Test: Opel Astra GTC 2.0 CDTI – prekvapenie

27.03.2012 11:55
Opel Astra GTC
Kupé GTC nie je len obyčajnou trojdverovou verziou Astry. Autor:

Nie je to len trojdverová Astra, je to kupé, ktoré má viac talentu, než by sa mohlo zdať. Astra GTC je konečne tým, čím má byť – autom pre nadaných vodičov.

Znížený podvozok (- 15 mm), širšie rozchody (+ 40 mm vpredu, 30 mm vzadu), dlhší rázvor (+ 10 mm) a predná náprava s oddelenou tehlicou HiPerStrut (menší odklon čapu riadenia a skrátenie jeho dĺžky) – to všetko naznačuje, že Astra GTC nie je len trojdverovou verziou praktickejšieho hatchbacku. Okrem vizuálnej príťažlivosti chcel Opel ponúknuť aj viac dynamického nadania a dal si na tom poriadne záležať. Výsledkom je Astra GTC, kupé, ktoré má s hatchbackom spoločný len tvar vonkajších spätných zrkadiel, kľučiek dverí a plutvy na streche. Hoci sa to nemusí na prvý pohľad zdať, skutočne tu nenájdete iný spoločný karosársky diel. Testovali sme verziu Sport poháňanú najvýkonnejším naftovým motorom (2.0 CDTI).

Verzia Sport má 18-palcové disky kolies v...
Verzia Sport má 18-palcové disky kolies v základnej výbave. Autor: Václav Lipavský

Pokojne aj vo štvorici

Opel svoje nové kupé prezentuje ako plnohodnotné auto pre piatich pasažierov, to však, povedzme si úprimne, nie je ani väčšina kompaktných hatchbackov. Takže aby sme to uviedli na správnu mieru, GTC je autom pre štyroch, čo však v tomto prípade považujte za kompliment. Na zadné sedadlá sa síce nastupuje rovnako krkolomne, ako do ostatných kupé, no ak sa usadíte, máte tu dosť miesta na hlavu aj kolená. Vďaka vysokému pontónu s malými oknami sú zadní pasažieri utopení v tme, ale inak sa im sedí dobre.

Vzadu je to skôr pre dvoch, ale sedí sa tu...
Vzadu je to skôr pre dvoch, ale sedí sa tu príjemne. Autor: Václav Lipavský

Počítajte s horším výhľadom smerom vzad, takže cúvacie senzory prídu pri každom parkovaní vhod. Obozretnosť sa oplatí aj pri pohľade šikmo vpred (napr. v zákrute) cez sklonené A-stĺpiky.

Za volantom sa budete cítiť ako v klasickej,...
Za volantom sa budete cítiť ako v klasickej, päťdverovej Astre. Autor: Václav Lipavský

Páčila sa nám aj praktická stránka Astry GTC. Vyššia nakladacia hrana nevadí (zabezpečuje dobrú torznú tuhosť karosérie), dôležitejšie je, že kufor má už v základnom usporiadaní 380 l. Po sklopení zadného deleného operadla vznikne skoro rovná plocha bez schodu a využiteľný objem vzrastie na 1165 l.

Po sklopení operadla nevznikne žiadny schod....
Po sklopení operadla nevznikne žiadny schod. Pod podlahou sa ukrýva dojazdová rezerva. Autor: Václav Lipavský

Podvozok ako sa patrí

Keď nás niečím Astra GTC prekvapila, tak to bol jej podvozok. Možno to bolo tým, že sme od konvenčného zavesenia so zadnou torznou priečkou nečakali zázraky, každopádne si úsilie podvozkových inžinierov v tomto prípade zaslúži naše uznanie. Napriek veľkým a ťažkým sériovým kolesám si GTC poradí s väčšinou povrchov, čo len potvrdzuje zásadný vplyv adaptívnych tlmičov a Wattovho priamovodu na jazdný prejav tohto kupé. Pre úplnosť dodáme, že príplatkový systém FlexRide s plynulou reguláciou tlmičov CDC si Opel cení na 740 € (je aj súčasťou príplatkovej sady Sport).

Astra GTC mala obuté pneumatiky Nokian WR R 3 s...
Astra GTC mala obuté pneumatiky Nokian WR R 3 s rozmermi 235/50 R 18. Autor: Václav Lipavský

V komfortnom režime (Tour) sa Astra zmenila na pohodlné auto, ktoré nám svojím správaním v mnohom pripomínalo hydropneumaticky odpružené Citroëny. Znie to ako preháňanie, ale je to tak. Na sérii vĺn síce občas zaplávala, no vďaka nízkej a širokej siluete to nikdy neprerástlo do vyslovených nepríjemností. Na príliš zvlnenej ceste stačilo tlmiče prepnúť do športového režimu (zmení sa aj nastavenie ESP, posilňovača riadenia a charakteristiky plynového pedála) a karoséria začala poctivo kopírovať profil cesty. S posádkou to síce poriadne natriasa, no s tým prichádza aj pocit lepšej kontroly nad autom. Dokážete ho lepšie nesmerovať, kde potrebujete a nemusíte sa pritom báť, že vás na dlhých vlnách prekvapí nejakou zákernosťou. V dobrom svetle sa ukázal aj slušne nastavený elektrický posilňovač riadenia s elektromotorom na prevodovke riadenia a nie na stĺpiku riadenia, kde by výraznejšie znižoval spätnú väzbu od kolies.

Tajomstvom dobrých jazdných vlastností je aj...
Tajomstvom dobrých jazdných vlastností je aj dobré zladenie pružín a adaptívnych tlmičov. Autor: Václav Lipavský

Nič nepokazíte, ani keď tlmiče necháte v štandardnom nastavení (Standard). Na dierach bude Astra stále dostatočne komfortná a pri preklápaní v zákrutách nestratí hlavu. Klobúk dole, podvozok tohto kupé naozaj spĺňa to, čo karoséria svojím vzhľadom sľubuje. A čo je dobre, napriek pneumatikám s rozmermi 235/50 R 18 funguje aj na rozbitých slovenských cestách.

Wattov priamovod plní účel

Pár slov ešte venujeme Wattovmu priamovodu. Pri predstavení Astry sme zvýrazňovanie jeho prítomnosti na zadnej náprave považovali skôr za dobré marketingové cvičenie. Bolo nám jasné, že určitú funkciu plní, no šlo skôr o to, presvedčiť ľudí, že aj s jednoduchou zadnou nápravou sa dá urobiť poriadne divadlo. Potom sme jazdili s hatchbackom aj kombi a keď máme byť úprimní, nič výnimočné sme nespozorovali. Až teraz pri kupé sme zaregistrovali, že sa jeho zadok pri dynamickej jazde správa akosi suverénnejšie. Minimálne na pomery áut s vlečenými zadnými ramenami a torznou priečkou. Všimli sme si to pri rýchlych prejazdoch zákrutami s nerovným povrchom. Obyčajne totiž zadné vlečené ramená pri prepružení a súčasne bočnom namáhaní (vplyvom odstredivých síl v zákrute) menia geometriu zavesenia a auto pláva. Tu sme to nepostrehli. Zavesenie Astry GTC ostáva pevné a vzorne drží stopu v celej dráhe prepruženia. Problémy s odskakovaním kolies má až pri vyslovene ostrej jazde na ceste pokrytej dierami. Wattov priamovod je šikovná vecička, ktorá zachytí až 80 % všetkých bočných síl. Konštruktéri preto mohli na ramenách použiť mäkšie silentbloky, čo zasa znamená menej hluku a vibrácií na nerovnostiach.

Wattov priamovod údajne zachytí až 80 %...
Wattov priamovod údajne zachytí až 80 % priečnych síl. Autor: Václav Lipavský

Ťažko sa to opisuje slovami, ale dynamické nadanie Astry nás naozaj prekvapilo. Nejde ani tak o jej chovanie na limite, ale pri bežnom využívaní na povedzme 70–80 %. Vtedy je Astra GTC omnoho prívetivejšia, než ktorýkoľvek iný Opel.

Gran Turismo

Z naftového motora šprintér nikdy nebude. Nie kvôli predsudkom, ale jednoducho z princípu fungovania naftových motorov. Ak milujete rýchle zmeny tempa a zvuk motora vytočeného k červenému poľu otáčkomera, ste pri agregáte 2.0 CDTI na zlej adrese. Ako GT na dlhé cesty je však testovaný turbodiesel ideálnym pohonom. Miluje nízke otáčky, bez protestov zatiahne odspodu a ak ho nenútite zrýchľovať, bez nepríjemným rezonancií akceptuje aj jazdu na zrýchlený voľnobeh.

Naftový motor 2.0 CDTI je ideálnym partnerom na...
Naftový motor 2.0 CDTI je ideálnym partnerom na dlhé cesty. Autor: Václav Lipavský

Jeho kultivovanosť vychádza z modernej konštrukcie a uplatnenia niektorých šikovných riešení. Nejde ani tak o štart-stop systém, ktorý v praxi naozaj funguje, ale o veci ako elektrické ovládanie klapiek variabilného turbodúchadla, špeciálne ložiská vačkových hriadeľov, alebo použitie žeraviacich sviečok s integrovanými senzormi tlaku. Vďaka tomuto vynálezu má riadiaca jednotka presný prehľad o aktuálnom dianí vo valcoch a dokáže presnejšie regulovať spaľovanie zmesi (tzv. Cleantech Combustion Technology).

Elektricky regulované turbodúchadlo má svoje...
Elektricky regulované turbodúchadlo má svoje miesto vpredu pred motorom. Autor: Václav Lipavský

V prvej polovici otáčkomera predvádza turbodiesel obrovskú silu a naznačuje, kde sa cíti najlepšie. Ak však zatlačíte na pílu a preletíte stredným spektrom otáčok, jeho zvukový prejav zhrubne a miernym poklesom ťahu tesne pred štvortisícovou hranicou dá jasne najavo, že o žiadnu honbu za otáčkami nestojí. Ak nepoľavíte, dostanete ho až na 5000 ot./min., no nič tým už nedosiahnete. Ideálne je točiť ho aj pri športovej jazde tak do 4000 otáčok, vyššie to už nie je ono.

Pekná ukážka automobilovej globalizácie - v...
Pekná ukážka automobilovej globalizácie - v motorovom priestore sa hrdo ukazujú rumunské komponenty. Autor: Václav Lipavský

Na pomery veľkého naftového motora s ťažkou spojkou pracuje šesťstupňová prevodovka ľahko, presná je aj jej kulisa. Po meste (50 km/h) dokážete jazdiť so zaradenou štvorkou a 1200 otáčkami, ak zrýchlite na 70 km/h, pokojne môžete zaradiť ešte o stupeň vyššie. Pri rýchlosti 90 km/h a zaradenej šestke sa motor odvaľuje na 1500 otáčkach, zatiaľ čo na diaľnici (130 km/h) otáčky vzrastú približne na dvojtisícovú hranicu.

Naftové kupé sa najlepšie cíti v nízkych a...
Naftové kupé sa najlepšie cíti v nízkych a stredných otáčkach. Autor: Václav Lipavský

Rozumná spotreba

Pri pohľade na výkon a objem motora musí byť každému jasné, že za výrobcom udávaných 4,8 l/100 km jazdiť nikto nebude. Ak sa však posnažíte, oveľa vyššie sa v reálnej premávke nedostanete. S ľahkou nohou a používaním hlavy sme v meste jazdili za 5,5 l/100 km, túto hodnotu nezvýšili dokonca ani rýchlejšie prejazdy po diaľničnom obchvate. Dôležité je len často nepodliehať čaru výkonného motra, inak dokážete spotrebu dostať nad sedemlitrovú hranicu.

Spotrebu v meste znižuje aj štart-stop systém,...
Spotrebu v meste znižuje aj štart-stop systém, vyžaduje si však veľký a ťažký akumulátor (12 V, 80 Ah, 800 A). Autor: Václav Lipavský

Cestu z Bratislavy na Stredné Slovensko (320 km) sme pri obsadení dvoma osobami zvládli zajazdiť za 5,5 l/100 km, na diaľnici sme však jazdili rýchlosťou len 120 km/h. Cestou späť sme boli rýchlejší a diaľničný úsek Banská Bystrica-Bratislava prešli rýchlosťou približne 130–150 km/h. Aj tak sa celková spotreba (na tom istom úseku dlhom 320 km) udržala pod šesťlitrovou hranicou (5,9 l/100 km).

Konzola páky šesťstupňovej prevodovky má...
Konzola páky šesťstupňovej prevodovky má zaujímavé červené podsvietenie. Autor: Václav Lipavský

Úsek dlhý 170 km sme po cestách I. triedy pri dodržiavaní rýchlostných limitov absolvovali za 5,1 l/100 km.

S naftovou Astrou GTC dokážete jazdiť za 5,5 -...
S naftovou Astrou GTC dokážete jazdiť za 5,5 - 6 l/100 km. Autor: Václav Lipavský

Automatické prepínanie svetiel

Na záver sa ešte trochu povenujeme systému automatického prepínania stretávacích a diaľkových svetlometov. Ten je súčasťou tzv. optickej a osvetľovacej sady, ktorá je vo verzii Sport v štandardnej výbave. Ak máte záujem, za 140 € ju môžete dostať aj k základnej výbave Enjoy.

Automatické prepínanie tlmených a diaľkových...
Automatické prepínanie tlmených a diaľkových svetiel funguje, v serpentínach je však lepšie vziať to do vlastných rúk. Autor: Václav Lipavský

Na rovnej ceste systém funguje krásne, kamera pod vnútorným spätným zrkadlom pekne registruje aj červené koncové svetlá áut pred vami, pričom sa naopak nedá oklamať silnými odrazmi reflexných dopravných značiek. Slušné je to aj v zákrutách, keď sa v protismere objaví auto, systém stlmí svetlá behom sekundy. Ak však nasleduje séria zákrut a zákerných horizontov, je lepšie systém vypnúť a spoľahnúť sa sám na seba. Inak vás budú protiidúci vodiči preklínať. My sme systém vyskúšali a potom si svetlá prepínali zasa manuálne. Netvrdíme, že je zlý, len ho považujeme skôr za ďalší nenápadný krok k zakrpateniu našich schopností šoférovať. Udržiavanie pozornosti prepínaním svetlometov sa nám pri nočnej jazde zdá predsa len celkom užitočné. Ako sme však už raz spomenuli, systém má slušne vychytané muchy a je reálne použiteľný.

Príjemné prekvapenie

Astra GTC nás počas testu skutočne prekvapila. Či už to bolo spotrebou, ťahom motora skoro od voľnobehu, alebo podvozkom – tým hádam najviac. Je nám však jasné, že nemalou mierou k tomu prispel fakt, že sme skúšali najdrahšiu verziu v cenníku. Zaujímalo by nás, ako asi jazdí holý základ bez všetkých tých vymožeností. Po dlhom čase však môžeme skonštatovať, že sme naplno pocítili výhody adaptívnych tlmičov. Po tejto skúsenosti by sme si za ne určite priplatili aj pri nižšej výbave. Dúfame, že raz vyskúšame aj základnú verziu bez nich, vďaka dobre navrhnutému zaveseniu kolies je však šanca, že bude jazdiť podobne príjemne ako testovaný naftový dvojliter. Chceme tomu veriť, keď pre nič, tak aspoň kvôli značke Opel, ktorá opäť začína stavať vodičsky príťažlivé autá.

Opel Astra GTC konečne jazdí tak, ako jej...
Opel Astra GTC konečne jazdí tak, ako jej dynamický vzhľad naznačuje. Autor: Václav Lipavský
Výhody Nevýhody
jazdné vlastnosti výhľad dozadu
spotreba vystupovanie v stiesnených priestoroch
miesto vzadu zvuk motora vo vysokých otáčkach
Technické údaje
Model: Opel Astra GTC 2.0 CDTI Sport
Objem motora (cm3): 1956
Výkon (kW/ot.): 121/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 350/1750–2500
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4466/1840/1482
Rázvor náprav (mm): 2695
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 380–1165/56
Maximálna rýchlosť (km/h): 210
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 8,9
Komb. spotreba (l/100 km): 4,8
Cena: 20 500 € (uvádzacia cena)
Sériové vybavenie Sport (vybrané prvky):
ESP, ABS, 6 airbagov, tempomat, dvojzónová automatická klimatizácia, palubný počítač, športový volant potiahnutý kožou, predné svetlomety do hmly, 18-palcové zliatinové disky kolies, dažďový senzor, posuvná lakťová opierka vpredu, optická a osvetľovacia sada 1, audiosystém CD 400, 7 reproduktorov.
Autozor: Opel Astra GTC – ceny, výbavy a porovnanie s konkurentmi
Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek