Test: Škoda Octavia 1.6 TDI - stačí jej päť litrov

Novú Škodu Octavia sme si podrobne predstavili pri teste verzie 2.0 TDI Elegance. Tentoraz sa nám však dostala do rúk omnoho zaujímavejšia modifikácia. Pod kapotou pracoval slabší diesel 1.6 TDI.

24.05.2013 07:46
Škoda Octavia Foto:
Zásadným tromfom Octavie ostáva jej obrovský kufor. Diesel 1.6 TDI k tomu pridáva excelentne nízku spotrebu.
debata (30)

Práve o tejto motorizácii Škoda tvrdí, že bude bestsellerom slovenského trhu. Tomu zodpovedal aj nižší stupeň vybavenia Ambition. Takže ako „chutí“ Octavia, ktorá sa výkonom ani výbavou nehrá na Passat?

Poďme hneď na to najdôležitejšie. Úplne nový základný diesel 1.6 TDI zďaleka nedosahuje výkony, ktoré dnes predvádzajú konkurenčné dieselové jednašestky od Renaultu alebo Hondy. Má priemerných 77 kW, čo znamená veľký odstup aj v porovnaní s motorom 2.0 TDI (110 kW). Lenže Octavia nechce byť žiaden športovec a pre rodinne zamerané auto to úplne stačí.

Škoda Octavia Foto: Škoda
Škoda Octavia Škoda Octavia

Subjektívne je motor omnoho silnejší, než napovedajú papierové čísla. Tých 77 kW dosahuje totiž už pri 3¤000 otáčkach za minútu, čo je o celých 1400 nižšie než v minulosti. Maximálny krútiaci moment 250 Nm je zhodný s pôvodným motorom, ale jeho pásmo sa rozšírilo od 1¤500 až do 2¤750 otáčok. Ani nad touto hranicou však netrpí nemohúcnosťou. Pokles výkonu vo vysokých otáčkach je pozvoľný a motor točí až do 5¤000 za minútu, takže sa nemusíte báť výpadkov ani pri predbiehaní. Na stovku zrýchľuje Octavia tesne pod 11 sekúnd. I tak mrzí, že motor je spojený len s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Tá je totiž sprevodovaná vyslovene ekonomicky. Odstupy prevodov sú pomerne veľké, napokon, na päťke točí motor pri diaľničnej 130 len 2500 otáčok, rovnako ako podstatne silnejší dvojlitrový diesel na šestke. Päťka sa teda v meste prakticky nechytá. Počítať s ňou môžete až od rýchlosti 60 – 70 km/h. Pružnosť motora dokáže síce tento hendikep zdatne maskovať, ale šestka by Octavii nepochybne prospela. Jednoducho, pri nižších rýchlostiach by ste vedeli narábať s výkonom ešte efektívnejšie.

To však neznamená, že Octavia 1.6 TDI nie je úsporná. Približne 500 najazdených kilometrov, ktoré obsahovali z veľkej časti mestskú premávku, sme absolvovali s priemernou spotrebou 4,9 litra na 100 km. To je o 1,2 litra menej, než sme namerali pri motore 2.0 TDI. Údaj palubného počítača pri dlhodobej spotrebe za viac ako 1¤000 km ukazoval tiež excelentný priemer 5,1 litra nafty. Najvyššiu spotrebu sme mali v meste, no i tak to nebolo nikdy viac ako šesť litrov. A to aj bez stop-štart systému. Na jedno natankovanie 50-litrovej nádrže potom nie je problém absolvovať takmer 1000 kilometrov jazdy. S ľahkou nohou na plyne to však môže byť reálne ešte viac. Výhradu máme len k akustike motora. Ten je síce kultivovaný, ale výsledok môžeme označiť len za priemerný.

Škoda Octavia Foto: Škoda
Škoda Octavia Škoda Octavia

Pri výkone 77 kW nemáme výhrady k často kritizovanej jednoduchej zadnej náprave s torznou priečkou. Vďaka lepšiemu rozloženiu hmotnosti a dlhšiemu rázvoru dokázala Octavia mnohé dohnať, takže v zákrutách sedí možno lepšie než druhá generácia. S komfortom je to už kontroverznejšie. Potenciálne veľké zaťaženie veľkého kufra sa totiž nezaobišlo bez tuhšieho pruženia. Jednoducho, veľa pohodlia vám na našich zúfalých cestách nedopraje. Ani na bežných 16-palcových diskoch s vyšším profilom pneumatík nedokáže zvládnuť nerovnosti bez nepríjemného nízkofrekvenčného dunenia. Zvlášť to platí pre dieselové Octavie, ktoré majú tuhšie naladenie aj na prednej náprave. V Boleslavi mohli preto investovať viac do zvukovej izolácie. Je to škoda, lebo inak Octavia ponúka vynikajúce úžitkové vlastnosti s nedostižným 590-litrovým kufrom, veľa miesta pre posádku, nevynímajúc zadných pasažierov, a bezchybnú ergonómiu „odkukanú“ od Volkswagenu.

Škoda Octavia Foto: Škoda
Škoda Octavia Škoda Octavia

A ako je to s výbavou? Na bezpečnosti reprezentovanej siedmimi airbagmi či stabilizačným systémom sa síce nešetrilo, no na mnohých komfortných prvkoch áno. Aj v strednom stupni vybavenia Ambition musíte priplácať napríklad za také samozrejmosti ako elektricky ovládané zadné okná, dažďový a svetelný senzor, zadné parkovacie senzory, plnohodnotná rezerva alebo multifunkčný volant. A investovať budete mať chuť aj do audiosústavy. Tá základná so štvoricou reproduktorov vám totiž veľa radosti nespraví.

Mnohé však Octavii 1.6 TDI odpustíte vďaka nízkej spotrebe. No ani tá nie je celkom zadarmo. Ak sa rozhodnete pre túto úspornú motorizáciu, priplatíte v porovnaní s rovnako výkonnou benzínovou jednadvojkou 1.2 TSI až 2360 eur.

Octavia na vás určite zapôsobí, má dobré gény a na rozdiel od Rapidu aj novú platformu a techniku Volkwagenov. Škoda len, že ju koncernová hierarchia tlačí umelo pod Golf. Všimnete si to najmä pri hodnotení jazdného komfortu a výbavy, kde je odstup od tohto európskeho bestselleru evidentný. Pritom je porovnateľný Golf 1.6 TDI Comfotline s výrazne bohatšou výbavou dokonca lacnejší. Jediným strategickým plus Octavie tak ostáva megalomanský kufor a viac miesta na zadných sedadlách.

Výhody Nevýhody
pružný motor miesto nad hlavou vzadu
ergonómia komfort pruženia
radenie ťažšie otváranie veka kufra
Technické údaje
Model: Octavia 1.6 TDI Ambiente
Objem motora (cm3): 1598
Výkon (kW/ot.): 77/3000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 250/1500–2750
Prevodovka: 5-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4660/1815/1460
Rázvor náprav (mm): 2665
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 590–1580/50
Maximálna rýchlosť (km/h): 195
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 10,8
Komb. spotreba (l/100 km): 3,8
Cena: 18 970 €
Sériové vybavenie Ambiente (vybrané prvky):
7× airbag, stabilizačný systém ESP, dvojosová regulácia volantu, výšková regulácia predných sedadiel, stredná nastaviteľná lakťová opierka, denné svetlá, predné hmlové svetlá, malý kožený paket, manuálna klimatizácia, tempomat, palubný počítač s farebným displejom, el. ovládané predné okná a vonkajšie spätné zrkadlá, audio Swing + 4× repro, USB-port, 16-palcové disky kolies.
30 debata chyba
Články podľa značiek