Test: Mercedes-Benz 350 CDI Shooting Brake

Odvezie piatich ľudí, 590 litrov batožiny a na diaľnici sa cíti rovnako dobre ako v zákrutách. Čo to je? Odpoveď na túto hádanku dal Mercedes-Benz skrížením štvordverového kupé CLS s výhodami karosérie kombi. My sme si tento vzácny solitér s aristokratickým prívlastkom Shooting Brake vyskúšali s najsilnejším dieslom 350 CDI.

08.02.2013 10:34
Mercedes-Benz Shooting Brake Foto:
Prestavba 4-dverového kupé na kombi Shooting Brake triede CLS nijako neublížila. Práve naopak, dodáva mu ešte viac prestíže a výnimočnosti.
debata

Športových kombíkov je dnes ako maku. Od čias Alfy Romeo 156 Sportwagon sa z nich stala doslova móda. Ale uznajte, CLS Shooting Brake hrá predsa len inú ligu. Kým ostatní deklarujú svoj športový pôvod viac na papieri, toto kombi-kupé zo Stuttgartu ho má zakódovaný priamo v génoch. Dlhá predná kapota, maska inšpirovaná superšportom SLS AMG a k tomu tá nádherná silueta nízkej kabíny, ktorá sa klenie až k zadnému veku… Zdá sa, že kupé CLS prestavba na „kombík“ nijako neublížila. Shooting Brake má v sebe nielen rovnakú dávku dravosti, ale aj noblesu a eleganciu automobilovej „high society“. Napokon, nie je to žiaden drobček. K piatim metrom chýba Shooting Braku len 44 milimetrov a na váhe má takmer dve tony.

Mercedes-Benz Shooting Brake Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Shooting Brake Mercedes-Benz Shooting Brake

O jedného člena viac

Dobré správy máme aj pre posádku. Tou prvou je, že na rozdiel od CLS odvezie Shootig Brake až piatich cestujúcich. Na zadných sedadlách pribudol stredový pás. Nie je to síce výhra, veď piaty člen má nielen menej miesta, ale aj veľký podlahový tunel medzi nohami, no sú situácie, keď to príde vhod. Ostatní štyria sa však nemajú na čo sťažovať. Útulná atmosféra Shooting Braku priestorom síce neexceluje v intenciách triedy E, ale je ho dosť na to, aby ste s ním absolvovali diaľkové trasy bez klaustrofobických následkov. Šírka karosérie a obrovský rázvor 2875 mm tomu len nahrávajú. Zadní pasažieri navyše ťažia z pár plusových centimetrov nad hlavou, keďže strecha sa klenie o čosi vyššie, ale aj z lepšieho prístupu cez široko vykrojený rám zadných dverí. V priestore na nohy vám pomáhajú vybratia na zadnej strane predných operadiel a možnosť zasunúť si chodidlá pod predné sedadlá.

Mercedes-Benz Shooting Brake Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Shooting Brake Mercedes-Benz Shooting Brake

Rozmery sedadiel zodpovedajú materskej triede E. Do tých predných sa doslova zamilujete. Najmä ak sú vybavené dynamickými bočnicami. V ľavotočivej zákrute sa bleskurýchle nafúkne pravá bočnica a v pravotočivej zas ľavá. Výsledkom je, že kým za normálnych okolností ponúkajú sedadlá komfort v štýle business class, pri športovej jazde vás držia pevne v sedle.

Kufor na rodinnú dovolenku

Druhou prednosťou je kufor. Pod štandardne dodávaným elektrickým vekom odvezie neskutočných 590 litrov nákladu. A to ostalo pod podlahou miesto pre dojazdovú rezervu. Takéto schopnosti by ste atletickej postave Shooting Braku asi nehádali. Ale je to tak. Dovolenka mu problém robiť určite nebude. Navyše je kufor vzorovo súmerný a precízne čalúnený. Oceníte aj prístup. O čo väčší je sklon veka športovo „strihnutej“ karosérie, o to väčší je vstupný otvor. A k tomu musíme pripočítať nízku nakladaciu hranu. Ak potrebujete odviezť ešte viac nákladu, stačí sklopiť delené zadné operadlá. Uvoľníte ich priamo z kufra. Páčky sú umiestnené hneď pri ráme veka, takže sa za nimi nemusíte načahovať. Úplne vodorovnú podlahu však Shooting Brak vytvoriť nedokáže. Napriek rýdzo športovej orientácii nezabudli v Stuttgarte ani na praktické detaily, napríklad výklopné háčiky na uchytenie tašiek, fixačný systém a roletku, ktorá sa zvinie do kazety jediným uvoľňujúcim pohybom. Jej elektrické ovládanie však ostalo výsadou triedy E. Zatiahnuť ju musíte ručne.

Mercedes-Benz Shooting Brake Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Shooting Brake Mercedes-Benz Shooting Brake

Dobrá ergonómia, luxus za príplatok

Za volantom ponúka Shooting Brake rovnakú ergonomickú schému ako CLS. Nižší posed v porovnaní s triedou E evokuje pocit kupé, rovnako ako trojramenný takmer kolmý volant, prístrojový panel s trojicou tubusov a vysoký stredový tunel jasne ohraničujúci pozíciu vodiča. Pritom je spoza volantu prekvapujúco dobrý výhľad, dokonca aj vzad. Pri cúvaní pomáhajú veľké spätné zrkadlá, ku ktorým Shoting Brake pridáva tretí pár bočných okien.

Mercedes-Benz Shooting Brake Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Shooting Brake Mercedes-Benz Shooting Brake

Klasickej stuttgartskej ergonómii s nožnou parkovacou brzdou či páčkou ovládania stieračov na ľavej strane stĺpika riadenia niet s výnimkou malého tlačidla výstražných svetiel prakticky čo vyčítať. Zvlášť chválime intuitívnosť ovládania multimediálneho rozhrania. Mercedes odolal móde rozmnožujúcich sa tlačidiel, a tak máte všetky funkcie pod palcom jediného joysticku pred lakťovou opierkou a dvomi tlačidlami pre spätný pohyb v menu.

Dizajn interiéru sa síce nesie v klasickom duchu, no ten sa rozhodne nevylučuje s najmodernejšími technologickými „vychytávkami“. Od kontroly únavy vodiča cez aktívny radarový tempomat s úplným dobrzdením, aktívnou kontrolou jazdného pruhu s vektorovým pribrzďovaním až po exkluzívne ambientné podsvietenie interiéru a špičkové audio Harman/Kardon. Problémy nám robila len čítačka dopravných značiek. Tá je taká citlivá, že registruje dokonca aj nálepky maximálnej povolenej rýchlosti na úžitkových autách či autobusoch, čo mätie.

Samozrejme, väčšina týchto lahôdok vrátane pneumatického odpruženia, systému nočného videnia, fantastických celodiódových svetiel s automatickým prepínaním diaľkového režimu či masážnych ventilovaných sedadiel s dynamickými bočnicami sa skrýva v priam nekonečnom zozname príplatkov. V našom prípade tvorili viac ako 35 000 eur, čo je polovica ceny verzie 350 CDI. A to sme ešte stále nemali na palube hriešne drahú drevenú podlahu kufra z americkej čerešne.

Šesť úsporných valcov

Dieselový 6-valec verzie 350 CDI je pre Shooting Brake ideálnou voľbou. Niežeby menší 4-valec 250 CDI nestíhal, ale charakteru tohto dravca svedčí viac výkonu aj kultivovanosti 6-valcovej koncepcie. Tých 195 kW síce zaostáva za papierovými hodnotami bavorskej konkurencie, no môžete si byť istí, že s dvoma tonami živej váhy nemá Shooting Brake najmenšie problémy. Čaro spočíva v mohutnom krútiacom momente 620 Nm, ktorý máte na plyne už od 1¤600 otáčok za minútu. Pocit záťahu je teda veľmi intenzívny.

Mercedes-Benz Shooting Brake Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Shooting Brake Mercedes-Benz Shooting Brake

Napokon na stovku šprintuje tento koráb aj vďaka hladko radiacej 7-stupňovej automatickej prevodovke za vynikajúcich 6,6 sekundy. A to bez akejkoľvek námahy. Dych nestráca ani vo vyššom tempe. Zrýchlenie pokračuje s ľahkosťou bez ohľadu na to, či máte na tachometri stopäťdesiat, alebo dvesto. Prítlak do sedadla sprevádza len tlmená zvuková kulisa dokonale odhlučneného a vyváženého motora.

Mercedes-Benz Shooting Brake Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Shooting Brake Mercedes-Benz Shooting Brake

Ešte viac si tento 6-valec zamilujete pri pohľade na údaj priemernej spotreby. Za svoje opojné služby si totiž pýta striedme dávky paliva. Súbor úsporných opatrení BlueEfficiency vrátane stop-štart systému, špičková aerodynamika a prevodovka, ktorá drží motor v najnižšom spektre otáčok, pokojne pri 1 100 za minútu, sa postarali o excelentne nízku spotrebu. V najtuhších mrazoch a v mestskej premávke sme odčítali z palubného počítača údaj pod deväť litrov nafty na 100 km. Na diaľnici si Shooting Brake vystačil so siedmimi a mimo nej klesol k 6,5 litrom. K dispozícii je aj športový režim radenia, ktorý drží motor vo vyšších otáčkach. O to spontánnejšie sú reakcie na zrýchlenie. Ak vám to nestačí, vstupovať do práce prevodovky môžete krídelkami na volante. I tak nemusí spotreba prekročiť desaťlitrovú hranicu.

Na ceste bez kompromisov

Na ceste je Shooting Brake rovnaký suverén ako klasické CLS. Dokáže to, čo dokážu len skutočne drahé a zložité podvozky. V tomto prípade viacprvkové zavesenie v kombinácii s pneumatickým odpružením a adaptívnymi tlmičmi. Spája luxus plavnej jazdy so sebavedomím na kľukatých okreskách. Pruženie s ľahkosťou filtruje nerovnosti, a to aj na 19-palcových diskoch AMG. Po prepnutí do športového režimu však môžete rezať zákruty, akoby ste sedeli v kupé, a tešiť sa z jemne pretáčavého efektu zadného náhonu. Samozrejme, všetko pod dohľadom citlivej trakčnej elektroniky.

Istotu za volantom podporujú účinné brzdy a presné intuitívne riadenie. Na volant sa pritom neprenášajú negatívne sily a vo vyjazdených koľajach udržuje riadenie rovný smer bez nutnosti korekcií. Ľahkosť, s akou sa Shooting Brake ovláda, dokonale ladí s jeho relaxačnou atmosférou. A ak si myslíte, že bez riadenej zadnej nápravy sú parkovacie manévre peklom, ste na omyle. Veľký rajd, na ktorom si v Stuttgarte obzvlášť zakladajú, dokáže tento päťmetrový formát umiestniť do parkovacieho boxu v štýle strednej triedy.

Mercedes-Benz Shooting Brake Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Shooting Brake Mercedes-Benz Shooting Brake

No jedna výhrada tu predsa len je. Vzduchové vankúše nemajú rady malé priečne nerovnosti. Prejazdy cez ne, a najmä cez výtlky, sa tak nezaobídu bez rázov, ktoré majú väčšiu intenzitu, než by ste očakávali.

Za Shooting Brake dáte rozhodne viac peňazí než za kombi triedy E. Spolu s ním si však kupujete nielen vynikajúce auto, ale aj výnimočnosť. Kým totiž Porsche neuvedie na trh svoju Panameru Sport Turismo, ostane CLS Shooting Brake jediným predstaviteľom svojej triedy.

Výhody Nevýhody
dizajn všetko za príplatok
ergonómia rázy pri prejazde priečnych nerovností
spotreba poloha tlačidla výstražných svetiel
Technické údaje
Model: 350 CDI Shooting Brake
Počet valcov/ventilov: 6/24
Objem motora (cm3): 2987
Výkon (kW/ot.): 195/3800
Krútiaci moment (Nm/ot.): 620/1600
Prevodovka: 7-automat
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4956/1881/1416
Rázvor náprav (mm): 2874
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 590/67
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 6,6
Komb. spotreba (l/100 km): 6,1
Cena: 66 180 €
Sériové vybavenie Dynamique (vybrané prvky):
ESP, 7× airbag, bi-xenónové svetlá, denné svetlá, adaptívne brzdové svetlá, svetelný a dažďový senzor, elektrochromatické spätné zrkadlá, hill-holder, aktívne opierky hlavy, kontrola únavy vodiča, pre-safe, kontrola tlaku v pneumatikách, diaľkové centrálne uzamykanie, automatická prevodovka 7G-Tronic, výšková regulácia predných sedadiel, dvojosové nastavenie volantu, palubný počítač, dvojzónová klimatizácia, el. ovládanie okien a vyhrievaných zrkadiel, el. ovládané zadné veko, kožený volant, audio s CD, 18-palcové disky kolies.
debata chyba
Články podľa značiek