Vývoj nových a stále zložitejších benzínových motorov znamená pre priaznivcov LPG pohonu problém. Nejde ani tak o ich nižšiu reálnu spotrebu (a tým pádom pomalšiu návratnosť investície do prestavby), ako skôr o fakt, že ich mechanika je stále precíznejšie spočítaná na presne danú záťaž. Každá zmena v teplotách alebo tlakoch spaľovania sa tak okamžite prejaví na ich životnosti. Zjednodušene povedané, kým so starou atmosférickou jednašestkou prestavba na LPG nič neurobí, mnohé moderné motory s priamym vstrekovaním si na plyn ani neškrtnú (ak aj áno, kvôli chladeniu vstrekovačov musia napr. využívať drahší systém so súčasným vstrekovaním benzínu aj LPG, prípadne potrebujú systém dodatočného mazania ventilov). Najmä z tohto dôvodu sú prestavby na LPG skôr doménou konštrukčne starších (s väčšími rezervami dimenzovaných) motorov. Nájdu sa samozrejme aj výnimky, no prispôsobovanie nových agregátov na plyn je čoraz drahšie a náročnejšie.
O to viac sú vítané prestavby priamo z výroby. Buď ich praktizuje automobilka vo vlastnej réžii, alebo prostredníctvom renomovaného partnera pod vlastnou hlavičkou. To je aj prípad testovanej Dacie Duster 1.6 16V LPG. O jej prestavbu sa síce postarala spoločnosť Landi Renzo, no auto kúpite v predajnej sieti Dacie a dostávate naň plnohodnotnú záruku 3 roky/100 000 km. Benzínový agregát dostal upravenú hlavu valcov (vrátane iných sediel ventilov), iné sú údajne aj piesty a ventily. Dodatočnú montáž LPG zariadenia však prezrádza provizórnejšie spracovanie. Prepínač plynového pohonu nájdete na stredovom tuneli hneď za radiacou pákou a diódy zobrazujúce stav paliva majú len orientačný charakter (štyri zelené + 1 červená signalizujúca chod na rezervu). Napriek tomu to nepôsobí rušivo a menej pozorný spolujazdec si nenápadný prepínač ani nemusí všimnúť. Pri pohľade z von nespozná nikto nič. Plniaci ventil je vzorne ukrytý pod vekom nádrže a prítomnosť LPG nádrže neprezrádza žiadny nápis na karosérii.
Len s predným náhonom
Ak máte o „plynový“ Duster záujem, Dacia vám výber uľahčuje maximálnym možným spôsobom. K dispozícii je totiž jediná výbavová verzia (LS Cool) a pohon výlučne prednej nápravy. V porovnaní s rovnako vybavenou benzínovou verziou 1.6 16V si za LPG musíte priplatiť akceptovateľných 800 eur Ak by ste chceli „štvorkolku“ , s LPG ju u dílera Dacie nezoženiete.
Prečo je verzia LPG k dispozícii len s pohonom 4×2 netušíme. Ako odpoveď sa síce natíska priestorové obmedzenie (verzie 4×4 používajú priestorovo náročnejšiu zadnú viacprvkovú nápravu a inak usporiadané výfukové potrubie, zatiaľ čo verzie 4×2 si vystačia s jednoduchými vlečenými ramenami spojenými torznou priečkou), no plnohodnotnou rezervou (namiesto ktorej sa umiestňuje toroidná nádrž na LPG) disponujú aj verzie 4×4. Jediným rozdielom je to, že ju majú ukrytú pod podlahou kufra a je prístupná z vnútra kufra. Miesto tu teda je, je však možné, že ide o bezpečnostné, či iné technické obmedzenie, o ktorom nemáme ani páru (a je dôležité pre homologizáciu). Zaujímavé však je, že v prípade záujmu, vám na plyn prestavajú aj verziu 4×4 (individuálna prestavba mimo predajnej siete Dacie).
Nádrž na LPG má objem 34 l a celá prestavba pridáva na pohotovostnej hmotnosti Dacie 45 kg. Verzia na LPG je dokonca ťažšia ako naftový Duster 1.5 dCi 4×2 (o 15 kg). Užitočná hmotnosť 550 kg sa však nemení, namiesto toho automobilka zvýšila povolenú celkovú hmotnosť Dustera LPG z 1710 kg (bežná verzia 1.6 16V) na 1750 kg. Svetlá výška 205 mm ostala nezmenená (verzie 4×4 majú svetlú výšku 210 mm). S Dusterom LPG však môžete ťahať brzdený príves ťažký len 1100 kg (verzia 1.6 16V 4×2 až 1200 kg).
LPG verzia si zachováva rovnaký servisný interval ako klasický Duster 1.6 16V (1 rok/20 000 km). Do servisu tak kvôli plynovému pohonu častejšie chodiť nemusíte. Po 40 000 km vám však skontrolujú stav karosérie v miestach, kde sú pripevnené súčasti systému LPG, prekontrolujú aj elektrickú inštaláciu LPG, uchytenie a tesnosť LPG nádrže, prívodného potrubia a vstrekovacích ventilov a urobia diagnostiku chybových kódov v riadiacej jednotke systému LPG. Inak je servis totožný s normálnou verziou, takže motorový olej, kabínový filter (a v prípade LPG verzie aj plynový filter) meníte po každých 20 000 km, sviečky po 40 000 km, vzduchový filter po 60 000 km a rozvodový remeň (vrátane kladiek a príslušenstva) po 120 000 km. Tu chceme upozorniť najmä na včasné výmeny oleja (LPG dáva motoru zabrať podstatne viac ako benzín, okysľuje olej a ten následne naleptáva všetky tesnenia) a zapaľovacích sviečok (pri spaľovaní LPG je na preskok iskry medzi elektródami potrebný väčší prúd, pri ich zanesení sa preto často oneskoruje zápal a dochádza k zvýšenej námahe zapaľovacích cievok, ktoré musia vytvárať vyššie napätie). Ak často ťaháte ťažký príves (30 % vzdialenosti, príves ťažší ako 500 kg), jazdíte najmä v meste (viac ako 50 % vzdialenosti priemernou rýchlosťou menšou ako 30 km/h), alebo viac ako 50 % času strávi Dacia na voľnobeh (napríklad donášková služba bez zastavenia motora), všetky intervaly sa skracujú na polovicu.
S dychom na konci
Testovaný Duster poháňal klasický atmosférický štvorvalec s objemom 1,6 l. A keď spomíname klasický, tak myslíme motor, ktorý si v mene jednoduchosti nepomáha žiadnymi modernými trikmi. Má síce šestnásťventilový rozvod, no do otáčok ho musíte trochu nútiť. Dvakrát sa nejde pretrhnúť ani v spodnom pásme a rekordy neláme ani svojou spotrebou. Jednoduchý agregát znesie aj hrubšie zaobchádzanie, jeho problémom však je, že má na chrbte naloženého možno až príliš. Cítiť to najmä na diaľnici, kde pri rýchlosti 130 km/h síce točí relatívne príjemných 3300 ot./min. (V.), no max. krútiaci moment dosahuje až pri 3750 otáčkach. Mučený hmotnosťou auta, aerodynamickým odporom vysokej karosérie a relatívne veľkými pasívnymi odpormi pohonu tak v tiahlych stúpaniach často lapá po dychu. Udržať diaľničné tempo tu občas býva nad jeho sily. Pri zvoľnení rýchlosti na 90 km/h otáčky klesnú na 2400 (V.), v meste (50 km/h) potom stačí podradiť na štvrtý rýchlostný stupeň a nechať motor prevaľovať na 1600 otáčkach. Po zaradení päťky sa atmosférický štvorvalec prepadne na 1250 ot./min., kde sa už dusí. Pri defenzívnej jazde však môžete na vyšší prevodový stupeň radiť už niekde okolo dvojtisícovej hranice. Po každom preradení o stupeň vyššie sa otáčky prepadnú približne o 450 – 500 ot./min.
Z nepresného chodu prevodovej páky si ťažkú hlavu nerobte. Do koncových polôh ju musíte nútiť a aj keď ju tam nakoniec natlačíte, nemáte istotu, že ozubenia do seba bezpečne zapadli. Tlak vám môže zodvihnúť najmä nepresné radenie spiatočky, väčšinou však pomôže opätovné vytlačenie spojkového pedálu. Chce to len cvik a trochu trpezlivosti, päťstupňová prevodovka JR5 316 má skrátka najlepšie roky dávno za sebou.
Na plyn bez obmedzení
Používanie plynového pohonu nevyžaduje od vodiča žiadne špeciálne úkony. Na stredovom tuneli je malý dotykový prepínač, pomocou ktorého manuálne prepínate medzi plynovým a benzínovým pohonom. O prepínanie na benzín sa pritom nemusíte starať ani pred štartovaním. Ak ste mali pri vypnutí motora nastavené LPG, krátko po naštartovaní (Duster štartuje vždy na benzín) sa plyn prepne sám. O jeho aktuálnom množstve informujú diódy pri prepínači, „palivomer“ má však naozaj len orientačný charakter. Plnú nádrž signalizujú štyri zelené LED.
Zaujímalo nás, ako ďaleko na plyn zájdeme, vydali sme sa preto na našu klasickú testovaciu trasu z Bratislavy do Revúcej. Na diaľnici (D1) aj rýchlostnej ceste (R1) však vzhľadom na horšie počasie naša max. rýchlosť kolísala len niekde v rozpätí 100 – 120 km/h. Prvá zelená dióda zhasla po absolvovaní 129 km, po ďalších piatich kilometroch sa znova rozsvietila a nadobro zhasla asi po prejdení ďalších 10 km. Po 185 km nás čakala prvá prestávka (čerpacia stanica Budča pri Zvolene), kde sme plní optimizmu prichádzali s rozsvietenými tromi zelenými diódami. Po opätovnom naštartovaní však svietili už len dve a po prejdení približne 10 km ostala svietiť už len jedna. Tesne pred príchodom do Revúcej (asi po 300 km jazdy) zhasla aj tá a rozsvietila sa červená, signalizujúca „rezervu“. Na naše prekvapenie, s červenou LED-kou sme čo to pojazdili aj po Revúcej a na spiatočnej ceste sa LPG nadobro minulo až pri Sliači, teda presne po odjazdení neuveriteľných 429 km. Pri LPG nádrži s objemom 34 l tak vychádza teoretická spotreba plynu na 7,9 l/100 km (koľko kg LPG sa do nádrže reálne vojde sme však nezisťovali). Dacia pritom na LPG udáva spotrebu až 8,9 l/100 km (hmotnosť jednotlivých palív pri rovnakom objeme je rozdielna, preto je rozdielna aj ich spotreba). Po prepnutí na benzín začalo konečne ubúdať aj z klasickej nádrže (50 l) a po Bratislavu nám z deviatich dielikov (digitálny ukazovateľ) zhasli prvé tri (testovaný Duster nemal palubný počítač). Treba však priznať, že od Sliača sme Duster vôbec nešetrili.
Výraznejšie rozdiely medzi plynovým a benzínovým pohonom sme nezaznamenali, aj keď nejaké samozrejme sú. Nebudú vás však nijako otravovať. To, že sa vysokej Dacii nechce veľmi zrýchľovať, nie je dané ani tak druhom pohonu, ako možnosťami motora. Prepnutie medzi benzínom a LPG prezradí len jemné trhnutie. Rozdiel pocítite až vo chvíli, keď stúpite Dusteru na krk a štvorvalec poženiete do vyšších otáčok. Po preradení a následnom prudkom pridaní motor zakašle a nachvíľu vynechá. Akoby mu na moment došlo palivo. Pravdepodobne ide o dôsledok obmedzenej kapacity splynovača (citlivosť na prechodové stavy a výkyvy v bohatosti zmesi sa pri dynamickej jazde prejavujú najviac). Reduktor na max. rýchlosť väčšinou nestačí (aj preto chýba v tabuľke technických údajov maximálna rýchlosť na LPG).
Je to o skromnosti
Keď sa na Duster pozriete triezvym pohľadom, objavíte auto, na ktorom Renault naozaj šetril. Či už úmyselne, alebo náhodou, konštruktérom sa však podarilo postaviť vozidlo, ktorého jednoduchosť je jeho zbraňou. Jasné, sú tu detaily, ktoré vám môžu otravovať život, no rovnako tu nájdete aj veci, ktoré vám ho výrazne uľahčia. Takže, aj keď máte počas jazdy pocit, že do kabíny skoro fúka a vnútorné spätné zrkadlo neustále jemne vibruje, objavíte v ňom čaro rokov minulých. Sedadlá sú nečakane mäkké, volant vám slušne oznamuje, čo sa deje s prednými kolesami, pedále majú dlhý chod a v zákrutách sa Dacia nakloní už pri jemnej zmene smeru. Jej pružiny totiž nemajú progresívnu charakteristiku a chýba im tuhší úvod zdvihu. Dnešné autá využívajúce pneumatiky s vyšším profilom mávajú spomínaný tuhší úvod zdvihu pružiny, ktorý kompenzuje poddajnosť vysokej bočnice pneumatiky (o to viac im škodia príplatkové nízkoprofilové pneumatiky, ktorých tvrdé bočnice neladia s charakteristikou sériových pružín).
Nechcite od nás prepočty, po koľkých kilometroch sa investícia 800 eur do LPG prestavby nakoniec vráti. Nezáleží to len od samotnej spotreby (tá je navyše závislá od jazdného štýlu), ale aj od cien dodatočného servisu, neskoršej nutnosti výmeny plynovej nádrže (má predpísanú životnosť), kvality tankovaného LPG, sezónnosti prevádzky (podobne ako povedzme nafta má aj LPG v zime iné zloženie ako v lete) a v neposlednom rade aj od výdrže motora namáhaného spaľovaním plynu. V globále by sa však prevádzka na LPG mala vyplatiť každému, kto veľa jazdí.
Kto siahne po Dacii Duster a túži po lacnej prevádzke, obyčajne volí štvorvalec 1.5 dCi, často navyše v kombinácii s pohonom 4×4. Možnosť voľby LPG je tak logickejšia skôr v nižších a lacnejších modelových radoch Sandero a Logan, napriek tomu je aj Duster 1.6 16V LPG zaujímavou alternatívou. Nechce po vás žiadne kompromisy a tvári sa ako plnohodnotná verzia s nižšími nákladmi na palivo. A čo je fajn, bez potreby tankovania s ním pri troche skromnosti urazíte viac ako 1000 km.
Výhody | Nevýhody |
---|---|
dojazd | spotreba pri rýchlej jazde |
jednoduchá obsluha | nemožnosť parkovať v podzemnej garáži |
robustnosť | náročnejší servis |
Technické údaje | |
---|---|
Model: | Duster LS Cool 1.6 4×2 LPG |
Počet valcov/ventilov: | 4/16 |
Objem motora (cm3): | 1598 |
Výkon (kW/ot.): | 77 (75 na LPG)/5750 |
Krútiaci moment (Nm/ot.): | 148 (145 na LPG)/3750 |
Prevodovka: | 5-manuál |
Dĺžka/šírka/výška (mm): | 4315/1822/1695 |
Rázvor náprav (mm): | 2673 |
Objem bat. priestoru/nádrže (l): | 475–1636/50 (34 na LPG) |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 167 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): | 11,5 |
Komb. spotreba (l/100 km): | 7,1 (8,9 na LPG) |
Cena: | 11 590 € |