Test: Renault Laguna Coupé 2.0 Turbo – vyššia liga

Zabudnite na bežnú Lagunu, riadenie všetkých kolies a aristokratické línie posúvajú elegantné trojdverové Coupé medzi prémiových hráčov. Tomu však zodpovedá aj cena.

21.05.2012 13:57
Renault Laguna Coupé Foto:
Laguna Coupé má za sebou nedávnu ľahkú omladzovaciu kúru, jej elegantné línie však ostali nedotknuté.
debata (1)

Výroba veľkého kupé je pre automobilku odjakživa veľkým pokušením. Nemusí prinášať obrovské zisky a nemusí zákazníkom podliezať príliš nízkou cenou. Elegantné kupé predsa vždy pôsobí honosnejším dojmom a naznačuje, že majiteľ si život patrične vychutnáva.

Kvôli ostrým hranám na zadnej kapote musel... Foto: Václav Lipavský
Renault Laguna Coupé Kvôli ostrým hranám na zadnej kapote musel Renault pri výrobe Laguny Coupé použiť novú technológiu tvárnenia za tepla.

Renault by si prial, aby ste starosti hádzali za hlavu práve za volantom jeho Laguny Coupé. Testovali sme benzínovú verziu poháňanú štvorvalcom 2.0 16V Turbo.

Verziu po facelifte spoznáte podľa denných LED... Foto: Václav Lipavský
Renault Laguna Coupé Verziu po facelifte spoznáte podľa denných LED svetiel, ktoré sú súčasťou hlavných svetlometov.

4Control je prínosom

Menší moment zotrvačnosti okolo zvislej osi (vďaka kratšiemu rázvoru ako liftback) a natáčanie kolies zadnej nápravy sa odrážajú vo výbornej obratnosti, 4Control však výrazným spôsobom prospieva aj stabilite. Od rýchlosti 60 km/h sa totiž zadné kolesá natáčajú súhlasne s prednými a auto prechádza na tzv. „krabí“ chod. Síce sa tým výrazne zvyšuje nedotáčavosť auta, no s ňou rastie aj stabilita. Vo vysokých rýchlostiach sa tak Coupé nerozkýva a nestratí stabilitu. Kým pri konvenčnom riadení sa v podobných situáciách stabilizačný systém poriadne zapotí, tu si ESP vyhýbací manéver často ani nevšimne.

Natáčanie zadných kolies zabezpečuje... Foto: Václav Lipavský
Renault Laguna Coupé Natáčanie zadných kolies zabezpečuje elektromotor a pre Renault ho vyvíjala japonská spoločnosť Aisin. Zadné kolesá sa natáčajú pod max. uhlom 3,5°.

Obratnosť, ktorej neuveríte

V nízkych rýchlostiach sa zadné kolesá natáčajú proti predným, Coupé sa preto krásne otočí aj tam, kde by to s konvenčným riadením nezvládlo. Vyvolávať v serpentínach nedotáčavosť je čistý hazard a je až úžasné sledovať, aké bočné preťaženia v najväčšom nasadení Laguna zvládne. Cítite, koľko odstredivej sily sa presúva na zadné kolesá, no tie sa nie a nie odtrhnúť. Dokonca, ani keď trafíte zadným vonkajším kolesom dieru, nič dramatické sa nedeje. Zavesenie pod tlakom len prepruží a zadok auta udrží pôvodnú stopu.

4Control sa predvádza najmä v sérii za sebou... Foto: Václav Lipavský
Renault Laguna Coupé 4Control sa predvádza najmä v sérii za sebou nasledujúcich ostrých zákrut. Zaujímavé by bolo vyskúšať, ako sa Laguna 4Control správa na klzkých povrchoch. Túto možnosť sme počas testu žiaľ nemali.

Navádzanie do ideálnej stopy však nebolo v testovanom Coupé nijak jednoduché. Systém 4Control sa musíte najskôr naučiť „čítať“, zvyknúť si na jeho často netypické reakcie a tomu prispôsobiť aj nájazdy do zákrut. Problémom sú totiž rýchle zákruty. Kým nedobrzdíte na 60 km/h, Laguna ostáva výrazne nedotáčavá. Potom sa však zadné kolesá plynulo natočia opačným smerom a zadok „odstrelí“ takým tempom, až to môže začínajúcich vodičov nepríjemne zaskočiť. Ak sa však naučíte s riadenými nápravami jazdiť, ťažko vás na ceste niečo prekoná.

Dobre spracovaný interiér Laguny Coupé... Foto: Václav Lipavský
Renault Laguna Coupé Dobre spracovaný interiér Laguny Coupé navodzuje správnu prémiovú atmosféru. Kvalita spracovania a spoľahlivosť sú všeobecne silnými zbraňami tretej generácie Laguny.

V dobrom svetle sa zatiaľ ukazuje aj spoľahlivosť a výdrž zadnej riaditeľnej nápravy. Netušíme, ako je na tom 4Control s opraviteľnosťou (ak nebodaj zadným kolesom počas bočného šmyku trafíte nejaký obrubník), no kým sa nič nestane, systém funguje výborne.

Za kožené čalúnenie SL Monaco si musíte... Foto: Václav Lipavský
Renault Laguna Coupé Za kožené čalúnenie SL Monaco si musíte priplatiť 1200 €.
Nezdá sa to, ale vzadu sa dokážu slušne usadiť... Foto: Václav Lipavský
Renault Laguna Coupé Nezdá sa to, ale vzadu sa dokážu slušne usadiť aj dvaja dospelí pasažieri. Problémom je len málo miesta na ich chodidlá pod prednými sedadlami.

Stabilita pri brzdení

Z praktických postrehov musíme spomenúť ešte jednu obrovskú výhodu riadenia všetkých kolies a tou je stabilita pri brzdení v rýchlych zákrutách. Pri prudkom zabrzdení (vďaka súhlasnému natočeniu zadných kolies) Coupé prenesie na predné vonkajšie koleso menej hmotnosti, zadok sa „neodlepí“ od cesty tak výrazne a auto ostáva stabilné aj keď sa poriadne opriete do brzdového pedálu. Pri prudkom brzdení je totiž najdôležitejší moment, keď sa pri zabrzdení celá hmotnosť nahrnie dopredu. Protiblokovacie systémy síce majú tzv. obmedzovač brzdného účinku, no aj ten je na rýchlo odľahčené zadné kolesá často prikrátky. Dochádza tak k malému, ale nepozorovanému prebrzdeniu zadných kolies, čo v praxi pocítite nestabilitou zadku na začiatku brzdného manévru. A tú 4Control mimoriadne účinne eliminuje (nehovoriac o výrazne zjednodušenej práci pre ESP). Práve tento bezpečnostný faktor považujeme za jeden z najdôležitejších prínosov systému riadenia všetkých kolies. Je pritom zaujímavé, že aj samotná automobilka a väčšina odborných testov dáva do pozornosti výlučne výbornú obratnosť.

Rezervu, ktorá obyčajne prispieva k lepšiemu... Foto: Václav Lipavský
Renault Laguna Coupé Rezervu, ktorá obyčajne prispieva k lepšiemu rozloženiu hmotnosti medzi nápravami, tu nenájdete. Namiesto nej je tu sada na opravu defektu.
Kufor Laguny Coupé dokážete zväčšiť sklopením... Foto: Václav Lipavský
Renault Laguna Coupé Kufor Laguny Coupé dokážete zväčšiť sklopením deleného operadla zadného sedadla.

Komfort na úrovni

Jednoduchá konštrukcia podvozku s prednými vzperami MacPherson a zadnou vlečenou nápravou síce na prvý pohľad neohúri, no až samotná jazda odhalí, koľko pozornosti zaveseniu konštruktéri venovali. Aj keď Coupé roluje na pneumatikách s rozmermi 225/45 R18, rozbitá cesta mu nerobí žiadne starosti. Pravdepodobne tomu pomáha dobrá progresivita pružín, no bezpochyby aj nízka hmotnosť verzie 2.0 Turbo. V porovnaní s naftovým Coupé 2.0 dCi je benzínové Turbo ľahšie až o 111 kg. Keď benzínovú verziu porovnáme s Coupé 3.0 dCi V6, hmotnostný rozdiel narastie na ťažko uveriteľných 202 kg! Ruku v ruke s tým ide aj užitočná hmotnosť, ktorú má benzínová verzia najväčšiu – 495 kg proti 420 kg naftového šesťvalca.

Renault Laguna má vo všetkých karosárskych... Foto: Václav Lipavský
Renault Laguna Coupé Renault Laguna má vo všetkých karosárskych verziách zadný tlmič výfuku umiestnený priečne za nápravou.

Celý návrh podvozku evidentne počítal s tým, že s benzínovým Coupé budú zákazníci jazdiť dynamicky. Tvrdšie tlmiče tak na krátkych priečnych nerovnostiach síce spôsobujú nadskočenie auta, ale pri rýchlej jazde sa dostanú do tempa a ťažké kolesá udržia na asfalte aj v zložitých situáciách. Laguna Coupé tak ostáva príkladne stabilná aj na panelovej ceste.

Aj v tomto prípade je čap spodného ramena... Foto: Václav Lipavský
Renault Laguna Coupé Aj v tomto prípade je čap spodného ramena prednej nápravy oddeliteľný.

Veľmi slušné je aj odhlučnenie podbehov kolies. Na to, aký robia široké pneumatiky na ceste rachot, je v kabíne príjemne ticho.

Charizmatický motor

Benzínový prepĺňaný motor a nízka silueta kupé vytvárajú dvojicu, ktorá dáva tušiť veľké zážitky za volantom. A je to skutočne tak, kým totiž naftové verzie lákajú k nerušenému prekonávaniu veľkých vzdialeností, tá benzínová je pre mnohých skôr výzvou na dynamické zvezenie. S otáčkami rastie jej chuť (podobne ako to predvádzajú atmosférické motory) a vďaka nepoľavujúcemu záťahu vás bude práca s plynovým pedálom v tomto Coupé baviť. Krútiaci moment 300 Nm sa navyše drží v rozumných medziach, kedy ešte nehrozí, že pri drsnom zaobchádzaní rozomelie homokinetické kĺby na prach. To naftový šesťvalec im so svojimi 450 Nm dáva do tela podstatne viac.

Motor 2.0 16V Turbo sa rád necháva točiť až za... Foto: Václav Lipavský
Renault Laguna Coupé Motor 2.0 16V Turbo sa rád necháva točiť až za šesťtisícovú hranicu, max. výkon pritom dosahuje už pri 5000 ot./min.

Vďaka dobrej pružnosti môžete už pri rýchlostiach okolo 80 km/h zaradiť najvyšší prevodový stupeň a nechať sa viezť na vlne krútiaceho momentu. Rýchlosť 90 km/h znamená pri zaradenej šestke asi 2100 otáčok, ani na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h však ručička otáčkomera neprekročí hranicu 3000. Ak zrýchlite na 170 km/h, motor bude točiť stále len 3800 otáčok. Ani na dlhých cestách vás tak z benzínovej Laguny Coupé nebudú bolieť uši.

Prevodová páka kladie príjemný odpor a jej chod... Foto: Václav Lipavský
Renault Laguna Coupé Prevodová páka kladie príjemný odpor a jej chod je relatívne presný. Vďaka dobrému odstupňovaniu medzi jednotlivými prevodovými stupňami dokážete dobre využívať potenciál motora.

O dobrej pripravenosti motora na dlhodobú záťaž svedčí aj olejová náplň s objemom až 5,4 l. Zaujímavé pritom je, že v útrobách benzínového šesťvalca 3.5 V6 (175 kW/238 k) koluje len 5 litrov oleja. Naftový štvorvalec 2.0 dCi však už potrebuje až 7,4 l oleja.

Drahé cestovanie?

Otázka spotreby býva pre benzínové prepĺňané motory vždy citlivá téma. Výsledná spotreba totiž závisí od jazdného štýlu viac, ako pri atmosférických agregátoch. Nás však dvojlitrová benzínová Laguna prekvapila práve svojou palivovou skromnosťou. Po meste sme s ňou v priebehu týždňa jazdili za 7,5 – 8 l/100 km, stačilo včas radiť a motor nevyháňať do zbytočne vysokých otáčok (pri čiastočnom zaťažení je merná spotreba závislá na otáčkach motora).

Je zaujímavé, aký obrovský vstup vzduchu si... Foto: Václav Lipavský
Renault Laguna Coupé Je zaujímavé, aký obrovský vstup vzduchu si návrhári Laguny Coupé dovolili. Čím viac vzduchu totiž do útrob auta pustíte, tým má horšiu výslednú aerodynamiku.

Ani za mestom však auto nežralo ako prevalené. Ekonomická jazda z Bratislavy do Piešťan (cez Trnavu) starou cestou skončila spotrebou 6,9 l/100 km. Späť sme to zobrali po diaľnici, kde sme zvolili rýchlosť v rozmedzí 130 až 150 km/h, v Bratislave však na palubnom počítači svietila výsledná spotreba len 7,7 l/100 km. Pod relatívne nízky údaj sa okrem motora podpísala aj dobrá aerodynamika nízkej karosérie, okolo ktorej obteká vzduch bez väčšej námahy. Výraznejší aerodynamický šum okolo vonkajších spätných zrkadiel a bezrámových bočných okien sa objavuje až nad 150 km/h.

Ak sa však s Coupé vyberiete do serpentín a pri každej možnej príležitosti neváhate oprieť pedál plynu do podlahy, počítajte so spotrebou presahujúcou pätnásťlitrový priemer. V takom prípade však nad vysokou spotrebou nariekať nemôžete. Buď chcete výkon, alebo nízku spotrebu. Oboje mať nemôžete.

Cena testovaného auta aj s príplatkovými... Foto: Václav Lipavský
Renault Laguna Coupé Cena testovaného auta aj s príplatkovými prvkami vystúpila na 36 350 €. Z toho podvozok 4Control stojí 1600 €.
Výhody Nevýhody
pružný motor výhľad vzad
riadenie všetkých kolies vystupovanie v stiesnených priestoroch
pevná karoséria  
Technické údaje
Model: Laguna Coupé Monaco GP 2.0 T
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Objem motora (cm3): 1998
Výkon (kW/ot.): 150/5000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 300/3000
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4643/1812/1398
Rázvor náprav (mm): 2694
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 423/66
Maximálna rýchlosť (km/h): 232
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 7,8
Komb. spotreba (l/100 km): 8,0
Cena: 32 490 €
Sériové vybavenie Monaco GP (vybrané prvky):
ABS s EBV, ESP s ASR, 6 airbagov, ISOFIX na zadných sedadlách (2×), kontrola tlaku v pneumatikách, LED denné osvetlenie, xenónové svetlomety s ostrekovačmi, zadné LED svetlá, metalíza, zdvojená koncovka výfuku, zadné parkovacie senzory, predné elektricky nastaviteľné sedadlá s pamäťou na strane vodiča, hands-free karta Renault, sklopené zadné operadlo delené v pomere 2/3 – 1/3, automatická klimatizácia, audiosystém RadioSat 3D Sound by Arkamys s CD, MP3, Bluetooht + 8 reproduktorov.
Autozor: Renault Laguna Coupé – ceny, výbavy a porovnanie s konkurentmi
1 debata chyba
Články podľa značiek