Test: Ford Focus 1.6 EcoBoost (182 k) – výkonový luxus

Potrebujete kombi s výkonom 182 k? Myslím, že nie, ale ten pocit výkonovej rezervy je neuveriteľne príjemný.

14.03.2012 19:58
Ford Focus Foto:
Ford dokazuje, že aj s výkonným benzínovým kombi sa dá bez problémov jazdiť so spotrebou 6 - 7 l/100 km.
debata (7)

Nebudem sa zaoberať technickým opisom motora 1.6 EcoBoost, ten je už dostatočne známy a v tejto chvíli si už odbíja svoje povinnosti pod kapotami mnohých Fordov. Potrebujete vedieť len toľko, že ide o šikovne navrhnutý agregát využívajúci inteligentné technológie na dosiahnutie dobrej pružnosti, ideálnych výkonov a prijateľnej spotreby. A čo je nemenej dôležité, je naozaj spoľahlivý. Aspoň zatiaľ. V tomto teste sa skôr v krátkosti sústredím na dojmy z používania najvýkonnejšej verzie (134 kW/182 k) a niektorých špecifík karosérie kombi.

Pri letmom pohľade si Focus kombi ľahko... Foto: Václav Lipavský
Ford Focus Pri letmom pohľade si Focus kombi ľahko pomýlite s väčším Mondeom.

Na výlety aj za prácou

Znie to ako reklamná veta, ale v prípade tohto auta sa ju vôbec nebojím použiť. Podiel kombi verzií nižšej strednej triedy nenápadne rastie a súdiac podľa tohto Fordu sa tomu vôbec nečudujem. Je to praktické auto, ktoré má napriek zažitým konvenciám o rodinných prepravníkoch dynamické nadanie a dokáže počas šoférovania naozaj baviť. Keď k tomu prihodím nejaké čísla, jeho kufor má 476 l, môžete zaň zapriahnuť 1,5 t ťažký príves a vďaka motoru s výkonom 134 kW/182 k si zo žiadneho predbiehania nemusíte robiť ťažkú hlavu. Akademické otázky o vhodnosti tejto motorizácie pre kombi teraz na chvíľu nechajme stranou.

Podľa Fordu môžete za benzínový Focus 1.6... Foto: Václav Lipavský
Ford Focus Podľa Fordu môžete za benzínový Focus 1.6 EcoBoost zapriahnuť príves s hmotnosťou až 1,5 t. Používať ho však na ťahanie prívesu je skoro hriech.

Príjemné miesto pre rodinu

Posed za volantom kombi verzie riešiť nemusím, sedí sa tu rovnako ako v hatchbacku, takže čakajte dobrú pozíciu sedenia, jednoducho čitateľné prístroje a stredovú konzolu posiatu neuveriteľným množstvom tlačidiel. Opäť som sa v nich strácal, hoci uznávam, že to chce len zvyk. Na čo si však asi nezvyknete, je trochu samoúčelne tvarovaný široký stredový tunel obmedzujúci miesto na nohy spolujazdca. Netuším, prečo to tak je, ale vadí to.

Stredový tunel zasahuje do priestoru pre nohy... Foto: Václav Lipavský
Ford Focus Stredový tunel zasahuje do priestoru pre nohy spolujazdca, čo môže niekomu vadiť.

Pohodlne sa sedí aj vzadu, veľkoryso dimenzované zadné sedadlá majú dokonca náznak anatomického tvarovania, čo znamená výborný posed pre dvoch a trochu nepríjemný pre troch zadných pasažierov.

Miesta na hlavu je tu vďaka rovnej streche pretiahnutej dozadu ešte viac ako v hatchbacku a čo je pre rodinné kombi dobrou vizitkou, malé a nenápadné odkladacie priestory sú všade okolo vás. Odhliadnuc od veľkých odkladacích miest v zadných dverách (s premyslenejším tvarom ako ponúka väčšina konkurentov), drobnosti si môžete položiť aj do káps na zadnej strane predných operadiel, alebo na malé poličky vytvorené po bokoch zadných sedadiel. Ak máte malé deti, ktoré sa musia neustále s niečím hrať, je to vec na nezaplatenie.

Okolo zadných sedadiel sú praktické odkladacie... Foto: Václav Lipavský
Ford Focus Okolo zadných sedadiel sú praktické odkladacie miesta na drobnosti.
Týmito odkladacími miestami Ford boduje. Foto: Václav Lipavský
Ford Focus Týmito odkladacími miestami Ford boduje.

Dobrou správou je, že Ford vám dnes do Focusu namontuje celú armádu elektronických asistenčných systémov starajúcich sa o vašu bezpečnosť. Aj keď som presvedčený, že dnešná elektronika prispieva k postupnej degenerácii vodičov a ich primárnej schopnosti ovládať auto, nedá sa jej poprieť určitá miera príťažlivosti. Testované auto bolo okrem iných vybavené aj adaptívnym tempomatom a výstražným systémom varovania pred nárazom. Príjemná vec, ktorá naozaj funguje. Okrem udržiavania zvolenej vzdialenosti od vpredu idúceho auta dokáže systém pomocou radarových senzorov spozorovať prekážku a ak nereagujete, prinúti brzdy pracovať na 30 % ich možností. Ak takáto intenzita brzdenia nestačí, zaznie alarm, ktorý by mal predstavovať dostatočnú motiváciu, aby ste sa konečne začali naplno venovať riadeniu a dupli na brzdu. Šikovné a praktické.

Adaptívny tempomat nastavujete na volante... Foto: Václav Lipavský
Ford Focus Adaptívny tempomat nastavujete na volante posiatom tlačidlami.

Nejde o litre, ale o tvar

Focus kombi znova potvrdzuje pravidlo, že viac ako o litre ide o tvar batožinového priestoru. Svojou udávanou veľkosťou 476 l rekordy neláme, ale vďaka kolmým bočným stenám a rovnej podlahe bez schodu pri nakladacej hrane doň ľahko naložíte všetko potrebné.

Základný objem kufra je 476 l. Foto: Václav Lipavský
Ford Focus Základný objem kufra je 476 l.
Po sklopení zadného sedadla vznikne rovná... Foto: Václav Lipavský
Ford Focus Po sklopení zadného sedadla vznikne rovná podlaha. Objem prepravného priestoru sa tým zväčší na 1502 l.

Páči sa mi systém skladania zadných sedadiel. Odklopenie sedákov a následné sklopenie operadiel so zasunutými hlavovými opierkami síce zaberie čas, ale ich sklopením vznikne úplne rovná plocha. A to pritom vo Forde nemuseli siahnuť k riešeniu s dvojitou podlahou. Jej úloha aj tak väčšinou spočíva len v maskovaní schodu po sklopení zadných sedadiel. Niekoho by mohlo zaujímať, že vzniknutý priestor nad zloženými zadnými sedadlami má objem 1502 l. A len pre poriadok, pod jeho podlahou nájdete dojazdovú rezervu a nie žiadne lacné riešenie so sadou na opravu defektu.

Pod podlahou ešte ostáva miesto na dojazdovú... Foto: Václav Lipavský
Ford Focus Pod podlahou ešte ostáva miesto na dojazdovú rezervu.

Veľa nadšenia občas škodí

K podvozku Focusu som sa už vyjadroval v predchádzajúcich dvoch testoch hatchbacku (Test: Ford Focus 1.6 EcoBoost) aj sedanu (Test: Ford Focus 1.6 Ti-VCT sedan) a určite nebude prekvapením, keď skonštatujem, že testované kombi je na tom veľmi podobne. Predná náprava nepríde o svoju priľnavosť ani po naložení kufra (častý problém kombi verzií) a zadné viacprvkové zavesenie v zákrutách príkladne odoláva zvýšeným odstredivým silám dlhého zadku.

Výfukové vedenie je prakticky umiestnené nad... Foto: Václav Lipavský
Ford Focus Výfukové vedenie je prakticky umiestnené nad mostom zadnej nápravy.

Viem, budem sa opakovať, ale nejde len o to, ako si zavesenie Focusu poradí s odfiltrovaním dier na ceste, ale predovšetkým o jeho mimoriadnu schopnosť udržať pneumatiky v kontakte s asfaltom aj pri náhlych zmenách smeru na akomkoľvek povrchu.

Pri cúvaní v teréne si dávajte pozor, aby ste... Foto: Václav Lipavský
Ford Focus Pri cúvaní v teréne si dávajte pozor, aby ste zadným výfukovým tlmičom nenacúvali na nejakú prekážku.

Nervózny som bol len z prehnaných reakcií riadenia na každé pootočenie volantu. Stačilo jemne vychýliť volant zo stredovej polohy a Focus sa do zákrut vrhal s takým nadšením, až ma to zaskočilo. To auto má chuť sa hrať, v rýchlych zákrutách cítite okamžitú snahu zadku utiahnuť stopu a tým pomôcť predným kolesám a hoci je to bezpečná hra, pri rodinnom aute by som od riadenia možno privítal viac rozvahy. Jeho prílišné nadšenie ma v niektorých momentoch trochu rušilo. Hoci, keď tak nad tým rozmýšľam, na rodinné výlety tu sú naftové verzie. To, čo určuje skutočný charakter tejto verzie totiž nie je ani tak jej schopnosť prevážať skrine, ako skôr ten splašený motor pod kapotou. A k tomu to rýchle riadenie vlastne pasuje.

Termoizolačný kryt je tesne nad výfukovým... Foto: Václav Lipavský
Ford Focus Termoizolačný kryt je tesne nad výfukovým tlmičom, pri rýchlom prejazde cez veľkú nerovnosť tak môže výfuk "cinknúť" o krycí plech. Nie je to však žiadna chyba.

Keď menej je viac

Okrem testovaného kombi s výkonom 134 kW/182 k, som pred časom jazdil aj s hatchbackom 1.6 EcoBoost naladeným na 110 kW/150 k. A poviem vám, veľký rozdiel som nezaznamenal. Nie že by tu žiadny nebol, to určite nie, najmä v druhej polovici otáčkomera totiž z výkonnejšieho motora cítiť viac nadšenia a ochoty predvádzať sa, ale nie je to nič, kvôli čomu by ste si nechali odtrhnúť ruky. Chcem tým povedať, že v bežnom živote si výkonový rozdiel 24 kW/33 k ani neuvedomíte. Ak teda nejazdíte so stopkami v rukách a nemeriate časy prejazdov medzi jednotlivými križovatkami.

Pri bežnom jazdení rozdiel medzi verziou s... Foto: Václav Lipavský
Ford Focus Pri bežnom jazdení rozdiel medzi verziou s výkonom 150 k a testovanou verziou (182 k) nespoznáte. Veľmi podobná bude aj ich spotreba.

Považujte to za môj subjektívny pocit, ale keď to zhrniem, peniaze za vyšší výkon by som investoval rozumnejšie. Cenníková cena kombi verzie s motorom 1.6 EcoBoost (134 kW/182 k) je 24 560 €. Dostanete za ňu auto v najvyššej výbave Titanium, s inou výbavou totiž najvýkonnejší Focus na Slovensku nekúpite. Keď pripustíte teoretickú možnosť, že by vám stačila akčná výbava Champion X a ten istý motor naladený na skromnejších, ale stále nadpriemerných 110 kW/150 k, razom ušetríte 3770 € (verzie Champion X sú teraz za zvýhodnené ceny). Pouvažujte nad tým.

Za najvýkonnejší benzínový Ford Focus kombi si... Foto: Václav Lipavský
Ford Focus Za najvýkonnejší benzínový Ford Focus kombi si pekne priplatíte, dostanete ho výlučne s najvyššou výbavou Titanium.

Spotreby sa nebojte

Veľké rozdiely nečakajte ani v otázke spotreby. Pri normálnom jazdení po meste a mestskom diaľničnom obchvate som s testovaným kombi dosiahol spotrebu 6,7 l/100 km. Samozrejme, že jeho 182 k som ani raz nevyužil a na obchvate som sa poslušne prispôsobil okolitému tempu, dôležité však je, že s podobnou spotrebou jazdila aj verzia naladená na 150 k. Pri úspornej jazde mimo mesta sa bez problémov dostanete pod šesť litrov, to však pôjdete proti samotnej podstate tohto motora. Jazdite s ním normálne a neprekročíte sedemlitrovú hranicu.

Ak pri šoférovaní používate rozum, budete aj s... Foto: Václav Lipavský
Ford Focus Ak pri šoférovaní používate rozum, budete aj s najvýkonnejším benzínovým motorom jazdiť za necelých sedem litrov.

Myslím, že pri normálnej jazde budú žrať obidva motory rovnako, zhodné sú aj ich šesťstupňové manuálne prevodovky. Pri športovej jazde sa rozdiely v spotrebách asi prejavia (v prospech slabšej verzie), ale v tom prípade vám to už môže byť jedno.

Manuálna prevodovka v benzínovom Focuse je... Foto: Václav Lipavský
Ford Focus Manuálna prevodovka v benzínovom Focuse je jedným slovom výborná.

Reálne výhody tohto motora sa prejavia naozaj len pri športovej jazde. V stredných a vyšších otáčkach má viac chuti do života a stáva sa z neho väčší chuligán. Problémom môže byť len to, že jeho potenciál ani nemáte kde využiť. Ako som však už raz spomenul, za pocit výkonovej rezervy si možno niekto tých 3770 € rád priplatí.

Dobre tvarovaná karoséria sa stará o nízky... Foto: Václav Lipavský
Ford Focus Dobre tvarovaná karoséria sa stará o nízky aerodynamický hluk na diaľnici.
Technické údaje
Model: Ford Focus 1.6 EcoBoost kombi
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Objem motora (cm3): 1596
Výkon (kW/ot.): 134/5700
Krútiaci moment (Nm/ot.): 240/1600–4000
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4560/1820/1510
Rázvor náprav (mm): 2648
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 476–1502/55
Maximálna rýchlosť (km/h): 222
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 8,1
Komb. spotreba (l/100 km): 6,0
Cena: 24 560 € (výbava Titanium)
Autozor: Ford Focus – ceny, výbavy a porovnanie s konkurentmi
7 debata chyba
Články podľa značiek