Test: Škoda Octavia 2.0 TDI - skoro stredná trieda

Najočakávanejšia novinka jarnej sezóny Škoda Octavia tretej generácie je už aj na našom trhu. Vyskúšali sme si ju vo verzii s najsilnejším dieselovým motorom 2.0 TDI a s najvyššou úrovňou vybavenia Elegance.

22.03.2013 08:55
Škoda Octavia Foto:
Octavia výrazne podrástla. Svoj obrovský kufor však maskuje elegantným dizajnom.
debata (33)

Octavia to nebude mať ľahké. Nielen pre veľké očakávania, ktoré sa s ňou spájajú. Problémom môže byť cena, ktorou sa rozhodla kopírovať nový Golf, auto, ktoré je v Európe neohrozeným symbolom kompaktov.

Nová Octavia prichádza po deviatich rokoch. Dosť dlhý čas na to, aby priniesla skutočný generačný skok. A v skutočnosti aj je od základu novým autom. Veď ju postavili na novej platforme MQB, ktorú používa Golf VII či dokonca prémiové Audi A3. Aj preto sa jej podarilo zhodiť celý metrák kíl navyše a odstrániť jej najväčší hendikep – krátky rázvor. Octavia má nápravy vzdialené 2686 mm, to je o 11 cm viac než v minulosti, a dokonca o päť viac než má Golf. Podrástli však aj celkové rozmery. Tým, že ide o liftback s predĺženým zadným previsom, dosahuje jej dĺžka až 4659 mm (+ 90 mm), čo nie je ďaleko od hranice strednej triedy. Len na porovnanie, na Passat stráca približne 10 centimetrov. Šírkou 1,8 metra však predsa len dodržuje pravidlá automobilovej hierarchie, hoci i tu pribudlo užitočných 45 mm.

Škoda Octavia Foto: Škoda
Škoda Octavia Škoda Octavia

Pri prvom vizuálnom kontakte je jasné, že ide o novinku, no dizajn ctí tradíciu. Stále je to jasná Octavia. Toto auto vás teda nechytí za srdce dramatickými líniami. Šéfdizajnér Jozef Kabáň stavil na jasne čitaľné tvary vykreslené hranami a perfektné proporcie. Dokonca ani obrovský „zadok“ Octavie nie je ťažkopádny. Nechýba nová predná maska s centrálnym „zubom“ a minimalistickým logom, známa už z Rapidu či malého Citigo. Záľubu v minimalizme deklaruje aj redukciou ozdobných prvkov. Chrómu je tu naozaj málo, i keď, pravdupovediac, príplatková spodná chrómová lišta okien jej náramne svedčí. Jedným z mála „bižutérnych“ prvkov je trojuholníkový prelis zadného veka a podobne ostrý zlom predných svetiel, evokujúci tradíciu výroby českého krištáľu.

Škoda Octavia Foto: Škoda
Škoda Octavia Škoda Octavia

Asi najväčšou zmenou v porovnaní s predchádzajúcimi generáciami je použitie čierneho stredového stĺpika, ktorý auto opticky predlžuje zjednotením plochy okien. Len to gumené tesnenie okolo okien pôsobí akosi lacno. Malú chybičku funkčnej stránky dizajnu sme však predsa len našli. Tvar kapoty neumožňuje odklopiť stierače. Jednoducho, stretávajú sa s jej zadnou hranou. Môžete ich síce jednoduchým sledom úkonov presunúť do takzvanej servisnej polohy, ale ak v noci nasneží alebo sa na vašom aute vytvorí námraza, môže to byť ráno problém.

Miesta na rozdávanie

Z nárastu rozmerov ťaží predovšetkým posádka. Ešte nikdy nebolo v Octavii toľko miesta ako dnes. Pocítite to zvlášť vzadu, kde mala Octavia vždy problém. Teraz ostáva pred vašimi kolenami, aj v prípade, že máte nad 180 cm, stále dostatočná rezerva. Príjemnejší je aj sklon operadiel. Škoda len kratších zadných sedadiel. Nejaké tie milimetre by nezaškodili ani v rezerve nad hlavou. To však určite vyrieši Octavia Combi.

Vpredu je všetko v poriadku. Oceníte dostatok miesta aj veľmi pohodlné a prekvapujúco mäkko čalúnené sedadlá s nastaviteľnou bedrovou opierkou a slušným bočným vedením. Rozsah regulácie volantu a sedadiel nemožno označiť inak ako za príkladný. Výškovo a pozdĺžne je regulovateľná aj lakťová opierka, čo sa len tak ľahko nevidí ani pri podstatne drahších autách. Ručná brzda je v dobe elektrických parkovacích bŕzd tiež dobrou správou. Ergonómia je jednoducho perfektná. Ťažko sa tu hľadajú chyby. Schéma vychádza z ovládacích prvkov Golfu vrátane multimediálneho rozhrania s 5-palcovou dotykovou obrazovkou, ktoré slúži funkciám audia, nastaveniam funkcií vozidla, prevádzkovým informáciám, palubnému počítaču či parkovaciemu asistentu. Je tiež jedinou cestou, ako v Octavii deaktivovať stabilizačný systém ESC. S navigáciou dostávate väčší, 7-palcový, displej.

Škoda Octavia Foto: Škoda
Škoda Octavia Škoda Octavia

Rozhranie reaguje už na priblíženie ruky. Ešte pred samotným dotykom sa vám preto zjaví napríklad lišta s menu konkrétnej funkcie, ktorá by inak zbytočne uberala zo zobrazovacej plochy. Našťastie po bokoch displeja ostávajú aj naďalej tlačidlá pre priamu voľbu, takže pohyb v menu je veľmi jednoduchý a rýchly. Samozrejme, nechýba kompatibilita s externými zariadeniami cez USB-port či Aux. Škoda len ich umiestnenia, ktoré nedokáže skryť váš USB kľúč či iPod pred zrakom dlhoprstých. Vymierajúca CD mechanika sa podľa súčasnej módy presťahovala do skrinky spolujazdca.

Chválime aj valčekové ovládače audia a palubného počítača na volante a perfektne čitateľný prístrojový panel s centrálnym TFT displejom. Všetky fonty digitálnych zobrazení na oboch displejoch sú pritom zjednotené. Menej dostupné sú len tlačidlá parkovacieho asistentu, vypínania stop-štart systému a niektorých ďalších menej využívaných funkcií za riadiacou pákou.

Škoda Octavia Foto: Škoda
Škoda Octavia Škoda Octavia

Octavia si polepšila aj v oblasti kvality spracovania. Vládne tu nielen nemecký poriadok, čo na druhej strane uberá emóciám, ale aj kvalitné materiály. Horná a stredná časť palubnej dosky je vyrobená z mäkčených plastov. Okolie stredovej konzoly je prekryté obkladom s klavírnou úpravou laku. Šetrilo sa len na spodnej časti z tvrdých plastov a najmä na dverách. Nájdete tu síce efektnú dekoračnú lištu, chrómovú kľučku dverí a čalúnenú lakťovú opierku, ale celkové vyhotovenie pôsobí z dôvodu veľkého objemu tvrdých, i keď povrchovo štruktúrovaných, plastov, dosť fádne. Najmä v čiernom vyhotovení. Aspoň držadlo dverí by si zaslúžilo nejaký ozdobný prvok.

Výhľad z Octavie je vďaka kolmejším stĺpikom a dostatočne veľkému zadnému oknu vcelku bezproblémový. Chybou je len box senzorov za spätným zrkadlom, ktorý síce tvorí účinnú ochranu bežne netienených partií okna, ale je taký veľký, že na križovatke zbytočne zacláňa výhľad na semafory.

Rekordný kufor

Kufor je samostatnou kapitolou Octavie. Tých 568 litrov (bez rezervy 590 litrov) pod obrovským výklopným vekom ospravedlňuje vyššiu nakladaciu hranu aj skutočnosť, že po sklopení delených zadných operadiel vzniká schod. A to máte pod podlahou ešte plnohodnotnú rezervu. Jednoducho, Octavia tu nemá premožiteľa. Navyše je tvar kufra príkladne súmerný a k dispozícii je celý rad praktických doplnkov. Napríklad obojstranný podlahový koberec a sieťový program. Je síce za príplatok, ale tých 60 eur sa v tejto „jaskyni“, kde nedočiahnete na koniec, určite oplatí. Octavia zvláda aj dlhé predmety vďaka veľkému otvoru za lakťovou opierkou zadných sedadiel. Nepríjemným detailom je len trčiaci zámok veka. Ak parkujete „zadkom“ pri obrubníku, pozor na hlavu! Ľahko sa s ním dostanete do kontaktu. Na škodu veci je pomerne veľká sila potrebná na otváranie veka.

Škoda Octavia Foto: Škoda
Škoda Octavia Škoda Octavia

Ďalšie plusové body získava Octavia za množstvo odkladacích priestorov v interiéri. Do dverí dáte 1,5-litrovú fľašu, držiaky na nápoje v stredovom tuneli môžete využiť na umiestnenie držiaka na mobil a do dverí dať vyberateľný kôš na odpadky. Veľká je aj strešná schránka na okuliare. Reflexná vesta sa zas zmestí do schránky pod sedadlom. Malé predmety sa dajú skryť aj do plytkej schránky pod stredovou konzolou so zatvárateľným krytom. Len schránku pred spolujazdcom zmenšuje CD mechanika. A je tu aj povestná škrabka vo veku hrdla nádrže. Na rozdiel od Rapidu zamykateľného.

Vybavenie je presne to, čo dokáže najviac zamiešať cenou Octavie. Tá síce štartuje na 13 990 eurách, ale v naša verzia 2,0 TDI Elegance má základnú cenovku 22 690 eur. Na druhej strane je tu všetko podstatné. Od dvojzónovej klimatizácie, tempomatu, vyhrievaných sedadiel, cez predné hmlové svetlá a zadné cúvacie senzory až po audio s ôsmimi reproduktormi. A, samozrejme, kompletný bezpečnostný balík so siedmimi airbagmi. a stabilizačným systémom ESC. Octavia vás však po prvýkrát láka príplatkami, ktoré sa doteraz objavovali len pri vozidlách strednej triedy. Najmä bezpečnostnými asistentmi, ktoré nemá ani drahší Superb. Napríklad kontrolou únavy vodiča, aktívnym udržiavaním jazdného pruhu, rozoznávaním dopravných značiek či samočinným parkovacím asistentom pre priečne aj pozdĺžne parkovanie. Neskôr pribudne radarový tempomat.

K tomu všetkému si môžete dopriať bixenónové adaptívne svetlá či vyhrievané predné okno, elektricky ovládané sedadlá a ani sa nenazdáte a ste nad hranicou 30 000 eur. No aj našich 26 960 je na pováženie. Možno by bolo múdre kombinovať niektoré prvky do balíkov, ktoré by cenu takpovediac „optimalizovali“. Ak si vozidlo totiž vyskladáte z jednotlivých príplatkov, cenová výhodnosť škodovky je minulosťou.

Silný motor, slabší podvozok

Nový diesel 2.0 TDI má v porovnaní s tým predošlým výkon zvýšený zo 103 na 110 kW. Ak plánujete s Octaviou rodinné dovolenky či ju využívať ako manažérske vozidlo, je ideálnou voľbou. Výkon menšieho motora 1.6 TDI (77 kW) je už totiž na aktívny život málo a nič medzi tým neexistuje. S týmto dieslom však budete spokojní. Je veľmi pružný a od 1700 otáčok umožňuje výraznú akceleráciu. Samozrejme, podmienkou je režim Normal, pretože v režime Eco sa plyn citeľne otupí. Motor neobťažuje posádku nadmernými vibráciami ani hlukom, no špička to rozhodne nie je. Odstup od akustického komfortu Golfu je citeľný. So 6-stupňovým manuálom s brilantne presným radením tvorí ideálne „duo“ aj z hľadiska spotreby. Na šiesty prevodový stupeň točí pri stotridsiatke len 2 500 otáčok za minútu. A nízkym otáčkam sa naozaj nebráni. V režime Eco vás nechá asistent využívať šestku už od rýchlosti 60 km/h. Výsledkom je ekonomická prevádzka. Dlhodobá spotreba sa ustálila aj vďaka stop-štart systému na 6,1 litra nafty na 100 km vrátane mestskej prevádzky. Od výrobcom udávaného priemeru 4,1 je to síce ďaleko, ale dobre vieme, že súčasná metodika nezodpovedá realite.

Škoda Octavia Foto: Škoda
Škoda Octavia Škoda Octavia

Podvozok je najkritizovanejšou partiou novej Octavie. Nie preto, že by jazdila zle, ale preto, že koncernová politika jej napriek veľkorysosti v ponuke technológií odoprela nezávislé zavesenie zadných kolies (okrem 1,8 TSI). Teda, riešenie, ktoré bolo pri Octavii II samozrejmosťou aj v najslabšej verzii. Vyladiť podvozok rodinného auta s kľukovou zadnou nápravou, veľkým kufrom a predpokladaným vyšším zaťažením sa nemohlo nezaobísť bez kompromisov. Tým kompromisom je komfort. Octavia síce zvláda kvalitný asfalt, ale naše rozbité cesty jej rozhodne nie sú po chuti. Do interiéru prenikajú rázy a hluk v miere, ktorú dnes môžeme označiť len za priemernú. A je to škoda, veď technicky je všetko pripravené. Golf s týmto motorom, a postavený na zhodnej platforme, má už vzadu „multilink“. Vďaka pár ušetreným eurám, ktoré by si zákazník možno aj rád doplatil, sa tak dobrovoľne vzdáva pozície medzi najlepšími v triede. Mrzí to o to viac, že za jej volantom cítiť kvalitu v každom smere. Predĺžený rázvor s predsunutou prednou nápravou a ťažisko posunuté viac dozadu vďaka skloneniu motora dozadu jej priniesli veľmi solídne jazdné vlastnosti. Riadenie je nemecky precízne a komfortné a aj v zákrutách ukazuje Octavia svoje sebavedomie. Nesmie však prísť malá priečna nerovnosť, ktorá hneď prezradí jej limity. Možno by pomohli aspoň adaptívne tlmiče s reguláciou tuhosti, no tie ostávajú výsadou Golfu.

Nenápadný kompromis

Octavia na vás rozhodne zapôsobí. V nemeckej motoristickej tlači sa jej podarilo poraziť v porovnávacích testoch Golf a dokonca aj dosluhujúci Passat. A to už je čo povedať, keď si domáci motoristickí novinári dovolia napadnúť wolfsburskú baštu motorizmu. Je to vyvážený a solídny produkt s mimoriadne nadčasovým dizajnom a úžasnými úžitkovými vlastnosťami. Škoda len, že ju koncernová hierarchia umelo stláča pod Golf, a to spôsobom, ktorý si nemôžete nevšimnúť. Jej jednoduchá zadná náprava neumožňuje dosiahnuť na kvality jazdných vlastností Fordu Focus, Golfov s „multilinkom“ a bohužiaľ ani na nových kórejských zástupcov v tejto triede, napríklad Kiu ceed. Nahráva jej však fakt, že od tohto drahšieho riešenia ustúpila v poslednom čase Honda Civic a že Francúzi nad čímsi podobným zatiaľ ani neuvažujú.

Škoda Octavia Foto: Škoda
Škoda Octavia Škoda Octavia
Výhody Nevýhody
úsporný motor poloha zámku kufra
ergonómia ťažšie otváranie veka kufra
jazdné vlastnosti priemerný akustický komfort
Technické údaje
Model: Octavia 2.0 TDI Elegance
Objem motora (cm3): 1968
Výkon (kW/ot.): 110/3500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 320/1750
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4659/1814/1461
Rázvor náprav (mm): 2686
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 590/50
Maximálna rýchlosť (km/h): 218
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 8,5
Komb. spotreba (l/100 km): 4,1
Cena: 22 690 €
Sériové vybavenie Elegance (vybrané prvky):
7× airbag, stabilizačný systém ESC, elektrochromatické spätné zrkadlo, hill-holder, stop-štart systém, denné LED svetlá, predné hmlové svetlá, svetelný a dažďový senzor, výšková regulácia predných sedadiel, nastaviteľná lakťová opierka, dvojosová regulácia volantu, tempomat, 2-zónová klimatizácia, centrálne diaľkové uzamykanie, grafický farebný displej palubného počítača, malý kožený paket, elektrický balík na okná a zrkadlá, vyhrievané predné sedadlá, zadné parkovacie senzory, rádio Swing + 8× repro., 16-palcové hliníkové disky.
33 debata chyba
Články podľa značiek