Test: Opel Adam 1.4 – lúpež po taliansky

10.05.2013 07:40
Opel Adam
Opel postavil Adama vo vlastnej réžii. Podobnosť s Fiatom je údajne čisto náhodná. Autor:

A máme tu ďalší Fiat 500. Počkať, nie. On je to vlastne Opel. Opel Adam. A s Fiatom nemá nič spoločné. Vraj.

Pozrite naň a hneď vám musí byť jasné, odkiaľ vietor vanie. Inšpirácia Fiatom 500 je zrejmá z každého uhla a asi najmarkantnejšie je to práve pri pohľade z boku. Našťastie, naživo sú rozdiely viditeľnejšie a vnímajúc o niečo väčšie rozmery Adama rýchlo pochopíte, že si dal Opel na jeho tvaroch naozaj záležať. Názor na jeho krivky si musí každý urobiť sám, nám sa však zdajú v poriadku a čo je ešte dôležitejšie, Adam na nás nepôsobil ako roztomilá hračka, ale ako ozajstné malé prémiové auto. Pomáhal si k tomu dvojfarebným lakovaním, originálnymi diskami kolies a chrómovanými detailmi strhávajúcimi pozornosť.

Adam má slušnú aerodynamiku, aj pri diaľničnom...
Adam má slušnú aerodynamiku, aj pri diaľničnom tempe je v ňom pomerne ticho. Ak však stiahnete bočné okno, v malej karosérii nastane okamžite hurikán (navyše sprevádzaný poriadnym hlukom). Toto je však charakteristické pre väčšinu malých áut. Autor: Václav Lipavský
Pohotovostná hmotnosť Adama s motorom 1.4...
Pohotovostná hmotnosť Adama s motorom 1.4 (A14XEL) je 1120 kg. To je však údaj meraný bez výbavy. Ak si priplatíte za maximálnu výbavu, auto bude ťažšie o ďalších 117 kg. Autor: Václav Lipavský

Dizajnéri si našťastie zachovali chladnú hlavu aj v kabíne, v interiéroch dnešných malých áut sú totiž často len akési karikatúry skutočných palubných dosiek s tykadlami a inými hlúposťami pripomínajúcimi skôr regál obchodu s detskými hračkami. Stále nerozumieme, prečo majú návrhári pocit, že malé autá si kupujú infantilní zákazníci. Ak chceme menšie auto, nemusí to predsa automaticky znamenať, že náš mentálny vývoj sa zastavil kdesi pred pubertou. Alebo sa mýlime? Možno len väčšinu automobiliek nechápeme, každopádne, za triezve tvary palubnej dosky má od nás Opel bod k dobru.

Adam vyzerá aj zvnútra ako normálne auto,...
Adam vyzerá aj zvnútra ako normálne auto, žiadne infantilné úlety tu nenájdete. Autor: Václav Lipavský
Povrch palubnej dosky testovacieho auta bol...
Povrch palubnej dosky testovacieho auta bol pokrytý takto zaujímavo tvarovaným, mäkkým plastom. Autor: Václav Lipavský
Aj Adam si zachováva pre Opel typické ovládanie...
Aj Adam si zachováva pre Opel typické ovládanie menu palubného počítača otočným prstencom na ľavej páčke pod volantom. Dalo by sa to urobiť aj šikovnejšie, no zvyknete si. Autor: Václav Lipavský
Zobrazené hodnoty nulujete dlhším podržaním...
Zobrazené hodnoty nulujete dlhším podržaním tlačidla na konci tej istej páčky. Autor: Václav Lipavský

S čím musíte pri Adamovi počítať, je stiesnený priestor na zadných sedadlách. Je ho tu dokonca menej ako vo Fiate 500. Nejde len o miesto na kolená, ale aj na hlavu. Vzadu je to tak pre osoby do výšky 170 cm. Na druhej strane, pozrite sa na bočný profil auta, pozíciu predných sedadiel voči rázvoru a pochopíte, aký zázrak je za ne niečo natlačiť. Nehovoriac už o dvoch pasažieroch a kufri s objemom 170 l.

Zadné sedadlá sú dobré skôr pre deti. Ak ste...
Zadné sedadlá sú dobré skôr pre deti. Ak ste vyšší ako 170 cm, budete mať problém s nohami aj hlavou. Autor: Václav Lipavský
Zadné delené operadlo dokážete sklopiť...
Zadné delené operadlo dokážete sklopiť potiahnutí za toto textilné oko priamo z kufra. Auto je tak drobné, že ich zozadu dokážete opäť aj postaviť. Autor: Václav Lipavský
Štandardná dĺžka podlahy kufra 462 mm narastie...
Štandardná dĺžka podlahy kufra 462 mm narastie po sklopení operadiel na 1041 mm. Šírka podlahy je 954 mm. Na fotografii vidieť aj vybrania na zadnej strane predných operadiel, pomocou ktorých Opel bojuje s nedostatkom miesta pre kolená zadných pasažierov. Autor: Václav Lipavský

Dá sa to aj komfortne

Opel treba každopádne pochváliť za komfort, aký na 17-palcových nízkoprofilových pneumatikách a rázvore dlhom len 2311 mm dokáže poskytnúť. Na krátkych priečnych nerovnostiach si samozrejme rád nadskočí, no na dlhších vlnách nepláva ako loďka na rozbúrenom mori. Fiat 500 s tým má napríklad problém. Tu musíme konštruktérom podvozku vysloviť uznanie, dobrá práca (Adam je však ťažší, čo má na jeho jazdný prejav na priečnych vlnách pozitívny dosah). Schopnosti podvozku sa v dobrom ukazujú aj na rozbitých cestách, kde sa spod auta neozývajú žiadne ostré zvuky. Všetko je príjemne tlmené, vzdialené a vyvoláva pocit kvality. V Adamovi všeobecne nič nehrká, nič nemá žiadnu vôľu (vrátane prevodovej páky) a nepôsobí chatrným, či lacným dojmom.

Zadná náprava má až prekvapujúco komfortné...
Zadná náprava má až prekvapujúco komfortné vlastnosti (vzhľadom na koncepciu auta). Určite k tomu prispieva aj veľmi dobrá poloha zadných tlmičov (konkurencia si môže brať príklad). Autor: Václav Lipavský
Torzná priečka zadnej nápravy je tvorená dole...
Torzná priečka zadnej nápravy je tvorená dole otvoreným U-profilom. Priečny skrutný stabilizátor by ste tu hľadali márne. Jeho absencia síce znamená väčší boj pruženia s odstredivými silami, no zároveň je vďaka tomu Adam nedotáčavejší a bezpečnejší (pomocou stabilizátorov sa ladí pretáčavá alebo nedotáčavá charakteristika auta). Autor: Václav Lipavský

S pribúdajúcim tempom sa Adam stáva dokonca obratnejším a pocitovo ľahším. Otočíte volantom a on jednoducho zatočí. Bez odvrávania a dlhého prehovárania. Dokonca pritom pôsobí prirodzene a energicky. Akoby sa chcel hrať. A ani sa pritom nenakláňa. K pocitu obratnosti si však pomáha rovnakým trikom ako Fiat (ale povedzme aj Mazda MX-5). Všimnite si, že vodič sedí takmer v druhej polovici rázvoru. V rýchlych oblúkoch tak máte pocit, že sa vám Adam vrtí pod zadkom. A ono to vlastne ani nemá ďaleko od pravdy, sedíte totiž veľmi blízko stredu otáčania auta okolo zvislej osi.

Energiu má, no pretekár nie je

Predné kolesá Adama roztáča atmosférický motor, čo znamená, že honbu za výkonmi si tu musíte pekne odpracovať. Nie že by mu v spodnom pásme chýbal dych, no na dynamickú jazdu to nie je. Ak chcete výsledky, musíte ho roztočiť nad dvojtisícovú hranicu.

Atmosférický štvorvalec A14XEL používa olejovú...
Atmosférický štvorvalec A14XEL používa olejovú náplň (viskozitná trieda 5W-30) s objemom 4,0 l. Meniť by ste ju mali najneskôr každých 30 000 km. Autor: Václav Lipavský
Motor je príjemne tichý, napriek tomu sa Opel...
Motor je príjemne tichý, napriek tomu sa Opel rozhodol aj pre použitie protihlukového krytu. Autor: Václav Lipavský
Taliansky prístup nám trochu pripomínalo aj...
Taliansky prístup nám trochu pripomínalo aj toto tesnenie v motorovom priestore. Gumu sme nasadili na svoje miesto, no pri ďalšom otvorení kapoty bola opäť spadnutá. Je to však detail týkajúci sa pravdepodobne len testovaného exemplára. Autor: Václav Lipavský
Kryt pod motorom nenájdete, olejová vaňa aj...
Kryt pod motorom nenájdete, olejová vaňa aj koleno výfuku sú však skryté a nehrozí ich poškodenie (napr. pri neopatrnom výjazde na vysoký obrubník). Autor: Václav Lipavský

Pri defenzívnom presune mestom si môžete dovoliť zaradiť piaty rýchlostný stupeň a motor nechať prevaľovať na 1300 otáčkach. Ak však potrebujete akciu, je lepšie podradiť do štvorky, čím štvorvalec dostanete na 1800 ot./min. To je už ochotnejší a ľahšie sa mu prediera do vyšších sfér. Ak potrebujete razantne zrýchliť, vytočte dvojku na 5000 otáčok a po následnom preradení na tretí prevodový stupeň otáčky spadnú na 3800, čo je takmer na dostrel otáčok max. krútiaceho momentu.

Motor sa inak vysokých otáčok nebojí a pomerne hladko sa nechá vytočiť až na 6500 ot./min., kde zasiahne obmedzovač. Celkom vtipným, no z praktického hľadiska zbytočným detailom je nápis „Prekročenie povolených otáčok motora“, ktorý sa v tej chvíli rozsvieti na displeji palubného počítača. Ak využijete max. otáčkový rozsah motora, na dvojku dokážete Adama rozbehnúť tesne nad 90 km/h a na trojku dokonca až na 139 km/h.

Energie má teda motor dosť, na vyslovene športovú jazdu však postavený nie je. V prechodových režimoch stráca hladký chod a po vytočení k max. otáčkam, následnom preradení na vyšší stupeň a zarazení plynového pedálu do podlahy sa akoby zahltí. Nie je to však nič iné, ako dôsledok práce riadiacej jednotky, ktorá v panike pred prílišnými emisiami na krátky moment obmedzí vstrekovanú dávku paliva (hrozí jeho nedokonalé spálenie). Práve podľa rýchlosti reakcií v podobných momentoch spoznáte predispozície motora na skutočne dynamickú jazdu.

Aby sme sa vrátili k otáčkam, pri rýchlosti 90 km/h točí motor 2700 ot./min. (V.), zatiaľ čo na diaľnici je to pri tempe 110 k/h 3200 (V.) a pri 130 km/h 3900 ot./min.

Nežerie, ani keď naň tlačíte

Pod dlhom čase sme si opäť pripomenuli jednu z výhod atmosférických motorov, ktorou je znížená citlivosť na aktuálny jazdný štýl (z pohľadu spotreby). Ak sme sa snažili, s Adamom sme po meste jazdili do šiestich litrov, ani keď sme mu však poriadne stúpali krk, cez sedemlitrovú hranicu sme sa nedostali. Takto vyrovnane sa žiadny maloobjemový prepĺňaný motor správať nedokáže. Keď sme ho vytiahli na starú cestu z Bratislavy do Piešťan, priemernou rýchlosťou 71 km/h nás do cieľa dostal za 5,2 l/100 km. Diaľničný úsek Bratislava-Trnava a späť sme priemernou rýchlosťou 107 km/h odjazdili za 5,8 l/100 km. Neskôr nás zaujalo, aký výrazný vplyv má na plynulosť jazdy spustená klimatizácia (počas jazdy jemne cítiť pripájanie a odpájanie kompresora klimatizácie), celú trasu sme si preto zopakovali s pustenou klimatizáciou (pri rovnakom počasí a veľmi podobnej premávke). Výsledkom bola priemerná rýchlosť 108 km/h a výsledná spotreba 6,4 l/100 km.

Testovací Adam jazdil na letných pneumatikách...
Testovací Adam jazdil na letných pneumatikách Continental ContiEcoContact 5 s rozmermi 215/45 R17. Autor: Václav Lipavský

Na druhý deň sme si niečo podobné (ale s vypnutou klimatizáciou) vyskúšali na trase Trnava–Nitra a späť (rýchlostná cesta R1). Tentoraz sme zvolili obvyklé diaľničné tempo 130 km/h. Výsledkom meraní v oboch smeroch bola priemerná rýchlosť 124 km/h a priemerná spotreba 7,2 l/100 km.

Postrehy na záver

Počas testu nás zaujali ešte dve veci, ktoré stoja za pozornosť. Prvým z nich je štart-stop systém, ktorému to občas nešlo tak, ako by malo. Ak sme so zapnutou klimatizáciou zastavili na križovatke (väčšinou po veľmi dynamickej jazde), po zastavení motor okamžite zhasol a približne po sekunde opäť sám naštartoval. Škoda, táto nerozhodnosť určite neprospieva akumulátoru, štartéru, motoru a určite ani elektrickým spotrebičom bojujúcim s výkyvmi napätia v sieti. Nestávalo sa to však vždy, niekedy ostal motor vypnutý. Ventilátor pritom znížil svoje otáčky skoro na minimum a klimatizácia sa prepla do akéhosi ekonomického režimu, v ktorom skoro vôbec nechladila. Šetrenie paliva je tak v horúcom počasí sprevádzané nepríjemnými výkyvmi teplôt v kabíne.

Naopak, pochvalu si zaslúži dobre nastavený protipreklzový systém, vďaka ktorému dokážete s Adamom vyštartovať z vedľajšej ulice na hlavnú cestu tak rýchlo, ako to len trakcia predných pneumatík dovoľuje. Tesne pred pustením spojky ho stačí vytočiť do stredného otáčkového pásma a po rýchlom pustení spojky riadiaca jednotka obmedzí výkon motora len natoľko, aby rozjazdové otáčky neklesli pod 2500. To je dosť sily na to, aby neostal motor zaskočený a mal v sebe dosť energie na mierne pretáčanie odľahčených hnaných kolies. Zásahy riadiacej jednotky v ďalších sekundách sú zároveň citlivé a rozjazd pôsobí plynulo a energicky.

Podľa prvých dojmov sa Adam javí ako kvalitne...
Podľa prvých dojmov sa Adam javí ako kvalitne postavené auto. Snáď mu to s pribúdajúcimi kilometrami na tachometri vydrží. Testované auto malo najazdených len 4556 km. Autor: Václav Lipavský
Výhody Nevýhody
obratnosť prístup do kufra
kvalita kabíny miesto vzadu
slušná spotreba nastupovanie v stiesnených priestoroch
Technické údaje
Model: Adam 1.4 Glam
Objem motora (cm3): 1398
Výkon (kW/ot.): 64/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 130/4000
Prevodovka: 5-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3698/1720/1484
Rázvor náprav (mm): 2311
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 170–663/35
Maximálna rýchlosť (km/h): 176
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 12,5
Komb. spotreba (l/100 km): 5,1
Cena: 12 690 €
Opel
		Adam
Opel
		Adam
+45Opel
		Adam
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
2. 9. 2019zdraženie1.216 €zdraženie1.334 €
26. 8. 20191.203 €1.321 €
19. 8. 2019zlacnenie1.203 €zlacnenie1.321 €
12. 8. 2019zlacnenie1.204 €zlacnenie1.326 €
5. 8. 2019zlacnenie1.206 €zlacnenie1.341 €
29. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.367 €
22. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.365 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR