Test: Land Rover Freelander SD4 - bojuje ďalej

Vo vynovenej ponuke Land Roveru pôsobí dnes Freelander tak trochu ako veterán. Napokon vyrába sa od roku 2006. Do dôchodku sa však ešte nechystá. Aj preto mu v Solihulle naordinovali záverečný facelift. My sme si vyskúšali najsilnejšiu dieselovú verziu Freelander SD4 v strednom stupni vybavenia SE.

15.02.2013 10:39
Land Rover Freelander Foto:
Freelander nezabúda na svoje off-roadové korene. Tomu zodpovedá aj jeho vzhľad.
debata (4)

Napriek vyššiemu veku má toto auto stále čo ponúknuť. Na rozdiel od „rozmaznaných“ cestných SUV nezabudol Freelander na svoj drsný pôvod. Vidno to už na jeho robustnej stavbe, svetlej výške až 220 mm, krátkych previsoch či veľkých výrezoch blatníkov umožňujúcich veľké prepruženie kolies. Tie sú obuté pneumatikami s vysokým profilom. Jeho kubistické off-roadové línie však po modernizácii skultivovali drobné štylistické retuše. Napríklad nová predná maska v štýle novšieho Evoque, ale najmä modernejšie svetlá s jasným podpisom denných LED diód. To platí aj o tých zadných. Exteriérový Facelift Freelanderu teda veľmi prospel.

Land Rover Freelander Foto: Land Rover
Land Rover Freelander Land Rover Freelander

Veľké zmeny v interiéri

Viac však oceníte zmeny v interiéri. Katastrofa v podobe lacných plastov, zelených displejov a audia s dizajnom akoby pochádzajúcim z deväťdesiatych rokov je definitívne preč. Freelander síce využíva pôvodnú palubnú dosku, no tá je osadená úplne novou aristokraticky širokou stredovou konzolou s analógovými hodinami a celkom novým usporiadaním ovládačov klimatizácie aj audiosústavy z Range Roveru Sport. Ten istý pôvod má volant.

Land Rover Freelander Foto: Land Rover
Land Rover Freelander Land Rover Freelander

Nový je aj prístrojový panel s precíznejšou grafikou, lepším podsvietením a moderným farebným displejom palubného počítača. Centrálny dotykový displej prevzatý z Evoque má tiež modernejšiu grafiku, a najmä z jeho priestoru zmizla trápna gumená vanička. Z Evoque pochádzajú aj páčky na stĺpiku riadenia, ovládací panel systému Terrain Response či elektrická parkovacia brzda. Bezkľúčové štartovanie už nevyžaduje vložiť kľúč do palubnej dosky. Stačí ho mať vo vrecku. Bohužiaľ, nie je kombinované s bezkľúčovým otváraním dverí, takže ho musíte pred nastúpením tak či tak vytiahnuť z vrecka.

Land Rover Freelander Foto: Land Rover
Land Rover Freelander Land Rover Freelander

Za volantom Freelander opäť pripomína svoje terénne ambície. Vysoká poloha sedenia, vynikajúci výhľad a pohľad na širokú prednú kapotu zvyšujú vaše sebavedomie. To isté platí o veľkých spätných zrkadlách. Oceňujeme aj veľký rozsah nastavenia volantu, takže si tu rýchlo nájdete optimálnu polohu. Sedadlá sú pohodlné, no mohli by mať predsa len o čosi väčšiu šírku aj dlhšie „sedáky“. Zvlášť však oceňujeme sklopné lakťové opierky pre vodiča aj spolujazdca, ktoré dnes nie sú vonkoncom samozrejmosťou.

Dosť priestoru, malý kufor

Na priestor sa sťažovať tiež určite nebudete. Ten ťaží z kolmejšej polohy sedenia, šírky interiéru, ktorou si to môže Freelander rozdať aj s väčším Discovery, a vysoko situovanej strechy, ktorá je výhodou aj pri nastupovaní. Pod zadným výklopným vekom to však veľká sláva nie je. Vysvetlením je plnohodnotná rezerva umiestnená pod dnom kufra. Nakladacia hrana je preto vysoko a batožinový priestor zredukovaný na skromných 405 litrov. Kufor síce môžete zväčšiť použitím lepiacej súpravy, ale v tomto prípade to nie je práve dobrý nápad. Napokon je tu možnosť odklopenia sedadiel a sklopenia delených zadných operadiel, čím sa prepravná kapacita Freelanderu s vodorovnou podlahou zväčší na 1670 litrov.

Land Rover Freelander Foto: Land Rover
Land Rover Freelander Land Rover Freelander

Vybavením je Freelander aj v strednej úrovni SE (pre SD4 základ) pomerne skromný, dokonca skromnejší ako v minulosti. Priplatiť si odteraz musíte za automatickú klimatizáciu, kožený volant, kožené vyhrievané sedadlá, predné parkovacie senzory aj zadnú lakťovú opierku. To všetko bolo v sérii, za takmer identickú cenu. Na druhej strane je výhodou, že dotykový displej audiosystému je teraz súčasťou vybavenia Freelanderu aj bez navigácie, takže sa už nemusíte pozerať do zúfalo prázdnej plastovej schránky. Pocit zlepšuje aj automatická prevodovka, ktorá je pre najsilnejšiu dieselovú motorizáciu štandardom. Z príplatkov je atraktívne najmä vyhrievané čelné sklo a volant či xenónové svetlá. Na druhej strane v zozname úplne absentujú najnovšie bezpečnostné systémy, napríklad monitorovanie únavy vodiča, sledovanie slepého uhla či radarový tempomat.

Silný, ale smädný

Hoci je najväčšou novinkou Freelanderu preplňovaný benzínový 4-valec 2.0 SI4, čo je vlastne motor Ford 2.0 EcoBoost, my sme otestovali omnoho atraktívnejšiu dieselovú verziu 2.2 SD4. Tento 4-valec s francúzskym pôvodom je štandardne kombinovaný so 6-stupňový automatom. Jeho 140 kW a krútiaci moment 420 Nm nemajú s Freelanderom najmenšie problémy. Tento motor očarí dynamikou aj chuťou po svižnej jazde. Z plných síl ťahá už od 1¤500 otáčok a problémy nemá ani na diaľnici. Napokon na stovku šprintuje pod desať sekúnd.

Vďaka vyvažovaciemu hriadeľu ponúka tiež ukážkovo hladký chod, takmer na úrovni 6-valcov, aj vysoký akustický komfort. Pri akcelerácii síce posádku jemne upozorní na typ paliva, no jeho hlbšia zvuková kulisa Freelanderu vyslovene svedčí. Chybičkou krásy je len pomalší automat. Zato radí komfortne a hladko. Na výrobcom deklarovanú spotrebu sa však nespoliehajte. Freelanderu chýba stop-štart systém aj ekonomický mód radenia. Novšie modely s viacstupňovými prevodovkami už dokážu udržiavať motory v nižšom spektre otáčok. Vzhľadom na off-roadové zameranie má však takýto prístup logiku. V ceste stojí Freelanderu aj odpor vzduchu masívnej karosérie a vysoká pohotovostná hmotnosť cez 1800 kg. A tak nerátajte s priemernou spotrebou nižšou ako deväť litrov. V meste sme sa dokonca nedokázali dostať pod 11, čo nie je práve dobré vysvedčenie.

Terénu sa nebojí

Za volantom Freelanderu je jasné, že máte v rukách poriadny „kus“ auta. Skvelé odpruženie, nezávislé zavesenie kolies a veľmi dobrá izolácia podvozka sa podieľajú na luxusne plavnej a tichej jazde. Nad nerovnosťami sa Freelander prenáša so samozrejmou ľahkosťou. Aj komfortným riadenie pripomína svojich väčších súrodencov. Vyššie ťažisko však nemožno oklamať a tak vám Freelander dáva v zákrutách rýchlo najavo svoje limity. V teréne má však pred konkurenciou jasný náskok. A to nielen z dôvodu permanentného náhonu 4×4 a vyššieho podvozku.

Land Rover Freelander Foto: Land Rover
Land Rover Freelander Land Rover Freelander

Systém Terrain Response je totiž viac než obyčajná štvorkolka. Vodič vyberá tlačidlami jeden zo štyroch režimov pre suchú vozovku, námrazu, štrk a piesok. Tomu sa prispôsobuje rozdelenie hnacieho momentu na nápravy, činnosť prevodovky, citlivosť plynu či účinok posilňovača a stabilizácie. No a je tu aj elektronická asistencia zjazdu a rozjazdu v kopci a špičková hodnota brodivosti 500 mm, ktorou by Freelander nechal za sebou mnoho prémiových súperov. Exceluje tiež nábehovými uhlami z ríše off-roadov a svetlou výškou 210 mm, ktorá mu umožňuje zdolávať ťažší terén. Jednoducho napriek komfortu nezabudol Freelander na svoje off-rodové korene. K dokonalosti mu chýba hádam už len redukčná prevodovka.

Výhody Nevýhody
priestranná kabína výbava
výhľad z kabíny malý kufor
komfort spotreba
Technické údaje
Model: Freelander 2.2 SD4 SE
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Objem motora (cm3): 2179
Výkon (kW/ot.): 140/3500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 420/1750
Prevodovka: 6-automat
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4500/1910/1740
Rázvor náprav (mm): 2660
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 405–1670/70
Maximálna rýchlosť (km/h): 190
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 9,5
Komb. spotreba (l/100 km): 7,0
Cena: 36 849 €
Sériové vybavenie SE (vybrané prvky):
7× airbag, DSC (ESP), systém Terrain response 4×4, automatická prevodovka, asistencia zjazdu, asistent rozjazdu, dažďový a svetelný senzor, štartovanie tlačidlom, manuálna klimatizácia, tempomat, multifunkčný volant, predné hmlové svetlá, audio s CD, 8× repro + USB port, multifinkčný centrálny displej, komplet. elektrický balík na okná a vyhrievané zrkadlá, elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo, zadné parkovacie senzory, 17-palcové disky.
Autozor: Land Rover Freelander – ceny, výbavy a porovnanie s konkurentmi
4 debata chyba
Články podľa značiek