Test: Ford B-Max 1.0 EcoBoost - malý, no dospelý

V celoeurópskej ankete Car of the Year skončil až na štvrtom mieste. Dosť slabý výsledok na to, že nový Ford B-Max ponúka neporovnateľne viac invencie ako úradujúce auto roka 2013.

09.05.2013 14:16
Ford B-Max Foto:
Dizajn B-Maxu vychádza z väčšieho modelu C-Max. Na rozdiel od neho je však bez stredného stĺpika. To zlepšuje prístup do interiéru.
debata (2)

A vôbec, B-Max je jeden z najoriginál­nejších modelov posledných rokov. Konkurenciu malých mikrovanov necháva s prehľadom za sebou. A to aj po technickej a bezpečnostnej stránke. Presvedčil nás o tom test verzie Spirit X s motorom 1.0 EcoBoost.

Nedá sa povedať, že by mal nový prírastok Fordu v triede minivanov málo súperov. Súťažiť bude s Oplom Agila, Citroënon C3 Picasso, Kiou Venga, Renaultom Modus, Fiatom 500L či Hondou Jazz. Napriek tomu je iný. Jeho vzácnosťou je totiž karoséria bez stredových stĺpikov. Ak vynecháme raritné modely ako Mazdu RX-8 či Mini Clubman, je vlastne prvým veľkosériovo vyrábaným autom s týmto technickým riešením. Fordu sa ho podarilo dotiahnuť na úroveň, ktorá neznižuje bezpečnosť posádky ani tuhosť karosérie. Dôkazom je päť hviezdičiek z nedávnych crash-testov Euro NCAP. Stredný stĺpik B-Max totiž vlastne má, len je rafinovane integrovaný do posuvných zadných dverí. Po ich zavretí zapadne do zámkov skeletu a postará sa o potrebnú pevnosť karosérie aj ochranu proti bočnému nárazu. Pomáha mu v tom aj zosilnený „céčkový“ stĺpik za hranou zadných dverí, ktorý sa v spodnej časti rozširuje.

Ford B-Max Foto: Ford
Ford B-Max Ford B-Max

Ide to aj bez stĺpika

Dizajnom čerpá B-Max v mnohom z väčšieho C-Maxu. Možno sa do jeho línií práve nezamilujete, ale ako sa povie, účel svätí prostriedky. A z tohto pohľadu sa Fordu podaril husársky kúsok. Tento mikrovan totiž postavil na platforme malej Fiesty, čo prezrádza zhodným rázvorom len 2490 mm. Celkovou dĺžkou necelých 4,1 metra je v porovnaní s ňou dlhší o 13 a vyšší o 11 centimetrov. V triede mikrovanov tak stojí kdesi medzi Renaultom Grand Modus a Nissanom Note. Samozrejme, na formáte s touto dĺžkou sa podarilo postaviť aj väčšie priestorové zázraky, spomeňme Mercedes-Benz¤A prvej generácie s dĺžkou len 3,6 metra či neskutočný 6-miestny Fiat Multipla pod hranicou štyroch metrov (!), ale verte, že aj B-Max má čo ponúknuť.

Pochopíte to hneď po otvorení predných a zadných posuvných dverí. Pred vami sa rozprestrie ničím nerušený vstupný otvor s dĺžkou 1,5 metra, aj keď pravdupovediac čo otvor získava na absentujúcom stĺpiku, stráca na zadnej časti. Posuvné zadné dvere nedokážu totiž odkryť celú šírku vstupného otvoru, inak by sa vysunuli až za obrys vozidla. Aj tak je prístup perfektný. Navyše riešenie s posuvnými dverami uľahčuje prístup a odchod od auta, pretože nevytvára "záhradku“ ako Opel Meriva, s protismerne otvárajúcimi sa zadnými dverami. Ovládanie dverí je domyslené do detailov aj z užívateľského hľadiska. B-Maxu je totiž jedno, či najprv zatvoríte predné, alebo zadné dvere. Je však pravda, že manipulácia s posuvnými zadnými dverami dá viac práce ako pri krídlových. Potrebujete na to viacej sily a pri zatváraní znútra aj telocvik, pretože treba najprv rukou uvoľniť poistku rukoväti, ktorá sa nachádza pri otvorených dverách v nevýhodnej polohe. K dokonalosti by preto B-Maxu poslúžili elektricky ovládané zadné dvere, ale to by bolo v tejto triede už príliš drahé.

Ford B-Max Foto: Ford
Ford B-Max Ford B-Max

Svoju daň si originálne riešenie vypýtalo aj inde. Mohutnej stavbe posuvných dverí a prahov musela ustúpiť zadná lavica. Jednoducho je užšia, takže s tretím cestujúcim vzadu nepočítajte, hoci tu má bezpečnostný pás. Lepšie je tu vysunúť lakťovú opierku. Odstup sedadiel od prahov tiež trošku komplikuje vystupovanie. Zato miestom na nohy B-Max prekvapí. Je to nielen výsledok vyššie situovaných sedadiel, ale aj možnosti zasunúť si chodidlá pod tie predné. Výška strechy prináša tiež dostatok centimetrov rezervy nad hlavou. Ťažko uveriť, že sedíte v aute vychádzajúcom z Fiesty. A vpredu je to obdobné. Limitom je len široká stredová konzola obmedzujúca koleno vodiča. Inak sa tu cítite ako v oveľa väčšom a drahšom aute.

Spracovanie strednej triedy

Nešetrilo sa na materiáloch ani solídnej konštrukcii robustnej palubnej dosky či širokých výplní dverí. Tu konkurencia zariadená v štýle nižšej triedy, nevynímajúc lacné plasty, nemá oproti B-Maxu žiadnu šancu. Základná ergonómia je naozaj perfektná. Zvyknúť si musíte len na menej komfortné zapínanie bezpečnostného pásu, keďže je z dôvodu absencie stredového stĺpiku integrovaný priamo do operadla, kde sa za ním načahuje ťažšie. Solídne sedadlá s dobrým bočným vedením patria k tomu najlepšiemu v triede a volant z Focusu s dvojosovou reguláciou tiež nemá chybu. Vyššie situovaná radiaca páka vám doslova padne do ruky, zvlášť v kombinácii s výškovo nastaviteľnou lakťovou opierkou.

Ford B-Max Foto: Ford
Ford B-Max Ford B-Max

Jednoducho v porovnaní s konkurenciou je B-Max napriek kompaktným rozmerom zariadený ako dospelé auto. Z Focusu si požičal aj rozmernú stredovú konzolu či veľké prieduchy ventilácie. Dobre čitateľný je aj prístrojový panel. Len ovládaniu multimediálneho rozhrania s tlačidlami rozmiestnenými v tvare motýlích krídel chýba intuitívnosť. Centrálny štvorsmerný ovládač nemá totiž otočný joystick, čo komplikuje pohyb v menu. Ale to je chybička krásy známa už z Focusu či Fiesty.

B-Max sa tiež môže pochváliť dobrým výhľadom, keďže sedadlá sú situované vyššie a výhľadu do bokov pomáhajú trojuholníkové predné okienka. Výnimkou je len obmedzené zorné pole pri pohľade šikmo vzad, napríklad pri vychádzaní na hlavnú v príliš ostrom uhle alebo pri kontrole slepého uhla zrkadiel počas preraďovania. Na vine je extrémne široká stavba integrovaného stredového stĺpika vo dverách aj samotná šírka rámu predných dverí. Pri cúvaní však problémy nemáte.

Kufor bez zázrakov

A ako je to s úžitkovými vlastnosťami? Kufor B-Maxu má priemerných 304 litrov, čo nie je oveľa viac, než ponúka Fiesta (295), no ku cti mu slúži nízka nakladacia hrana, široký vstupný otvor, prestaviteľná dvojitá podlaha, pod ktorou je dojazdová rezerva a úplne vodorovná ložná plocha po sklopení delených zadných operadiel, keďže spolu s nimi sa zníži aj poloha sedadiel. K tomu všetkému musíme pripočítať praktické sklopné operadlo sedadla spolujazdca, takže B-Max si v prípade potreby poradí aj s vyslovene dlhým nákladom, napríklad surfovou doskou alebo bicyklom. Ak chcete väčší kufor, musíte uprednostniť lepiacu súpravu, no ani tých 318 litrov konkurencii stačiť stále nebude. Taký Citroen C3 Picasso s takmer identickou dĺžkou ich má 385 a podstatne kratšia Honda Jazz s geniálnymi sedadlami Magic Seats 375. Veľké plus však dávame odkladacím priestorom v interiéri. Zvlášť obrovským schránkam v predných dverách, ale aj množstvu držiakov na nápoje. Zadní cestujúci ich majú napríklad v prahoch.

Ford B-Max Foto: Ford
Ford B-Max Ford B-Max

Aj výbavou ukazuje B-Max svoju dospelosť. Už v základe má B-Max sedem airbagov vrátane kolenného, stabilizačný systém ESP, ale aj systém automatického privolania pomoci SYNC, ktorý sa aktivuje pri nafúknutí airbagov alebo odpojení prívodu paliva. Akčný model Spirit X pridáva vyslovene luxusné prvky prevzaté z podstatne drahšej úrovne Titanium¤X a dokonca viaceré príplatkové doplnky. Na palube tak máte vyhrievané čelné okno, tempomat, automatickú klimatizáciu, elektrické ovládanie všetkých okien, vyhrievané sedadlá, kožený volant a radiacu páku, asistent ekonomického radenia či veľmi slušné audio so 6 reproduktormi. Vonkajší vzhľad zušľachťujú denné LED svetlá a hliníkové 15-palcové disky. Siahnuť po modeli z konvenčného cenníka má zmysel jedine v prípade, ak máte záujem o príplatkový stop-štart systém alebo štartovanie tlačidlom, ktoré sa v akčných verziách nedajú doobjednať.

Motor na jednotku, ale len päť stupňov

Nový preplňovaný 3-valec 1.0 EcoBoost (92 kW) nás očaril už vo Focuse a aj v B-Maxe robí napriek nižšiemu výkonu 74 kW vynikajúcu prácu. Napokon pohotovostná hmotnosť B-Maxu sa pohybuje na hranici 1¤200 kg. Motor je nesmierne pružný, tichý a kultivovaný. Neprekážajú mu extrémne nízke otáčky a ani vo vysokom spektre nestráca dych. Turbodiera je takmer nebadateľná, takže na povel akcelerácie reaguje prakticky okamžite. Vďaka krútiacemu momentu 170 Nm dostupnému už od 1¤400 otáčok zvláda aj predbiehacie manévre bez pocitu veľkej námahy, navyše má pri vysokých otáčkach tento trojvalček „sexi“ zvuk. Pri vyšších rýchlostiach však už s veľkou výkonovou rezervou nerátajte.

Škoda len 5-stupňovej prevodovky. Tá je síce veľmi presná, s výnimkou občas protestujúcej spiatočky, ale chýbajúci šiesty prevodový stupeň sa podpisuje na vyššej spotrebe. Priemer pozostávajúci takmer výlučne z mestskej a diaľničnej prevádzky sa nám ustálil na 6,5 litroch, takže mimo mesta ho možno určite zraziť kdesi k piatim, čo nie je vôbec zlé. No cítiť, že motor zbytočne točí a že by mu šiesty prevod uľahčil život aj znížil apetít. Pri diaľničnej 130 odčítate z otáčkomeru údaj 3500 a pri stovke takmer 2700 otáčok za minútu. Šestka by preto motoru rozhodne prospela, no je výsadou len modifikácie so starším atmosférickým motorom 1,6 Duratec (77 kW), aj to len s dvojspojkovou prevodovkou PowerShift. Je tiež škoda, že stop-štart systém nie je napriek hrdej plakete EcoNetic, označujúcej balíček ekonomických opatrení, napríklad regeneráciu brzdnej energie, v ponuke pre akciové verzie X.

Za volantom prekvapí

Svoju dospelácku povahu dáva B-Max najavo aj podvozkom. Komfortom pruženia mu môže konkurovať jedine vyslovene mäkký Citroën C3 Picasso. No na rozdiel od neho je B-Max na ceste väčším suverénom. Opäť sa správa ako väčšie a drahšie autá, a to napriek jednoduchšej konštrukcii zadnej nápravy. Fordu sa podarilo nájsť ideálny kompromis medzi pohodlím a bezpečnosťou. Náklony karosérie sú v medziach a stopu drží v zákrutách s väčším prehľadom, než by ste očakávali. Veľkú radosť vám bude robiť aj presné a komfortné riadenie so športovo priamym prevodom. Pocit solídnosti kazí azda len mierne vyšší aerodynamický hluk pri diaľničných rýchlostiach. Ale to je už osud malých vanov so slabšou aerodynamikou. Zato prekvapí tuhosť „bezstĺpikovej“ karosérie bez vŕzgania a aj vzájomné utesnenie bočných dverí, ktoré zabraňuje prefukovaniu čí pískaniu.

Ford B-Max Foto: Ford
Ford B-Max Ford B-Max

Svoje kvality a invenciu premietol Ford B-Max aj do cenníka. Našťastie cenu, ktorá by sa v tejto konfigurácii vyšplhala v bežnom cenníku nad 18 000 eur, zmäkčuje akciový modely Spirit X. Cena 15 200 eur sa už predsa len počúva lepšie, no i tak to nebude mať B-Max ľahké. V tejto hladine už môžete totiž voliť aj vynikajúci Ford Focus 1.0 EcoBoost Spirit X so silnejšou verziou motora EcoBoost (92 kW), stop-štart systémom, 6-stupňovou prevodovkou, veľmi podobnou výbavou a najmä o triedu lepším podvozkom s nezávislým zavesením kolies. Presne to sa môže stať B-Maxu osudné.

Výhody Nevýhody
prístup do interiéru menší kufor
variabilita užšie zadné sedadlá
pružný motor cena na úrovni Focusu
Technické údaje
Model: B-Max 1.0 EcoBoost Spirit X
Objem motora (cm3): 998
Výkon (kW/ot.): 74/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 170/1400
Prevodovka: 5-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4077/1751/1604
Rázvor náprav (mm): 2490
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 304/48
Maximálna rýchlosť (km/h): 175
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 13,2
Komb. spotreba (l/100 km): 4,9
Cena: 15 280 €
Sériové vybavenie Spirit X (vybrané prvky):
7× airbag, stabilizačný systém ESP, systém núdzového volania SYNC, hill-holder, denné LED svetlá, predné hmlové svetlá, výšková regulácia sedadla vodiča, dvojosová regulácia volantu, sklopné operadlo spolujazdca, dvojitá podlaha kufra, delené zadné sedadlá, vyhrievané predné sedadlá, automatická klimatizácia, tempomat, kožený volant a radiaca páka, el. balík na okná a zrkadlá, palubný počítač, diaľkové centrálne uzamykanie, vyhrievané čelné okno, dojazdová rezerva, audio s CD + 6× repro., USB-port, hliníkové 15-palcové disky.
Ford B-Max
Ford B-Max
+4Ford B-Max
2 debata chyba
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek