Daciu Logan pred časom dôkladne „preklepol“ už kolega Tomáš Andrejčák, jeho pohľad na auto si pre pripomenutie môžete prečítať v článku Test: Dacia Logan 0.9 TCe – viac ako sa zdá. Pomerne podrobne som sa Daciám venoval už aj ja, o samotnom trojvalcovom motore sa preto viac dočítate v teste Dacia Sandero 0.9 TCe – trojvalcové vábenie. V priebehu času som sa po Sandere nakoniec dostal aj k trojvalcovému Loganu a hoci som myslel, že ma už ničím neprekvapí, pár jeho detailov ma predsa len zaujalo. Na doplnenie spomínaného Tomášovho testu preto prikladám aj niekoľko mojich postrehov a fotografií s popisom.
Lacná, no účelná kabína
Keď som prvýkrát sadol do Sandera (Test: Dacia Sandero Stepway 1.5 dCi – zabudnite na predsudky), okamžite som zacítil typický plastový zápach. Skrátka, aj so zavretými očami by ste hneď spoznali, že sedíte v kabíne Dacie. Zaujímavé však je, že v testovanom Logane som nič podobné nevnímal. Auto malo v čase testu najazdených 7695 km, s istou dávkou nadhľadu teda môžem vyhlásiť, že smrad „novoty“ sa v kabíne Dacie dlho neudrží. Čo ma trochu zarazilo, bol mierne zdeformovaný plast palubnej dosky pred spolujazdcom. Spod jeho štruktúry presvitali okraje schránky, v ktorej je uložený airbag spolujazdca. Či to spôsobilo mechanické namáhanie povrchu palubnej dosky, alebo je to len dôsledok deformácie plastu na silnom slnku, netuším. Každopádne, je to škoda, pôsobí to totiž dojmom nekvalitnej roboty.
Batožinový priestor
Kufor so základným objemom 510 je takmer kompletne čalúnený, odkrytý plech je vidieť len na zadnej stene, v ktorej je široký otvor na prevoz väčších predmetov. Po sklopení deleného operadla zadného sedadla však vznikne medzi podlahou kufra a zloženými operadlami malý skok. Škoda mäkkej podlahy, ktorú v podstate tvorí len hrubšia látka. Pod ťažkými vecami sa tak podlaha deformuje a prakticky tvorí len akúsi izoláciu medzi prevážaným tovarom a plnohodnotnou rezervou. Čo je fajn, okrem rezervy sa pod podlahu zmestí aj taška s povinnou výbavou. Zdvihák a kľúče na výmenu kolesa si však museli nájsť miesto po stranách kufra. Je to praktické, no vyzerá to lacno. Náradie navyše držia len akési plastové očká, ktoré sa môžu časom unaviť a zlomiť (možno sa však mýlim a vydržia).
Lacnejšia konštrukcia sa podpísala aj na uchytení veka, ktoré pri zatváraní zasahuje pomerne hlboko do priestoru pre batožinu. Týmto spôsobom to má však vyriešená väčšina sedanov na trhu (vrátane podstatne drahších modelov). Veľké pružiny vyzerajú ako úsmevné retro. Veko nie je z vnútornej strany nijak čalúnené, ničomu to však nevadí a aspoň je za čo chytiť pri jeho zatváraní. Otvára sa pomocou stlačenia masívneho zámku, čo síce vyvoláva úsmev a vracia nás v čase o pár desiatok rokov späť, no stále to považujem za lepšie riešenie, ako keď musíte kufor otvárať iba z vnútra auta, či pomocou diaľkového ovládania (napr. Peugeot 301, Citroën C-Elysée).
Motor a okolie
Ako som už spomínal, o trojvalcovom motore 0.9 TCe sa viac dozviete z testu Dacie Sandero 0.9 TCe. Tam som sa venoval nielen jeho konštrukcii a niektorým technickým zaujímavostiam, ale aj zvláštnemu, nelineárnemu záťahu pri zrýchľovaní. Kým však pri testovanom Sandere motor počas akcelerácie „zakopol“ vždy dvakrát (približne pri 1600 a potom aj pri 2300 ot./min.), v Logane bol jeho prejav o niečo vyrovnanejší. Spomínaná strata ťahu tu bola prítomná stále, no vždy len tesne nad hranicou 2000 otáčok. Tam si agregát trochu odkašlal a potom už srdnato ťahal až k obmedzovaču na 6200 ot./min. Trojvalec tohto Loganu sa mi zdal celkovo akýsi živší. Ide však o subjektívny dojem nepotvrdený žiadnymi objektívnymi meraniami. Prevodovka aj jednotlivé prevodové pomery sú rovnaké ako pri spomínanom Sandere, informácie o otáčkach pri jednotlivých rýchlostných stupňoch preto nájdete v jeho teste.
Je úsporný, ale vyžaduje zvyk
Po skúsenosti s rovnako motorizovaným Sanderom ma zaujímalo, koľko paliva si v rôznych jazdných režimoch vypýta testovaný Logan. Ich vzájomné porovnanie bolo z dôvodu rôznych podmienok počas testu prakticky nemožné (každé z áut bolo navyše pravdepodobne zabiehané rozdielnym spôsobom), napriek tomu mi v jednotlivých jazdných režimoch nakoniec vyšli veľmi podobné spotreby.
Spotreba v meste vo veľkej miere závisí od hustoty premávky, počtu zastavení na semaforoch a vôbec od toľkých faktorov, že určiť nejakú jej univerzálnu hodnotu nie je možné. Ako názorná ukážka však možno poslúžia nasledovné údaje. Pomerne dynamickým spôsobom som po meste priemernou rýchlosťou 41,8 km/h (vrátane úsekov po mestskom diaľničnom obchvate) najazdil 62,4 km s priemernou spotrebou 7,2 l/100 km (vonkajšia teplota 28 °C, dve osoby v aute, zapnutá klimatizácia). Keď som viac predvídal, jazdil plynulejšie a namiesto klimatizácie vetral kabínu pomocou stiahnutých okien, na mestskom úseku dlhom 41 km som dosiahol priemernú spotrebu len 5,6 l /100 km (ø 37,2 km/h). Tie isté úseky som na druhý deň absolvoval v rovnakom čase, no so zapnutou klimatizáciou, čoho výsledkom bol nárast priemernej potreby o 0,3 l/100 km. Tu sa nachvíľku pristavím pri klimatizácii. Hoci má motor max. výkon 66 kW/90 k a vďaka prepĺňaniu aj nadpriemernú pružnosť, každé zapnutie klimatizácie jeho reakcie výrazne otupí. Plynový pedál stratí pôvodnú citlivosť a aby ste Daciu donútili k želanej dynamike, vyžaduje razantnejšie tlačenie na plynový pedál. Práca s plynom aj spojkou si vyžaduje iné načasovanie a pri pružnom zrýchľovaní máte pocit, že v kufri veziete pár mechov cementu.
Pre doplnenie, diaľničnú trasu z Bratislavy do Trnavy (D1) som s Loganom priemernou rýchlosťou 108 km/h zvládol za 6,2 l/100 km (s pustenou klimatizáciou). Starú cestu z Bratislavy do Piešťan a späť však trojvalcová Dacia zvládla za 4,8 l/100 km (ø 62,5 km/h).
Podvozok
Rovnako jednoduchý aj komfortný ako pri Sandere. Loganu nevadí prakticky žiadny rozbitý povrch a jeho pruženie s veľkým zdvihom všetko spoľahlivo odfiltruje. Chýba mu však stabilita a na dierach trochu tancuje. Ak jednou stranou trafíte dieru, odskočí celé auto. Zadná torzná priečka jednoducho prenáša pohyby z jedného kolesa na druhé, čo sa prejavuje chvíľkovou stratou priľnavosti. Ku cti podvozku však slúži fakt, že aj na rozbitých povrchoch ostáva príjemne tichý (rázy od poskakujúcich kolies sprevádza len vzdialené dunenie).
Na dynamickú, či nebodaj športovú jazdu rovno zabudnite. Okrem slabšieho držania stopy na zvlnených povrchoch Loganu neprospieva ani príliš pomalé a nepresné riadenie, či problematické dávkovanie bŕzd. Ak si zakladáte na vyvažovaní nedotáčavosti presným dávkovaním bŕzd, ste na zlej adrese. Pri lacnom rodinnom sedane to však za nedostatok nepovažujem. Pokojný rodinný výlet auto s prehľadom zvládne.
Je to predsa len Rumun
Dacia sa v posledných rokoch naozaj zlepšila, stále na nej však nájdete pár detailov, ktoré jej orientáciu na nízku cenu bezpečne odhalia. A ani sa pritom hľadaní nemusíte veľmi snažiť.
Konečný názor na Daciu Logan, nech si urobí každý sám. Stále je to lacný sedan, z ktorého to jednoducho cítiť. Ak si niekto potrpí na detaily a ich spracovanie, je na zlej adrese. Osobne si myslím, že jeho sila tkvie v mechanickej odolnosti, jednoduchosti a ťažko definovateľnej úprimnosti. Každopádne, pravdu o odolnosti, úrovni opraviteľnosti a vôbec o kvalite života s Loganom žiadny novinársky test neodhalí, na tú si musia majitelia týchto áut jednoducho pár rokov počkať.
Výhody | Nevýhody |
---|---|
jednoduchá konštrukcia | aerodynamický hluk |
veľký kufor | vplyv klimatizácie na jazdný prejav |
spotreba pri defenzívnej jazde | riadenie |
Technické údaje | |
---|---|
Model: | Logan 0.9 TCe Arctica |
Objem motora (cm3): | 898 |
Výkon (kW/ot.): | 66/5250 |
Krútiaci moment (Nm/ot.): | 135/2500 |
Prevodovka: | 5-manuál |
Dĺžka/šírka/výška (mm): | 4347/1733/1517 |
Rázvor náprav (mm): | 2634 |
Objem bat. priestoru/nádrže (l): | 510/50 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 175 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): | 11,1 |
Komb. spotreba (l/100 km): | 5,0 |
Cena: | 8790 € |
Sériové vybavenie Arctica (vybrané prvky): | |
4× airbag, stabilizačný systém ESC, predné hmlové svetlá, výšková regulácia volantu a sedadla vodiča, diaľkové centrálne uzamykanie, manuálna klimatizácia, palubný počítač, elektrické ovládanie okien, el. ovládanie vyhrievaných spätných zrkadiel, delené zadné operadlá, 15-palcové oceľové disky. |