Test: Kia Rio 1.4 CRDi – naftové pokušenie

20.02.2012 12:15
Kia Rio
Naftová verzia 1.4 CRDi tvorí cenový vrchol ponuky. Autor:

Po dvoch benzínových verziách nastupuje do testu ich naftový súper. Z hľadiska výkonov aj spotreby je naftové Rio skutočným pokušením.

Po dvoch benzínových verziách sa mi dostala do rúk Kia Rio poháňaná naftovým motorom 1.4 CRDi. Podľa údajov automobilky by malo v zmiešanej prevádzke takto motorizované Rio jazdiť za 4,1 l/100 km.

Testovaná Kia Rio jazdila na príplatkových,...
Testovaná Kia Rio jazdila na príplatkových, 16-palcových zliatinových diskoch (+ 490 €). Autor: Václav Lipavský

Pre úplnosť dodám, že pre Rio je v ponuke aj naftový trojvalec 1.1 CRDi, testovaný motor 1.4 CRDi má o valec viac, spolupracuje so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a v cenníku tvorí vrcholnú motorizáciu.

Testy dvoch predchádzajúcich benzínových verzií si môžete prečítať v článkoch Test: Kia Rio 1.4 CVVT – priamy útok na Polo a Test: Kia Rio 1.2 D-CVVT – ideálny základ, v tomto výstupe sa preto budem venovať len odlišnostiam súvisiacich s naftovým motorom 1.4 CRDi.

Ak chcete naftové Rio, máte na výber z dvoch...
Ak chcete naftové Rio, máte na výber z dvoch motorov - trojvalec 1.1 CRDi a testovaný štvorvalec 1.4 CRDi. Autor: Václav Lipavský

Pre lepšie dokreslenie situácie okolo spotreby je dobré dodať, že naftová verzia 1.4 CRDi je o 130 kg ťažšia ako Rio s benzínovým štvorvalcom 1.2 D-CVVT. Ak vás zaujíma aj porovnanie s naftovým trojvalcom 1.1 CRDi, vedzte, že hmotnostný rozdiel medzi naftovými verziami (1.1 CRDi vs. 1.4 CRDi) je 48 kg v prospech menšieho trojvalca.

K tichosti motora prispieva aj úhľadný plastový...
K tichosti motora prispieva aj úhľadný plastový kryt. Autor: Václav Lipavský

Rýchlosť spotrebe nevadí

Ústrednou témou celého testu je samozrejme spotreba. Naftový motor sa najlepšie cíti pri ustálenej jazde, vyskúšal som preto, čo povie palubný počítač Ria 1.4 CRDi na jazdu rýchlosťou 100 km/h. Na trati dlhej 90 km (presne ten istý úsek, kde som krátko predtým skúšal benzínovú verziu 1.2 D-CVVT) si pri rýchlosti 100 km/h naftové Rio vypýtalo 3,6 l/100 km (benzínová verzia 5,5 l/100 km). Na druhej strane musím priznať, že sme v aute boli len dvaja, cesta bola suchá a zdá sa mi, že nefúkal žiadny vietor. Aj tak je to skvelá hodnota (auto navyše jazdilo na zimných pneumatikách Matador Nordica 195/55 R 16).

Dostať sa za mestom pod 5 l/100 km nie je...
Dostať sa za mestom pod 5 l/100 km nie je žiadne umenie. Autor: Václav Lipavský

Po meste som dosahoval priemerné spotreby v intervale od 4,9 po 5,8 l/100 km. Ich výšku neovplyvňovala len hustota premávky, alebo jazdný štýl, ale aj vonkajšia teplota a počet studených štartov. Každé naštartovanie studeného motora a zapnutie vyhrievanie predných sedadiel i volantu si vyberá svoju daň v podobe navyše spálenej nafty.

Kvôli porovnaniu som vyskúšal, čo urobí so spotrebou aj diaľničná stíhacia jazda s ručičkou rýchlomera zapichnutou na číslici 150 km/h. Tam, kde si základná benzínová verzia 1.2 D-CVVT vypýtala rovných osem litrov sa naftové Rio 1.4 CRDi uspokojilo s 6,3 l/100 km. Toto však taktiež považujte skôr za orientačné porovnanie. Na ceste bola voda a panovali úplne iné poveternostné podmienky ako v prípade testovania základnej benzínovej verzie.

Praktický detail - na displeji palubného...
Praktický detail - na displeji palubného počítača sa po naštartovaní zobrazí aktuálna poloha natočenia predných kolies s odporúčaním, do ktorej strany natočiť volant, aby ste ich mali rovno. Autor: Václav Lipavský

Jazdí za 5 litrov

Týždňový test som ukončil spotrebou 5,0 l/100 km. Jazdil som približne rovnako ako s benzínovou verziou 1.2 D-CVVT, ktorá si zobrala 6,2 l/100 km. Ani toto porovnanie však nepovažujte za smerodajné, predsa len boli podmienky testov trochu rozdielne. Ako orientačné porovnanie ekonomiky ich prevádzky by to však stačiť mohlo. Musím priznať, že rozdiel v spotrebe viac ako liter na 100 km som nečakal. Tak, či tak, aj keď za automobilkou udávaných 4,1 l/100 km asi jazdiť nebudete, naftový motor ma svojou úspornosťou milo prekvapil.

Šesť stupňov sa hodí

Diaľnica – práve to je teritórium, kde bude mať šiesty prevodový stupeň tejto verzie hlavné slovo. Ak pri rýchlosti 130 km/h preradíte z päťky do šestky, otáčky klesnú z 2900 na veľmi príjemných 2500, čo vám zároveň zaručí úsporné absolvovanie akejkoľvek cesty. Len pre zaujímavosť, rýchlosť 110 km/h (napr. diaľnica D1 z Bratislavy do Trnavy) vyženie pri zaradenej šestke motor na 2100 otáčok. Ak treba, Rio z nich dokáže pekne zrýchliť, pri potrebe razantnejšieho predbiehacieho manévru stačí podradiť o dva stupne nižšie a pri zaradenej štvorke začať predbiehať z 3100 otáčok. V tej chvíli sú motor aj turbodúchadlo vďaka vyšším otáčkam pripravené na poriadny útok.

Šesťstupňová prevodovka pri vyšších...
Šesťstupňová prevodovka pri vyšších rýchlostiach účinne znižuje spotrebu. Autor: Václav Lipavský

Inteligentný asistent

Motor sa cíti vo svoje koži nad hranicou 1400 otáčok, nižšie začne vibrovať, stratí ťah a prostredníctvom šípky asistenta radenia vás vyzve k okamžitému podradeniu na nižší prevodový stupeň.

Od 1500–1600 otáčok ťahá ako splašený a jeho lineárny záťah začne klesať až tesne pred štvortisícovou hranicou. Do 4300 otáčok ešte čo to potiahne, ale vyššie ho už naozaj nemá cenu žmýkať. Ak nestratíte odhodlanie, dostanete ho až na nejakých 4800–4900, ale to nikto normálny skúšať nebude.

Točiť ho nad štvortisícovú hranicu naozaj nemá...
Točiť ho nad štvortisícovú hranicu naozaj nemá význam. Autor: Václav Lipavský

Čo je praktické, asistent radenia dokáže podľa aktuálnej polohy plynového pedálu odhadnúť mieru akcelerácie a ak plyn zadupnete až na podlahu, šípka vyzývajúca na zaradenie sa rozsvieti presne v momente, keď motor začína strácať ťah (tesne pred hranicou 4000 ot./min.).

Turbodúchadlo je schované za motorom, výfukové...
Turbodúchadlo je schované za motorom, výfukové plyny tak nemajú k filtru pevných častíc dlhú cestu, čo prospieva procesu regenerácie filtra. Autor: Václav Lipavský

Páčilo sa mi zladenie spojkového pedálu s reakciami motora na plynový pedál. Rozbiehanie je vďaka tomu príjemné plynulé a tým, že motor po vytlačení spojky okamžite padá na voľnobežné otáčky, nepôsobíte pri rozbiehaní a postupnom radení vyšších prevodových stupňov ako amatér, ktorý má problém s neskorým púšťaním plynového pedálu.

Vstrekovanie dodalo Delphi.
Vstrekovanie dodalo Delphi. Autor: Václav Lipavský

Postrehy na záver

Naftovú verziu som skúšal v období výrazných vonkajších mrazov, možno aj preto som bol svedkom javu, ktorý ma trochu prekvapil. Bol ním vyšší voľnobeh. Po naštartovaní premrznutého motora ma voľnobeh pri 1000 ot./min. neprekvapil, keď však neklesal ani po zohriatím motora na prevádzkovú teplotu, to sa mi už zdalo trochu zvláštne. Samozrejme som medzičasom vypol vyhrievanie sedadiel aj volantu. Po čase voľnobeh konečne klesol na 900 otáčok, asi minútu po zapnutí vyhrievania volantu však opäť vyskočil na 1000 ot./min.

Vyššie otáčky som pokladal za súčasť procesu vypaľovania filtra pevných častíc (filter sa dokáže vypaľovať len v otáčkovom rozsahu 1000–4000 ot./min., pričom na úspečné spustenie regenerácie musí byť teplota chladiacej kvapaliny minimálne 40 °C), keď však ani po dlhšej jazde po diaľnici neklesli, príčinu treba hľadať inde. Nie je to kritika, vyššie otáčky motoru koniec koncov nevadia, len ma to zaujalo. Riadiaca jednotka má na vyšší voľnobeh určite dobré dôvody.

Za vyhrievanie volantu a sedadiel si priplatíte...
Za vyhrievanie volantu a sedadiel si priplatíte 320 €. Autor: Václav Lipavský

Na záver mi nedá nepochváliť príplatkové vyhrievanie volantu, ktoré dostanete v balíku spolu s vyhrievaním predných sedadiel (+ 320 €). Páčilo sa mi, že volant sa vyhrieva po celom obvode, teplo navyše pocítite takmer okamžite. Po 30 minútach sa vyhrievanie preventívne vypne samo. Zaujímavé je aj to, že ak vyhrievanie nevypnete a od posledného vypnutia motora neuplynulo viac ako 30 minút, vyhrievanie sa pri novom naštartovaní opäť automaticky aktivuje.

Vyhrievanie sedadiel je dvojpolohové.
Vyhrievanie sedadiel je dvojpolohové. Autor: Václav Lipavský

Rovnako rýchly nábeh účinku platí aj pre vyhrievanie predných sedadiel, to je navyše možné regulovať v dvoch stupňoch intenzity.

Luxusný pohon

Málo žerie, krásne ťahá – asi tak by som stručne opísal tento motor. Vďaka jeho pružnosti ho nemusíte vytáčať, ani na diaľnici vás netýra vysokými otáčkami a ak zapojíte rozum, za mestom s ním dokážete jazdiť za štyri litre.

V útrobách testovaného motora 1.4 CRDi koluje o...
V útrobách testovaného motora 1.4 CRDi koluje o dva litre viac motorového oleja (5,3 l), ako v prípade oboch benzínových štvorvalcov (zhodne po 3,3 l). Autor: Václav Lipavský

Za rovnako vybavenú verziu s benzínovým motorom 1.2 D-CVVT však dáte približne o 2000 € menej, pričom jej nižšie servisné náklady cenový rozdiel ešte prehĺbia. Je to na pováženie, ak však ročne najazdíte veľké porcie kilometrov, mohla by vás vrcholná naftová motorizácia zaujímať. Z technického hľadiska je totiž turbodiesel 1.4 CRDi odporúčania hodným agregátom.

Technické údaje
Model: Kia Rio 1.4 CRDi EX
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Objem motora (cm3): 1396
Výkon (kW/ot.): 66/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 220/1750–2750
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4045/1720/1455
Rázvor náprav (mm): 2570
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 288–923/43
Maximálna rýchlosť (km/h): 172
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 14,2
Komb. spotreba (l/100 km): 4,1
Cena: 13 590 € (5dv.)
Sériové vybavenie EX (vybrané prvky):
ESP, 6× airbag, predné hmlové svetlá, dvojosová regulácia volantu, výšková regulácia sedadla vodiča, predná lakťová opierka, kožený paket volantu a radiacej páky, el. ovládanie okien a vyhrievaných spätných zrkadiel, manuálna klimatizácia, audio s CD + USB-port, palubný počítač.
Autozor: Kia Rio – ceny, výbavy a porovnanie s konkurentmi
Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek