len tým, že na strane vodiča má jedny a na strane spolujazdca dvoje dverí. K asymetrickej koncepcii musíme pripočítať panoramatickú strechu integrovanú so zadným oknom, čierne predné stĺpiky vytvárajúce zjednocujúce okenné plochy a zadné stĺpiky, ktoré sú súčasťou blatníkov.

Xenónové svetlomety nenájdete ani v... Foto: hotcars.sk
Hyundai Veloster Xenónové svetlomety nenájdete ani v príplatkovej výbave.

Že ide o Hyundai, je zrejmé z hexagonálnej prednej masky a množstva zvlnených kriviek súčasného štylistického slovníka „fluidic sculpture“. V predných reflektoroch sídlia LED-diódy denných svetiel nadväzujúce na lištu prednej masky. Svetlá sú vôbec samostatnou kapitolou Velosteru, pôsobia, akoby ich navrhli priamo v NASA, hoci xenóny nenájdete ani na zozname príplatkov. K tomu Veloster pridáva 18-palcové disky s plastovou „výzdobou“ zasadené v obrovských oblúkoch blatníkov, efektný centrálne situovaný výfuk, ale aj lacné ponášky na difúzor či trápne vetracie otvory v prednej kapote.

Škoda, že niektoré detaily pôsobia lacným dojmom. Foto: Václav Lipavský
Hyundai Veloster Škoda, že niektoré detaily pôsobia lacným dojmom.

Na európske pomery možno trochu „preplácaný“ dizajn však na ulici funguje. Veloster sa stáva prirodzeným stredobodom pozornosti všade, kde sa objaví. A to je droga, od ktorej sú závislí majitelia športových áut.

Troje dverí stačí

Prístup do interiéru je v kontexte bežných kupé veľmi jednoduchý. Vodič má k dispozícii dlhé bočné dvere, ako pri klasických trojdverových modeloch, na druhej strane je však všetko inak. Kratšie predné dvere sú kombinované s druhými bočnými dverami zamaskovanými metódou utajenej kľučky. Pochopiteľne, že nastupovanie vzadu si vyžaduje trochu cviku, ale aj tak je prístup k zadným sedadlám neporovnateľne jednoduchší, ako by ste mali vliezť dozadu cez sklopené predné sedadlá.

Na predných sedadlách nebudete mať s miestom... Foto: hotcars.sk
Hyundai Veloster Na predných sedadlách nebudete mať s miestom žiadne problémy.

Na palube Velosteru vládnu kompaktné, nie však stiesňujúce pomery. Najväčším limitom sa stáva klesajúca strecha, zvlášť, ak je vybavená mechanizmom panoramatického okna. Kým totiž miestom na nohy prekvapí Veloster nielen vpredu, ale dokonca aj vzadu, nad hlavou zostáva vodičovi i spolujazdcovi len minimálna rezerva. A to nehovoríme o zadných cestujúcich, ktorí majú temeno priamo pod zadným oknom a čelom sa takmer dotýkajú zníženého čalúnenia strechy. Berme preto Veloster skôr ako štedré 2+2 miestne kupé. Jeho klasickejší súperi, ako Scirocco či Mégane, mu v tomto parametri dajú určite na frak.

Nastupovanie dozadu uľahčujú zadné dvere na... Foto: hotcars.sk
Hyundai Veloster Nastupovanie dozadu uľahčujú zadné dvere na pravej strane.

Na ergonómiu si však sťažovať nebudete. Vodič rýchlo splynie s veľmi slušne tvarovaným anatomickým sedadlom i volantom s dvojosovou reguláciou. Rozsah výškového nastavenia sedadla by však mohol byť predsa len väčší. Aj v najnižšej polohe môžu mať niektorí vodiči pocit, že sedia stále príliš vysoko. Vynikajúcim nápadom je držiak bezpečnostného pásu vodiča, ktorý uľahčuje jeho manipuláciu. Jednoducho, nemusíte sa za ním načahovať tak ako pri klasických kupé.

Praktickým detailom je pevný podávač... Foto: hotcars.sk
Hyundai Veloster Praktickým detailom je pevný podávač bezpečnostného pásu.

Za volantom ako v lietadle

Palubná doska futuristických tvarov sa vám síce páčiť nemusí, ale funkčne jej niet čo vyčítať. Stredovej konzole dominuje dotykový displej audia a navigácie a pod ním nájdete prehľadne umiestnené ovládače klimatizačného systému a efektné štartovacie tlačidlo. Prístrojový panel Supervision s dvojicou analógových prístrojov lemovaných hlinkovými tubusmi je dobre čitateľný, rovnako ako centrálny displej palubného počítača. Listovanie v jeho menu si vyžaduje zmeniť polohu ruky na volante, čo nie je najšťastnejšie riešenie.

Prístrojový panel je dobre čitateľný. Foto: hotcars.sk
Hyundai Veloster Prístrojový panel je dobre čitateľný.

Výhľad z kupé nebýva práve ich silnou stránkou, najmä ak majú delené zadné okno ako Veloster, ale Hyundaiu sa podaril v celku husársky kúsok. Zväčšeniu zorného uhla napomáha totiž aj sklenená časť strechy a navyše je tu zadný stierač, ktorý napríklad v Honde Civic vôbec nenájdete. Navyše máte k dispozícii obrovské spätné zrkadlá, cúvacie senzory a za príplatok cúvaciu kameru, takže parkovanie vám problémy určite robiť nebude.

Cúvanie uľahčuje cúvacia kamera, ktorej obraz... Foto: hotcars.sk
Hyundai Veloster Cúvanie uľahčuje cúvacia kamera, ktorej obraz sledujete na tomto displeji.
Niektoré detaily interiéru pôsobia futuristicky. Foto: hotcars.sk
Hyundai Veloster Niektoré detaily interiéru pôsobia futuristicky.

Xenóny chýbajú

Vybavenie vyššej úrovne Extreme je pomerne štedré, nie však „extrémne“. V sérii je 6 airbagov, ESP, polokožené čalúnenie, automatická klimatizácia, vyhrievanie predných sedadiel, ale aj bezkľúčové odomykanie a štartovanie. Za „vychytávky“ v podobe panoramatického strešného okna alebo výkonnej audio sústavy a navigácie však priplácate aj v tomto najvyššom stupni vybavenia. A nie málo, takže sa Veloster dostane do cenového spektra, ktoré by malo byť pre kórejské značky tabu. Zarazí však, že na zozname príplatkov chýbajú xenónové svetlá a že mnohé luxusné prvky nemožno doobjednať pre lacnejšiu verziu Unique.

Kufor viete zväčšiť sklopením deleného operadla. Foto: hotcars.sk
Hyundai Veloster Kufor viete zväčšiť sklopením deleného operadla.
Škoda len vyššej nakladacej hrany. Foto: hotcars.sk
Hyundai Veloster Škoda len vyššej nakladacej hrany.

Veloster nie je športovým autom, pri ktorom by ste platili veľkú daň v úžitkových vlastnostiach. Pod výklopným vekom ponúka 320 litrov pre batožinu a pod podlahou dojazdovú rezervu. To stačí na nákupy aj dovolenku pre dvoch. Zmieriť sa však musíte s extrémne vysoko situovanou nakladacou hranou, ktorú si vyžiadala pevnosť karosérie a veľký schod na podlahe, ktorý vzniká po sklopení operadiel zadných sedadiel. Tie navyše zostávajú v šikmej polohe. V interiéri pridáva Veloster držiaky na nápoje pre predných aj zadných cestujúcich, ale aj odkladací box medzi sedadlami či veľkú schránku pod stredovou konzolou.

Pod podlahou je miesto na dojazdovú rezervu. Foto: Václav Lipavský
Hyundai Veloster Pod podlahou je miesto na dojazdovú rezervu.

Atlét bez turba

Pod kapotou sa Hyundai vyhol módnym turbám, no na technológii určite nešetril. Z jeho štvorvalca 1.6 GDI s priamym vstrekovaním paliva a variabilným časovaním ventilov tak dokázal vyžmýkať 103 kW, čo z neho robí najvýkonnejší atmosférický motor v tejto triede. To je dobrá správa pre milovníkov klasiky. A tiež to, že sa rovnako dobre cíti v nízkych otáčkach, ako aj vtedy, keď sa ručička otáčkomera dotkne číslice 7000.

Motor potrebuje otáčky, potom sa predvedie naplno. Foto: Václav Lipavský
Hyundai Veloster Motor potrebuje otáčky, potom sa predvedie naplno.

Motor je príjemne pružný, má lineárny priebeh výkonu a posádku zaťažuje hlukom, len ak mu stúpate na krk. A je to celkom hutná zvuková kulisa. Krútiaci moment turba tu samozrejme absentuje, ale žeby tých 167 Nm nestačilo k športovej jazde, sa povedať nedá. V spojení s nezvyklo presnou 6-stupňovou prevodovkou sa s Velosterom môžete trochu pohrať alebo, naopak, šetriť palivo. Pri stovke točí motor na šestke len 2500 otáčok. Ekonomika vie byť preto jeho silnou stránkou.

Prevodovka je presná, ale páke chýba hladký chod. Foto: hotcars.sk
Hyundai Veloster Prevodovka je presná, ale páke chýba hladký chod.

V meste mu stačí osem litrov a mimo neho dokáže podliezť aj hranicu šiestich. Ani na diaľnici jeho apetít príliš nestúpa. Priemer sa nám tak ustálil tesne nad siedmimi litrami.

Príplatkovému stop-štart systému ISG sa však radšej vyhnite. Často sa stáva, že vás nechá v štichu. Jednoducho nenaštartuje po prvom zošliapnutí spojky. A to môže byť nebezpečné v krízových situáciách. Radiť musíte ako v autoškole. Najprv precízne stlačiť spojku a až potom zaradiť jednotku. Ak máte tieto pohyby vykonávate takmer súčasne, Veloster zostane nehybne stáť.

Viac komfortu, menej adrenalínu

Na ceste prijal Veloster akýsi kompromis medzi radosťou z jazdy v športovom aute a civilným charakterom klasického hatchbacku. Na „šporťák“ má jednoducho až príliš preposilované a sterilné riadenie. To síce jazdu spríjemňuje, ale vodiča oberá o spätnú väzbu a adrenalín.

Na hrubozrnnom asfalte je hluk od kolies... Foto: hotcars.sk
Hyundai Veloster Na hrubozrnnom asfalte je hluk od kolies pomerne výrazný.

Najväčšia škoda však je, že na rozdiel od i30 sa Veloster vzdal nezávislého zavesenia zadných kolies. Niežeby, sa cítil v zákrutách neisto, práve naopak, prejavuje sa veľmi neutrálnym správaním a minimálnymi náklonmi, ale podmienkou je kvalitný asfalt. Nerovnosti ho už dokážu znervózniť. Zlý bod mu dávame aj za slabšiu izoláciu zadnej nápravy, ktorá na zlej ceste obťažuje zadných cestujúcich. Mnohé však možno pripísať na vrub 18-palcovým diskom a nízkoprofilovým pneumatikám.

Cenovo nie je už Veloster nijakým „lowcostom“, ale v porovnaní s konkurenciou, najmä Volkswagenom, hrá cena jednoznačne v jeho prospech.

Pohľadom Václava Lipavského

Zadné dvere na pravej strane sú z praktického hľadiska na nezaplatenie, pravdou však ostáva, že pevnosti karosérie veľmi neprospeli. Skúste pravým zadným kolesom pomaly cúvať na vyšší obrubník a budete počuť, ako sa namáhaná karoséria stočí. Celý proces je sprevádzaný zavŕzganím zadných sklápateľných operadiel. Počas jazdy to však vnímať nebudete, aj v zákrutách ostávali sedadlá ticho.

Zadná kamera je šikovne zakomponovaná pod logo,... Foto: Václav Lipavský
Hyundai Veloster Zadná kamera je šikovne zakomponovaná pod logo, počas jazdy sa však dosť špiní.

Môžete mať výhrady k tomu, že atmosférická jednašestka je pre Veloster málo, ale v žiadnom prípade sa nemôžete sťažovať na to, ako tento motor funguje. Zatlieskal by som konštruktérom za to, ako si poradili s reakciami motora v prechodových režimoch. Prejaví sa to pri prudkej akcelerácii, kedy motor ani po preradení na vyšší stupeň a následnom prudkom pridaní plynu ani na chvíľu nestratí ťah. Vplyvom prísneho emisného naladenia dnes mnohé motory v podobných situáciách na chvíľu prestanú ťahať a zaberú až potom, ako si to riadiaca jednotka spočíta a pustí do valcov len toľko paliva, aby to neohrozilo prírodu.

Motor sa inak k sedemtisícovej hranici vytáča s ľahkosťou (začiatok červeného poľa otáčkomera je pri 6500 ot./min.) a dokážete ho tam dostať aj so zaradeným neutrálom (nemá obmedzovač otáčok na neutrál).

Na čo však majú emisie dosah, je kalibrácia plynového pedálu. Reakcie motora pri rozjazde neozodpovedajú jeho aktuálnej polohe, takže sa niekedy rozbiehate pri príliš vysokých otáčkach, alebo vám to skoro zdochne. Chce to len zvyk, ale nie je to príjemné. Problém je, že pri tom rýchlo cítite smrad od spojkového obloženia. Rovnaký problém však mala Elantra aj benzínové kombi i40 2.0 GDi.

Na druhej strane, pri medziplynoch motor reagoval okamžite. Tie prevodovke prospievali, pri vyrovnávaní otáčok vstupných a výstupných hriadeľov totiž radenie vyžadovalo menej sily na prevodovej páke. Odstupňovanie prevodovky je v poriadku, príjemne malý bol aj odskok medzi I. a II. prevodovým stupňom (pri športových autách veľmi dôležitá vec). Akcelerujte na jednotku až k obmedzovaču (7000 ot./min.) a po zaradení dvojky otáčky klesnú len na 5000, teda akurát tesne nad oblasť max. krútiaceho momentu. Ekológia je však vždy na prvom mieste, čo vidieť na asistente radenia, ktorý vás aj pri max. akcelerácii s plynom na podlahe začne tesne pod hranicou 4500 otáčok žiadať o preradenie na vyšší stupeň. Za normálnych okolností to robí tak okolo 2100–2300 otáčok.

Veľké disky sú pekné, ale na našich cestách... Foto: hotcars.sk
Hyundai Veloster Veľké disky sú pekné, ale na našich cestách dostávajú poriadne do tela.

Tiež sa mi nepáčili zásahy protipreklzového systému. Každé „vystrelenie“ do križovatky elektronika obmedzila natoľko, že motor takmer stratil silu autom pohnúť. Nikdy nezdochol, ale naliehavosť elektronických zásahov sa mi zdala na športové auto neprimerane ambiciózna.

Tlmiče sú uchytené ďaleko pred osou zadných... Foto: Václav Lipavský
Hyundai Veloster Tlmiče sú uchytené ďaleko pred osou zadných kolies, to ich účinku veľmi neprospieva.

Počas jazdy na mňa Veloster pôsobil ako mimoriadne ľahké a obratné auto (aj zásluhou dobrých reakcií riadenia okolo stredovej polohy volantu), napriek tomu však nemôžem povedať, že by sa správal vyslovene neutrálne. Skôr som pri každom nájazde do prudkej zákruty vnímal malé skĺznutie predných kolies. Čím bol povrch cesty klzkejší, tým výraznejší sklz predná náprava predvádzala. Ak sa však už predné kolesá raz „chytili“, držali ako pribité. Horšie bolo, že občas náhle povolila zadná náprava a Veloster zákrutou preletel v pretáčavom šmyku. Stabilizácia to mala pod kontrolou, ale odskočenie zadnej časti sa mi zdalo náhle (vďaka nízkoprofilovým pneumatikám Hankook Ventus Prime 2 s rozmermi 215/40 R 18) a nepredvídateľné. Jednoducho ste pred zákrutou nikdy nevedeli, čo si na vás Veloster pripraví. Je mi jasné, že po čase by sme si porozumeli, ale aj tak sa mi na niektorých povrchoch zdal nevyspytateľný. Taký malý zelený rebel s vlastným názorom.

Fotografie vznikli v spolupráci so serverom hotcars.sk

. Foto: hotcars.sk
Logo .
Výhody Nevýhody
kvalita spracovania miesto vzadu
výbava komfort na zlých cestách
originálny dizajn chýbajú xenóny
Technické údaje
Model: Hyundai Veloster 1.6 GDI
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Objem motora (cm3): 1591
Výkon (kW/ot.): 103/6300
Krútiaci moment (Nm/ot.): 167/4850
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4220/1790/1399
Rázvor náprav (mm): 2650
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 320/50
Maximálna rýchlosť (km/h): 201
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 9,7
Komb. spotreba (l/100 km): 6,6
Cena: 21 999 €
Sériové vybavenie Extreme (vybrané prvky):
6× airbag, ESP, aktívne opierky hlavy, dvojosová regulácia volantu, denné LED svetlá, predné hmlové svetlá, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča, polokožené čalúnenie, vyhrievané predné sedadlá, automatická klimatizácia, palubný počítač, el. ovládanie predných okien, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, zadné parkovacie senzory, audio s CD + USB, 6× repro, multifunkčný 7-palcový displej, 18-palcové disky
Autozor: Hyundai Veloster – ceny, výbavy a porovnanie s konkurentmi
2 debata chyba
Články podľa značiek