Test: Audi Q7 je tým, kto tu určuje pravidlá

Kombinácia obrovskej nádrže a úsporného motora robí z Audi Q7 3.0 TDI ideálny transkontinentálny krížnik. Len sa s ním vyhýbajte preplneným mestám.

10.03.2010 15:12
Audi Q7 Foto:
Audi Q7
debata

Najväčšie Audi nie je na trhu žiadnou novinkou a hoci svojou obrovskou maskou straší deti na uliciach už štvrtý rok, stále pôsobí mladíckym dojmom. Nadčasové línie a šikovne spracované detaily totiž maskujú jeho skutočný vek stále mimoriadne účinne. Automobilka trvajúca na bezchybnom výzore svojho über SUV si však napriek tomu vzala Q7 nedávno do parády a podrobila ho riskantnej vyhladzovacej kúre. Prečo riskantnej? Úprava tak chlapského modelu totiž nie je nikdy jednoduchá. Po neopatrných a príliš ambicióznych zásahoch by mohol jeho mužný výraz chytiť nádych metrosexuality, čo by, uznajte sami, nebolo pre najväčšie Audi žiaduce. Q7 musí zostať za každých okolností boxerom v ťažkej váhe. V obleku samozrejme. Tvrdý a zásadový chlap, ktorý určuje pravidlá. Našťastie sa nové Audi Q7 po zásahu faceliftovacieho komanda zmenilo len v detailoch a naďalej si môže na cestách budovať rešpekt, aký BMW X5 a Mercedes-Benz ML nemajú šancu nikdy dosiahnuť.

Facelift sa navonok prejavuje minimálne. A to... Foto: Václav Lipavský
Audi Q7 Facelift sa navonok prejavuje minimálne. A to je dobre.

Nadradený pohľad však odhaľuje len jednu časť jeho charakteru. Nebolo by fér tvrdiť, že jediné čo Q7 dokáže, je nahnať strach. Jeho životnou filozofiou je skôr rafinovane kombinovať rešpekt vzbudzujúcu reč tela a efektívny prístupu k plneniu svojich úloh.

Okolo bi-xenónových svetlometov pribudli LED pásy. Foto: Václav Lipavský
Audi Q7 Okolo bi-xenónových svetlometov pribudli LED pásy.

Inovované Q7 spoznáte podľa podozrivo veľkého zastúpenia LED techniky v xenónových svetlometoch a na prednom nárazníku. Keď si chcete byť absolútne istí, obíďte auto zozadu a zamerajte sa na zadné združené svetlá. Tušíte správne, sú tiež iné. Okrem týchto drobností sa však vizuálne nemáte čoho iného chytiť.

Iná je aj grafika zadných svetiel. Foto: Václav Lipavský
Audi Q7 Iná je aj grafika zadných svetiel.

Auto je stále obrovským kusom ocele. Na parkovisku zaberie viac miesta ako X5 a ML vedľa neho vyzerá až podvyživene. Nezatieni ho dokonca ani Cayenne. Na hliník sa tu veľmi nehrá (dôvodom je technická aj technologická spriaznenosť s Cayennom a Touaregom), takže pohotovostná hmotnosť na úrovni takmer 2300 kg nemôže prekvapiť. Môže to však byť ešte horšie. Objednajte si Q7 s motorom 6.0 TDI V12 a v štandardnej výbave dostanete zdarma k spomínaným 2300 ďalších 300 kg pohotovostnej hmotnosti.

Viac chrómu znamená viac rešpektu. Asi.  Foto: Václav Lipavský
Audi Q7 Viac chrómu znamená viac rešpektu. Asi. 

Náskok vďaka technike

Automobilkou ospevovaný slogan nie je v tomto prípade ďaleko od pravdy. Rozloženie hmotnosti je pri mohutnom Q7 prijateľnejšie ako pri bežných limuzínach s pohonom prednej nápravy, takže jeho reakcie sú v konečnom dôsledku prirodzenejšie a vyváženejšie. Silnou stránkou Q7 aj naďalej ostávajú schopnosti pri rýchlych diaľničných presunoch. Tu vás bude najväčšie Audi hýčkať nekonečnou stabilitou a pocitom nadhľadu pri jazde po akomkoľvek povrchu. Ak raz Audi Q7 rozbehne, nič ho nevyvedie z miery. Na menších výmoľoch sa jeho vzduchové pruženie občas pripomenie hlasnou ranou, no je to skôr akustický prejav ako náznak neschopnosti podvozku vysporiadať sa so vzniknutou situáciou. Mohutné pneumatiky si malé nerovnosti ani nevšimnú a tie väčšie pruženie vyžehlí bez toho, aby o tom posádka vedela.

Pri ustálenej rýchlosti na ceste je Audi Q7 mimoriadne tichým autom. Aerodynamický hluk je aj pri diaľničných rýchlostiach neznámym pojmom, motor sa pri zaradenej šestke len odvaľuje a jeho 550 Nm s prehľadom stačí aj v tiahlych stúpaniach. Je príjemné, že Q7 3.0 TDI neobetuje kultivovanosť v prospech lepších výkonov.

Q7 má lepšie rozloženie hmotnosti ako klasické... Foto: Václav Lipavský
Audi Q7 Q7 má lepšie rozloženie hmotnosti ako klasické limuzíny.

Situácia sa nezmení ani na kľukatých cestách. Pri každom rýchlejšom nájazde do zákruty síce vnímate jeho obrovskú kinetickú energiu, no okamžité reakcie presného a lineárneho riadenia v spolupráci s adaptívnym vzduchovým pružením pôsobia aj v takto vypätých chvíľach upokojujúco. Možno riadeniu chýba len viac citu, aby ste lepšie odhadli, kedy sa jeho pneumatiky blížia k limitu. Brzdy sú dostatočne účinné, ich dávkovanie však vyžaduje cit a pri hrubom zaobchádzaní nebezpečne zvyšujú svoju teplotu.

Na asfalte je Audi Q7 mimoriadne kultivované. Foto: Václav Lipavský
Audi Q7 Na asfalte je Audi Q7 mimoriadne kultivované.

Na športové zážitky ani nemyslite. Sedíte v SUV a jazda na hrane zaváňa neslušnosťou. Keď vás však z nejakého dôvodu prepadne neodolateľná túžba stúpiť veľkému Audi na otlak, zistíte, že nemá zmysel pre humor. Nie je zákerné, skôr naopak. Nemennosť jeho správania je až sterilná, pričom je len na vás, či túto vlastnosť prijmete, alebo vás rozčúli do nepríčetna. Automatická šesťstupňová prevodovka ZF disponuje funkciou sledovania priečneho zrýchlenia, čo v praxi znamená, že pri prejazde ostrými zákrutami drží zvolený prevodový stupeň a neplytvá časom na hľadanie inej rýchlosti. A ani pri rýchlej jazde nepôsobí zmetene. Vie kedy preradiť a kedy nepchať nos do práce motoru. Vždy zaradí správny stupeň bez toho, aby predtým skúšala viac možností.

Vzduchový podvozok si poradí aj s poľnou cestou. Foto: Václav Lipavský
Audi Q7 Vzduchový podvozok si poradí aj s poľnou cestou.

Aby ste Q7 vyviedli z rovnováhy, museli by ste za jeho volantom vyrobiť ozajstnú hlúposť. Môžete bezhlavo vletieť do zákruty, dupnúť uprostred nej na brzdu, či na horizonte bezhlavo zmeniť smer a to auto bude vaše výkyvy nálad poslušne tolerovať. Môžete sa rozkrájať a sterilné Audi ani nemihne okom. Provokovanie spiacej stabilizácie skrátka vyšťaví viac vás ako jeho podvozok. Keď sa však ESP nakoniec dostane k slovu, jeho dôrazné zásahy vám dajú po prstoch takým spôsobom, že vás to vystraší. Tomu sa hovorí prirodzený rešpekt.

Motor ostáva tichý aj pri prudkej akcelerácii. Foto: Václav Lipavský
Audi Q7 Motor ostáva tichý aj pri prudkej akcelerácii.

Tienistou stránkou ťažkého a stabilného auta je jeho rozbiehanie. Základný diesel 3.0 TDI má po miernej oživovacej kúre (nárast výkonu zo 171 na 177 kW) sily dosť, no na veľkú časť jeho krútiacemu momentu (550 Nm) si okrem aerodynamického odporu a quattra nárokuje aj nemalá olejová náplň hydrodynamického meniča automatickej prevodovky. Pri akcelerácii musíte Audi plynovým pedálom poriadne kopnúť do slabín a aj tak chvíľu váha. Až potom ho zaleje prívalová vlna newtonmetrov sprevádzaná upokojujúco lineárnym zrýchlením. Aj keď trojliter nevyrazí tak zbesilo ako verzia 4.2 TDI, stále dokáže rozbehnúť ťažké Audi na nechutne rýchle tempo. A hoci má motor s autom dosť práce, jeho zvukový prejav je dostatočne jemný. Po krátkom čase pochopíte pravidlá hry, ktorú s vami Q7 hrá a dovolíte si predbiehacie manévre, na ktoré ste predtým nemali guráž.

Jazda na hrane však nie je v tomto SUV nijak uspokojujúcou činnosťou. Trojlitrové „Q7“ je skôr o pokojnej a vyrovnanej plavbe krajinou, kedy odhalí svoje najlepšie stránky. Ticho, kvalitu jazdy, stabilitu a nadradenosť. To auto chromozómom Y doslova prekypuje a nič na tom nemení ani skutočnosť, že máte pod kapotou „len“ 3.0 TDI.

Perfekcionistický interiér

Hodnotenie interiérov Audi nie je jednoduchou disciplínou. Ľahko by vás mohol zmiasť dôsledný prístup Audi k výberu materiálov v kabíne. Nájdete tu všetko, od najkvalitnejších plastov cez prvotriedne drevené obklady, hliníkové lišty a najjemnejšiu kožu až po klasické tvrdé čierne plasty maskované výbornou štruktúrou povrchov. Každopádne sa zdá, že interiér Q7 navrhoval niekto s rozumom a všetko tu na seba nadväzuje. Dôležité veci máte po ruke a až na zložitejšie ovládanie multimediálneho rozhrania MMI nemusíte pri ovládaní jednotlivých funkcií sklopiť zrak z cesty.

Rozumne zostavený interiér je plný kvalitných... Foto: Václav Lipavský
Audi Q7 Rozumne zostavený interiér je plný kvalitných materiálov.

Z vonkajších rozmerov vyplýva aj veľkorysá vnútorná priestorová ponuka, hoci by nezasvätený človek mohol v tejto oblasti čakať viac. Pod kabínu však museli konštruktéri natlačiť priestorovo náročné viacprvkové nápravy, pohon quattro a šesťstupňovú automatickú prevodovku Tiptronic prichytenú za pozdĺžne uloženým motorom 3.0 TDI V6. A aby toho nebolo málo, v podbehoch si našli miesto aj pružiace a tlmiace jednotky adaptívneho vzduchového pruženia.

Ťažný kôň

Audi Q7 sa narodilo, aby ťahalo prívesy. Jednoznačne. Vedia to aj v Ingolstadte a inštalácia elektricky výsuvného ťažného zariadenia túto teóriu len potvrdzuje. Jediným tlačidlom prebudíte k životu elektromotor, ktorý zo zadného nárazníka vysunie guľu a pripraví Audi na špinavú prácu. V žiadnej inej situácii nepríde veľká hmotnosť auta viac vhod. Za jeho guľu môžete zapriahnuť motorový čln, rozložený ultraligt či pojazdnú predajňu hot-dogov a nerozhodí ho to ani na diaľnici sužovanej silnými bočnými vetrami. O plynulosť a nenáročnosť presunov sa za vás postará Tiptronic, ktorý zároveň dohliadne na to, aby nebol každý náročnejší rozjazd sprevádzaný smradom páliaceho sa spojkového obloženia príznačného pre manuálne prevodovky.

Sex v meste

Zabudnite na to, že vaše Q7 sa zhostí úlohy mestského auta s rovnakou samozrejmosťou ako susedove Clio. V meste je život s Q7 komplikovaný. Výhľad cez široké A-stĺpiky je, slušne povedané, nedostatočný a dlhá predná kapota si vyžaduje odhad. Je to ako jazda tankom. Ste obklopení hmotou ocele, sedíte hlboko uprostred kabíny a autá pred vami miznú za hranu vysokej prednej kapoty skôr ako čakáte. V meste narazíte ešte na jeden zásadný problém. Časté rozbiehanie ťažkého ingolstadtského železa prudko dvíha spotrebu.

O nič lepšie to nie je ani pri pohľade do vnútorného spätného zrkadla. Vnímate veľkosť auta a v náznakoch odhadujete, kde asi končí. Ak ste slabšia povaha, nezaparkujete ani v jednej podzemnej garáži. Progresívny posilňovač riadenia ZF Servotronic vám však aj na mieste dovolí otáčať volantom doslova dlaňou jednej ruky (nie je to však tak jednoduché ako pri ľahších modeloch, Q7 je predsa len ťažšie a predné široké pneumatiky dávajú posilňovaču pekne do tela).

Nakladacia hrana je vysoko (tesne pod pásom dospelého človeka), no dá sa o pár centimetrov znížiť pomocou tlačidla v batožinovom priestore. Zadné mechy pneumatického pruženia znížia svoju výšku a nakladacia hrana klesne na prijateľnejšiu výšku. Aj tak budete tašky s nákupmi do Audi skôr vyhadzovať ako vkladať.

Nakladacia hrana je vysoko, tašky tu musíte... Foto: Václav Lipavský
Audi Q7 Nakladacia hrana je vysoko, tašky tu musíte skôr vyhadzovať.

Testované Auto bolo obuté do pneumatík s rozumným rozmerom 235/60 R18, čo zvyšovalo mieru jeho komfortu na dierach a robilo parkovanie pri obrubníkoch bezpečnejším. S nižším profilom pneumatík si budete koledovať o poškodenie drahých diskov.

Vyšší profil pneumatík nie je na Q7 na škodu. Foto: Václav Lipavský
Audi Q7 Vyšší profil pneumatík nie je na Q7 na škodu.

Audi Q7 poháňané základným naftovým šesťvalcom 3.0 TDI nemusí byť prejavom vynútenej skromnosti. Za každých okolností je kultivované, dostatočne rýchle a jeho tichý interiér vám dovolí vychutnávať si jazdu aj pri vyšších rýchlostiach. Dostanete rovnako veľkorysý interiér ako majitelia verzií 4.2 TDI, pričom prestíž celého auta voľbou menšieho motora neutrpí ani zďaleka tak, ako to prezentuje cenový odstup od silnejších verzií. Skrátka, to auto dáva zmysel aj bez silnejšieho motora. Navyše sa môžete tešiť s priemernej spotreby len ľahko presahujúcej hranicu 10 l/100 km.

Aj s najslabším naftovým motorom dáva zmysel. Foto: Václav Lipavský
Audi Q7 Aj s najslabším naftovým motorom dáva zmysel.
Výhody Nevýhody
 stabilita  obratnosť
 trakcia  spotreba v meste
 dojazd  výhľad z auta
Technické údaje
Model: Audi Q7 3.0 TDI DPF quattro
Počet valcov/ventilov: 6/24 DOHC
Objem motora (cm3): 2967
Výkon (kW/ot.): 177/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 550/1750–2750
Prevodovka: 6-automat
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5086/1983/1737
Rázvor náprav (mm): 3002
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 755–2035/100
Maximálna rýchlosť (km/h): 216
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 8,5
Priemerná spotreba (l/100 km): 9,8
Cena: 55 130 €
Sériové vybavenie verzie 3.0 TDI DPF (vybrané prvky):
ABS , EBV, EDS (elektronická uzávierka diferenciálu), ASR, ESP, elektromechanická parkovacia brzda, airbag vodiča aj spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu aj vzadu, imobilizér, automatická klimatizácia, predné hmlové svetlomety, palubný počítač, stály pohon quattro, tempomat, stredová opierka rúk vpredu, čierny strešný nosič, pneumatiky 235/60 R 18, dažďový senzor, MMI Rádio Plus, 10 aktívnych reproduktorov.
debata chyba
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek