Test: Peugeot 208 1.6 e-HDi - naozaj šetrí

Peugeot 208 sme si už predstavili vo verziách s benzínovými motormi 1.2 a 1.4 VTi. Teraz sa nám dostala do rúk podstatne drahšia verzia 1,6 e-HDi v najvyššom stupni vybavenia Allure.

06.03.2013 09:50
Peugeot 208 Foto:
Nový Peugeot 208 sa vzdal rekordných rozmerov v prospech nižšej hmotnosti a spotreby. Naopak, v interiéri ponúka viac miesta ako jeho predchodca 207.
debata (9)

Je samozrejmé, že za naftový motor vybavený asi tým najdokonalejším stop-štart systémom, aký v súčasnosti existuje, si priplatíte, no odvďačí sa vám čarovne nízkou spotrebou. Jazdiť na 4,5 litra nie je naozaj problém.

Už na prvý pohľad je zrejmé, že dvestoosmička prešla v porovnaní so starším Peugeotom 207 obrovskou zmenou. Sám výrobca tvrdí, že prakticky preskočil jednu generáciu. A keďže Peugeot 207 nepatril práve medzi predajné trháky, dizajnom sa odvoláva skôr na slávnu dvestošestku či dokonca ešte slávnejšiu dvestopäťku. To aj svojimi rozmermi. Novinka je až o osem centimetrov kratšia, o dva užšia a tiež o niečo nižšia. Celkovou dĺžkou sa tak vrátila pod štyri metre. Nie je to však krok dozadu. Práve naopak. Dvestoosmička pôsobí síce kompaktnejšie, ale aj modernejšie. Konečne sa zbavila muskulantných kriviek a gýčových levích motívov. Prednosť dostala jednoduchosť a moderný technický akcent inšpirovaný štúdiou SR1. Práve z nej pochádza napríklad predná maska so zvláštnym metalickým povrchom. Hravosť však malému Peugeotu určite nechýba. Postarali sa o ňu bohato profilované predné svetlá s dennými LED diódami, zadné svetlá v tvare pazúrov či originálny profil okien zasahujúcich do predných blatníkov v tvare zobáčika.

Peugeot 208 Foto: Peugeot
Peugeot 208 Peugeot 208

Väčší, ako sa zdá

Ak si myslíte, že zmenšenie formátu prináša posádke menej miesta, ste na omyle. Škrtanie sa totiž uskutočnilo na úkor previsov karosérie a techniky. Miesta je dokonca viac. Vpredu si sťažovať určite nebudete. To aj vďaka šikovne tvarovanej palubnej doske, ktorá neobmedzuje nohy ani kolená. Vzadu je limitom len klesajúci profil strechy, ale ak nemáte nad 180 centimetrov, zvládnete tu bez problémov aj dlhšiu cestu. Pomáha vám v tom päť plusových centimetrov na kolená aj miesto pod prednými sedadlami, kde sa dajú zasunúť chodidlá. Pri nastupovaní však musíte rátať s užším profilom dverí.

Na palube vládne podstatne modernejšia atmosféra. K pocitu vyššej kvality prispievajú mäkčené plasty, ktoré boli pre Peugeot 207 tabu, a v našom prípade aj plejáda dekorácií z klavírnej černe. Tie sú síce magnetom pre odtlačky prstov, ale vyzerajú dobre. K tomu pridáva dvestoosmička plasticky modelované výplne dverí s mohutnými držadlami. Sedadlá nevybočujú z priemeru triedy. Vieme si síce predstaviť napríklad dlhšie sedačky, na druhej strane však chválime slušnú bočnú oporu a mäkšie čalúnenie. Chýbala nám však poriadna nastaviteľná lakťová opierka.

Peugeot 208 Foto: Peugeot
Peugeot 208 Peugeot 208

V ergonómii si pre vás Peugeot pripravil poriadnu novinku. Prístrojový panel totiž premiestnil nad volant a ten, naopak, umiestnil o čosi nižšie. Nevšedné riešenie si vyžiadalo zmenšiť jeho priemer na neskutočných 33 cm. To je parameter blízky Ferrari. Hoci nové riešenie vyvoláva spočiatku rozpaky, rýchlo si naň zvyknete a volant si doslova zamilujete. Ale treba priznať, že v niektorých pozíciách predsa len jeho veniec prekrýva časť analógových prístrojov. Možno aj preto je rozsah nastavenia menší, ako býva zvykom. Takže v dvestoosmičke si hľadáte polohu skôr podľa toho, aby ste videli na prístroje, a nie podľa toho, ako by ste sa cítili najlepšie. O zmysluplnosti tohto riešenia pochybujeme aj preto, lebo si vyžiadalo zmenšiť analógové prístroje. Tie sú navyše zle tienené.

Displej namiesto tlačidiel

Rovnaký problém má aj nové multimediálne rozhranie s centrálnym 7-palcovým dotykovým displejom. Má skvelú polohu, ale zlú čitateľnosť za slnečného počasia. Je to paradox, pretože práve na tomto prvku si Peugeot veľmi zakladá. Vďaka nemu radikálne zredukoval záplavu klasických tlačidiel. Rozhranie integruje funkcie audiosústavy, navigácie, komunikácie, internetu či komunikuje cez USB s externými zariadeniami. Aj preto Peugeot spočítal dni klasickej CD-mechanike. Tú tu už v základe nenájdete (za príplatok). Obľúbený playlist si budete musieť nosiť v praktickejšom balení na iPode alebo v MP3 prehrávačoch. Práca s rozhraním sa nezaobíde bez cviku. Jednoducho, chvíľku si naň budete zvykať. Jediné klasické ovládače ostali už len na paneli klimatizácie. Peugeot mohol možno vyňať zo systému aspoň tlačidlá pre priamy vstup do funkcií rádia, palubného počítača či navigácie. Takto si totiž ovládanie vyžaduje viac krokov ako pri klasických systémoch. Konzervatívne ladeným motoristom to nemusí vyhovovať.

K ergonomickým chybičkám musíme pripočítať umiestnenie ovládačov okien, ku ktorým sa dostanete, len ak zložíte lakeť z dverovej opierky, relatívne vzdialenú radiacu páku, za ktorou sa načahujete, a prekvapujúco veľký odpor kladú kolieskové ovládače uzatvárania ventilačných prieduchov. Nepochopiteľná je aj absencia strešných rukovätí. Na druhej strane chválime výhľad, ktorý napomáha nielen veľké presklenie, ale aj dostatočne veľké spätné zrkadlá.

Slušný kufor aj výbava

Pod zadným vekom je kufor so slušným objemom 285 litrov a pod ním ešte miesto na rezervu. Slabou stránkou je vysoká nakladacia hrana a malý schod, ktorý vzniká na dne po sklopení zadných operadiel. S variabilitou si teda v Peugeote ťažkú hlavu nerobili. Interiér má dostatok odkladacích schránok. Udivuje najmä hĺbka a objem skrinky spolujazdca, dokonca aj v prípade, ak je tu príplatková CD-mechanika.

Peugeot 208 Foto: Peugeot
Peugeot 208 Peugeot 208

Vybavením dvestoosmička deklaruje svoju modernú povahu. Už v sérii základnej verzie Access nájdete ESP, šesť airbagov, manuálnu klimatizáciu, palubný počítač a dokonca tempomat s obmedzovačom rýchlosti. Najvyššia úroveň Allure pridáva vyslovene komfortné prvky od hliníkových 16-palcových kolies cez dvojzónovú klimatizáciu, elektrochromatické zrkadlo, dažďový a svetelný senzor až po parkovacieho asistenta či odbočovaciu funkciu hmlových svetiel.

Dopriať si môžete však podstatne viac. V našom prípade to bola napríklad panoramatická strecha s ambientným podsvietením, vyhrievané sedadlá alebo najvyššia úroveň audiosystému s navigáciou. Investovať do výbavy vozidla nižšej triedy je však otázne. V našom prípade sa tým cena vyšplhala až nad 19 000 eur a to je na mestského „krpca“ naozaj dosť.

Diesel, ktorý abstinuje

Čo sa skrýva pod označením 1.6 e-HDi? Odpoveď je jednoduchá – jeden z najúspornejších a komfortnejších dieselov v kombinácii s najdokonalejším stop-štart systémom súčasnosti. Okrem štartéra má tento agregát totiž aj reverzibilný alternátor a kondenzátor. Pri brzdení sa nabíja a pri štartovaní odovzdáva energiu alternátoru. Tú, ktorá by sa inak stratila do nenávratna. Alternátor štartuje zahriaty motor namiesto štartéra a robí to s neuveriteľnou rýchlosťou a ľahkosťou. S takým hladkým štartom diesela sme sa jednoducho ešte nestretli. Závidieť mu môžu dokonca aj niektoré „benzínové motory“.

Čaro tohto stop-štart systému spočíva aj v tom, že motor sa vypína už pri dojazde na križovatku, keď rýchlosť klesne pod 15 km/h. Tým sa zbierajú ďalšie sekundy šetriace drahocenné palivo. Výsledkom je excelentná spotreba v mestskej premávke. Vrátane zápch nemusí spotreba prekročiť päťlitrovú hranicu. Mimo mesta zas dieselový Peugeot ťaží zo 6-stupňovej prevodovky, ktorá mu umožňuje podliezť spotrebu hlboko pod štyri litre. Výsledok celotýždňového testu sa skončil priemerom 4,7 litra na sto kilometrov, a to prevažne v mestskej prevádzke.

Peugeot 208 Foto: Peugeot
Peugeot 208 Peugeot 208

Výkon je síce v porovnaní s Peugeotom 308 1,6 e-HDi znížený z 82 na 68 kW, ale malému Peugeotu to bohato stačí. Veď od 1 750 otáčok za minútu máte na plyne 230 Nm a motor ťahá bez reptania už od 1 500. Nebráni sa ani vyšším otáčkam. Až do 4 000 prejavuje neustálu vitalitu bez náznaku vädnutia. Dynamikou teda stíha nielen v meste, ale s rezervou zvláda aj diaľničné tempo. K tomu musíme pripočítať slušné odhlučnenie a kultúru chodu, ktorá je pre francúzske nafťáky typická. Škoda len prevodovky, ktorej presnosť chodu radiacej páky stále nestačí na nemecký a japonský štandard.

Podvozok bez komfortu

Bohužiaľ, podvozkovo Peugeot 208 neprekročil svoj tieň. V porovnaní s Peugeotom 207 si, samozrejme, polepšil, ale len čo do kvality jazdných vlastností. Krátke previsy a väčší rozchod mu priniesli predsa len istejšie správanie v zákrutách. I keď dieselová verzia s ťažšou pohonnou jednotkou nedokáže utajiť svoju nedotáčavosť. To, čo však toto auto najväčšmi deklasuje, je komfort pruženia. Nie, nejde o príliš tvrdé naladenie, ale o neschopnosť pohlcovať nerovnosti. Zvlášť tie krátke sa prenášajú do kabíny v miere, ktorá sa dnes už nenosí. Najmä zadná náprava vás stále informuje o kvalite povrchu vozovky. Naopak, riadeniu zas spätná väzba chýba. Pôsobí veľmi umelo a malý volant zas spôsobuje možno príliš ostré reakcie aj na minimálny pohyb. To si vyžaduje časté korekcie, ktoré neprispievajú k pocitu istoty.

Z Peugeotu 208 preto vystupujete so zmiešanými pocitmi. Bijú sa v ňom pokrokové riešenia s podcenením faktoru subjektívneho vnímania komfortu. Skôr ako auto preskakujúce jednu generáciu pôsobí ako prvá generácia nového modelu aj s detskými chorobami, ktoré k nej nevyhnutne patria. Dobrou správou je 1 500-eurový bonus, ktorý sa vzťahuje aj na túto verziu. Cena 15 520 eur nie je síce na mestský kompakt práve veľkým lákadlom, ale nie je ani dramatická. V tomto prípade si totiž môžete byť istí, že časť vyššej investície sa naozaj vráti na ušetrenom palive.

Výhody Nevýhody
bezpečnostná výbava výhľad na prístroje
pohodlné sedadlá komfort pruženia
štart-stop systém mdlé riadenie
Technické údaje
Model: 208 1.6 e-HDi Allure
Počet valcov/ventilov: 4/8 OHC
Objem motora (cm3): 1560
Výkon (kW/ot.): 68/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 230/1750
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3962/1829/1460
Rázvor náprav (mm): 2538
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 285–1076/50
Maximálna rýchlosť (km/h): 185
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 10,9
Komb. spotreba (l/100 km): 3,8
Cena: 15 250 € (s bonusom)
Sériové vybavenie Allure (vybrané prvky):
stabilizačný systém ESP, stop-štart systém, 6 x airbag, predné hmlové svetlá, denné LED-svetlá, odbočovacie svetlá, elektrochromatické spätné zrkadlo, dažďový a svetelný senzor, zadný parkovací asistent, dvojosová regulácia volantu, výšková regulácia predných sedadiel, el. balík na okná a vyhrievané spätné zrkadlá, multimediálne rozhranie + 7-palcový dotykový displej, kožený volant a radiaca páka, automatická 2-zónová klimatizácia, palubný počítač, audio s CD (v skrinke spolujazdca), + 2× USB-port, 16-palcové hliníkové disky, chrómový lem okien.
9 debata chyba
Články podľa značiek