Test: Nissan Qashqai - offroad medzi crossovermi

21.06.2013 07:28
Nissan Qashqai
Qashqai je na 18-palcových diskoch aj po šiestich rokoch výroby stále atraktívny. Medzi crossovermi sa navyše na offroad len nehrá. Autor:

Má za sebou už šesťročnú kariéru. No prekvapujúco je v neuveriteľne dobrej kondícii. Nissan Qashqai, tvorca dnes takej populárnej triedy mestských crossoverov, akoby nestarol.

Najmä ak má pod kapotou super úsporný diesel 1.6 dCi Energy od Renaultu. My sme si ho vyskúšali v kombinácii s pohonom oboch náprav a edícii 360, ktorá pridáva na výbave zopár príjemných zbytočností.

Qashqai odštartoval éru mestských crossoverov. A dodnes z toho ťaží. Na rozdiel od nových prírastkov v triede má totiž stále bližšie k SUV než k bezzubým ponáškam na terénne auta. Jednoducho neprišiel o pohon oboch náprav, slušnú svetlosť podvozka ani drsnejší výraz. Facelift z roku 2010 mu priniesol omnoho modernejší vzhľad a vlani k tomu pridal efektné dvojfarebné disky kolies či zopár nových retuší. Svoje odhodlanie zísť z asfaltu deklaruje robustným obutím na minimálne 17-palcových diskoch, mohutným oplastovaním nábehových hrán, blatníkov a prahov, ktoré sa netvária len na efekt. Edícia 360 navyše pridáva čierne lakované strešné nosiče a spätné zrkadlá a najmä efektné dvojfarebné 18-palcové disky. Skrátka vyzerá stále dobre. Pritom môžeme budúci rok očakávať jeho druhú generáciu.

Nissan Qashqai
Nissan Qashqai Autor: Nissan

Vzadu menej miesta

Kým k predným sedadlám je prístup bezproblémový, úzky otvor zadných dverí nastupovanie trochu komplikuje. Sláva to nie je ani s priestorom. Plnohodnotné SUV typu Honda CR-V či Mitsubishi Outlander sú na tom nepochybne lepšie, lenže Qashqai je od nich podstatne menší. Cítiť to najmä na zadných sedadlách, kde neostáva príliš veľa miesta na kolená. Našťastie Qashqai mnohé doháňa možnosťou zasunúť si chodidlá pod vysoko situované predné sedadlá. Ak máte edíciu 360, zmenší sa aj rezerva nad hlavou. Dôvodom je znížený vnútorný profil strechy, kde muselo ostať miesto na mechanizmus výsuvnej roletky strešného okna. S výškou nad 185 mm si jednoducho veľa priestorového komfortu vzadu neužijete. Škoda, že neponúka aspoň regulovateľný sklon operadiel zadných sedadiel. Nastavené sú totiž pomerne kolmo, čo pre dlhodobú jazdu nie je ideálne a takisto nerieši problém malej rezervy nad hlavou.

Nissan Qashqai
Nissan Qashqai Autor: Nissan

Vpredu je to celkom iná káva. Miesta je dosť na nohy, v šírke pliec aj nad hlavou. Sedadlá sú pohodlné a dokonca poskytujú slušnú bočnú oporu a nastaviteľnú tuhosť bedrovej časti operadla. Stredová lakťová opierka vás bude neustále rozčuľovať. Posúvať sa dá len v horizontálnom smere, aj to len v malom rozsahu, no slabá aretácia spôsobuje jej neustále zasúvanie. Radiaca páka a volant s dvojosou reguláciou vám padnú do ruky akurát, len rozmiestnenie tlačidiel na ramenách volantu je príkladom toho, že nad rozumom zvíťazil dizajnér. Napríklad zvýšenie hlasitosti rádia si vyžaduje zmeniť polohu ruky na volante. Ani nové rozhranie Nissan Connect, slúžiace potrebám navigácie, audiosústavy, komunikácie a systému panoramatického zobrazenia okolia, nepatrí práve medzi najintuitívnejšie. Navyše jeho malý, 6-palcový dotykový displej sa stáva v ostrom svetle takmer neviditeľný. Nové rozhrania konkurencie sú koncipované omnoho veľkorysejšie. K prístrojovému panelu však výhrady nemáme.

Japonec s kvalitnými materiálmi

Ani dizajn interiéru nezaraďuje Qashqai medzi tých, čo udávajú trendy. Ale na strohosť sme v prípade japonských áut už zvyknutí. Ku cti však Nissanu slúži masívne nasadenie mäkčených plastov. Z nich je vytvorený celý povrch hornej časti „palubovky“ a vrchné obklady dverových výplní. Dokonca aj lakťové opierky na dverách sú čalúnené. Príjemný a bezpečný pocit za volantom umocňuje dobrý výhľad aj pohľad na masívnu prednú kapotu, ktorá vytvára dojem oveľa väčšieho auta, akým Qashqai v skutočnosti je. Príkladne veľké sú aj spätné zrkadlá.

S veľkosťou kufra je na tom Qashqai dobre. Pod širokým zadným vekom nájdete 410 litrov pre batožiny. To je viac, než ponúkajú bežné hatchbacky nižšej strednej triedy, hoci dĺžkou 4 333 mm sa od nich Qashqai príliš nelíši. S variabilitou si však v Nissane ťažkú hlavu nerobili. Sklopné sú len zadné operadlá. Sedáky ostávajú na svojom mieste, takže nedokáže vytvoriť vodorovnú plochu. Chýba aj dvojitá podlaha. Pod dnom je už len miesto na dojazdovú rezervu. V časoch lepiacich súprav pánboh zaplať aj za ňu. Po facelifte si Qashqai polepšil v odkladacích priestoroch. Veľkú schránku pred spolujazdcom dopĺňajú držiaky na pollitrové fľaše vo dverách, a to aj zadných, či na stredovej konzole a výsuvnej zadnej lakťovej opierke.

Nissan Qashqai
Nissan Qashqai Autor: Nissan

Vybavenie edície Qashqai 360 je mimoriadne bohaté. Vychádza zo strednej úrovne Acenta, ktorá už obsahuje šesť airbagov, ESP, automatickú dvojzónovú klimatizáciu či tempomat. Pridáva k nej však vyslovene luxusné prvky ako polokožené čalúnenie, panoramatické strešné okno, dekorácie z klavírnej černe na vnútorných rukovätiach dverí, hliníkové pedále, efektné 18-palcové dvojfarebné disky a čierne strešné nosiče a spätné zrkadlá. Tým hlavným prvkom výbavy, podľa ktorého dostala edícia 360 pomenovanie, je však systém AVM (Around Vehicle Monitoring), teda panoramatického videnia okolia vozidla pomocou štvorice exteriérových kamier. Tie sú umiestnené v spätných zrkadlách, logu na prednej maske a v prelise na zadnom veku. V teréne tak získate obraz o situácii v tesnej blízkosti auta vďaka panoramatickému záberu na displeji. Bohužiaľ, jeho veľkosť, rozlíšenie ani nízka poloha nehrá tomuto zariadeniu práve do karát. Orientácia je preto dosť komplikovaná.

Je tiež veľká škoda, že vo výbave 360 Nissan neponúka bi-xenónové svetlá. Ak na nich trváte, musíte sa rozhodnúť pre najvyššiu úroveň vybavenia Tekna.

Excelentná spotreba

Priaznivci Nissanu neboli nikdy nadšení z partnerstva tejto japonskej automobilky s francúzskym Renaultom. No nový motor 1.6 dCi Energy, ktorý má výsostne francúzsky pôvod, odvádza v službách Qashqaia vynikajúcu prácu. Výkonom 96 kW a krútiacim momentom 320 Nm zodpovedá takmer štandardu dvojlitrových naftových motorov. A za volantom to cítiť. Qashqai 1,6 dCi je napriek pohotovostnej hmotnosti okolo 1,5 tony a nie práve priaznivej aerodynamike dostatočne živým autom. A to nielen v meste, ale aj na diaľnici. Jednoducho nedostatku dynamiky sa báť rozhodne nemusíte. Jediným hendikepom menšieho objemu je jeho neochota ťahať pod 1 500 otáčkami. Kým však pri Renaulte Scénic s tým istým motorom možno túto oblasť nazvať vyslovene „hluchou“, Nissanu sa podarilo tento negatívny efekt minimalizovať.

Nissan Qashqai
Nissan Qashqai Autor: Nissan

Obísť výkonový výpadok pri nízkych otáčkach pomáha nielen odlišné nastavenie riadiacej jednotky, ale najmä pre SUV typické kratšie prevody prvého a druhého stupňa a prekvapivo ostré naladenie plynu, ktoré pracuje akoby v športovom móde. Ak teda máte asi 2 000 otáčok za minútu a preradíte na vyšší stupeň, klesnú otáčky vždy do zóny, kde je dostatok krútiaceho momentu a Qashqai vyráža plnou silou vpred. Jeho ochota neochabuje, ani keď sa ručička blíži k údaju 5 000 za minútu. Aj na „dlhej“ šestke, je schopný zo seba vyžmýkať akceleráciu. Na stovku to zvláda tesne pod jedenásť sekúnd. Poteší tiež kultúrou chodu a dobrým odhlučnením. No jeho najväčším bonusom je hospodárnosť. Napokon, vyvíjaný bol práve s týmto cieľom. Nechýba mu stop-štart systém, regenerácia brzdnej energie, inteligentné čerpadlo a podobne.

V meste nám síce spotreba vybehla na sedem litrov, ale to vrátane dopravných zápch. No mimo mesta je Qashqai ochotný podliezť päťlitrovú hranicu. Výsledkom celotýždňovej prevádzky bez obmedzovania sa v dynamike bol priemer 5,8 litra. To je na malé SUV či relatívne veľký crossover so štvorkolkou skvelý výsledok. Trošku nás však trápil stop-štart systém. K naštartovaniu motora totiž na križovatke stačil nepatrný dotyk spojky. Aj nechcený, takže motor naštartuje úplne zbytočne a potom už nezhasne. Naopak, ovládanie prevodovky poteší. Dráhy nie sú príliš dlhé a chod páky je presný a s jasnými dorazmi.

V teréne sa nestratí

Podvozok Qashqaia patrí tiež k jeho silnejším stránkam. Na rozdiel od mnohých crossoverov totiž nezabudol, že má slúžiť aj mimo asfaltu. Medzi crossovermi ho môžeme bez zveličovania nazvať skutočným offroadom. Aj s veľkými, 18-palcovými diskami používa dostatočne vysoký profil pneumatík. Má dobre chránené nábehové časti karosérie, nadštandardnú svetlú výšku a dobrú izoláciu. To isté platí o príplatkovom systéme AWD. Pracuje v troch režimoch – móde 2WD pre bežnú prevádzku, móde Auto so samočinným pripájaním zadných kolies v prípade straty trakcie a Lock pre jazdu v ťažšom teréne, keď je hnací moment delený medzi nápravy v spravodlivom pomere 50 : 50. Pri crossoveroch ide teda o skutočnú výzbroj. V režime Auto sme ocenili citlivé pripájanie zadnej nápravy bez výrazných „kopancov“, keďže zadné kolesá sú aktivované už pri požiadavke prudšej akcelerácie. V zálohe je aj asistent klesania, o to väčšmi prekvapí absentujúci hill-holder. Rozbeh do kopca vám teda Qashqai neuľahčí.

Nissan Qashqai
Nissan Qashqai Autor: Nissan

Qashqai ponúka prekvapivo komfortnú jazdu. A to napriek tomu, že podvozok nemožno označiť za vyslovene mäkký. Istú tuhosť potrebuje, keďže má dosť ťažký predok a vyššie ťažisko. V zákrutách jednoducho nedokáže utajiť výrazný sklon k nedotáčavosti, ale limity dáva najavo v dostatočnom predstihu. Aj zadná náprava vie trochu „zaplávať“, ale Qashqai nie je žiaden športovec. Pri vyslovene dynamickej jazde sa mu preto treba prispôsobiť a akceptovať jeho charakter. Tomu zodpovedá aj riadenie, ktoré stráca s pribúdajúcou rýchlosťou cit. Počas jazdy so zapnutým tempomatom nám prekážali necitlivé zásahy elektroniky. Jednoducho Qashqai nedokáže ísť s tempomatom úplne hladko. Sprevádzajú ho neustále korekcie, ktoré cítite viac, než by sa patrilo.

Qashqai má napriek pokročilému veku čo ponúknuť. Jeho problémom je však cena. Qashqai 1.6 dCi 360 stojí 26 000 eur a k tomu si musíte pripočítať 2100 eur za štvorkolku. A sme na cene 28 100 eur, kde sa už prekrýva s plnohodnotnými SUV, napríklad novou Toyotou RAV4 AWD. Síce s chudobnejšou výbavou, ale zasa s podstatne väčším priestorom a komfortom. Qashqai sa tak v boji s SUV spolieha na svoje menšie rozmery a obratnosť, ktorá môže byť pre mnohých, ktorí moderné SUV používajú v každodennej mestskej premávke, neoceniteľnou výhodou.

Výhody Nevýhody
systém AWD miesto vzadu
schopnosti v teréne slabá variabilita
spotreba chýba hill-holder
Technické údaje
Model: Qashqai 1.6 dCi AWD 360
Objem motora (cm3): 1598
Výkon (kW/ot.): 96/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 320/1750
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4330/1780/1615
Rázvor náprav (mm): 2630
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 410/65
Maximálna rýchlosť (km/h): 190
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 10,9
Komb. spotreba (l/100 km): 5,1
Cena: 28 100 €
Sériové vybavenie Qashqai 360 (vybrané prvky):
ESP, 6× airbag, aktívne opierky hlavy, AWD, kontrola klesania, denné svetlá, predné hmlové svetlá, výšková regulácia sedadla vodiča, dvojosová regulácia volantu, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, multifunkčný kožený volant, dvojzónová klimatizácia, polokožené čalúnenie, panoramatické strešné okno, el. balík na okná a zrkadlá, Nissan Connect s 5-palcovou obrazovkou, panoramatické kamery AVM, audio s CD + 6× repro., USB-port, navigácia, hliníkové pedále, 18-palcové dvojfarebné disky, lakované čierne strešné nosiče a spätné zrkadlá.
Nissan
		Qashqai
Nissan
		Qashqai
+5Nissan
		Qashqai
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
10. 6. 2019zlacnenie1.200 €zlacnenie1.344 €
3. 6. 2019zlacnenie1.217 €zlacnenie1.368 €
27. 5. 2019zlacnenie1.259 €zlacnenie1.415 €
20. 5. 2019zdraženie1.277 €zdraženie1.428 €
13. 5. 2019zdraženie1.274 €zdraženie1.405 €
6. 5. 20191.272 €zlacnenie1.404 €
29. 4. 2019zdraženie1.272 €zdraženie1.411 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk