Test: Fiat 500 - dynamické nedostatky kryje neuveriteľnou charizmou

Je drzý, ignoruje zabehnuté pravidlá a svoju príťažlivosť sa naučil geniálnym spôsobom zneužívať. To auto je hviezdou.

17.06.2010 09:01
Fiat 500 1.2 8V Foto:
Fiat 500 1.2 8V
debata

Zdá sa, že nadšenie z Fiatu 500 nikdy neskončí. Keď prišiel na trh, vlna šialenstva, ktorú okolo seba strhol bola prirodzenou reakciou na štýlovosť ťažiacu z tvarov pôvodného Fiatu 500 Nuova. Ani čas hmatateľnú charizmu novodobého Fiatu 500 neoslabil a vlna záujmu dáva ľuďom z automobilky krídla. Po silnejšom naftovom motore, otvorenej verzii 500C a ostrých Abarthoch prichádzajú aj prvé špeciálne edície. Jednou z nich je Fiat 500 SS by Diesel. Testoval som jeho verziu poháňanú základným benzínovým motorom 1.2 8V.

Špeciálne edície záujem o Fiat 500 ešte zvyšujú. Foto: Václav Lipavský
Fiat 500 1.2 8V Špeciálne edície záujem o Fiat 500 ešte zvyšujú.

Predáva ho dizajn

Hoci novodobý Fiat 500 verejne podupal základné hodnoty svojho legendárneho predchodcu (skromnosť a dostupnosť), zdá sa, že jeho imidžu to nijak neuškodilo. Naopak, vďaka novodobej interpretácii pôvodne proletárskeho auta získal druh vzácnej automobilovej príťažlivosti, ktorá podporuje iracionálne rozhodnutia a vyvoláva všeobecné nadšenie pre retrodizajn.

Odkaz na Fiat 500 Nuova je evidentný. Foto: Václav Lipavský
Fiat 500 1.2 8V Odkaz na Fiat 500 Nuova je evidentný.

Dizajnéri odviedli výbornú prácu. Zachovali pôvodnú líniu karosérie, pričom zvýraznili základné poznávacie prvky legendárneho 500 Nuova bez toho, aby auto vyzeralo ako lacná karikatúra. Pokiaľ ide o statickú príťažlivosť, Fiat 500 nastavil nové štandardy. Je to automobilový šperk. Auto, ktoré nie je pre každého, ale stále si ho môže dovoliť dosť ľudí na to, aby sa stal všeobecne žiaducim a ziskovým artiklom.

Detaily robia celok. Foto: Václav Lipavský
Fiat 500 1.2 8V Detaily robia celok.

Edícia „by Diesel“ povyšuje optickú príťažlivosť Päťstovky na vyššiu úroveň. Na karosérii pribudli strieborné plastové lišty s imitáciou chladiacich mriežok, emblémy hlásajúce príslušnosť k edícii a špeciálne 16-palcové disky kolies obuté do pneumatík širokých až 195 mm. Fiat vám k tomuto modelu štandardne dodá aj červeno lakované strmene bŕzd, za ktoré si pri ostatných verziách pýta neskromných 145 €. Detaily tejto série boli vytvorené so zmyslom pre detail a dokonalosť, pričom im ich jemnosť zabezpečuje, že nepôsobia gýčovito a násilne.

Nedajte sa oklamať, auto poháňa základný... Foto: Václav Lipavský
Fiat 500 1.2 8V Nedajte sa oklamať, auto poháňa základný benzínový motor. 

Miesto pre štyroch

Rovnako ako z von, je Fiat 500 premyslený aj v interiéri. Strieborný stredový plast palubnej dosky vytvára príjemný kontrast s okolitými čiernymi obkladovými plastmi a žltou stupnicou veľkého rýchlomera. Inak je to Päťstovka so všetkým, čo k nej patrí. Od tvrdých plastových výplní dverí, cez vyššiu pozíciu sedenia až po efektné retro sedadlá s dobrým bočným vedením. Tu mi nedá nespomenúť slušnú ponuku miesta vzadu. Aby sa konštruktérom podarilo pod klesajúcu strechu vtesnať sedenie pre ďalších dvoch pasažierov, použili trik s nízko umiestnenou zadnou lavicou a pomerne tenkým čalúnením. Deti sa tu budú cítiť výborne a menší dospelí to vzadu zvládnu tiež.

Interiér vás chytí za srdce aj kvalitou... Foto: Václav Lipavský
Fiat 500 1.2 8V Interiér vás chytí za srdce aj kvalitou spracovania.

Úroveň spracovania je výborná, ergonómia nedáva dôvody k väčšej kritike a aj keď niektorým povrchom a kombináciám materiálov chýba prémiový charakter, pôsobí malý Fiat z vnútra naozaj luxusne. Hoci je tu cítiť dôraz na originalitu a vizuálnu príťažlivosť, neznamená to, že ostatné stránky auta Fiat zanedbal.

Vzadu je viac miesta, ako si myslíte. Foto: Václav Lipavský
Fiat 500 1.2 8V Vzadu je viac miesta, ako si myslíte.

Prezlečená Panda

Technicky je Fiat 500 prezlečenou Pandou. Jej jednoduchá technika s premysleným usporiadaním jednotlivých komponentov rokmi vyzrela do veľmi spoľahlivého celku, ktorý dáva zabudnúť na staré-zlé časy, kedy sa Fiaty „sypali“ len čo opustili brány vlastnej továrne. To auto je spoľahlivé, nekazí sa a jeho robustná konštrukcia má prakticky neobmedzenú životnosť. Celková konštrukcia je krásnym dôkazom vnútornej komplexnosti týchto malých talianskych áut.

Sklápanie zadného operadla už nemôže byť... Foto: Václav Lipavský
Fiat 500 1.2 8V Sklápanie zadného operadla už nemôže byť jednoduchšie.

Fiat 500 svoju príbuznosť s Pandou každopádne výborne maskuje a ako pri pohľade z von, ani po nastúpení do interiéru vás nenapadne, že ste súčasťou veľkej hry s jednou technikou prezliekanou do viacerých kabátov

Aj základný štvorvalec uspokojí

Keď som sa kedysi prvýkrát zviezol s verziou 1.4 16V, jej dynamika sa mi zadala tak akurát a otvorene priznávam, že som sa jazdného prejavu základnej motorizácie 1.2 8V v bezpečnom, no pomerne ťažkom Fiate 500 obával. So svižnou Pandou 1.2 8V vyladenou na skromných 44 kW (60 k) som s kolegami počas dlhodobého testu najazdil viac ako 100 000 km a k jej dynamike nemám jedno krivé slovo. Päťstovka sa však narodila v dobe bohatých výbav, nenápadne vyšších hmotností a najmä emisnej normy Euro 5. Ono vám totiž zvezenie s Pandou 100HP (Euro 4) a s rovnako výkonným Fiatom 500 1.4 16V (Euro 5) otvorí oči. Prísnejším nastavením emisií a preprogramovaním riadiacej jednotky na zvýšenie záťahu v stredných otáčkach stratil pôvodný motor úžasnú vitalitu a schopnosť roztiahnuť vám kútiky pri každej akcelerácii. Dynamiku a dokonca ani zvuk Pandy 100HP z Fiatu 500 nedostanete ani keby ste rozkrájali. Aj to je žiaľ daň za neustále sa znižujúce emisie.

Základný motor vás dostane svojou výbornou... Foto: Václav Lipavský
Fiat 500 1.2 8V Základný motor vás dostane svojou výbornou dynamikou.

O to viac som bol prekvapený zo spôsobu, akým sa 51 kW (69 k)základnej motorizácie preplietalo spektrom otáčok. Vitálny štvorvalec si navyše výborne rozumel s odstupňovaním päťstupňovej manuálnej prevodovky a na akýkoľvek prevodový stupeň na požiadanie predvádzal svoj hlad po otáčkach. Prevodovka možno nie je vyrobená podľa štandardov koncernu VW, ale jej mechanická robustnosť vzbudzuje dojem večnej životnosti.

V hornom spektre otáčkomera agregát prejavuje citeľný nárast horlivosti vyletieť k obmedzovaču, čím naplno ukazuje svoju druhú, dobre skrytú tvár. Preplietať mestskou premávkou sa s ním dá aj v nízkych otáčkach, pričom pri dobrej práci s prevodovkou máte pod pravou nohou vždy dostatočnú výkonovú rezervu na zaraďovanie sa do prúdu rýchlejšie idúcej premávky.

Pozornosť k detailom sa prejavila aj na... Foto: Václav Lipavský
Fiat 500 1.2 8V Pozornosť k detailom sa prejavila aj na koncovke výfuku.

Ďalším dôvodom na spokojný úsmev je spotreba auta. Základné motory sú v autách všeobecne na to, aby vám ušetrili peniaze. Všetci však vieme, že práve tieto potenciálne úsporného motorizácie nakoniec „žerú“ ako prevalené. Fiat je iný. Výrobcom udávanú spotrebu 5,1 l/100 km síce dosiahnete len na prázdnych vidieckych cestách, ale ani v hluku a dopravnom chaose veľkomesta nepreletíte vysoko cez 7 l/100 km.

Široký postoj mu pridáva na stabilite.  Foto: Václav Lipavský
Fiat 500 1.2 8V Široký postoj mu pridáva na stabilite. 

V súvislosti s malými Fiatmi musím spomenúť ešte jednu, z pohľadu technika dôležitú vec. Motor v testovanom aute disponuje olejovou náplňou s objemom len 2,7 l. To je síce dobré pre znižovanie servisných nákladov, no zároveň si takto „priškrtený“ olejový systém vyžaduje od majiteľa častejšie kontroly stavu oleja. Stačí totiž mierny úbytok a malý motor by to nemusel prežiť. Ku cti mu však slúži fakt, že nemá žiadne sklony k spotrebe oleja.

Schopnosťami na ceste za vzhľadom zaostáva

Strašne rád by som na tomto mieste napísal, že Fiat 500 jazdí rovnako excelentne ako vyzerá. Ale to by som klamal sám sebe, takže keď vám mám naliať čistého vína, mali by ste vedieť, že z Päťstovky budete v niektorých momentoch sklamaní.

Krátky rázvor, minimálne previsy, malá hmotnosť a široké pneumatiky dávajú Fiatu výborné predpoklady na ukážkovú ovládateľnosť a bezhraničnú priľnavosť. Na rovnom asfalte ostáva nádherne stabilný a čo je v jeho dynamickom repertoári mimoriadne príťažlivé, je jeho schopnosť držať sa asfaltu bez ohľadu na to, či je suchý, alebo si musia široké pneumatiky prerezávať cestu cez vrstvu vody.

Na zadnej náprave nenájdete žiadny stabilizátor. Foto: Václav Lipavský
Fiat 500 1.2 8V Na zadnej náprave nenájdete žiadny stabilizátor.

V mestskom prostredí sa na limit malého Fiatu väčšina vodičov ani nedostane. Keď však opustíte brány mesta, začína to byť zaujímavejšie. V nájazde do zákruty sa trochu nakloní na vonkajšie predné koleso a na rovnom asfalte ide ako po koľajniciach. Problémy mu nerobia ani náhle presuny hmotnosti pri vyhýbacích manévroch alebo brzdení uprostred zákruty. Všetko sa deje plynulo a predvídateľne.

Priľnavosť širokých pneumatík je fantastická. Foto: Václav Lipavský
Fiat 500 1.2 8V Priľnavosť širokých pneumatík je fantastická.

„Horúce“ to začne byť až na rozbitých povrchoch. Jednoduchá zadná náprava (bez stabilizátora) rada opúšťa stopu a auto sa roztancuje spôsobom, z ktorého sa vám pri rýchlom tempe ľahko spotia dlane. Ani v tých najkrkolomnejších situáciách však nemá príplatkové ESP problém udržať auto v zamýšľanom smere. Len pri tom Fiat pohadzuje cestujúcimi v sedadlách dosť neprístojným spôsobom.

Základná verzia má vzadu nenápadné budnové brzdy. Foto: Václav Lipavský
Fiat 500 1.2 8V Základná verzia má vzadu nenápadné budnové brzdy.

Elektronika to v týchto malých autách nemá ľahké. Aj keď by sa mohlo zdať, že pribrzďovanie kolies a stabilizácia malej karosérie nedá elektrickým obvodom zabrať, opak je pravdou. Stabilizácia musí neustále laborovať na tenkej hranici medzi ráznym zakročením (krátky rázvor býva niekedy zákerný) a citlivým zásahom, ktorý posádku zbytočne neznervózni. Problematická je aj schopnosť riadiť auto v zákrute plynom. Čiastočne kvôli menšiemu výkonu a výbornej príťažlivosti, čiastočne aj z dôvodu oneskorenej reakcie motora na pokyny plynového pedálu.

Kto má na to, ten sa odlíši

Špeciálna edícia by Diesel znamená bohatú základnú výbavu, komu by však nestačila, môže svoje úspory bez najmenších problémov minúť za elektricky ovládané strešné okno Sky Dome za 825 €, čierny lak honosne nazvaný Crossover (325 €), automatickú klimatizáciu (460 €), elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo (195 €), alebo si priplatí 1190 € za robotizovanú prevodovku Duallogic. Korektné je na tomto mieste spomenúť aj to, že za celkom užitočné ESP (+ ASR/MSR, MBA a Hill Holder) si od vás vo Fiate vypýtajú ďalších 825 €.

Edícia SS by Diesel vás dostatočne odlíši. Foto: Václav Lipavský
Fiat 500 1.2 8V Edícia SS by Diesel vás dostatočne odlíši.

Katalóg príplatkových prvkov je však samozrejme dosť hrubý na to, aby ste sa dokázali pri uspokojovaní svojich zvrátených túžob realizovať v podstatne širšej miere.

Výborné auto

Nie je ťažké prísť na to, prečo sa Fiat 500 tak dobre predáva. Jeho šarm a komplexná príťažlivosť pôsobia na city kupujúcich spôsobom, akým to žiadne iné auto nedokáže. Nahráva mu aj skutočnosť, že sa Fiat nedal zlákať vidinou rýchlych ziskov a napriek prémiovému charakteru ostáva Päťstovka pomerne dostupným autom.

Svoj vzhľad trochu zneužíva, ale úspech si plne... Foto: Václav Lipavský
Fiat 500 1.2 8V Svoj vzhľad trochu zneužíva, ale úspech si plne zaslúži.

V niektorých momentoch zaostáva za očakávaniami, no celkovým jazdným prejavom si dokáže získať aj nadšencov, ktorým viac ako na vzhľade záleží na jeho skutočných schopnostiach.

Výhody Nevýhody
 dizajn  občas nervózna jazda
 obratnosť  ESP za príplatok
 motor 1.2 8V  
Technické údaje
Model: Fiat 500 1.2 8V SS by Diesel
Počet valcov/ventilov: 4/8
Objem motora (cm3): 1242
Výkon (kW/ot.): 51/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 102/3000
Prevodovka: 5-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3546/1627/1488
Rázvor náprav (mm): 2300
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 185–610/35
Maximálna rýchlosť (km/h): 160
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 12,9
Priemerná spotreba (l/100 km): 5,1
Cena: 15 000 €
Sériové vybavenie SS by Diesel (vybrané prvky):
ABS + EBD, predné hmlové svetlomety, predné, bočné a hlavové airbagy, kolenný airbag vodiča, Blue and MeTm, autorádio s prehrávačom CD a MP3, tmavé fólie na zadných oknách, športový volant potiahnutý kožou s ovládaním autorádia, 16-palcové disky kolies z ľahkých zliatin, pneumatiky s rozmermi 195/45 R 16, červeno lakované strmene bŕzd, pevná presklená strecha s roletkou, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, manuálna klimatizácia, determálne sklá, elektricky ovládané okná a vonkajšie spätné zrkadlá, posilňovač riadenia, zadné delené operadlo 50/50, zadné parkovacie senzory, sada na opravu pneumatík.

debata chyba
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek