Hoci je Fluence skôr sedanom pre trhy s menšou kúpnou silou (vo Francúzsku ho napr. vôbec nekúpite), na Slovensku patrí bezpochyby medzi najpopulárnejšie Renaulty vôbec. A zdá sa, že v najbližšom období to tak aj zostane. Pomôcť by mu v tom totiž mala nová tvár a bohatšia ponuka motorov aj prevodoviek. Testovali sme omladený Renault Fluence s motorom 1.6 dCi.
Pokropený živou vodou
Ak v tomto sedane náročnejším zákazníkom doteraz niečo chýbalo, bol to práve výkonný naftový motor. Jasné, štvorvalec 1.5 dCi zo seba dáva slušných 81 kW/110 k, stále to však nie je ono. S modernizáciou sa preto v ponuke objavuje väčší agregát 1.6 dCi. Už jeho výkon 96 kW/130 k znamená posun vpred, poriadnou paľbou je však až nárast max. krútiaceho objemu z 240 Nm (1.5 dCi) na celých 320 Nm (1.6 dCi). Naložte Fluence dovolenkovou batožinou, posaďte doň celú rodinu a pochopíte, o čom tu píšeme. S motorom 1.6 dCi si v podstate takmer nikdy nesiahne na dno. Skôr sme mali pocit, že prestáva stíhať jeho podvozok. O tom však až neskôr.
Ak vás zaujíma konštrukcia motora 1.6 dCi, pár slov o nej nájdete v testoch Renaultu Scénic 1.6 dCi, Renaultu Mégane Grandtour 1.6 dCi, či Renaultu Mégane Coupé 1.6 dCi. Len pre rýchle zopakovanie preto pripomenieme, že ide o moderný, podštvorcový agregát (vŕtanie je väčšie ako zdvih), ktorého prednosťou sú relatívne malé piestové rýchlosti a z toho vyplývajúce menšie vibrácie a trecie aj kinematické straty. Zaujímavý je aj nízkotlakový EGR okruh, kedy spätné vedenie výfukových plynov ústi do sania ešte pred turbodúchadlom (do časti potrubia s nízkym tlakom, resp. podtlakom). Spaliny sa z výfuku odoberajú samozrejme až za filtrom pevných častíc (aby sadzami nezalepili rotor a skriňu turbodúchadla), o to dôležitejšie je preto mať filter pevných častíc vždy v poriadku. Vďaka dvojokruhovej recirkulácii spalín si motor pri vysokej záťaži nemusí pomáhať obohacovaním zmesi, či privieraním škrtiacej klapky (znižuje sa tým produkcia oxidov dusíka), takže ostáva úsporný aj pri dynamickej jazde.
Zaujímalo nás, koľko vlastne turbodúchadlo na tento motor stojí, zamierili sme preto k predajcovi a pýtali sa. Výsledná suma 1946 eur nás trochu zarazila, na druhej strane dobre dokumentuje smer vývoja motorov a príslušenstva. Sú stále výkonnejšie a úspornejšie, zadarmo to však rozhodne nie je. Keď sme už stáli pri pulte, otázka padla aj na nový predný nárazník. Je to predsa len kusisko plastu a zničiť ho nie je žiadny problém. Len pre zaujímavosť, autorizovaný predajca si zaň pýta 450 eur (vrátane výstuh pod ním a príslušenstva). Pri tejto príležitosti nezaškodí pripomenúť, že Fluence je postavený jednoduchšími výrobnými postupmi ako klasický Mégane. Zvon to síce nevidieť, no turecká továreň skutočne používa jednoduchšiu a lacnejšiu výrobu, vďaka ktorej si dokáže Fluence držať cenovú výhodu (okrem iného sú iné aj zvary skeletu, jednoduchšie je aj ukotvenie pomocného rámu prednej nápravy). Rovnaké rozdiely sú aj medzi klasickým Méganom a lacnejším Méganom Generation.
Motor sa inak prejavoval ako vo všetkých doterajších Renaultoch – pod 1400 otáčkami sa potrebuje nadýchnuť, aby náhle zabral a poľavil až pred červeným poľom otáčkomera (turbodiera je daňou za podštvorcovú konštrukciu a turbodúchadlo nastavené na vysoký plniaci tlak). Fluence je s ním neuveriteľne dynamickým autom, ako to však v živote chodí, má to aj svoje tienisté stránky. Zarazte plyn do podlahy, počkajte kým turbodúchadlo natlakuje valce a začnú sa diať veci. Predné kolesá zaplaví príval výkonu a oprú sa do cesty s takou naliehavosťou, akoby chceli Fluence roztrhnúť na dve polovice. S výkonnejším motorom získal rodinný sedan na výbušnosti, záťah v priamke však nie je všetko. Ak nepovolíte, auto predvedie dynamiku, z ktorej sa vám zamotá hlava. Zadná náprava pritom však lieta zo strany na stranu, občas poriadne zabúcha a na dierach odskočí do strany. Skrátka, pri vyšších prejazdových rýchlostiach sa takto motorizovaný Fluence rýchlo dostáva na hranu svojich možností. Tam ste ho síce vedeli dostať aj so slabším motorom, no tu to ide akosi samo od seba. Komfortné ladenie podvozku znamená, že odstredivé sily pošlú mäkký podvozok v každej zákrute do náklonu, pričom naklonená priečka zadnej nápravy so sebou strhne aj obe zadné kolesá. Tie, opreté o hranu stratia časť svojej pôvodnej priľnavosti a už to ide. Na rovnom asfalte to až tak nevadí, dokonca to dokážete využiť vo svoj prospech a Fluence jemným pribrzdením donútite k zatočeniu zadkom (radosť kazia len málo tuhé silentbloky náprav otupujúce presnosť riadenia), beda však, ak sa o to začnete pokúšať na zlom povrchu. Vtedy pochopíte, že auto nespolupracuje a vy s ním viac zápasíte, ako si užívate. Jednoducho, predok a zadok auta nekomunikujú. Je to však pri aute ako toto dôležité? Nemyslíme, spomenuli sme to len preto, že s motorom 1.6 dCi už má Fluence dosť energie na to, aby mohli niekoho začať páliť prsty na volante. Pozor na to, výkonový bonus tu slúži skôr na pohodlné predchádzanie pomalších a bezstarostnú jazdu s plne naloženým autom.
Ak trochu poľavíte, objavíte jeho vrodenú schopnosť filtrovať nerovnosti cesty a dopriať posádke veľmi solídny komfort. Aby ste mali približnú predstavu, v porovnaní s povedzme naftovým Rapidom je Fluence komfortnejším autom (na rozbitých cestách). Ak však príde reč na schopnosti zmeny smeru pri dynamickej jazde, tu ťahá Fluence za kratší koniec. Na druhej strane, pri vyhýbacích manévroch predvádza viac nadania ako povedzme Peugeot 301, či Citroën C-Elysée. Do porovnávania s C-Elysée a 301 by sme sa však púšťali neradi, pre Fluence je dôstojnejším súperom skôr spomínaná Škoda Rapid (z pohľadu dynamických schopností na dobrých cestách, filtrácia súčasných kráterov na cestách je skôr doménou C-Elysée a 301).
Za koľko?
Z pohľadu spotreby máme s motorom 1.6 dCi už pomerne bohaté skúsenosti. Skúšali sme ho v Scénicu aj niekoľkých karosárskych verziách Mégane, Fluence nás svojou ekonomikou preto nijak neprekvapil. Najmenej si pochopiteľne vzal pri ceste za mestom, z Bratislavy do Piešťan to pri rýchlostnom priemere 73 km/h zvládol za 4,2 l/100 km (mimo diaľnice). Pri ustálenej rýchlosti 90 km/h žral asi 3,5–3,8 l/100 km (aktuálna spotreba na zimných pneumatikách, s dvomi osobami na palube a pri vypnutej klimatizácii). Vzhľadom na meniaci sa sklon vozovky a odchýlku palubného počítača však považujte tento údaj skôr za orientačný.
Na našej tradičnej trase z Bratislavy do Revúcej (cca 300 km) si pri priemernej rýchlosti veľmi slušných 85,4 km/h Fluence pýtal priemerne len 4,3 l/100 km. Spotrebu sme si tentoraz aspoň orientačne overili dotankovaním nádrže. Po prejdení trasy 301 km nám do nádrže vošlo 13,1 nafty. Čo bolo zaujímavé, aj po prejdení tejto vzdialenosti nám palubný počítač stále ukazoval dojazd až 1070 km (digitálny palivomer pritom signalizoval už len niečo cez pol nádrže).
Auto však ostávalo úsporné aj cestou späť. Z Revúcej do Banskej Bystrice sme sa priemernou rýchlosťou 66 km/h dostali za 4,1 l/100 km (na trase dlhej 87 km sme spotrebovali 3,5 l nafty), od Banskej Bystrice až do Trnavy si to Fluence uháňal rýchlosťou 130 km/h (ø 124 km/h) za 5,4 l/100 km.
Pre úplnosť, rýchlosťou 50 km/h môžete jazdiť už na štvorku (1350 ot./min.), ak však potrebujete zrýchliť, asistent radenia si sám vypýta podradenie do trojky (turbodúchadlo sa jednoducho potrebuje poriadne roztočiť). Pri tempe 90 km/h motor točí 1700 otáčok (VI.), zatiaľ čo na diaľnici (130 km/h) je to 2400 ot./min.
Výhody | Nevýhody |
---|---|
výkon | ťah v nízkych otáčkach |
spotreba | stabilita pri rýchlej jazde |
pocit komfortu | nepresné riadenie |
Technické údaje | |
---|---|
Model: | Fluence 1.6 dCi Dynamique |
Počet valcov/ventilov: | 4/16 |
Objem motora (cm3): | 1598 |
Výkon (kW/ot.): | 96/4000 |
Krútiaci moment (Nm/ot.): | 320/1750 |
Prevodovka: | 6-manuál |
Dĺžka/šírka/výška (mm): | 4618/1809/1479 |
Rázvor náprav (mm): | 2702 |
Objem bat. priestoru/nádrže (l): | 530/60 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 185 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): | 9,8 |
Komb. spotreba (l/100 km): | 4,6 |
Cena: | 15 290 € (akciová cena) |
Sériové vybavenie Dynamique (vybrané prvky): | |
ABS, ESP, ASR, 6 airbagov, tempomat, 16-palcové zliatinové disky kolies s pneumatikami 205/60 R 16, látkové čalúnenie sedadiel kombinované s koženkou, LED denné svietenie, výškovo aj hĺbkovo nastaviteľný volant, predné hmlové svetlomety, elektrické ovládanie predných aj zadných okien, elektrické ovládanie vonkajších spätných zrkadiel, dvojzónová automatická klimatizácia + výduchy k zadným sedadlám, dažďový a svetelný senzor, predná lakťová opierka, autorádio s CD, MP3, USB a ovládaním pod volantom + 4 reproduktory. |