Test: Dacia Duster 1.6 16V LPG – lacno a pomaly

07.04.2013 12:06
Dacia Duster 1.6 16V LPG
Aj na 16-palcových oceľových diskoch a v bielom laku má Dacia Duster niečo do seba. Na verziu s pohonom LPG dáva Dacia plnohodnotnú záruku 3 roky/100 000 km. LPG zariadenie dodáva spoločnosť Landi Renzo. Autor:

Komu plyn smrdí, ten o ňu ani nezakopne, pre ostatných je však Duster 1.6 16V LPG zaujímavou alternatívou.

Vývoj nových a stále zložitejších benzínových motorov znamená pre priaznivcov LPG pohonu problém. Nejde ani tak o ich nižšiu reálnu spotrebu (a tým pádom pomalšiu návratnosť investície do prestavby), ako skôr o fakt, že ich mechanika je stále precíznejšie spočítaná na presne danú záťaž. Každá zmena v teplotách alebo tlakoch spaľovania sa tak okamžite prejaví na ich životnosti. Zjednodušene povedané, kým so starou atmosférickou jednašestkou prestavba na LPG nič neurobí, mnohé moderné motory s priamym vstrekovaním si na plyn ani neškrtnú (ak aj áno, kvôli chladeniu vstrekovačov musia napr. využívať drahší systém so súčasným vstrekovaním benzínu aj LPG, prípadne potrebujú systém dodatočného mazania ventilov). Najmä z tohto dôvodu sú prestavby na LPG skôr doménou konštrukčne starších (s väčšími rezervami dimenzovaných) motorov. Nájdu sa samozrejme aj výnimky, no prispôsobovanie nových agregátov na plyn je čoraz drahšie a náročnejšie.

Čierne plastové nárazníky sa nemusia páčiť...
Čierne plastové nárazníky sa nemusia páčiť každému, na aute ako je toto sú však naozaj praktické. Autor: Václav Lipavský
Svetlá výška verzií 4x2 je 205 mm (Duster 4x4...
Svetlá výška verzií 4x2 je 205 mm (Duster 4x4 je o 5 mm vyšší). Brodivosť Dacie Duster LPG je 350 mm. Autor: Václav Lipavský

O to viac sú vítané prestavby priamo z výroby. Buď ich praktizuje automobilka vo vlastnej réžii, alebo prostredníctvom renomovaného partnera pod vlastnou hlavičkou. To je aj prípad testovanej Dacie Duster 1.6 16V LPG. O jej prestavbu sa síce postarala spoločnosť Landi Renzo, no auto kúpite v predajnej sieti Dacie a dostávate naň plnohodnotnú záruku 3 roky/100 000 km. Benzínový agregát dostal upravenú hlavu valcov (vrátane iných sediel ventilov), iné sú údajne aj piesty a ventily. Dodatočnú montáž LPG zariadenia však prezrádza provizórnejšie spracovanie. Prepínač plynového pohonu nájdete na stredovom tuneli hneď za radiacou pákou a diódy zobrazujúce stav paliva majú len orientačný charakter (štyri zelené + 1 červená signalizujúca chod na rezervu). Napriek tomu to nepôsobí rušivo a menej pozorný spolujazdec si nenápadný prepínač ani nemusí všimnúť. Pri pohľade z von nespozná nikto nič. Plniaci ventil je vzorne ukrytý pod vekom nádrže a prítomnosť LPG nádrže neprezrádza žiadny nápis na karosérii.

Testovaná Dacia jazdila na pneumatikách...
Testovaná Dacia jazdila na pneumatikách Goodyear Ultragrip 8 s rozmermi 215/65 R 16. Kolesá sú pomerne ťažké, takže ich na skokoch tlmiče neudržia na ceste a Duster si rád odskočí. Autor: Václav Lipavský

Len s predným náhonom

Ak máte o „plynový“ Duster záujem, Dacia vám výber uľahčuje maximálnym možným spôsobom. K dispozícii je totiž jediná výbavová verzia (LS Cool) a pohon výlučne prednej nápravy. V porovnaní s rovnako vybavenou benzínovou verziou 1.6 16V si za LPG musíte priplatiť akceptovateľných 800 eur Ak by ste chceli „štvorkolku“ , s LPG ju u dílera Dacie nezoženiete.

Toroidná plynová nádrž s objemom 34 l je pod...
Toroidná plynová nádrž s objemom 34 l je pod podlahou prichytená masívnymi oceľovými profilmi. V malom valci na pravej strane nádrže je bezpečnostný ventil. Legislatívnou výhodou továrenskej prestavby je aj to, že Duster LPG je homologizovaný bez rezervného kolesa. Ak totiž pri individuálnej prestavbe nahradíte rezervu toroidnou nádržou, musíte pre rezervné koleso nájsť iné miesto. Jednoducho, ak raz bolo auto za nova homologizované s rezervou, musíte ju mať vždy pri sebe (pri jazdách mimo asfalt je to však lepšie, ako riskovať s často nepoužiteľnou sadou na opravu defektu). Autor: Václav Lipavský
Oceľové profily sú prichytené skrutkami...
Oceľové profily sú prichytené skrutkami prestrčenými otvormi v podlahe. Po 40 000 km alebo dvoch rokoch vám servis skontroluje, či sa tu náhodou netvorí korózia. Autor: Václav Lipavský
Verzia s pohonom 4x4 má podlahu kufra...
Verzia s pohonom 4x4 má podlahu kufra skonštruovanú úplne inak. Plnohodnotná rezerva je tu vo vnútri, ukrytá pod podlahou batožinového priestoru. Autor: Patrik Tancenko

Prečo je verzia LPG k dispozícii len s pohonom 4×2 netušíme. Ako odpoveď sa síce natíska priestorové obmedzenie (verzie 4×4 používajú priestorovo náročnejšiu zadnú viacprvkovú nápravu a inak usporiadané výfukové potrubie, zatiaľ čo verzie 4×2 si vystačia s jednoduchými vlečenými ramenami spojenými torznou priečkou), no plnohodnotnou rezervou (namiesto ktorej sa umiestňuje toroidná nádrž na LPG) disponujú aj verzie 4×4. Jediným rozdielom je to, že ju majú ukrytú pod podlahou kufra a je prístupná z vnútra kufra. Miesto tu teda je, je však možné, že ide o bezpečnostné, či iné technické obmedzenie, o ktorom nemáme ani páru (a je dôležité pre homologizáciu). Zaujímavé však je, že v prípade záujmu, vám na plyn prestavajú aj verziu 4×4 (individuálna prestavba mimo predajnej siete Dacie).

Kým Duster 4x2 má zadnú jednoduchú nápravu a...
Kým Duster 4x2 má zadnú jednoduchú nápravu a zadný tlmič výfuku uložený pozdĺžne... Autor: Václav Lipavský
...verzie s pohonom 4x4 disponujú zadnou...
...verzie s pohonom 4x4 disponujú zadnou viacprvkovou nápravou uchytenou v nápravnici a priečne uloženým zadným tlmičom výfuku. Autor: Václav Lipavský

Nádrž na LPG má objem 34 l a celá prestavba pridáva na pohotovostnej hmotnosti Dacie 45 kg. Verzia na LPG je dokonca ťažšia ako naftový Duster 1.5 dCi 4×2 (o 15 kg). Užitočná hmotnosť 550 kg sa však nemení, namiesto toho automobilka zvýšila povolenú celkovú hmotnosť Dustera LPG z 1710 kg (bežná verzia 1.6 16V) na 1750 kg. Svetlá výška 205 mm ostala nezmenená (verzie 4×4 majú svetlú výšku 210 mm). S Dusterom LPG však môžete ťahať brzdený príves ťažký len 1100 kg (verzia 1.6 16V 4×2 až 1200 kg).

Testovaný Duster mal výfuk vedený ponad most...
Testovaný Duster mal výfuk vedený ponad most zadnej nápravy. V teréne je tak dobre chránený voči poškodeniu. Autor: Václav Lipavský
V podstate celý spodok je voči poškodeniu...
V podstate celý spodok je voči poškodeniu chránený celkom slušne. Autor: Václav Lipavský

LPG verzia si zachováva rovnaký servisný interval ako klasický Duster 1.6 16V (1 rok/20 000 km). Do servisu tak kvôli plynovému pohonu častejšie chodiť nemusíte. Po 40 000 km vám však skontrolujú stav karosérie v miestach, kde sú pripevnené súčasti systému LPG, prekontrolujú aj elektrickú inštaláciu LPG, uchytenie a tesnosť LPG nádrže, prívodného potrubia a vstrekovacích ventilov a urobia diagnostiku chybových kódov v riadiacej jednotke systému LPG. Inak je servis totožný s normálnou verziou, takže motorový olej, kabínový filter (a v prípade LPG verzie aj plynový filter) meníte po každých 20 000 km, sviečky po 40 000 km, vzduchový filter po 60 000 km a rozvodový remeň (vrátane kladiek a príslušenstva) po 120 000 km. Tu chceme upozorniť najmä na včasné výmeny oleja (LPG dáva motoru zabrať podstatne viac ako benzín, okysľuje olej a ten následne naleptáva všetky tesnenia) a zapaľovacích sviečok (pri spaľovaní LPG je na preskok iskry medzi elektródami potrebný väčší prúd, pri ich zanesení sa preto často oneskoruje zápal a dochádza k zvýšenej námahe zapaľovacích cievok, ktoré musia vytvárať vyššie napätie). Ak často ťaháte ťažký príves (30 % vzdialenosti, príves ťažší ako 500 kg), jazdíte najmä v meste (viac ako 50 % vzdialenosti priemernou rýchlosťou menšou ako 30 km/h), alebo viac ako 50 % času strávi Dacia na voľnobeh (napríklad donášková služba bez zastavenia motora), všetky intervaly sa skracujú na polovicu.

Pod motorom je len plastový kryt. Oceľové kryty...
Pod motorom je len plastový kryt. Oceľové kryty sú dnes príliš veľkým luxusom (cena, hmotnosť...). Autor: Václav Lipavský
Keď začne jedného dňa Dacia odspodu hrkať,...
Keď začne jedného dňa Dacia odspodu hrkať, spodný čap predného ramena sa dá vymeniť samostatne. Autor: Václav Lipavský

S dychom na konci

Testovaný Duster poháňal klasický atmosférický štvorvalec s objemom 1,6 l. A keď spomíname klasický, tak myslíme motor, ktorý si v mene jednoduchosti nepomáha žiadnymi modernými trikmi. Má síce šestnásťventilový rozvod, no do otáčok ho musíte trochu nútiť. Dvakrát sa nejde pretrhnúť ani v spodnom pásme a rekordy neláme ani svojou spotrebou. Jednoduchý agregát znesie aj hrubšie zaobchádzanie, jeho problémom však je, že má na chrbte naloženého možno až príliš. Cítiť to najmä na diaľnici, kde pri rýchlosti 130 km/h síce točí relatívne príjemných 3300 ot./min. (V.), no max. krútiaci moment dosahuje až pri 3750 otáčkach. Mučený hmotnosťou auta, aerodynamickým odporom vysokej karosérie a relatívne veľkými pasívnymi odpormi pohonu tak v tiahlych stúpaniach často lapá po dychu. Udržať diaľničné tempo tu občas býva nad jeho sily. Pri zvoľnení rýchlosti na 90 km/h otáčky klesnú na 2400 (V.), v meste (50 km/h) potom stačí podradiť na štvrtý rýchlostný stupeň a nechať motor prevaľovať na 1600 otáčkach. Po zaradení päťky sa atmosférický štvorvalec prepadne na 1250 ot./min., kde sa už dusí. Pri defenzívnej jazde však môžete na vyšší prevodový stupeň radiť už niekde okolo dvojtisícovej hranice. Po každom preradení o stupeň vyššie sa otáčky prepadnú približne o 450 – 500 ot./min.

Atmosférický štvorvalec K4M (1.6 16V) si v...
Atmosférický štvorvalec K4M (1.6 16V) si v ťažkej Dacii rýchlo siahne na dno. Autor: Václav Lipavský
Sanie má Duster vyvedené do strany za pravé...
Sanie má Duster vyvedené do strany za pravé predné svetlo. Ochrana proti nasatiu vody je dobrá. Autor: Václav Lipavský
Testované auto malo najazdených necelých...
Testované auto malo najazdených necelých sedemtisíc kilometrov, no závity horných úchytov tlmičov už statočne korodovali. Keď sú takto odkryté, treba ich vždy zakonzervovať. Autor: Václav Lipavský

Z nepresného chodu prevodovej páky si ťažkú hlavu nerobte. Do koncových polôh ju musíte nútiť a aj keď ju tam nakoniec natlačíte, nemáte istotu, že ozubenia do seba bezpečne zapadli. Tlak vám môže zodvihnúť najmä nepresné radenie spiatočky, väčšinou však pomôže opätovné vytlačenie spojkového pedálu. Chce to len cvik a trochu trpezlivosti, päťstupňová prevodovka JR5 316 má skrátka najlepšie roky dávno za sebou.

Prevodovka nepatrí k najpresnejším, za...
Prevodovka nepatrí k najpresnejším, za prevodovou pákou vidieť malý prepínač medzi benzínovým a plynovým pohonom. Autor: Václav Lipavský

Na plyn bez obmedzení

Používanie plynového pohonu nevyžaduje od vodiča žiadne špeciálne úkony. Na stredovom tuneli je malý dotykový prepínač, pomocou ktorého manuálne prepínate medzi plynovým a benzínovým pohonom. O prepínanie na benzín sa pritom nemusíte starať ani pred štartovaním. Ak ste mali pri vypnutí motora nastavené LPG, krátko po naštartovaní (Duster štartuje vždy na benzín) sa plyn prepne sám. O jeho aktuálnom množstve informujú diódy pri prepínači, „palivomer“ má však naozaj len orientačný charakter. Plnú nádrž signalizujú štyri zelené LED.

Zaujímalo nás, ako ďaleko na plyn zájdeme, vydali sme sa preto na našu klasickú testovaciu trasu z Bratislavy do Revúcej. Na diaľnici (D1) aj rýchlostnej ceste (R1) však vzhľadom na horšie počasie naša max. rýchlosť kolísala len niekde v rozpätí 100 – 120 km/h. Prvá zelená dióda zhasla po absolvovaní 129 km, po ďalších piatich kilometroch sa znova rozsvietila a nadobro zhasla asi po prejdení ďalších 10 km. Po 185 km nás čakala prvá prestávka (čerpacia stanica Budča pri Zvolene), kde sme plní optimizmu prichádzali s rozsvietenými tromi zelenými diódami. Po opätovnom naštartovaní však svietili už len dve a po prejdení približne 10 km ostala svietiť už len jedna. Tesne pred príchodom do Revúcej (asi po 300 km jazdy) zhasla aj tá a rozsvietila sa červená, signalizujúca „rezervu“. Na naše prekvapenie, s červenou LED-kou sme čo to pojazdili aj po Revúcej a na spiatočnej ceste sa LPG nadobro minulo až pri Sliači, teda presne po odjazdení neuveriteľných 429 km. Pri LPG nádrži s objemom 34 l tak vychádza teoretická spotreba plynu na 7,9 l/100 km (koľko kg LPG sa do nádrže reálne vojde sme však nezisťovali). Dacia pritom na LPG udáva spotrebu až 8,9 l/100 km (hmotnosť jednotlivých palív pri rovnakom objeme je rozdielna, preto je rozdielna aj ich spotreba). Po prepnutí na benzín začalo konečne ubúdať aj z klasickej nádrže (50 l) a po Bratislavu nám z deviatich dielikov (digitálny ukazovateľ) zhasli prvé tri (testovaný Duster nemal palubný počítač). Treba však priznať, že od Sliača sme Duster vôbec nešetrili.

Otáčkomer červené pole nemá, motor 1.6 16V však...
Otáčkomer červené pole nemá, motor 1.6 16V však bojuje proti veľkým jazdným odporom Dacie len otáčkami, takže mu ich musíte za každých okolností dopriať. Autor: Václav Lipavský

Výraznejšie rozdiely medzi plynovým a benzínovým pohonom sme nezaznamenali, aj keď nejaké samozrejme sú. Nebudú vás však nijako otravovať. To, že sa vysokej Dacii nechce veľmi zrýchľovať, nie je dané ani tak druhom pohonu, ako možnosťami motora. Prepnutie medzi benzínom a LPG prezradí len jemné trhnutie. Rozdiel pocítite až vo chvíli, keď stúpite Dusteru na krk a štvorvalec poženiete do vyšších otáčok. Po preradení a následnom prudkom pridaní motor zakašle a nachvíľu vynechá. Akoby mu na moment došlo palivo. Pravdepodobne ide o dôsledok obmedzenej kapacity splynovača (citlivosť na prechodové stavy a výkyvy v bohatosti zmesi sa pri dynamickej jazde prejavujú najviac). Reduktor na max. rýchlosť väčšinou nestačí (aj preto chýba v tabuľke technických údajov maximálna rýchlosť na LPG).

Spodné prahové plastové lišty plnia slušnú...
Spodné prahové plastové lišty plnia slušnú ochrannú funkciu, ak chcete ochrany ešte viac, za 154 eur vám Dacia dodá aj ochranné lišty bočných dverí. Autor: Václav Lipavský
Za gumové koberce si Dacia pýta 39 eur, v tomto...
Za gumové koberce si Dacia pýta 39 eur, v tomto prípade to však považujeme za efektívne vynaložené peniaze. Autor: Václav Lipavský
Po sklopení zadného operadla môžete do Dacie...
Po sklopení zadného operadla môžete do Dacie naložiť predmety dlhé 1760 mm. Autor: Václav Lipavský

Je to o skromnosti

Keď sa na Duster pozriete triezvym pohľadom, objavíte auto, na ktorom Renault naozaj šetril. Či už úmyselne, alebo náhodou, konštruktérom sa však podarilo postaviť vozidlo, ktorého jednoduchosť je jeho zbraňou. Jasné, sú tu detaily, ktoré vám môžu otravovať život, no rovnako tu nájdete aj veci, ktoré vám ho výrazne uľahčia. Takže, aj keď máte počas jazdy pocit, že do kabíny skoro fúka a vnútorné spätné zrkadlo neustále jemne vibruje, objavíte v ňom čaro rokov minulých. Sedadlá sú nečakane mäkké, volant vám slušne oznamuje, čo sa deje s prednými kolesami, pedále majú dlhý chod a v zákrutách sa Dacia nakloní už pri jemnej zmene smeru. Jej pružiny totiž nemajú progresívnu charakteristiku a chýba im tuhší úvod zdvihu. Dnešné autá využívajúce pneumatiky s vyšším profilom mávajú spomínaný tuhší úvod zdvihu pružiny, ktorý kompenzuje poddajnosť vysokej bočnice pneumatiky (o to viac im škodia príplatkové nízkoprofilové pneumatiky, ktorých tvrdé bočnice neladia s charakteristikou sériových pružín).

Z niektorých detailov cítiť šetrenie. Patria k...
Z niektorých detailov cítiť šetrenie. Patria k nim aj odkryté skrutky v držiakoch na nápoje. Autor: Václav Lipavský
Takto odhalenú spodnú hranu čelného skla sme na...
Takto odhalenú spodnú hranu čelného skla sme na žiadnom inom aute ešte nevideli. Ničomu to však nevadí, skôr to uľahčuje prípadnú výmenu skla. Autor: Václav Lipavský

Nechcite od nás prepočty, po koľkých kilometroch sa investícia 800 eur do LPG prestavby nakoniec vráti. Nezáleží to len od samotnej spotreby (tá je navyše závislá od jazdného štýlu), ale aj od cien dodatočného servisu, neskoršej nutnosti výmeny plynovej nádrže (má predpísanú životnosť), kvality tankovaného LPG, sezónnosti prevádzky (podobne ako povedzme nafta má aj LPG v zime iné zloženie ako v lete) a v neposlednom rade aj od výdrže motora namáhaného spaľovaním plynu. V globále by sa však prevádzka na LPG mala vyplatiť každému, kto veľa jazdí.

Na dverách chýba tesnenie, aerodynamický hluk...
Na dverách chýba tesnenie, aerodynamický hluk je tak v kabíne o niečo väčší. Autor: Václav Lipavský
Vonkajšia strana horného tesnenia je však...
Vonkajšia strana horného tesnenia je však pokrytá semišom zabraňujúcim pazvukom pri ohybovom namáhaní karosérie (najmä v mrazivom počasí). Autor: Václav Lipavský

Kto siahne po Dacii Duster a túži po lacnej prevádzke, obyčajne volí štvorvalec 1.5 dCi, často navyše v kombinácii s pohonom 4×4. Možnosť voľby LPG je tak logickejšia skôr v nižších a lacnejších modelových radoch Sandero a Logan, napriek tomu je aj Duster 1.6 16V LPG zaujímavou alternatívou. Nechce po vás žiadne kompromisy a tvári sa ako plnohodnotná verzia s nižšími nákladmi na palivo. A čo je fajn, bez potreby tankovania s ním pri troche skromnosti urazíte viac ako 1000 km.

Výhody Nevýhody
dojazd spotreba pri rýchlej jazde
jednoduchá obsluha nemožnosť parkovať v podzemnej garáži
robustnosť náročnejší servis
Technické údaje
Model: Duster LS Cool 1.6 4×2 LPG
Počet valcov/ventilov: 4/16
Objem motora (cm3): 1598
Výkon (kW/ot.): 77 (75 na LPG)/5750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 148 (145 na LPG)/3750
Prevodovka: 5-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4315/1822/1695
Rázvor náprav (mm): 2673
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 475–1636/50 (34 na LPG)
Maximálna rýchlosť (km/h): 167
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 11,5
Komb. spotreba (l/100 km): 7,1 (8,9 na LPG)
Cena: 11 590 €
Dacia Duster 1.6 16V
		LPG
Dacia Duster 1.6 16V
		LPG
+41Dacia Duster 1.6 16V
		LPG
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
25. 9. 2017zdraženie1.133 €zlacnenie1.275 €
18. 9. 2017zdraženie1.120 €zlacnenie1.292 €
11. 9. 2017zdraženie1.119 €zdraženie1.310 €
4. 9. 2017zdraženie1.088 €zdraženie1.285 €
28. 8. 2017zdraženie1.087 €zdraženie1.267 €
21. 8. 2017zlacnenie1.086 €zlacnenie1.242 €
14. 8. 2017zlacnenie1.088 €zlacnenie1.249 €
7. 8. 2017zdraženie1.095 €zdraženie1.271 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk