Test: Volkswagen Crafter 2.0 BiTDI – Jumbo s dušou pretekára

Crafter BiTurbo má výdrž, na ceste zosmiešni väčšinu osobných áut a len tak mimochodom odvezie 14 000 l nákladu. Škoda len, že si musíte za všetko priplatiť.

16.02.2012 09:51
Volkswagen Crafter Foto:
Vyzerá nenápadne, ale aj s nákladom na palube dokáže na ceste zavariť nejednému osobnému autu.
debata (12)

Naftový dvojliter, štart-stop systém, rekuperácia brzdnej energie a kombinovaná spotreba 7,9 l/100 km – to všetko sú znaky typické skôr pre osobné auto a nie testovanú sedemmetrovú dodávku. Hoci to svojim tvarom nedávajú najavo, ľahké úžitkové autá prechádzajú rovnako rýchlym vývojom ako tie osobné a testovaný VW Crafter LR 35 2.0 BiTDI je toho dobrým dôkazom.

Testovaná verzia mala rázvor 4325 mm a celkovú... Foto: Václav Lipavský
Volkswagen Crafter Testovaná verzia mala rázvor 4325 mm a celkovú dĺžku 6940 mm.

Ako v Mercedese

Ak sa v segmente úžitkových áut aspoň trochu orientujete, určite viete, že Mercedes-Benz a Volkswagen to medzi dodávkami už nejaký ten rok ťahajú spolu. Podobnosť ich interiérov preto neprekvapí, rovnaké je usporiadanie základných ovládacích prvkov aj samotná architektúra palubnej dosky. Mercedes-Benz Sprinter a VW Crafter sú z technického hľadiska takmer identické autá.

Dobrá kvalita spracovania sa postarala o to, že... Foto: Václav Lipavský
Volkswagen Crafter Dobrá kvalita spracovania sa postarala o to, že ani v mrazoch plasty palubnej dosky počas jazdy nevŕzgali.
Príbuznosť s Mercedesom prezrádzajú aj tieto... Foto: Václav Lipavský
Volkswagen Crafter Príbuznosť s Mercedesom prezrádzajú aj tieto ovládače.

Odkladacích miest je tu až nadbytok. Vodič nebude mať problém s odložením jedla ani niekoľkých fliaš s nápojmi, má tu aj dosť priehradiek na faktúry a iné papiere súvisiace s prevážaným tovarom. Odkladacie plochy na faktúry sú navyše dobre chránené proti pohybu alebo vysypaniu papierov na podlahu, čo je pri rozvážke s mnohými vykládkami po trase jedna z najdôležitejších vecí. Neplánovaný rozlet pekne usporiadaných papierov po kabíne totiž dokáže pekne rozčúliť.

Odkladacie miesta sú dobre po ruke. Foto: Václav Lipavský
Volkswagen Crafter Odkladacie miesta sú dobre po ruke.
Na papiere tu je miesta naozaj dosť. Foto: Václav Lipavský
Volkswagen Crafter Na papiere tu je miesta naozaj dosť.

Páčila sa mi jednoduchosť ovládania pedálov, volantu aj prevodovky. Všetky kľúčové ovládacie prvky kládli minimálny odpor a šoférovanie Craftera bez preháňania pripomínalo jazdu s akýmkoľvek osobným Volkswagenom. Na pomery segmentu bola príjemná aj poloha sedenia za volantom.

Veľa toho dáte aj pod odklopnú lavicu. Foto: Václav Lipavský
Volkswagen Crafter Veľa toho dáte aj pod odklopnú lavicu.

Drahé príplatky

S ochotou platiť narastá aj rozsah výbavy auta, s dostatočne tučnou peňaženkou tak dokážete z Craftera postaviť prekvapujúco luxusnú dodávku. Slovenská realita je však taká, že absolútna väčšina predaných áut dostane len to najnevyhnutnejšie. Komfort obsluhy a pocit zo šoférovania je našťastie bez ohľadu na výbavu vždy rovnako príjemný.

Testovaný Crafter mal príplatkovú gumovú... Foto: Václav Lipavský
Volkswagen Crafter Testovaný Crafter mal príplatkovú gumovú podlahu nákladového priestoru. Ten má mimochodom objem 14 000 l.

Pre zaujímavosť, základná cena testovanej verzie je 29 399 €, príplatková výbava ju však v našom prípade zodvihla na konečných 34 284 € (s DPH). Ani ma to neprekvapilo, pripláca sa totiž takmer za všetko. Výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant stojí 107 €, na autorádio si pripravte 412 €, za poloautomatickú klimatizáciu si Volkswagen pýta 1658 €, drevená podlaha „Sortimo“ zvýši cenu o ďalších 403 € atď, atď…

Bočné posuvné dvere vytvoria nakladací otvor... Foto: Václav Lipavský
Volkswagen Crafter Bočné posuvné dvere vytvoria nakladací otvor široký 1300 mm.

Pripláca sa však aj za také samozrejmosti ako čítacie lampičky (84 €), uzamykateľný kryt odkladacej priehradky pred spolujazdcom (26 €) alebo za denné svetlá (76 €).

Veľké smerovky sú v každej situácii dobre... Foto: Václav Lipavský
Volkswagen Crafter Veľké smerovky sú v každej situácii dobre viditeľné. Neprehliadnete ich ani pri oslnení stretávacími svetlami

Dobrodružné cúvanie

Testované auto nebolo na moje prekvapenie vybavené žiadnymi cúvacími senzormi. No, poviem vám, nie je jednoduché cúvať so sedemmetrovým autom k rampe a odhadovať, kde sa končí zadný previs. Vo veľkých spätných zrkadlách vidíte, kde máte zadné kolesá, ale o polohe zadného nárazníka nemáte ani zdania. Cúvacie senzory preto považujem za jeden z najužitočnejších príplatkových prvkov. Ak nie to, chcelo by to aspoň akustický signál pri cúvaní (tiež je medzi príplatkovými prvkami). Aspoň sa vám nebudú pri cúvaní pliesť za autom chodci.

Elektrické káble do zadných krídlových dverí sú... Foto: Václav Lipavský
Volkswagen Crafter Elektrické káble do zadných krídlových dverí sú pekne skryté a nemotajú sa pri zatváraní do dverí.

S prekvapujúcou trakciou

Jazda so sedem metrov dlhou dodávkou nie je pre vodičov profesionálov nijak stresujúcou záležitosťou. Stačí v zákrutách počítať s rázvorom 4,3 m, dlhším zadným previsom a máte vystarané.

Štandardom je nádrž na 75 l nafty, za príplatok... Foto: Václav Lipavský
Volkswagen Crafter Štandardom je nádrž na 75 l nafty, za príplatok však dostanete väčšiu. Miesta je tu na ňu až až.

Najmä v zime sa k manévrovacím starostiam pri dodávkach so zadným náhonom (prípad testovaného Craftera) pridávajú aj problémy s trakciou nezaťaženého auta. Počas testu boli cesty na niektorých úsekoch pokryté snehom, na moje prekvapenie však ostával Crafter stabilný dokonca aj na výjazdoch z pomalých zákrut pokrytých snehom. Určite k tomu prispeli aj pohotovostná hmotnosť 2,4 t a sériové ESP, napriek tomu ma jeho suverenita prekvapila.

Vpredu aj vzadu sú pri tejto verzii štandardne... Foto: Václav Lipavský
Volkswagen Crafter Vpredu aj vzadu sú pri tejto verzii štandardne stabilizátory, skúšané auto malo na zadnej náprave príplatkové komfortné pruženie (+ 124 eur).

Na záťah si treba počkať

Crafter ponúka dvojlitrový turbodiesel v štyroch výkonových verziách. Kým verziám s výkonmi 80kW/109 k a 100 kW/136 k stačí vždy po jednom turbodúchadle, testovaná s označením 2.0 BiTDI ich používa dve. Výsledkom je výkon 120 kW/163 k a krútiaci moment až 400 Nm. Pre úplnosť, k dispozícii je aj verzia 2.0 BiTDI s výkonom 105 kW/140 k.

Najvýkonnejší Crafter poháňa naftový dvojliter... Foto: Václav Lipavský
Volkswagen Crafter Najvýkonnejší Crafter poháňa naftový dvojliter prepĺňaný dvomi turbodúchadlami.

Viac výkonu z rovnakého objemu dosiahli konštruktéri aj zvýšením plniaceho tlaku, na ten si však treba počkať, takže počítajte s malým oneskorením motora na pokyny plynového pedálu. Rýchlo si na to však zvyknete a časom to prestanete vnímať.

O dobrú spotrebu sa starajú technológie... Foto: Václav Lipavský
Volkswagen Crafter O dobrú spotrebu sa starajú technológie označené BlueMotion. V aute tak nájdete štart-stop systém, tempomat, aj rekuperáciu brzdnej energie. Všetko však za príplatok 426 eur.

Podľa použitia v hornatom alebo rovinatom teréne si môžu zákazníci vybrať z ponuky niekoľkých stálych prevodov, v prípade testovanej verzie (stály prevod 3,692:1) točil motor na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h na šiesty prevodový stupeň len 2500 otáčok, pri rýchlosti 110 km/h otáčky klesli na rovných 2100. O pružnosti motora hovorí aj fakt, že pri rýchlosti 90 km/h si asistent radenia pýta šiesty prevodový stupeň. Po jeho zaradení sa štvorvalec prevaľuje na hranici 1600 ot./min.

V stredných otáčkach predvádza Crafter BiTurbo... Foto: Václav Lipavský
Volkswagen Crafter V stredných otáčkach predvádza Crafter BiTurbo fenomenálny záťah.

Motor sa dokáže roztočiť na 4500 otáčok (tam zároveň začína červené pole otáčkomera), už od hranice 4000 ot./min sa mu však veľmi nechce. Pri úžitkovom aute je však dôležitejšie, že v nízkych a stredných otáčkach sa cíti ako doma.

Plnohodnotnú rezervu nájdete pod autom. Foto: Václav Lipavský
Volkswagen Crafter Plnohodnotnú rezervu nájdete pod autom.

V Crafteri nájdete aj dvojhmotový zotrvačník, je však dimenzovaný na ťažké prevádzkové podmienky, takže torzné kmity netlmí tak účinne ako pri osobných autách. Mal by však lepšie odolávať drsnejšiemu zaobchádzaniu zo strany vodiča.

Za poctivú techniku si priplatíte

Volkswagen Crafter je poctivým kusom auta, ktoré by malo vydržať aj niekoľkoročné týranie pri vození ťažkých nákladov. Jazdí výborne, ovláda sa jednoducho a za jeho volantom zvládnete bez únavy obrovské porcie kilometrov. Na druhej strane vám nič nedaruje a za všetko si musíte priplatiť.

Motor, spojka, kardan, diferenciál - to všetko... Foto: Václav Lipavský
Volkswagen Crafter Motor, spojka, kardan, diferenciál - to všetko podľa Volkswagenu vykazuje v tomto aute nadštandardnú spoľahlivosť.

Ako technika by ma skôr zaujímala životnosť dvakrát prepĺňaného motora vyhnaného až na 120 kW/163 k. Ak je všetko tak, ako tvrdí Volkswagen a motor, spojka a vôbec celý pohonný mechanizmus je skutočne dimenzovaný na vysokú záťaž, môžem Crafter s pokojným svedomím každému odporučiť. Len si, prosím vás, priplaťte za tie cúvacie senzory.

Výhody Nevýhody
výkon drahé príplatky
spotreba horšia trakcia prázdneho auta
jednoduché ovládanie  
Technické údaje
Model: VW Crafter LR 35 2.0 BiTDI
Počet valcov/ventilov: 4/16
Objem motora (cm3): 1968
Výkon (kW/ot.): 120/3600
Krútiaci moment (Nm/ot.): 400/1800
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 6940/1993/2705
Rázvor náprav (mm): 4325
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 14 000/75
Maximálna rýchlosť (km/h): 160
Pohotovostná hmot. (kg): 2381
Komb. spotreba (l/100 km): 7,9
Cena: 29 399 €
Sériové vybavenie (vybrané prvky):
ABS, ASR, ESP, airbag vodiča, posilňovač riadenia, príprava na dovybavenie prídavným agregátom, ťažné oko vpredu aj vzadu, nastaviteľné sedadlo vodiča, posuvné dvere na pravej strane, bočné pozičné svetlá, oceľové 16-palcové disky, elektrické ovládanie okien vodiča a spolujazdca, príprava na rádio, 2 reproduktory, stabilizátor vpredu aj vzadu.
12 debata chyba
Články podľa značiek