Test: Toyota Verso 2.0 D-4D - v znamení komfortu

Už po troch rokoch výroby pristúpila Toyota k inovácii svojho MPV Verso. A nešlo len o dizajnové retuše. Zoznam zmien sa vyšplhal až k číslici 470. To je dosť dôvodov sadnúť si opäť za jeho volant.

31.05.2013 07:00
Toyota Verso Foto:
Facelift priniesol Versu dynamickejší vzhľad prednej masky, ale aj lepšiu aerodynamiku a vyššiu tuhosť karosérie.
debata (11)

Nám sa dostala do rúk pre slovenský trh asi najatraktívnejšia verzia 2,0 D-4D s novým úsporným dieslom a 5-miestnym interiérom. Hoci základné proporcie aj skelet karosérie ostali nezmenené, rozoznať inovované Verso od toho pôvodného nie je ťažké. Štylistické úpravy ho totiž priblížili k jeho mladším súrodencom. Najmä novému Aurisu. Prepracovaná predná časť opticky zvýrazňuje šírku vozidla. Lichobežníkový sací otvor je umiestnený o čosi nižšie. Efektná lišta zníženej masky prechádza teraz od zväčšeného loga Toyota až do reflektorov. Nové sú tiež svetlá, zadný nárazník, spätné zrkadlá so smerovými svetlami aj dizajn diskov kolies. Hoci Verso nikdy nehýrilo emóciami a ani teraz to nie je inak, pôsobí predsa len sviežejšie. A čo je ešte dôležitejšie, úpravy karosérie sa podpísali na znížení odporu vzduchu až o 10 %. To znamená nižšiu spotrebu a nižší aerodynamický hluk.

Toyota Verso Foto: Toyota
Toyota Verso Toyota Verso

Dosť miesta vo všetkých smeroch

Nárast dĺžky karosérie o zanedbateľných 20 mm nemení nič na pôvodnej ponuke priestoru. Napokon, meniť nič ani nebolo treba. S dĺžkou 4460 mm stojí Verso aj po takmer štyroch rokoch výroby stále na vrchole triedy. To platí aj o jeho veľkorysom rázvore 2780 mm. V porovnaní s Renaultom Scénic či Citroënom C4 Picasso však dokáže ponúknuť 7-miestny interiér aj bez nutnosti ďalšieho dlhšieho karosárskeho variantu. A to je pri každodennej rodinnej službe v mestskej premávke nepochybne výhoda.

Široké predné aj zadné dvere zabezpečujú bezproblémový prístup do interiéru. Vládne mu svetlo a veľmi vzdušná atmosféra. Tak vpredu, ako aj na zadných sedadlách. Rezervy na kolená, nad hlavou či v šírke ramien je dostatok. Kým však vzadu oceníte šírku interiéru, a to najmä pri obsadení troma cestujúcimi, prípadne použití troch detských sedačiek, vpredu vám môže prílišný odstup sedadiel od prahov a dverí trošku prekážať. Kto je totiž zvyknutý oprieť si pri šoférovaní lakeť o ich výplň, zistí, že vo Verse to nie je veľmi pohodlné alebo lakťom k oknu vôbec nedočiahne. Zvyknúť si musíte aj na zvláštny sklon volantu. Je to daň za kolmejšiu a vyššiu polohu sedenia, a zároveň nižšie umiestnený stĺpik riadenia. Preto mrzí, že v Toyote nepopracovali aspoň na väčšom rozsahu jeho nastavenia, najmä v smere osi. Jednoducho aj pri úplnom vytiahnutí sa nám zdal volant trošku ďaleko. Je tiež škoda, že Verso nedostalo volant z nového Aurisu, ktorý má neporovnateľne lepšie tvarovaný veniec.

Toyota Verso Foto: Toyota
Toyota Verso Toyota Verso

Naopak, rozsah regulácie predných sedadiel je príkladný. Oceňujeme aj ich rozmery a prekvapujúco pohodlné mäkké čalúnenie, ktoré vás na dlhých cestách doslova rozmaznáva. Ku komfortnému ovládaniu prispieva aj radiaca páka, ktorá sa presťahovala vyššie a bližšie k volantu, ale tiež stredná lakťová opierka. Tú síce nie je možné nijako nastavovať, ale čuduj sa svete, jej poloha a rozmery sú tak akurát. Rozhodne to však neplatí o ručnej brzde, ktorá sa krčí v štrbine stredového tunela.

Kvalitnejšie materiály

Hoci dizajn interiéru, najmä palubnej dosky, a tiež farebný koncept čalúnenia pôsobia stále dosť fádne, Verso si výrazne polepšilo v kvalite materiálov. Nájdeme tu viac mäkčených a tmavšie sfarbených plastov a tiež nové dekoračné prvky. Napríklad chrómové lemy prístrojov a prieduchov ventilácie či lištu prechádzajúcu palubnou doskou. Nový je aj digitálny panel dvojzónovej klimatizácie a 6,1-palcový dotykový displej rozhrania Toyota Touch. To všetko prispieva k pocitu väčšej solídnosti. No aj tak je tu stále dosť zdedených detailov, ktoré celkový dojem kazia. Napríklad chaoticky rozmiestnené prieduchy ventilácie, niektoré retro spínače, ktorých sa japonské autá nie a nie zbaviť, a pomerne strohé výplne dverí. Zvláštny, centrálne umiestnený prístrojový panel s dvojicou analógových ukazovateľov Versu tiež príliš nesvedčí. Z funkčnej stránky mu však niet čo vyčítať. Určite ide o lepšie riešenie ako pri rôznych digitálnych experimentoch francúzskej konkurencie. Jedinou chybičkou krásy je malý displej asistentu ekonomického radenia v ľavej časti šiltu, ktorý je takmer neviditeľný.

Za volantom Versa oceníte veľmi dobrý výhľad. Vpredu vám pomáhajú malé trojuholníkové okienka a vzadu tretie bočné okná a veľké zadné sklo. Spätné zrkadlá sa však na škodu veci zmenšili. Pravdepodobne pre aerodynamiku a aerodynamický hluk.

Sedem miest len za príplatok

Variabilita Versa je v 5-miestnej verzii založená na pomerne jednoduchom koncepte troch rovnocenných individuálnych sedadiel druhého radu. To umožňuje vytvárať rôzne konfigurácie, no daňou, napokon ako pri väčšine vanov nižšej strednej triedy, je nižší komfort sedenia. Sedadlá musia byť z dôvodu flexibility užšie, kratšie a mať nižšie operadlá. Sú tiež umiestnené relatívne nízko. Deti sa však sťažovať určite nebudú. Dospelí zas ocenia možnosť nastavenia sklonu operadiel.

Kufor má základný objem 484 litrov, je doň veľmi dobrý prístup cez široké zadné veko a možno ho jednoducho zväčšovať. Jednak posunutím zadných sedadiel alebo ich úplným sklopením. S dvojitou podlahou vytvorí Verso obrovský úložný priestor s úplne vodorovnou ložnou plochou. Ďalšie užitočné litre, a nie málo, nájdete pod dvojitým dnom. Sú tu dokonca až dve samostatné schránky a ďalšie dve po bokoch, ktoré slúžia aj ako aretácia pri odložení kazety s roletkou kufra. Má to však háčik, ak chcete viac úložného priestoru, musíte sa vzdať nielen tretieho radu sedadiel, ale aj rezervného kolesa. Pre rodinné auto to nie je práve výhodné riešenie.

Toyota Verso Foto: Toyota
Toyota Verso Toyota Verso

Kým však úžitkovými vlastnosťami sa Verso s prehľadom vyrovná konkurencii, s odkladacími schránkami je to horšie. Pred spolujazdcom sú síce dve, ale majú veľmi malý objem. Podobne ako kapsy vo dverách. Situáciu zachraňujú držiaky na nápoje, úzky, ale hlboký box pod lakťovou opierkou a výklopné letecké stolíky pre zadných cestujúcich.

Ani v strednej úrovni vybavenia Active sa nejde Verso práve pretrhnúť v štedrosti vybavenia. Z pohľadu bezpečnosti je síce všetko, ako má byť, v sérii dostávate stabilizačný systém, sedem airbagov či aktívne opierky hlavy. Od rodinného vanu na dlhé trasy by sme však očakávali ako samozrejmosť tempomat a najmä automatickú klimatizáciu. Vhodná by bola aj samostatná ponuku xenónových svetiel. Lenže typicky japonský systém príplatkov vám neumožňuje individuálnu konfiguráciu. Musíte sa rozhodnúť pre jeden zo šiestich balíkov, prípadne ich kombináciu. Na druhej strane treba uznať, že tieto balíky majú určite nižšiu cenu, ako keby ste si vyskladali výbavu podľa vlastných predstáv. Tak napríklad v našom prípade malo Verso takzvaný Super paket s cenou len 1 000 eur, ktorý už obsahoval dvojzónovú klimatizáciu, tempomat, vyhrievané sedadlá, svetelný a dažďový senzor, elektrochromatické spätné zrkadlo a strešné nosiče. Ak však trváte na xenónových svetlách, musíte sa rozhodnúť pre Super paket Plus, ktorý je o 800 eur drahší. Aj za navigáciu priplácate 600 eur.Myslíme si, že tieto pakety mohla Toyota zakomponovať rovno do ceny vozidla, čím by vytvorila na strane zákazníka pocit oveľa solídnejšej ponuky.

Veľký, ale úsporný

Toyota nie je priateľom downsizingu a rovnako kontroverzných stop-štart systémov. Vidno to aj pod kapotou dieslového Versa. Ak sa rozhodnete pre naftovú motorizáciu, nič menšie ako dvojliter nedostanete. Výkon inovovaného motora 2.0 D-4D (91 kW), ktorý sa už pred časom predstavil vo väčšom Avensise, je však naladený skôr na úroveň bežnú pri nových diesloch s objemom 1,6 litra. To isté platí o krútiacom momente 310 Nm. Za volantom vám to však prekážať nebude. Väčší objem prináša spontánnejšiu reakciu pri nižších otáčkach a celkovo vyššiu pružnosť v širokom spektre pracovného rozsahu. Motor je veľmi kultivovaný aj mimoriadne tichý. Len s ekonomickým sprevodovaním to v Toyote trochu prehnali.

Šesťstupňový manuál má extrémne dlhé prevody, čo neprináša za volantom pocit istoty a núti vás podraďovať pri každom predbiehaní, niekedy až o dva stupne. To, čo teda motor získal na objeme, utopili konštruktéri v prevodovke. V meste sa prakticky nechytá ani piaty, nieto ešte šiesty prevodový stupeň. Je to, akoby ste jazdili so štvorstupňovou prevodovkou a dvojicou rýchlobežných prevodov pre diaľnicu. A spotreba? Mimo mesta sa môžete držať okolo päť litrovej hranice. V mestskej premávke sa však apetít Versa zvýši takmer na sedem. Napokon, nie je to až taká ľahká váha. Diesel má rovných 1655 kg.

Žehlička na nerovnosti

Podvozok Versa je aj naďalej stavaný na komfortnú jazdu. Modernizácia mu síce priniesla o čosi tuhšie odpruženie, no i tak je stále asi jedným z najpohodlnejších vanov súčasnosti. V tomto smere ide úplne proti trendu. A je to dobre. Nerovnosti našich ciest totiž žehlí vo veľkom štýle a posádku rozmaznáva príjemným pohojdávaním. Až veľká nerovnosť dokáže siahnuť na jeho limit. K pohodliu prispieva aj vynikajúca izolácia podvozka, lepšie odhlučnenie kabíny a celkovo nižší aerodynamický hluk. Jednoducho, Verso je priam stvorené na veľké rodinné dovolenky. O to menej isto sa však cíti v zákrutách. Poddajnosť jeho pruženia sprevádza sklon k nedotáčavosti, zvlášť s ťažkým dieslom vpredu, a tiež náklony karosérie. No nejde o žiaden extrém, ktorý by vás vyviedol z miery. Svoje hranice oznamuje v dostatočnom predstihu a ak neuberiete plyn, je tu stabilizačný systém. Viac nám preto prekážalo vyslovene preposilňované riadenie. Je síce pohodlné, ale o spätnej väzbe sa hovoriť naozaj nedá.

Toyota Verso Foto: Toyota
Toyota Verso Toyota Verso

Verso ostáva v kategórii vanov nižšej strednej triedy stále jedným z konzervatív­nejších modelov. A to aj napriek snahe o dynamický dizajn. Jeho hlavným tromfom je jazdný komfort, veľmi slušná variabilita, ponuka siedmich sedadiel v pomerne kompaktnom formáte a povestná spoľahlivosť. Zlá nie je ani cena. Za Verso 2.0 D-4D Active aj so Super paketom zaplatíte 20 490 eur. To je zhruba toľko, koľko vás vyjde Nová Octavia Combi so slabším motorom 1.6 TDI (77 kW), päťstupňovou prevodovkou a nižšou úrovňou vybavenia.

Výhody Nevýhody
priestor v kabíne náklony v zákrutách
úsporný motor 7 sedadiel za príplatok
ticho v kabíne preposilované riadenie
Technické údaje
Model: Verso 2.0 D-4D Active
Objem motora (cm3): 1999
Výkon (kW/ot.): 91/3600
Krútiaci moment (Nm/ot.): 310/1600
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4460/1790/1630
Rázvor náprav (mm): 2780
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 460–1699/60
Maximálna rýchlosť (km/h): 185
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 11,3
Komb. spotreba (l/100 km): 4,9
Cena: 19 490 €
Sériové vybavenie Active (vybrané prvky):
7× airbag, stabilizačný systém ESP, aktívne opierky hlavy, hill-holder, denné svetlá, LED zadné svetlá, predné hmlové svetlá, dvojosová regulácia volantu, výšková regulácia sedadla vodiča, tri samostatné sklopné a posuvné zadné sedadlá, manuálna klimatizácia, malý kožený paket, lakťová opierka vodiča, multifunkčný volant, el. ovládanie okien a spätných zrkadiel, dvojitá podlaha kufra, 16-palcové hliníkové disky kolies.
Toyota Verso
Toyota Verso
+7Toyota Verso
11 debata chyba
Články podľa značiek