Test: Dacia Logan 0.9 TCe – lacnejší vyhráva

Je nový Logan lepší ako predchodca? Bezpochyby áno, imidž lacného sedanu mu však zostal. A aký je naozaj? Odpovede sme hľadali pri jeho pozornejšom skúmaní.

29.06.2013 13:59
Dacia Logan 0.9 TCe Foto:
Trojvalcový Logan 0.9 TCe je o 24 kg ťažší ako model s atmosférickým štvorvalcom 1.2 16V (998 vs. 974 kg). Ak si do jednadvojky priplatíte za LPG, auto priberie ďalších 57 kg (1031 kg). Ak porovnáme rovnako motorizovaný Logan a Sandero, Sandero je ľahšie o 36 kg.
debata (9)

Daciu Logan pred časom dôkladne „preklepol“ už kolega Tomáš Andrejčák, jeho pohľad na auto si pre pripomenutie môžete prečítať v článku Test: Dacia Logan 0.9 TCe – viac ako sa zdá. Pomerne podrobne som sa Daciám venoval už aj ja, o samotnom trojvalcovom motore sa preto viac dočítate v teste Dacia Sandero 0.9 TCe – trojvalcové vábenie. V priebehu času som sa po Sandere nakoniec dostal aj k trojvalcovému Loganu a hoci som myslel, že ma už ničím neprekvapí, pár jeho detailov ma predsa len zaujalo. Na doplnenie spomínaného Tomášovho testu preto prikladám aj niekoľko mojich postrehov a fotografií s popisom.

Svetlá výška Dacie Logan je 155 mm. Sandero je... Foto: Václav Lipavský
Dacia Logan 0.9 TCe Svetlá výška Dacie Logan je 155 mm. Sandero je ešte o 8 mm vyššie (163 mm).

Lacná, no účelná kabína

Keď som prvýkrát sadol do Sandera (Test: Dacia Sandero Stepway 1.5 dCi – zabudnite na predsudky), okamžite som zacítil typický plastový zápach. Skrátka, aj so zavretými očami by ste hneď spoznali, že sedíte v kabíne Dacie. Zaujímavé však je, že v testovanom Logane som nič podobné nevnímal. Auto malo v čase testu najazdených 7695 km, s istou dávkou nadhľadu teda môžem vyhlásiť, že smrad „novoty“ sa v kabíne Dacie dlho neudrží. Čo ma trochu zarazilo, bol mierne zdeformovaný plast palubnej dosky pred spolujazdcom. Spod jeho štruktúry presvitali okraje schránky, v ktorej je uložený airbag spolujazdca. Či to spôsobilo mechanické namáhanie povrchu palubnej dosky, alebo je to len dôsledok deformácie plastu na silnom slnku, netuším. Každopádne, je to škoda, pôsobí to totiž dojmom nekvalitnej roboty.

Testovaný Logan bol v najvyššej výbave,... Foto: Václav Lipavský
Dacia Logan 0.9 TCe Testovaný Logan bol v najvyššej výbave, základné verzie takto pekne nevyzerajú. Potešilo, že kabína Loganu už takmer vôbec nesmrdela po lacných plastoch.
Zdeformovaný plast palubnej dosky pred... Foto: Václav Lipavský
Dacia Logan 0.9 TCe Zdeformovaný plast palubnej dosky pred spolujazdcom kazil celkový dojem.
Mnohí sa z Dacie stále smejú, ovládanie jej... Foto: Václav Lipavský
Dacia Logan 0.9 TCe Mnohí sa z Dacie stále smejú, ovládanie jej multimediálneho systému pomocou dotykového displeja však fungovalo výborne a je tak jednoduché, že s ním dokážu pracovať aj starší, konzervatívnejší zákazníci.
Paráda, strešné madlo nad spolujazdcom dnes... Foto: Václav Lipavský
Dacia Logan 0.9 TCe Paráda, strešné madlo nad spolujazdcom dnes nenájdete ani v mnohých drahších autách.
Bezpečnostné pásy predných sedadiel majú... Foto: Václav Lipavský
Dacia Logan 0.9 TCe Bezpečnostné pásy predných sedadiel majú výškové nastavovanie. Za volantom Loganu sedíte nezvyčajne vysoko.

Batožinový priestor

Kufor so základným objemom 510 je takmer kompletne čalúnený, odkrytý plech je vidieť len na zadnej stene, v ktorej je široký otvor na prevoz väčších predmetov. Po sklopení deleného operadla zadného sedadla však vznikne medzi podlahou kufra a zloženými operadlami malý skok. Škoda mäkkej podlahy, ktorú v podstate tvorí len hrubšia látka. Pod ťažkými vecami sa tak podlaha deformuje a prakticky tvorí len akúsi izoláciu medzi prevážaným tovarom a plnohodnotnou rezervou. Čo je fajn, okrem rezervy sa pod podlahu zmestí aj taška s povinnou výbavou. Zdvihák a kľúče na výmenu kolesa si však museli nájsť miesto po stranách kufra. Je to praktické, no vyzerá to lacno. Náradie navyše držia len akési plastové očká, ktoré sa môžu časom unaviť a zlomiť (možno sa však mýlim a vydržia).

Lacnejšia konštrukcia sa podpísala aj na uchytení veka, ktoré pri zatváraní zasahuje pomerne hlboko do priestoru pre batožinu. Týmto spôsobom to má však vyriešená väčšina sedanov na trhu (vrátane podstatne drahších modelov). Veľké pružiny vyzerajú ako úsmevné retro. Veko nie je z vnútornej strany nijak čalúnené, ničomu to však nevadí a aspoň je za čo chytiť pri jeho zatváraní. Otvára sa pomocou stlačenia masívneho zámku, čo síce vyvoláva úsmev a vracia nás v čase o pár desiatok rokov späť, no stále to považujem za lepšie riešenie, ako keď musíte kufor otvárať iba z vnútra auta, či pomocou diaľkového ovládania (napr. Peugeot 301, Citroën C-Elysée).

Kufor so základným objemom 510 l je takmer... Foto: Václav Lipavský
Dacia Logan 0.9 TCe Kufor so základným objemom 510 l je takmer kompletne čalúnený. Užitočná hmotnosť trojvalcovej verzie je 522 kg, zatiaľ čo všetky štvorvalce (1.2 16V aj 1.5 dCi) uvezú o 9 kg viac. Podlaha je z mäkkej tkaniny, ktorá sa pod nákladom deformuje a tlačí na rezervu.
Okrem plnohodnotnej rezervy je pod podlahou... Foto: Václav Lipavský
Dacia Logan 0.9 TCe Okrem plnohodnotnej rezervy je pod podlahou miesto aj na povinnú výbavu, či iné drobnosti.
Náradie na výmenu kolesa si našlo miesto na... Foto: Václav Lipavský
Dacia Logan 0.9 TCe Náradie na výmenu kolesa si našlo miesto na bokoch kufra (na druhej strane je zdvihák). Snáď vydržia aj plastové oká, ktoré ho držia na mieste, inak budú kľúče lietať po kufri.
Uchytenie veka zasahuje hlboko do vnútorného... Foto: Václav Lipavský
Dacia Logan 0.9 TCe Uchytenie veka zasahuje hlboko do vnútorného priestoru pre batožinu. Pružiny vyzerajú úsmevne, ale svoju funkciu plnia dobre.
Veko kufra sa otvára v maximálnom možnom uhle.... Foto: Václav Lipavský
Dacia Logan 0.9 TCe Veko kufra sa otvára v maximálnom možnom uhle. Na pomery sedanov je prístup do kufra naozaj slušný.

Motor a okolie

Ako som už spomínal, o trojvalcovom motore 0.9 TCe sa viac dozviete z testu Dacie Sandero 0.9 TCe. Tam som sa venoval nielen jeho konštrukcii a niektorým technickým zaujímavostiam, ale aj zvláštnemu, nelineárnemu záťahu pri zrýchľovaní. Kým však pri testovanom Sandere motor počas akcelerácie „zakopol“ vždy dvakrát (približne pri 1600 a potom aj pri 2300 ot./min.), v Logane bol jeho prejav o niečo vyrovnanejší. Spomínaná strata ťahu tu bola prítomná stále, no vždy len tesne nad hranicou 2000 otáčok. Tam si agregát trochu odkašlal a potom už srdnato ťahal až k obmedzovaču na 6200 ot./min. Trojvalec tohto Loganu sa mi zdal celkovo akýsi živší. Ide však o subjektívny dojem nepotvrdený žiadnymi objektívnymi meraniami. Prevodovka aj jednotlivé prevodové pomery sú rovnaké ako pri spomínanom Sandere, informácie o otáčkach pri jednotlivých rýchlostných stupňoch preto nájdete v jeho teste.

Rozvody trojvalca 0.9 TCe poháňa reťaz, aj... Foto: Václav Lipavský
Dacia Logan 0.9 TCe Rozvody trojvalca 0.9 TCe poháňa reťaz, aj preto je veľmi dôležité meniť motorový olej včas. Dacia, na rozdiel od Renaultu, udáva servisný interval rozumných 20 000 km.
Aj keď je to lacný sedan, plastový kryt pod... Foto: Václav Lipavský
Dacia Logan 0.9 TCe Aj keď je to lacný sedan, plastový kryt pod motorom mu nechýba. Predchádzajúca generácia ešte používala poctivý plech.
Zaujímavý je plastový kĺb, ktorý zabezpečuje... Foto: Václav Lipavský
Dacia Logan 0.9 TCe Zaujímavý je plastový kĺb, ktorý zabezpečuje zalomenie prívodu kvapaliny k ostrekovačom čelného skla. Toto riešenie by malo zabrániť mechanickému namáhaniu hadičky pri častom otváraní a zatváraní kapoty.
Turbodúchadlo je od motorovej prepážky... Foto: Václav Lipavský
Dacia Logan 0.9 TCe Turbodúchadlo je od motorovej prepážky izolované termoizolačným plechom. Výfuk otočený dozadu znamená, že motor je v kabíne viac počuť (zo strany sania sú motory všeobecne tichšie).

Je úsporný, ale vyžaduje zvyk

Po skúsenosti s rovnako motorizovaným Sanderom ma zaujímalo, koľko paliva si v rôznych jazdných režimoch vypýta testovaný Logan. Ich vzájomné porovnanie bolo z dôvodu rôznych podmienok počas testu prakticky nemožné (každé z áut bolo navyše pravdepodobne zabiehané rozdielnym spôsobom), napriek tomu mi v jednotlivých jazdných režimoch nakoniec vyšli veľmi podobné spotreby.

Spotreba v meste vo veľkej miere závisí od hustoty premávky, počtu zastavení na semaforoch a vôbec od toľkých faktorov, že určiť nejakú jej univerzálnu hodnotu nie je možné. Ako názorná ukážka však možno poslúžia nasledovné údaje. Pomerne dynamickým spôsobom som po meste priemernou rýchlosťou 41,8 km/h (vrátane úsekov po mestskom diaľničnom obchvate) najazdil 62,4 km s priemernou spotrebou 7,2 l/100 km (vonkajšia teplota 28 °C, dve osoby v aute, zapnutá klimatizácia). Keď som viac predvídal, jazdil plynulejšie a namiesto klimatizácie vetral kabínu pomocou stiahnutých okien, na mestskom úseku dlhom 41 km som dosiahol priemernú spotrebu len 5,6 l /100 km (ø 37,2 km/h). Tie isté úseky som na druhý deň absolvoval v rovnakom čase, no so zapnutou klimatizáciou, čoho výsledkom bol nárast priemernej potreby o 0,3 l/100 km. Tu sa nachvíľku pristavím pri klimatizácii. Hoci má motor max. výkon 66 kW/90 k a vďaka prepĺňaniu aj nadpriemernú pružnosť, každé zapnutie klimatizácie jeho reakcie výrazne otupí. Plynový pedál stratí pôvodnú citlivosť a aby ste Daciu donútili k želanej dynamike, vyžaduje razantnejšie tlačenie na plynový pedál. Práca s plynom aj spojkou si vyžaduje iné načasovanie a pri pružnom zrýchľovaní máte pocit, že v kufri veziete pár mechov cementu.

Zapnutie klimatizácie dá motoru pekne po... Foto: Václav Lipavský
Dacia Logan 0.9 TCe Zapnutie klimatizácie dá motoru pekne po lopatkách. Na reakciách agregátu cítiť, koľko sily mu kompresor klimatizácie odoberá.
Režim ECO vyhladzuje reakcie motora a jazdí sa... Foto: Václav Lipavský
Dacia Logan 0.9 TCe Režim ECO vyhladzuje reakcie motora a jazdí sa s ním príjemnejšie. Pri plynovom pedáli zarazenom do podlahy káže asistent radenia radiť na vyšší stupeň pri 4000 otáčkach. Ak režim ECO vypnete, asistent sa ozve až pri 5500 ot./min.

Pre doplnenie, diaľničnú trasu z Bratislavy do Trnavy (D1) som s Loganom priemernou rýchlosťou 108 km/h zvládol za 6,2 l/100 km (s pustenou klimatizáciou). Starú cestu z Bratislavy do Piešťan a späť však trojvalcová Dacia zvládla za 4,8 l/100 km (ø 62,5 km/h).

Podvozok

Rovnako jednoduchý aj komfortný ako pri Sandere. Loganu nevadí prakticky žiadny rozbitý povrch a jeho pruženie s veľkým zdvihom všetko spoľahlivo odfiltruje. Chýba mu však stabilita a na dierach trochu tancuje. Ak jednou stranou trafíte dieru, odskočí celé auto. Zadná torzná priečka jednoducho prenáša pohyby z jedného kolesa na druhé, čo sa prejavuje chvíľkovou stratou priľnavosti. Ku cti podvozku však slúži fakt, že aj na rozbitých povrchoch ostáva príjemne tichý (rázy od poskakujúcich kolies sprevádza len vzdialené dunenie).

Tlmiče zadnej nápravy sú uchytené v najlepšom... Foto: Václav Lipavský
Dacia Logan 0.9 TCe Tlmiče zadnej nápravy sú uchytené v najlepšom možnom mieste (z hľadiska účinnosti). Okrem iného je k nim dobrý prístup aj pri ich výmene.

Na dynamickú, či nebodaj športovú jazdu rovno zabudnite. Okrem slabšieho držania stopy na zvlnených povrchoch Loganu neprospieva ani príliš pomalé a nepresné riadenie, či problematické dávkovanie bŕzd. Ak si zakladáte na vyvažovaní nedotáčavosti presným dávkovaním bŕzd, ste na zlej adrese. Pri lacnom rodinnom sedane to však za nedostatok nepovažujem. Pokojný rodinný výlet auto s prehľadom zvládne.

Rovná výfuková rúra je lacná a dobre sa mení.... Foto: Václav Lipavský
Dacia Logan 0.9 TCe Rovná výfuková rúra je lacná a dobre sa mení. Navyše je vysoký predpoklad, že na Logan budú pasovať aj výfuky z druhovýroby (zložito tvarované výfuky z druhovýroby sú väčšinou nepresné a pri výmene spôsobujú mechanikom záchvaty zúrivosti).
Jediné, čo výfuk obchádza, je palivová nádrž.... Foto: Václav Lipavský
Dacia Logan 0.9 TCe Jediné, čo výfuk obchádza, je palivová nádrž. Všimnite si šikovné uchytenie výfuku na ľavej strane fotografie. Držiak ho podopiera (namiesto toho, aby na ňom výfuk visel), takže aj keď sa zvar neskôr vplyvom korózie a mechanického namáhania oslabí, výfuk nespadne.
Výfuk je vedený nad mostom nápravy. Ak položíte... Foto: Václav Lipavský
Dacia Logan 0.9 TCe Výfuk je vedený nad mostom nápravy. Ak položíte Logana "na brucho", výfuk nepoškodíte.
Pod zadným nárazníkom už kryty nenájdete. Ich... Foto: Václav Lipavský
Dacia Logan 0.9 TCe Pod zadným nárazníkom už kryty nenájdete. Ich účelom je znižovanie celkového aerodynamického odporu a hluku počas jazdy.

Je to predsa len Rumun

Dacia sa v posledných rokoch naozaj zlepšila, stále na nej však nájdete pár detailov, ktoré jej orientáciu na nízku cenu bezpečne odhalia. A ani sa pritom hľadaní nemusíte veľmi snažiť.

Nastavovanie sklonu hlavných svetlometov... Foto: Václav Lipavský
Dacia Logan 0.9 TCe Nastavovanie sklonu hlavných svetlometov pomocou masívneho plastového ovládača sa v Daciách už roky vôbec nemení.
Takéto zámky dverí dnes už tiež často neuvidíte. Foto: Václav Lipavský
Dacia Logan 0.9 TCe Takéto zámky dverí dnes už tiež často neuvidíte.
Otváranie kufra zatlačením zámku je praktické,... Foto: Václav Lipavský
Dacia Logan 0.9 TCe Otváranie kufra zatlačením zámku je praktické, ale dnes sa už veľmi nenosí.
Zaujímavá je aj páka na nastavovanie pozdĺžneho... Foto: Václav Lipavský
Dacia Logan 0.9 TCe Zaujímavá je aj páka na nastavovanie pozdĺžneho posuvu predných sedadiel. Svoj účel však plní bez pripomienok.
Trochu lacno pôsobí aj elektrický prívod k... Foto: Václav Lipavský
Dacia Logan 0.9 TCe Trochu lacno pôsobí aj elektrický prívod k vyhrievaniu zadného okna.
V letných horúčavách toto gumové tesnenie pri... Foto: Václav Lipavský
Dacia Logan 0.9 TCe V letných horúčavách toto gumové tesnenie pri každom otvorení dverí nahlas zavŕzgalo.

Konečný názor na Daciu Logan, nech si urobí každý sám. Stále je to lacný sedan, z ktorého to jednoducho cítiť. Ak si niekto potrpí na detaily a ich spracovanie, je na zlej adrese. Osobne si myslím, že jeho sila tkvie v mechanickej odolnosti, jednoduchosti a ťažko definovateľnej úprimnosti. Každopádne, pravdu o odolnosti, úrovni opraviteľnosti a vôbec o kvalite života s Loganom žiadny novinársky test neodhalí, na tú si musia majitelia týchto áut jednoducho pár rokov počkať.

Výhody Nevýhody
jednoduchá konštrukcia aerodynamický hluk
veľký kufor vplyv klimatizácie na jazdný prejav
spotreba pri defenzívnej jazde riadenie
Technické údaje
Model: Logan 0.9 TCe Arctica
Objem motora (cm3): 898
Výkon (kW/ot.): 66/5250
Krútiaci moment (Nm/ot.): 135/2500
Prevodovka: 5-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4347/1733/1517
Rázvor náprav (mm): 2634
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 510/50
Maximálna rýchlosť (km/h): 175
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 11,1
Komb. spotreba (l/100 km): 5,0
Cena: 8790 €
Sériové vybavenie Arctica (vybrané prvky):
4× airbag, stabilizačný systém ESC, predné hmlové svetlá, výšková regulácia volantu a sedadla vodiča, diaľkové centrálne uzamykanie, manuálna klimatizácia, palubný počítač, elektrické ovládanie okien, el. ovládanie vyhrievaných spätných zrkadiel, delené zadné operadlá, 15-palcové oceľové disky.
Dacia Logan 0.9 TCe
Dacia Logan 0.9 TCe
+55Dacia Logan 0.9 TCe
9 debata chyba
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek