Test: Citroën DS5 Hybrid4 - druhý pozdrav z vesmíru

25.05.2012 06:00
Citroën DS5
Ak by Francúzi nakrútili pokračovanie legendárneho Fantomasa, nepochybne by si v ňom zahral hlavnú úlohu opäť Citroën. Autor:

Na ulici vyzerá tak fascinujúco, že máte pocit, akoby niekto práve ukradol showcar z prebiehajúceho autosalónu. Od štúdie C-SportLounge, ktorú vystavil Citroën v roku 2005, sa zmenil len nepatrne. Taký je nový Citroën DS5. My sme si ho navyše vyskúšali s hybridným pohonom, ktorým nadväzuje na pokrokový odkaz legendárneho „fantomasovského“ modelu DS z roku 1955.

Aké je to vlastne auto? Vlajková loď prémiového radu DS nie je totiž klasický hatchback, kupé a už vôbec nie kombi. Citroën DS5 je akýsi avantgardný crossover s poriadnou dávkou futurizmu a športovej dravosti. Najbližšími rivalmi by mu mohli byť Lancia Delta alebo nový Mercedes triedy A. Kým však dĺžkou 4530 mm zapadá skôr do nižšej strednej triedy, rázvorom náprav 2720 mm naznačuje ambíciu zaujať zákazníkov o triedu vyššieho segmentu.

Klasický automat s hydrodynamickým meničom by v...
Klasický automat s hydrodynamickým meničom by v situácii, keď koncern PSA nemá dvojspojkové prevodovky DSG, bol asi lepším riešením. Autor: Jozef Pospíšil

So škatuľkovaním si teda v Citroëne ťažkú hlavu nerobili. Podstatný je dizajn. A tu urobili kreatívci z Paríža skvelú prácu, presnejšie, doslova sa odtrhli z reťaze. Konvencie išli bokom. Vidno to nielen na komplikovanom profile s mohutným pontónom a prísne nízkou siluetou kabíny, ale najmä na rafinovaných bočných prelisoch či priam výtvarne riešených reflektoroch. Korunu nasadzuje dizajnu pochrómovaná lišta tiahnuca sa od prednej masky až za predný stĺpik, ale aj prekrásne dvojfarebné 19-palcové turbínové disky. Z dôvodu dokonalosti sa dizajnéri dokonca uchýlili k malému triku. Zadná pravá koncovka výfuku je totiž fiktívna. Plyny unikajú len z ľavej.

Vnútri ako v lietadle

Rovnaký šok zažijete pri pohľade do interiéru. O mnohých autách sa totiž tvrdí, že sú inšpirované letectvom, v DS5 však na vás sála „avionika“ naozaj z každého detailu. Strohý letecký štýl tu však Citroën rozvinul do oveľa noblesnejších tvarov. Vodič a spolujazdec sú obklopení kokpitmi a len tými najkvalitnejšími materiálmi. Od mäkčených plastov až po kožu a hliník. Nad famózne tvarovanými sedadlami sa nachádzajú dve okienka, predelené strešnou konzolou, presne ako v súkromnom Jete. Tmavý prístrojový panel kombinujúci digitálne a analógové zobrazenie s centrálnym otáčkomerom sa rozsvieti až po aktivácii vozidla a pred ním sa vysunie head-up displej s údajmi o rýchlosti či navigácii. DS5 vás jednoducho rýchlo vtiahne do svojej pilotskej atmosféry.

Interiér je inšpirovaný dizajnom kokpitu...
Interiér je inšpirovaný dizajnom kokpitu lietadiel, nevynímajúc malé strešné okienka. Autor: Jozef Pospíšil

Rozmiestnenie ovládacích prvkov na stredovej konzole, stredovom tuneli či dokonca na strešnej konzole pôsobí na prvý pohľad možno trochu chaoticky, ale po krátkom zoznámení sa s ním rýchlo zžijete. To aj vďaka multifunkčnému volantu, ale najmä multimediálnemu rozhraniu prepojenému s veľkým centrálnym displejom. To vás odbremeňuje od použitia niektorých tlačidiel na futuristicky riešenej stredovej konzole. Do menu navigácie či audia vstupujete priamo cez „joystick“ pred lakťovou opierkou, i keď pravdupovediac často sa to nezaobíde bez odpútania pozornosti od riadenia. Ale to je už údel väčšiny módnych rozhraní. Kritiku si zaslúži aj ťažký pohyb ovládača hlasitosti.

Vzadu ponuka priestoru klesá. Sedadlá sú...
Vzadu ponuka priestoru klesá. Sedadlá sú krátke, nízke a ak je predné sedadlo v úplne spodnej polohe, nemáte si kam vsunúť chodidlá. Autor: Jozef Pospíšil

Zlý výhľad a malý kufor

Za splošteným a vyslovene športovo tvarovaným volantom si nájdete ľahko ideálnu polohu. Rozsah nastavenia sedadla a stĺpika riadenia je naozaj príkladný. Aj miesta je tu dosť, azda s výnimkou malej priestorovej rezervy nad hlavou, to najmä v prípade, ak je DS5 vybavené strešnými oknami. Hovorme preto skôr o športovej útulnosti ako o veľkorysosti. Čo sa však odpustiť nedá, je obmedzený výhľad. Zdvojené predné stĺpiky a nízko situované vnútorné spätné zrkadlo uberajú zo zorného uhla viac, než znesie bezpečnosť. Pri pohľade vzad to nie je o nič lepšie. Delené zadné okno a malý stierač si jednoducho vypýtali svoju daň. Situáciu pri cúvaní zachraňujú veľké spätné zrkadlá a cúvacia kamera.

Tých 468 litrov v základe možno vzhľadom na...
Tých 468 litrov v základe možno vzhľadom na prémiový duch DS5 akceptovať, ale v prípade hybridu z nich 143 l ešte uberajú batérie. Autor: Jozef Pospíšil

Vzadu ponuka priestoru klesá. Sedadlá sú krátke, nízke a ak je predné sedadlo v úplne spodnej polohe, nemáte si kam vsunúť chodidlá. Navyše mechanizmus roletky strešného okna opäť uberá miesto nad hlavou, takže s viac ako 180 centimetrami si dozadu radšej nesadajte, napokon, varuje vás už pomerne komplikovaný prístup cez úzky vstupný otvor. Ešte viac sklame DS5 pri pohľade do kufra. Tých 468 litrov v základe možno vzhľadom na prémiový duch DS5 akceptovať, ale v prípade hybridu z nich 143 uberajú batérie, takže s rodinnou dovolenkou nepočítajte. Ku cti slúži DS5 aspoň dôsledné čalúnenie batožinového priestoru, dvojitá podlaha a rovný úložný priestor po sklopení zadných operadiel. Naopak, sklame vás nielen vysoká nakladacia hrana, ale aj otváranie veka výlučne z interiéru alebo diaľkovým ovládačom.

Kufor viete zväčšiť sklopením zadného operadla.
Kufor viete zväčšiť sklopením zadného operadla. Autor: Jozef Pospíšil

To by samo osebe nprekážalo, no veko sa po odomknutí vysunie iba o pár milimetrov a nemá žiadnu rukovať. Takže vám neostáva nič iné, než ho zdvihnúť rukou, čo sa v zlom počasí nezaobíde bez znečistenia. Chýbať vám budú aj odkladacie priestory v interiéri. Držiaky na nápoje sú napríklad len vo dverách a schránka pred spolujazdcom je malá a neforemná.

Výbava na úrovni

Luxusná pozícia DS5, zvlášť toho hybridného, je zjavná aj vo výbave. Najvyššia úroveň Sport disponuje head-up displejom, koženým čalúnením, elektricky ovládanými vyhrievanými sedadlami s masážnou funkciou, strešnými oknami Cocpit, ale aj navigačným systémom, parkovacou kamerou, bi-xenónovými natáčacími svetlami či 18-palcovými diskami. To všetko je fajn, no v prémiovej triede by sa rozhodne očakávalo, že výrobca ponúkne najnovšie bezpečnostné systémy. No radarový tempomat, samočinné prepínanie diaľkového režimu svetiel, predkolízny systém, monitorovanie slepého uhla v zrkadlách či systém udržiavania v jazdnom pruhu nenájdete ani na zozname príplatkov. Z aktívnych asistentov sa DS5 zmohla len na upozornenie pri neželanom opustení jazdného pruhu. Pri cene nad 42¤000 eur sa mohlo dostať aspoň do série najvyššej úrovne vybavenia.

Za hybrid sa platí

DS5 je prvým Citroënom s hybridnou technológiou. A nie hocakou. Je totiž, podobne ako Peugeotu 508 RXH, diesel-hybridom, čo je technický unikát. Kombinuje 4-valec 2.0 HDI (120 kW) a zadný elektromotor (27 kW) so 6-stupňovou robotizovanou prevodovkou. Spolu má dvesto koní a čo je ešte podstatnejšie, k 300 Nm naftového motora pridáva ďalších 200 elektrických. Nezávislosť zadného elektrického pohonu prináša zároveň výhodu aktívnych zadných kolies, teda akéhosi čiastočného pohonu 4WD.

Za normálnych okolností je hybridné DS5 celkom...
Za normálnych okolností je hybridné DS5 celkom živým autom, ale svoj potenciál ukáže až v režime Sport. Autor: Jozef Pospíšil

Za normálnych okolností je hybridné DS5 celkom živým autom, ale svoj potenciál ukáže až v režime Sport, voliteľnom otočným ovládačom pri radiacej páčke. Potom prekypuje agilitou a na stovku akceleruje za 8,6 sekundy, čo je jasným dôkazom, že emócie a ekológia môžu kráčať ruka v ruke. Bohužiaľ, celý zážitok z jazdy kazí robotizovaná prevodovka s pomalými reakciami. Navyše dochádza počas radenia k nutným výpadkom výkonu, takže zrýchlenie prebieha veľmi nerovnomerne. Klasický automat s hydrodynamickým meničom by v situácii, keď koncern PSA nemá dvojspojkové prevodovky DSG, bol asi lepším riešením.

Systém tiež ponúka čisto elektrický mód ZE, ale ten je obmedzený rýchlosťou do 60 km/h a aktuálnym stavom nabitia akumulátorov. Pri plnom nabití absolvujete pokojnou jazdou maximálne štyri kilometre, ale k takýmto ideálnym podmienkam prakticky nikdy nedochádza, rátajte skôr s kilometrom. Užitočnejší je mód 4WD, ktorý pomôže pri rozbehu na zasnežených cestách či mimo asfaltu, ale hrať sa na off-road nemá význam.

Vodič je o práci systému graficky informovaný na centrálnom displeji alebo displeji palubného počítača. Navyše má prístrojový panel namiesto otáčkomeru percentuálny výkonomer, ktorý zobrazuje aj dobíjanie akumulátorov. Z užívateľského hľadiska si tento hybrid nevyžaduje žiadne zvláštne zaobchádzanie. Azda s výnimkou jemného rozjazdu a osvojením si správneho dojazdu, napríklad na križovatky, v záujme rekuperácie akumulátorov.

Za normálnych okolností je hybridné DS5 celkom...
Za normálnych okolností je hybridné DS5 celkom živým autom, ale svoj potenciál ukáže až v režime Sport. Autor: Jozef Pospíšil

So spotrebou je to komplikovanejšie. Žiadne zázraky sa nedejú. Dlhodobý priemer sa ustálil na 6,2 litra paliva. Je to príjemný údaj, za výrobcom udávaným priemerom 4,1 litra sme však zaostávali o viac než dva litre a pod päť litrov sa nám nepodarilo dostať ani pri extrémne úspornom jazdnom štýle. DS5 je presne tým príkladom, ktorý upozorňuje na nesúlad súčasnej metodiky oficiálneho merania spotreby a špecifickým charakterom hybridov. Výhodnosť technológie, za ktorú si priplatíte takmer 5¤000 eur, je teda otázna. Dôvodom môže byť hmotnosť vyššia o 130 kg. Pre lepšiu predstavu, prázdny hybrid DS5 váži toľko ako DS5 2.0 HDi už aj s dvojčlennou posádkou.

Časť energie, ktorú systém ušetrí, spotrebuje teda na vlastný pohon. Sme presvedčení, že s dieselovou verziou 2.0 HDi by sme zajazdili rovnaké, alebo veľmi podobné priemery a že rozdiely sa môžu pohybovať v pár decilitroch, ktorých ušetrenie vám nikdy nevráti cenu technológie.

Tuhý ako kupé

Ak v DS5 očakávate plavnú jazdu, typickú pre Citroën C5, ste na omyle. Podvozok DS5 je vyladený v súlade so svojím dynamickým akcentom vyslovene športovo, takže na našich komunikáciách vám dáva vedieť o každej nerovnosti. Správy z ciest putujú do kabíny a na volant ešte intenzívnejšie ak máte, tak ako v našom prípade, obuté 19-palcové disky. Ujma na komforte však prináša o to väčšie sebavedomie na technickej trati.

V zákrutách sa DS5, aj napriek vysokej...
V zákrutách sa DS5, aj napriek vysokej pohotovostnej hmotnosti a ťažkému „zadku“, cíti pomerne isto. Autor: Jozef Pospíšil

V zákrutách sa DS5, aj napriek vysokej pohotovostnej hmotnosti a ťažkému „zadku“, cíti pomerne isto. Prispieva k tomu aj špeciálna zadná náprava s nezávislým zavesením a dobre naladené riadenie s priamejším prevodom. V tejto cenovej triede by sme však očakávali aspoň adaptívne tlmiče, dnes bežné v oveľa lacnejšom VW Golf či Ople Astre, ak už majitelia DS5 nemôžu rátať s hydro-pneumatickým pružením Hydractive, vyhradeným len pre modely C5 a C6. Vďaka nim by DS5 dokázalo meniť svoj charakter od športového po luxusný a vyhovieť širšiemu spektru zákazníkov.

DS5 je teda auto plné protikladov, zvlášť jeho drahá hybridná verzia. Hlavnú úlohu budú hrať preto emócie, a tých ma nepochybne na rozdávanie. Osobne by sme však dali prednosť niektorej z neporovnateľne lacnejších dieselových, ale najmä benzínových verzií s manuálnou prevodovkou a ušetrené peniaze investovali radšej do nádrže.

Fotografie vznikli v spolupráci s magazínom AUTOtest.

.
. Autor: AUTOtest magazín
Výhody Nevýhody
výbava miesto vzadu
ekonomika prevádzky malý kufor
dynamika tvrdšie pruženie
Technické údaje
Model: Citroën DS5 HYbrid4 Sport
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Objem motora (cm3): 1997 + elektromotor
Výkon (kW/ot.): 120/3850 + 27/2500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 300/1750 + 200
Prevodovka: 6-robotizovaná
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4530/1850/1513
Rázvor náprav (mm): 2727
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 325–1145/60
Maximálna rýchlosť (km/h): 211
Komb. spotreba (l/100 km): 3,8 – 4,1
Cena: 42 450 €
Sériové vybavenie Sport (vybrané prvky):
ESP, 8× airbag, tempomat, natáčacie bi-xenónové svetlá, denné svetlá, predné hmlové svetlá, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, elektrochrom. spätné zrkadlo, kožené čalúnenie, dvojzónová klimatizácia, automatická prevodovka, strešné okná Cocpit, cúvacie senzory, cúvacia kamera, el. ovládané okná a vyhrievané spätné zrkadlá, multimediálne rozhranie e-Touch, navigácia, 18-palcové disky, chrómové doplnky karosérie, audio s CD + USB.
Autozor: Citroën DS5 – ceny, výbavy a porovnanie s konkurentmi
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
9. 12. 20191.232 €1.324 €
2. 12. 2019zlacnenie1.232 €zlacnenie1.324 €
25. 11. 2019zlacnenie1.233 €1.326 €
18. 11. 2019zlacnenie1.235 €zdraženie1.326 €
11. 11. 2019zlacnenie1.242 €zdraženie1.324 €
4. 11. 2019zdraženie1.243 €zdraženie1.317 €
28. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR