Test: Ford C-Max 1.0 EcoBoost – s dýchacím prístrojom

Nie je rodinný C-Max na trojvalec 1.0 EcoBoost už trochu priveľa? Skúsili sme to a poznáme odpoveď.

24.04.2013 06:36
Ford C-Max Foto:
Pri normálnom jazdení trojvalcový C-Max prekvapuje vitalitou a ochotou. Zadýcha sa až so zvyšujúcou sa rýchlosťou a záťažou na palube.
debata (18)

Benzínovému trojvalcu 1.0 EcoBoost sme sa pomerne podrobne venovali v článku Prvá jazda – Ford Focus 1.0 EcoBoost a neskôr sme si k nemu čo to povedali aj v teste kombi verzie Ford Focus 1.0 EcoBoost, ak vás teda viac zaujíma jeho technika (a to by vzhľadom na jeho výborné výkony naozaj mala), nazrite do spomínaných článkov. Aby sme zbytočne neopakovali už raz napísané, sústredíme sa výlučne na jazdný prejav benzínového trojvalca v testovanom modeli C-Max. Predsa len, každá ďalšia skúsenosť môže priniesť poznatky, ktoré sme pri ostatných testoch z akýchkoľvek dôvodov nespomenuli. Okrem samotného textu nájdete ďalšie postrehy už tradične aj v popiskoch pod jednotlivými fotografiami.

Názor na dizajn je subjektívny, nám sa však... Foto: Václav Lipavský
Ford C-Max Názor na dizajn je subjektívny, nám sa však C-Max páči. Trojvalcová verzia má udávanú pohotovostnú hmotnosť 1316 kg.

Stále prekvapuje

Trojvalcový EcoBoost sme už skúšali v niekoľkých modeloch, zakaždým pri inom počasí, s inými pneumatikami a s rôznou záťažou na palube. Vždy nás pritom svojimi schopnosťami príjemne prekvapil. Samozrejme má svoje limity, tri valce a necelý liter objemu zázraky nenarobí, no s pomerne ťažkými modelmi Fordu si doteraz poradil vždy lepšie, než by jeho objem a počet valcov napovedal. Dôvodov je samozrejme niekoľko, okrem vysokozdvihovej charakteristiky motora je to aj niekoľko dobre navrhnutých konštrukčných riešení, ktoré mu, ako sa zdá, dávajú náskok nielen v spoľahlivosti (aspoň doteraz), ale aj pružnosti a celkovom jazdnom prejave. Ak by sme mali vytvoriť pomyselný rebríček aktuálnych maloobjemových benzínových motorov na trhu, EcoBoost by zaujal jednoznačné vedenie. V dobrom svetle sa nakoniec ukázal aj v relatívne ťažkom C-Maxe (pohotovostná hmotnosť 1316 kg).

Trojvalcový EcoBoost sa zatiaľ javí ako... Foto: Václav Lipavský
Ford C-Max Trojvalcový EcoBoost sa zatiaľ javí ako spoľahlivá konštrukcia. Rozvody má hnané ozubeným remeňom čiastočne namočeným v oleji (aj preto sú dôležité včasné výmeny motorového oleja).
Turbodúchadlo dodáva pre Ford Continental a... Foto: Václav Lipavský
Ford C-Max Turbodúchadlo dodáva pre Ford Continental a litrový trojvalec ho dokáže roztočiť až na 248 000 ot./min. Aby však fungovalo ako má, olej (5W-20) musíte meniť najneskôr po 20 000 km. V motore ho je 4,1 l.
Samotný trojvalec je tichý, Ford napriek tomu... Foto: Václav Lipavský
Ford C-Max Samotný trojvalec je tichý, Ford napriek tomu použil aj izoláciu motorovej kapoty.
Motorová kapota „leží“ na týchto gumových... Foto: Václav Lipavský
Ford C-Max Motorová kapota „leží“ na týchto gumových dorazoch. Pri zatváraní tak vydáva príjemne tlmený zvuk.

Veľkou výhodou testovanej verzie je použitie šesťstupňovej manuálnej prevodovky. Jednotlivé prevodové stupne sú tak viac natlačené na seba a motor netrpí „ekologicky“ dlhými prevodmi. Dokáže sa však roztočiť až na 6400 otáčok, takže na druhý prevodový stupeň sa s trojvalcovým C-Maxom rozbehnete až na 90 km/h (červené pole otáčkomera začína na 6500 ot./min.). Pre lepšiu predstavivosť odskokov medzi rýchlostnými stupňami uvádzame nasledujúcu tabuľku.

2000 ot./min (I.) 1250 ot./min. (II.)
2000 ot./min. (II.) 1350 ot./min. (III.)
2000 ot./min. (III.) 1550 ot./min. (IV.)
2000 ot./min. (IV.) 1550 ot./min. (V.)
2000 ot./min. (V.) 1650 ot./min. (VI.)
K tichej jazde prispieva aj plstený spodný kryt... Foto: Václav Lipavský
Ford C-Max K tichej jazde prispieva aj plstený spodný kryt motora (tlmí zvuk kamienkov narážajúcich o kryt).
Kvôli tepelnej ochrane pred rozpáleným motorom... Foto: Václav Lipavský
Ford C-Max Kvôli tepelnej ochrane pred rozpáleným motorom je kryt z vnútornej strany chránený tepelnoizolačným plechom.
Takto odkrytý spodok zadného nárazníka vyvoláva... Foto: Václav Lipavský
Ford C-Max Takto odkrytý spodok zadného nárazníka vyvoláva na niektorých autách počas jazdy pískanie (počuť ho najmä pri jazde so zrolovaným krytom batožinového priestoru). C-Max však ostával tichý aj na diaľnici.

Prevodová páka má dobre vymedzený chod a jednotlivé prevody zapadajú do svojich konečných polôh s potrebnou presnosťou. Už sme to síce spomínali niekoľkokrát, no napíšeme to znova – Getrag odvádza pri výrobe prevodoviek pre Ford výbornú prácu. Len málokedy sa totiž stretávame s tým, že by vám dávala páka prevodovky toľko informácií ako práve pri súčasných Fordoch (ide najmä o vhodný moment, kedy podradiť a neničiť pritom synchronizačné krúžky). Ako je to s jej životnosťou, netušíme, no z pohľadu jazdného prejavu nemala „skriňa“ tohto auta žiadnu chybu.

Pre jazdu v meste (50 km/h) je optimálne zaradiť štvorku a nechať motor na 1600 otáčkach. C-Max je tak pripravený aj na prípadné zrýchľovanie a ľahko udržiava kolísajúce tempo okolitej premávky. Pri ustálenej rýchlosti však zvládne aj preradenie do päťky a pokles otáčok na hranicu 1250.

Tempo 90 km/h znamená 2000 ot./min. (VI.), ak však potrebujete razantnejšie zrýchliť (najmä s naloženým autom), urobíte lepšie ak podradíte na päťku (2400 ot./min.), prípadne dokonca na štvrtý prevodový stupeň (3100 ot./min.). Po diaľnici (130 km/h) uháňa trojvalcový C-Max pri 3000 otáčkach (VI­.).

Zadný výfukový tlmič je umiestnený takmer v... Foto: Václav Lipavský
Ford C-Max Zadný výfukový tlmič je umiestnený takmer v strede auta (pred zadnou nápravou).
Výfuková rúra je vedená ponad ramená zadnej... Foto: Václav Lipavský
Ford C-Max Výfuková rúra je vedená ponad ramená zadnej nápravy. Pri viacprvkových nápravách majú konštruktéri nad samotnými ramenami len málokedy toľko miesta.
Dlhá koncová rúra musí byť na konci prichytená... Foto: Václav Lipavský
Ford C-Max Dlhá koncová rúra musí byť na konci prichytená navareným držiakom. Zvar tu musí pri jazde po rozbitých cestách znášať výrazné zaťaženie, je preto dôležité, aby nezhnil skôr, než samotný výfuk.

O výbornej pružnosti vysokozdvihového trojvalca svedčí aj to, že pri rýchlosti 70 km/h a zaradenom štvrtom prevodovom stupni (1800–1900 ot./min.) si prázdny C-Max (len s vodičom na palube) udržal zvolené tempo aj v kopci so stúpaním 12 %. Bolo to síce na hrane, ale zvládol to. S dovolenkovou batožinou v kufri by to pravdepodobne vzdal, aj tak nás však jeho odhodlanie prekvapilo.

Čo nás však zarazilo, asistent radenia nedáva pokyny na podradenie. Ak pri tempe 70 km/h zaradíte päťku (1500 ot./min.), zvolené tempo motor udrží bez problémov. Pri potrebe výrazného pružného zrýchlenia (náhle zatlačenie plynového pedálu k podlahe) v ňom však okamžite narastú tlaky a začne triasť silentblokmi. Asistent radenia pritom stále mlčí a na podradenie nás nevyzval ani v momente, keď sme pri päťke zarazili plyn až do podlahy. Škoda, keď tam už tento softwarový pomocník je, mal by sa nejako prejaviť.

C-Max má aj na rozbitých cestách neuveriteľne... Foto: Václav Lipavský
Ford C-Max C-Max má aj na rozbitých cestách neuveriteľne tichý podvozok. To svedčí nielen o slušnom odhlučnení podbehov, ale aj dobre navrhnutých ramenách (o prenose hluku rozhoduje ich tvar aj materiál) a výbornom uchytení pomocných rámov do karosérie. K dobrému vedeniu predných kolies pod záťažou prispievajú aj mohutné zadné silentbloky predných spodných ramien (priskrutkované o nápravnicu).

Motor dvoch tvárí

Maloobjemové prepĺňané motory sú v otázkach prevádzkovej spotreby už z princípu svojho fungovania citlivé na zvolený jazdný štýl. A čím je auto ťažšie a väčšie, tým je tento ich povahový rys výraznejší. V prípade C-Maxu spotrebu relatívne výrazne ovplyvňuje nielen samotný jazdný štýl, ale aj aktuálne počasie a dovolíme si tvrdiť, že aj obutie auta (testovaný exemplár jazdil na zimných pneumatikách Michelin Alpin 205/55 R 16).

S pneumatikami 205/55 R 16 bol C-Max aj na... Foto: Václav Lipavský
Ford C-Max S pneumatikami 205/55 R 16 bol C-Max aj na rozbitých cestách tichý.

Pri meraní spotreby sme sa vydali na tradičný okruh (Bratislava – Revúca – Bratislava), no ako to už občas chodí, cestu nám tentoraz nekomplikovala len hustá doprava, ale aj neuveriteľne rozbitá cesta, daždivé počasie a silný vietor. Jednoducho, nič na základe čoho by sa dali vyvodiť reprezentatívne výsledky merania. Našťastie, v priebehu pracovného týždňa bolo počasie v poriadku, takže zodpovedne môžeme prehlásiť toľko, že po meste sa nám s C-Maxom podarilo jazdiť približne za sedem litrov (celkovo 215 km, ø 39 km/h, ø 7,1 l/100 km). Ak mu však budete pri každom rozbiehaní od semaforov nakladať za uši, vezme si deväť. V tomto prípade to však nie je ani tak o dynamických nárokoch, ako o nesprávnom jazdnom štýle (najmä zbytočné vytáčanie a neefektívne hospodárenie s kinetickou energiou).

Ticho v kabíne vysvetľujú masívne tesnenia... Foto: Václav Lipavský
Ford C-Max Ticho v kabíne vysvetľujú masívne tesnenia okolo dverí.
Tesnenie je aj na skelete karosérie. Problémom... Foto: Václav Lipavský
Ford C-Max Tesnenie je aj na skelete karosérie. Problémom je, že pri pomalej jazde na zvlnenej vozovke bolo spod tesnení počuť vŕzganie. Karoséria sa skrátka trochu krútila.

Vráťme sa však k ceste do Revúcej (cca 300 km). Až po Banskú Bystricu je to po diaľnici, zlé počasie nám tu však dovolilo dosiahnuť rýchlostný priemer len 109 km/h a priemernú spotrebu 6,5 l/100 km (obsadenie dvoma osobami). Kým sme sa dostali do Revúcej, rýchlostný priemer klesol na 64 km/h a priemerná spotreba na rovných šesť litrov (údaje platia pre celý úsek Bratislava – Revúca). Cestou späť bolo počasie o niečo lepšie, z Revúcej sme sa však až do Brezna „plazili“ priemernou rýchlosťou len 47 km/h (neuveriteľne rozbitá cesta!), pričom si Ford vzal 5,9 l/100 km. V Banskej Bystrici bola naša priemerná rýchlosť stále len 58 km/h, no spotreba klesla na 5,2 l/100 km. Zaujímalo nás však, koľko si C-Max zoberie na diaľnici, takže sme palubný počítač kompletne vymazali a zvolili diaľničné tempo 130 km/h. Do Trnavy sme sa nakoniec dostali priemernou rýchlosťou 124 km/h so spotrebou 7,2 l/100 km. Znova však opakujeme, v aute sme sedeli len dvaja + nejaká tá batožina, pričom predpokladáme, že model ako C-Max bude medzi rodinne založenými zákazníkmi priemerne vyťažený asi o čosi viac.

Ak sme neskôr C-Max skúsili aj na starej ceste z Bratislavy do Piešťan, tú pri priemernej rýchlosti 72 km/h absolvoval za rovných päť litrov (pekné počasie, tri osoby na palube).

Palubné dosky dnešných Fordov sú obrovské kusy... Foto: Václav Lipavský
Ford C-Max Palubné dosky dnešných Fordov sú obrovské kusy plastu. Gigantické rozmery má aj tá aj v C-Maxe.
Širší stredový tunel môže kolenám vyšších... Foto: Václav Lipavský
Ford C-Max Širší stredový tunel môže kolenám vyšších vodičov prekážať.
Až neuveriteľným zmyslom pre detail je čalúnená... Foto: Václav Lipavský
Ford C-Max Až neuveriteľným zmyslom pre detail je čalúnená odkladacia schránka. V dobách, keď sa šetrí, kde sa len dá, je to chvályhodné.

Veľmi slušný základ

Hoci to na papieri nevyzerá veľmi slávne, litrový trojvalec testovanému C-Maxu naozaj stačil. Raketu z neho síce neurobil, no s bežnými jazdnými situáciami sa vyrovnal vždy bez problémov. A čo je ešte lepšie, vôbec pritom neznel utrápene. Auto sme však neskúšali s max. možným zaťažením, tváriť sa preto, že si poradí s hocičím, by bolo trochu neúprimné. Podľa našich doterajších skúseností s motorom 1.0 EcoBoost si však dovolíme tvrdiť, že sa mu kolená nepodlomia ani pod plne naloženým C-Maxom. Počítajte len s tým, že si v takom prípade na diaľnici rýchlo siahne na svoje dno (vďaka zvýšeným jazdným odporom pri rýchlej jazde).

Dojazdovú rezervu máte v cene auta. Foto: Václav Lipavský
Ford C-Max Dojazdovú rezervu máte v cene auta.
Škoda, že podlaha kufra je len z akejsi tvrdej... Foto: Václav Lipavský
Ford C-Max Škoda, že podlaha kufra je len z akejsi tvrdej látky. Pod ťažkým nákladom sa deformuje.

Nech sú už však schopnosti litrového motora akokoľvek výnimočné, každá debata nakoniec skĺzne k otázkam o jeho životnosti. Podľa doterajších skúseností sa zdá, že zásadnejšie konštrukčné chyby nemá a zatiaľ sa drží. Vzhľadom na nízky vek motora si na prvé reprezentatívne vzorky jazdených exemplárov síce treba ešte počkať, no vyzerá to, že sa ho báť netreba. Uvidíme, čo s ním urobí emisná norma Euro 6 (so špecifickými výkonmi motorov rastie aj ich dymivosť), predpokladáme však, že aj s tým už motorári Fordu akosi počítajú.

Podľa nás je C-Max 1.0 EcoBoost použiteľným a dobre jazdiacim autom, ktorého sa netreba báť. Ak máte rozumné nároky na dynamiku a cit pre techniku (netýrate motor, keď už nemôže), pokojne doň investujte. Ani dlhá rodinná dovolenka s ním nebude žiadnym utrpením.

A poznámka na záver, výkon stretávacích aj... Foto: Václav Lipavský
Ford C-Max A poznámka na záver, výkon stretávacích aj diaľkových halogénových svetlometov je v prípade C-Maxu slušná. Xenóny vám chýbať nebudú.
Výhody Nevýhody
pružnosť zatiaľ otázna životnosť
tichý chod, ochota citlivosť spotreby na jazdný štýl
prevodovka asistent radenia nedáva znamenie na podradenie
Technické údaje
Model: C-Max 1.0 EcoBoost Collection X
Objem motora (cm3): 998
Výkon (kW/ot.): 74/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 170/1400–4500
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4380/1828/1626
Rázvor náprav (mm): 2648
Objem kufra/nádrže (l): 471–1723/55
Maximálna rýchlosť (km/h): 174
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 12,6
Komb. spotreba (l/100 km): 5,1
Cena: 16 665 €
Sériové vybavenie Collection X (vybrané prvky):
ABS, ESP, systém stranového presmerovania krútiaceho momentu TVC, 6 airbagov, palubný počítač, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, 3 samostatné posuvné zadné sedadlá, elektrické ovládanie predných aj zadných okien, elektricky vyhrievané čelné okno, elektricky ovládané a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, štart-stop systém, tempomat, predné hmlové svetlomety, automatická dvojzónová klimatizácia, rádio s CD, MP3 + 6 reproduktorov, 15-palcové zliatinové disky s pneumatikami 215/55 R 16, dojazdová rezerva.
Ford C-Max
Ford C-Max
+40Ford C-Max
18 debata chyba
Články podľa značiek