Test: Audi A7 3.0 TDI - útok proti CLS

Audi sa odhodlalo na odvážny krok. Taký odvážny, že si naň zatiaľ netrúflo ani BMW. V Ingolstadte postavili priameho konkurenta Mercedesu CLS.

07.04.2012 09:00
Audi Foto:
Rešpekt budí toto 5 metrov dlhé kupé aj svojimi proporciami.
debata (7)

My sme si tento model so štvoricou kruhov na prednej maske vyskúšali v najžiadanejšej naftovej motorizácii 3.0 TDI a s poriadnym balíkom príplatkového vybavenia.

Športovec na prvý pohľad

Dizajnéri urobili veľký kus práce. A to doslova. Sportback s označením A5 bol totiž v porovnaní s jeho väčším bratom naozaj len malým štylistickým cvičením. Á-sedmička má do dĺžky takmer päť metrov, čo začína zaváňať vyššou triedou, hoci základ má spoločný s novou limuzínou A6. Tú prerástla o 60 mm. Ako sa však na kupé patrí, silueta strechy je posunutá nižšie. Na výšku má karoséria len 1,42 metra.

Technický základ je spoločný s modelom A6. Foto: Audi
Audi Technický základ je spoločný s modelom A6.

Jednoducho je to nádherné auto. Klasické proporcie, s krátkym predným a dlhým zadným previsom, nízkou kabínou a „nekonečne“ padajúcim bočným profilom, bezrámové okná či obrovské disky dodávajú tomuto Audi nielen atletickú vizáž, ale aj vznešenosť akoby inšpirovanú automobilovou históriou. No bez náznakov gýčového retra. Práve riešenie zadnej časti je najväčším rozdielom v porovnaní s Mercedesom CLS. Ingolstadtský Sportback je totiž päťdverovým liftbackom s obrovským výklopným zadným vekom.

Karoséria je vysoká len 1420 mm. Foto: Audi
Audi Karoséria je vysoká len 1420 mm.

Jeho originalitu završuje výsuvný zadný spojler dokonale integrovaný v zadnom veku. Vysúva sa pri rýchlosti 130 km/h. Všetko to pôsobí tak prirodzene a ľahko, že Porsche Panamera vyzerá popri A7 Sportback len ako poriadne „prerastená“ deväťstojedenástka.

Interiér až pre piatich

Športová elegancia prerastá aj do interiéru, ale bez zásadných kompromisov v priestore. Takže miesta je dosť nielen vpredu, ale dokonca aj na zadných sedadlách. Hoci to pôsobí neuveriteľne, vďaka vybraniam v strešných obkladoch je nad zadnými sedadlami len o dva centimetre menej miesta ako vo vlajkovej lodi A8. Čo je však podstatné, na rozdiel od Mercedesu CLS a nepriameho konkurenta BMW 5 GT má Sportback päťmiestny interiér, takže toto kupé vás užívateľsky naozaj neobmedzuje. A čo viac, pod zadným vekom skrýva obrovský a ľahko prístupný kufor s objemom 535 litrov, a to aj s dojazdovou rezervou. Sklopením zadných operadiel ponúkne Sportback takmer vodorovnú ložnú plochu. K tomu pridáva množstvo interiérových schránok.

Interiéru dominuje mu obrovský displej systému... Foto: Audi
Audi Interiéru dominuje mu obrovský displej systému MMI.

Nastupovanie je prekvapujúco ľahké. Profil strechy sa nad zadnými sedadlami zvažuje len mierne, takže vás nenúti ani pri usádzaní sa v zadnej časti ku krkolomným kúskom. Samozrejme, sedí sa nižšie, čo vytvára tú správnu športovú atmosféru. Podporuje ju sploštený trojramenný volant, bohato profilované sedadlá s vynikajúcim bočným vedením a širokým rozsahom nastavenia a fantastický dizajn palubnej dosky. V ergonómii vás toto Audi v ničom neprekvapí. Rozmiestnenie prvkov je tradičné vrátane multimediálneho rozhrania MMI v okolí voliča prevodovky, ktoré si však musíte poriadne natrénovať. Teda ak nechcete počas jazdy odpútať zrak od riadenia. Zvlášť pochváliť treba veľké tlačidlo výstražných svetiel, ktoré sa v posledných rokoch nevedno prečo zmenšuje a sťahuje do ťažie prístupných zón.

V zajatí displejov

Novinkou je touchpad naľavo od prevodovky, fungujúci podobne ako na notebooku, a vskutku obrovský výsuvný displej nad prieduchmi ventilácie, odkukaný od Audi A8. Toto riešenie je skvelé, pretože nenarúša dizajn palubovky a zároveň neobmedzuje veľkosť obrazovky. Grafika je excelentná, takže blúdiť vo funkciách menu od nastavenia pruženia, riadenia, klimatizácie či sedadiel je priam zábavné.

Rovnako prehľadný je prístrojový panel s dvojicou analógových prístrojov a veľkým displejom palubného počítača. Okrem tvrdohlavo presadzovanej polohy systému MMI by ste tu jednoducho ťažko našli nejakú ergonomickú chybičku krásy.

Interiér je nielen luxusný, ale aj prekvapujúco... Foto: Audi
Audi Interiér je nielen luxusný, ale aj prekvapujúco priestranný.

A7 Sportback rozmaznáva posádku aj relatívne bohatým vybavením. V sérii je nielen dvojzónová klimatizácia, tempomat či kompletný elektrický balík na okná a zrkadlá, ale aj systém MMI zahŕňajúci audio s desiatimi reproduktormi a 6,5– palcovým výsuvným displejom, nastavenie jazdnej charakteristiky vozidla alebo bi-xenónové svetlá. Za to najzaujímavejšie si však treba priplatiť. Napríklad za pneumatické odpruženie, automatický parkovací systém, radarový tempomat, čítačku dopravných značiek, systém udržiavania v jazdnom pruhu, masážne sedadlá či adaptívne svetlá a navigáciu spolupracujúcu s motorom a prevodovkou.

Kufor má základný objem 535 l. Foto: Audi
Audi Kufor má základný objem 535 l.

Podmanivé Quattro

Vidlicový 6-valec 3.0 TDI (180 kW) je zatiaľ najsilnejšou dieselovou alternatívou pre A7 Sportback. O jeho schopnostiach netreba pochybovať, aj keď konkurencia z Mníchova a Stuttgartu má v číslach predsa len prevahu. Čo mierne stráca na výkone a krútiacom momente, doháňa spojením v toto segmente ojedinelou 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG, ktorú v Audi premenovali na S-tronic. Tá má vyššiu účinnosť a bleskurýchle radenie. To síce nie je také zamatové ako pri klasických automatoch, no športovému naturelu A7 to rozhodne svedčí. Zvlášť ak využijete manuálny mód a radenie krídelkami na volante, keď si vie pri podraďovaní vyžiadať prevodovka od motora efektný „medziplyn“.

S naftovým Audi A7 3.0 TDI sa dá jazdiť aj... Foto: Audi
Audi S naftovým Audi A7 3.0 TDI sa dá jazdiť aj svižnejšie do deviatich litrov na 100 km.

Zrýchlenie je umocnené aj pohonom Quattro, ktoré dokáže bez zaváhania preniesť na asfalt maximum výkonu, a to aj v horších adhéznych podmienkach. Dynamika jazdy reprezentovaná zrýchlením na stovku za 6,5 sekundy je rovnako príťažlivá ako spotreba. V spojení so stop-štart systémom či inteligentným alternátorom A7 Sportback vystačí aj pri dynamickejšej jazde s menej ako deviatimi litrami nafty. S ľahkou nohou na plyne sa však môžete dosť aj pod sedem.

Naftový motor na voľnobeh prekvapujúco vibroval. Foto: Audi
Audi Naftový motor na voľnobeh prekvapujúco vibroval.

Jedinou výčitkou je nižšia kultúra chodu motora na voľnobehu. Dieselom sa síce nejaká ta vibrácia aj hlučnosť odpúšťa, ale v tomto prípade sa do interiéru prenáša predsa len viac informácií o použitom palive, ako by sa patrilo. S pribúdajúcimi otáčkami táto vibrácia zaniká.

Za volantom ako v kupé

Na ceste sa Á-sedmička správa tak, ako si želáte. Cez systém MMI si totiž môžete voliť z troch základných nastavení – komfort, auto a dynamic. To prispôsobuje charakter pruženia, reakcie motora, prevodovky či posilňovača riadenia vašim požiadavkám. Ak vám ani to nestačí, je možné voliť individuálny mód, kde si sami zvolíte požadovanú kombináciu činností jednotlivých systémov. Napríklad komfortné pruženie, ale dynamický mód motora či posilňovača. Rozdiely v nastavení sú za volantom jasne čitateľné.

Výkonný motor a pohotová prevodovka dávajú zabudnúť, že riadite kolos s hmotnosťou 1,7 tony. V zákrutách je Audi A7 Sportback príkladne neutrálne, čo je zásluhou lepšieho rozloženia hmotnosti medzi nápravy ako v starších modeloch, delenia krútiaceho momentu v pomere 40:60 v prospech zadných kolies, ale aj elektronického zadného diferenciálu.

Systémom MMI dokážete meniť charakter pruženia,... Foto: Audi
Audi Systémom MMI dokážete meniť charakter pruženia, reakcie motora, prevodovky a posilňovača riadenia.

Pneumatické odpruženie zabezpečuje veľmi komfortné cestovanie, no aj na vysokom profile pneumatík a v komfortnom móde predsa len cítiť športový charakter auta. S plavnosťou konkurenčného Mercedesu CLS, ktorý akoby sa vznášal nad vozovkou, ponúka A7 Sportback viac športový zážitok z jazdy.

Výhody Nevýhody
dizajn poloha ovládačov MMI
prevodovka S-tronic komfort na rozbitých cestách
veľký kufor vibrovanie motora na voľnobehu
Technické údaje
Model: Audi A7 Sportback 3.0 TDI Quattro S tronic
Počet valcov/ventilov: 6/24
Objem motora (cm3): 2967
Výkon (kW/ot.): 180/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 500/1400
Prevodovka: 7-dvojspojková
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4967/1910/1420
Rázvor náprav (mm): 2914
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 535/75
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 6,5
Komb. spotreba (l/100 km): 6,0
Sériové vybavenie (vybrané prvky):
ESP, 6× airbag, el. parkovacia brzda, preventívny systém Audi pre sence basic, hillholder, dvojosové nastavenie volantu, bi-xenónové svetlá, kontrola tlaku v pneumatikách, tempomat, nastavenie jazdnej charakteristiky, automatická prevodovka, stop-štart systém, pneumatické odpruženie, pohon Quattro, zadný výsuvný spojler, multimediálne rozhranie MMI so 6,5-palcovým displejom, palubný počítač, dvojzónová klimatizácia, Audio + 10 reproduktorov, elektrický balík na okná a zrkadlá, vyhrievané predné sedadlá, multifunkčný volant, 17-palcové disky, elektronický zadný diferenciál.
Autozor: Audi A7 – ceny, výbavy a porovnanie s konkurentmi
7 debata chyba
Články podľa značiek