Test: Suzuki Alto ohromilo nízkou spotrebou

12.07.2010 12:33
Suzuki Alto
Suzuki Alto Autor:

Skromnosť má trojvalcové Alto akosi v krvi, napriek tomu ma úspornosť jeho motora počas testu prekvapila.

Svet je bohatší o ďalšie malé Suzuki. Má tri a pol metra, jazdí na úzkych 14-palcových kolesách a okolie obšťastňuje veselým výzorom, ktorý automobilka testovala v Paríži a Miláne. Znie to síce nepravdepodobne, no podľa konečného výsledku nemám dôvod neveriť. Štylisti Suzuki postavili vyvážené malé auto, ktoré je plnohodnotným päťdverovým zástupcom najmenšieho segmentu.

Päť dverí robí auto praktickejším.
Päť dverí robí auto praktickejším. Autor: Václav Lipavský

Jeho výrobu zabezpečuje moderný indický závod Maruti ( Suzuki je jeho väčšinovým vlastníkom), čo znamená nízke výrobné náklady a dohľad nad prísnymi kvalitatívnymi štandardmi. Ďalšou dobrou správou je, že auto fungujúce v podmienkach nehostinnej Indie sa v asfaltom pokrytej Európe nikdy nepriblíži limitom svojej odolnosti.

Zvažujúca sa strecha uberá zadným pasažierom...
Zvažujúca sa strecha uberá zadným pasažierom miesto na hlavu. Autor: Václav Lipavský

Lacný interiér neurazí

Od interiéru Alta nemôžete očakávať zázraky. Ani v oblasti priestoru, ani luxusu. Napriek tomu sa na predných sedadlách dá sedieť a zvládať dlhšie trasy. Ploché sedáky majú k anatomickým sedadlám ďaleko, ale voľnosť pohybu, ktorú vášmu zadku v zákrutách doprajú nie je taká, aby ste ju vnímali ako nepríjemné kĺzanie zo strany na stranu. Slušnú ponuku priestoru máte aj v oblasti kolien a ramien, pozíciu za volantom čiastočne obmedzuje len výškovo nastaviteľný volant bez možnosti osového posuvu. Posed s pokrčenejšími nohami a natiahnutými rukami je však príznačný pre väčšinu menších japonských áut.

Palubná doska pôsobí veľmi dôstojne.
Palubná doska pôsobí veľmi dôstojne. Autor: Václav Lipavský

Palubná doska má nápadité tvary, tvrdé plasty nikoho neurážajú a celkový dojem vylepšuje jej čierna vrchná časť minimalizujúca odrazy slnka v sklonenom čelnom skle. Základné ovládacie prvky máte pekne po ruke a jediné, čo vás môže rozčúliť, je prepínanie denného počítadla kilometrov skryté ďaleko za volantom na prístrojovom paneli. Ten obsahuje veľký a dobre čitateľný rýchlomer s kontrolkami po jeho obvode. Otáčkomer tu nie je.

V predných dverách ostali úzke odkladacie štrbiny.
V predných dverách ostali úzke odkladacie štrbiny. Autor: Václav Lipavský

Horšie je to s odkladacími priestormi v predných dverách. V úzkej štrbine plastového obloženia dverí ostalo miesto len na mapy, prípadne časopisy, žiadnu fľašu sem neuložíte. O to viac miesta je na stredovom tuneli pred radiacou pákou, kde je okrem dvoch držiakov na nápoje aj veľký odkladací priestor. Uzatvárateľnú priehradku pred spolujazdcom nahrádza nezakrytá hlboká priehradka. Ďalšia, dokonca osvetlená polička je pod rádiom. Na moje prekvapenie sa myslelo aj na zadných pasažierov, tí majú v bočných dverách vlastné držiaky na fľaše s nápojmi.

Spolujazdcove okno si vodič stiahne len...
Spolujazdcove okno si vodič stiahne len tlačidlom v jeho dverách. Autor: Václav Lipavský

Dospelí sa však na zadných sedadlách asi často zdržiavať nebudú, pohodlne sa sen usadia len deti. Vzhľadom na celkové proporcie karosérie je priestor na zadných sedadlách prijateľný.

Sklopením operadla zväčšíte kufor na 774 l.
Sklopením operadla zväčšíte kufor na 774 l. Autor: Václav Lipavský

Tri valce na zábavu stačia

Predné kolesá Alta roztáča ten istý trojvalec, ktorý nájdete aj v základom Splashi. Má objem necelý liter, v každom valci po štyri ventily a pri max. výkone 50 kW (68 k) dokáže plniť emisnú normu Euro 5. Trojvalec je už z princípu úsporný stroj, keď k tomu navyše zarátate vysokú efektivitu danú kompresným pomerom až 11:1, vyjde vám z toho agregát s kombinovanou spotrebou 4,4 l/100 km a emisiami CO2 na úrovni 103 g/km. Vzhľadom na nadštvorcovú charakteristiku (vŕtanie x zdvih – 73,0 × 79,4 mm), vysoký kompresný pomer a pravdepodobne nie najľahší zotrvačník (musí účinne zjemňovať chod trojvalca) ma prekvapila jeho ochota ísť do otáčok. Najmä v súvislosti s tým, že je pomerne ťažko sprevodovaný.

Trojvalec je mimoriadne úsporný.
Trojvalec je mimoriadne úsporný. Autor: Václav Lipavský

Dlhé prevodové stupne vás odbremenia od častého radenia, no kým sa s Altom zžijete, občas narazíte na problém, ktorý stupeň pri jazde zvoliť. Absencia otáčkomeru znamená jazdenie „podľa sluchu“, čo, priznajme si, nie je nič zložité. Naozaj je to len otázka zvyku.

Čím „ťažšie“ je Alto sprevodované, tým príjemnejšia je každá jeho akcelerácia od semaforov. Jednotku aj dvojku tam môžete podržať dlhšie, čím získavate dôležité sekundy a kým sa ostatní hrajú s prevodovými pákami, vy bezstarostne upaľujete s vytočenou dvojkou mimo ich dosah (na dvojku dokážete ísť 95 km/h, trojka zvládne 140 km/h). O dĺžke jednotlivých prevodov a elasticite motora vypovedá aj fakt, že na trojku zvládate všetko, od túlania sa mestom až po šialenú jazdu na diaľnici maximálnou povolenou rýchlosťou. Tu si môžete pri predbiehaní skutočne pomôcť podradením až do trojky a zdá sa, že motoru to nijako nevadí.

Zázračná spotreba

Vysoká efektivita spaľovania testovaného trojvalca má nemalý podiel na celkovej nízkej spotrebe paliva. Alto nemá žiadny palubný počítač, spotrebu si preto musíte vypočítať až po natankovaní, no o čo je to nepohodlnejšie, o to presnejší údaj získate.

 Chýbajúci otáčkomer musia nahradiť vaše uši.
 Chýbajúci otáčkomer musia nahradiť vaše uši. Autor: Václav Lipavský

Ja som na jednu 35 l nádrž najazdil približne 820 km, čo zodpovedá spotrebe na úrovni necelých 4,3 l/100 km. Väčšinu trasy som absolvoval mimo mesta, dodržiaval som max. povolenú rýchlosť a moja jazda bola plynulá, no vzhľadom na skutočnosť, že motor ešte nebol úplne zabehnutý a posledných 200 km som ho ani trochu nešetril, ma výsledok mimoriadne prekvapil. Malé motory dokážu byť úsporné, no keď od nich žiadate príliš, neberú si servítky a ich spotreba nebezpečne predbieha motory s väčším objemom. V tomto prípade ostával trojvalec úsporný za každých okolností.

Vzadu nájdete výklopné okná.
Vzadu nájdete výklopné okná. Autor: Václav Lipavský

Pri troche snahy a používaní rozumu bude úsporný aj pri častých jazdách v meste. Stačí sa s ním naučiť jazdiť. Keď ho navyše dobre zabehne (veľmi dôležitý faktor), nemáte čo riešiť.

Viac zábavy ako čakáte

Jednoduchá konštrukcia podvozku zvádza k odsúdeniu Alta do pozície nudného a podpriemerného stroja. V skutočnosti však zavesenie s masívnymi spodnými priečnymi ramenami a vzperami McPherson vpredu a jednoduchou nápravou s vlečenými ramenami a panhardskou tyčou vzadu funguje výborne. Podvozok je jednoduchší ako v prípade Swiftu, ale za volantom Alta si to neuvedomíte. Dlhá panhardská tyč navyše účinne minimalizuje priečne pohyby nápravy pri prepružení (čím má auto panhardskú tyč kratšiu, tým viac sa jeho náprava pri zaťažení posúva do strany a vyvoláva pocit nestability).

Spodné priečne rameno je dostatočne masívne.
Spodné priečne rameno je dostatočne masívne. Autor: Václav Lipavský

Hoci skúsenosť s malými autami na úzkych pneumatikách býva často iná, v zákrutách sa Alto nakláňa len minimálne. Relatívne tvrdé pruženie, malé previsy a nízka stavba s dobre polohovaným ťažiskom napovedajú, že auto bude obratné a zábavné. A veru je. Elektrický posilňovač nemusí pri natáčaní sotva zaťažených pneumatík vyvinúť veľa námahy, čo okamžite dokazuje precíznym chodom a príjemne konzistentným odporom vo volante (malý krútiaci moment navyše skoro vôbec neovplyvňuje sily v riadení). Alto bez námahy nasmerujete tam, kam presne chcete.

Konštrukcia s panhardskou tyčou je prakticky...
Konštrukcia s panhardskou tyčou je prakticky nezničiteľná. Autor: Václav Lipavský

Dobré spôsoby si zachováva aj na rozbitých povrchoch. Navzdory tvrdšiemu pruženiu nestrácajú predné pneumatiky na výjazdoch zo zákrut trakciu a pohyb auta ostáva aj vďaka skromnejším výkonom trojvalca plynulý. Zadná jednoduchá náprava odhalí hranicu svojich možností podstatne skôr a na veľkých dierach znervóznie. Napriek tomu dokážete reakcie jednoduchého podvozku dobre predvídať.

Nedotáčavá charakteristika robí z Alta bezpečné auto, v hraničných situáciách dokonca dokážete jeho stopu čiastočne korigovať plynovým pedálom. Stačí ubrať, počkať kým sa pískajúce pneumatiky chytia asfaltu a malé Suzuki vzorne utiahne stopu. K miernej pretáčavosti ho donútite len nepremysleným prudkým zabrzdení uprostred zákruty.

Priľnavosť úzkych pneumatík Altu postačuje.
Priľnavosť úzkych pneumatík Altu postačuje. Autor: Václav Lipavský

Plusom je aj skutočnosť, že sa montuje v Indii, krajine povestnej úbohým stavom svojich komunikácií. Našim cestám by mal preto jeho jednoduchý podvozok odolávať ukážkovo.

Vzorná obratnosť

Obratnosť mestského Suzuki príde vhod pri kľučkovaní premávkou, alebo slalome medzi „utopenými“ poklopmi kanálov. V nich totiž malé Alto rado necháva celé svoje kolesá a určite si viete predstaviť, ako pritom trpí predné zavesenie a prevodovka riadenia.

Ku komfortu v meste nebudete mať výhrady. Na retardéroch síce zadok auta poskočí, ale to je skôr principiálny dôsledok malého rázvoru a ľahkej konštrukcie. Po prejdení nerovnosti sa auto okamžite ustáli, čo dokazuje výborné zladenie charakteristiky pružín a tlmičov.

V ostrých zákrutách sa v najlepšom svetle ukazuje malá zotrvačnosť okolo zvislej osi, takže aj na prudké zmeny smeru Altu stačí priľnavosť úzkych pneumatík s rozmermi 155/65 R 14 (Falken Sincera). Dostať ho pri bežnom jazdení v zákrute cielene do šmyku zaváňa skôr zbytočným adrenalínovým šialenstvom.

Niekde sa šetriť musí, ale kvalita spracovania...
Niekde sa šetriť musí, ale kvalita spracovania ostáva výborná. Autor: Václav Lipavský

Zmiešaná brzdová konštrukcia (vpredu kotúče, vzadu bubny) autu s hmotnosťou necelých 900 kg bohato stačí. Určeniu auta zodpovedá aj dávkovanie brzdného účinku. Ochota brzdiť sa nevytratí ani pri maximálnom zaťažení auta (celková hmotnosť je 1250 kg). Jedinou zmenou je, že musíte byť na brzdový pedál o niečo dôraznejší.

Pred radiacou pákou je veľká odkladacia schránka.
Pred radiacou pákou je veľká odkladacia schránka. Autor: Václav Lipavský

Taktika bohatej výbavy

Suzuki sa pri uvedení Alta na náš trh rozhodlo pre taktiku bohatej sériovej výbavy. Za cenu 7999 € tak dostanete ABS + EBD, štyri airbagy, manuálnu klimatizáciu, rádio s CD a MP3, diaľkovo ovládané centrálne zamykanie alebo elektricky ovládané predné okná, čo sa vzhľadom na segment javí ako veľmi dobrá ponuka. Kto sa rád odlišuje, môže si priplatiť za hliníkové disky, športovú sadu spojlerov, hmlovky alebo rôzne polepy karosérie.

Svoje úlohy plní s rezervou

Ak budete Alto vnímať ako mestské auto, budete s ním po väčšinu vášho spolužitia spokojní. Bolo pri nespravodlivé odsúdiť ho len kvôli jednoduchej konštrukcii a skromným výkonom mimo mesta. Má päť dverí, dobre sa doň nastupuje, na predných sedadlách poskytuje dostatočnú voľnosť pohybu, v jeho výbave vám nič zásadné chýbať nebude a odolný podvozok vyžehlí väčšinu nerovností. Na rozbitých povrchoch by mohlo byť kultivovanejšie a z niektorých jeho detailov cítiť dôraz na nízku cenu, ale moderný dizajn a celkové schopnosti v meste robia z tohto Suzuki štýlový, pohodlný a nečakane zábavný dopravný prostriedok.

Výhody Nevýhody
výkon trojvalca  absencia otáčkomera
 spotreba  vysoká nakladacia hrana
 obratnosť  sťahovanie spolujazdcovho okna
Technické údaje
Model: Suzuki Alto 1.0 12V GLX AC
Počet valcov/ventilov: 3/12
Objem motora (cm3): 996
Výkon (kW/ot.): 50/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 90/3400
Prevodovka: 5-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3500/1600/1470
Rázvor náprav (mm): 2360
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 129–774 (VDA)/35
Maximálna rýchlosť (km/h): 155
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 14
Komb. spotreba (l/100 km): 4,4
Cena: 7999 €
Sériové vybavenie GLX AC (vybrané prvky):
ABS + EBD, frontálne a bočné airbagy vpredu, úchyty ISOFIX, imobilizér, manuálna klimatizácia, rádio s CD a MP3, elektricky ovládané predné okná, diaľkovo ovládané centrálne zamykanie, výškovo nastaviteľný trojramenný volant, digitálne hodiny, otváranie palivovej nádrže z interiéru, tónované sklá, manuálne nastaviteľné vonkajšie spätné zrkadlá.
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
4. 2. 2019zdraženie1.214 €zdraženie1.237 €
28. 1. 2019zdraženie1.204 €zlacnenie1.236 €
14. 1. 2019zdraženie1.195 €zdraženie1.250 €
7. 1. 2019zlacnenie1.173 €zlacnenie1.228 €
31. 12. 2018zlacnenie1.176 €zlacnenie1.233 €
24. 12. 2018zdraženie1.202 €1.258 €
17. 12. 2018zlacnenie1.195 €zdraženie1.258 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk