Veru zmenilo, z drsného chlapíka sa stal uhladený džentlmen s pekne strihnutou ofinou a lepšími spôsobmi. Svoju minulosť síce nezatají, no život s ním by mal byť odteraz predsa len o niečo jednoduchší. Zásluhou pozmenenej kabíny, lepšieho odhlučnenia a osemstupňovej automatickej prevodovky je na dlhších cestách naozaj príjemnejší, s dospelejším vystupovaním však prichádza aj väčší odstup od zábavy.
Menej hluku aj nadšenia
Vybehnite s novým Genesisom Coupe na diaľnicu a budete schopnosťami jeho osemstupňovej automatickej prevodovky unesení. Kým s predchádzajúcim šesťstupňovým automatom točilo Coupé pri rýchlosti 130 km/h takmer 3000 otáčok, zaradenie ôsmeho prevodového stupňa testovanej verzie pošle motor na 2550 ot./min. Šikovná riadiaca jednotka prevodovky navyše reflektuje skutočnosť, že max. krútiaci moment (400 Nm) zo seba šesťvalec dostáva až pri 5300 otáčkach, razantné dupnutie na plyn preto okamžite vyvolá podradenie až na štvrtý prevodový stupeň a nárast otáčok presne na hranicu 5300 ot./min. Rozumné, že? Najvyšší prevodový stupeň (VIII.) si Hyundai udrží aj pri spomalení na 100 km/h (1900 ot./min.), stačí sa však mierne dotknúť plynového pedálu a už radí na sedmičku. Osemstupňový automat skrátka využíva svoj potenciál tak často ako len môže a do práce sa zapája omnoho častejšie než doterajšia prevodovka so šiestimi stupňami. Z technického hľadiska to však znamená jeho rýchlejšie opotrebovanie, takže ostáva dúfať, že návrhári tomu prispôsobili konštrukciu všetkých kľúčových komponentov. Ono, dnes sa vždy hovorí skôr o počte prevodových stupňov ako o fakte, že každá zmena rýchlostného stupňa zároveň znamená zvyšovanie opotrebovania automatickej prevodovky.
Na zaradenie ôsmeho prevodového stupňa sa prekvapujúco nechá automat prehovoriť aj pri tempe 90 km/h. V takom prípade motor točí len 1700 otáčok a v kabíne ho takmer nepočuť (predchádzajúca verzia točila 2000 ot./min.). Pokles na mestskú rýchlosť 50 km/h znamená 1400 ot./min (VI.), no už zrýchlenie na 60 km/h vyburcuje automat k preradeniu na sedmičku a zníženie otáčok na 1250. Stačí sa však jemne dotknúť plynu a opäť si preventívne podradí na šestku (1600 ot./min.).
Kým na rovinkách a dlhších presunoch budete mať z automatu len radosť, pri výrazne dynamickej jazde to až taká sláva nebude. Aj po navolení manuálneho režimu vám totiž do toho bude automat trochu „kecať“. Škoda, pri aute ako toto to zamrzí. Kým totiž pri zošliapnutí plynového pedálu na podlahu nepodradí (čo je fajn, pretože dokáže dobre využívať pružnosť motora), po dosiahnutí obmedzovača na 6700 ot./min. neváha a hneď radí na vyšší stupeň. Ak sa teda chcete hrať s priľnavosťou zadnej nápravy pomocou plynu, v oblúku a na výjazde zo zákruty musíte veľmi dobre strážiť otáčky motora. Ak totiž nechtiac brnknete o obmedzovač, namiesto jemného driftu Genesis Coupe zaradí vyšší stupeň a je po plynulosti výjazdu. Takto silné kupé so zadným náhonom a diferenciálom so zvýšenou svornosťou by si zaslúžilo mäkšie nastavený obmedzovač a schopnosť prevodovky podržať zvolený prevodový stupeň aj v červenom poli otáčkomera. Na druhej strane treba uznať, že zabaviť sa s ním viete stále dosť. Čo je fajn, pri manuálnom podraďovaní prevodovka krásne brzdí motorom, s Genesisom Coupé tak dokážete šetriť brzdy a v plnej miere využívať brzdný účinok motora.
Poteší aj veľmi dobre nastavený protipreklzový systém. Pokojne ho nechajte zapnutý, zadupnite na semaforoch plyn do podlahy a zadné kolesá zvolia preklz, ktorý pri akcelerácii mierne zametá zadkom, no zároveň drží nad všetkým ochrannú ruku. Žiadne tupé rany od bŕzd, či násilné zásahy elektroniky, len jemné korekcie stabilizačného systému a pocit, že to jednoducho „máte v nohách“. Úprimne, s Genesisom Coupe dokáže efektne zrýchľovať aj absolútne nemehlo.
Znesie aj rozbité cesty
Malé zdvihy pruženia, disky s priemerom 19 palcov a pneumatiky s rozmerom 225/40 R 19 (vzadu 245/40 R 19) dávajú tušiť, že na rozbitých slovenských cestách to s ním nebude ľahké. Realita však tak strašná nie je. Na priečnych nerovnostiach si síce rád odskočí, no ako náhle zrýchlite a poriadne zaťažíte tlmiče, prestanú klásť odpor a začnú spolupracovať. Na rozbitej panelovej ceste sa Genesis Coupé správa ako bežný rodinný hatchback obutý na nízkoprofilových pneumatikách, pričom do strán neodskakuje ani v rýchlych zákrutách. Karosériou síce natriasa, no pneumatiky drží pevne na asfalte a je pripravený na rázne zrýchlenie s kickdownom. Práve moment náhleho podradenia a strata trakcie býva pri podobných autách kameňom úrazu. Ak sa napríklad pri rýchlosti 90 km/h rozhodnete predísť pomalšie vozidlo, prevodovka podradí z osmičky až na trojku a otáčky motora vystrelia na 4900 otáčok. Dostatok priľnavosti je v takých momentoch naozaj kľúčový. Pomerne jednoduchá kinematika náprav to samozrejme nezvláda s rovnakým nadhľadom ako povedzme v BMW, no aj kórejské zavesenie sa v náročných situáciách drží dobre.
Pri uvoľnenej jazde vás možno zaskočí tuhé riadenie, na otočenie volantu tu totiž potrebujete trochu viac svalov. A aby toho nebolo málo, volant počas jazdy celkom slušne tancuje v rukách. Dôvod hľadajte v konštrukcii prednej nápravy s dvomi spodnými čapmi, v širokých predných pneumatikách a športovo naladenom hydraulickom posilňovači. Občas je to únavné, na druhej strane máte neustále prehľad, čo sa pod prednými kolesami vlastne deje. V rýchlych zákrutách dokážete lepšie odhadnúť hranicu priľnavosti a prispôsobiť tomu prácu so zvyškom auta.
Spotrebu máte vo vlastných nohách
Po naštartovaní studeného motora šesťvalec okamžite vystrelí na 1500 otáčok, aby sa približne po 5 sekundách voľnobeh ustálil na 900 ot./min. Ide o zaujímavé akustické divadlo, ktoré má svoj technický dôvod. Čo je však dôležitejšie, nová prevodovka funguje aj so studeným olejom v útrobách. Od začiatku radí hladko a motor nevytáča do zbytočne vysokých otáčok. A to je dobre, s rastúcimi otáčkami a neustálymi zmenami tempa totiž úzko súvisí aj výsledná spotreba.
Pri dodržiavaní rýchlostných limitov (s veľkým sebazaprením) sme zvládli cestu z Bratislavy do Piešťan (po starej ceste, mimo diaľnice, ø 76 km/h) s priemernou spotrebou 8,5 l/100 km. Pri rýchlosti 95 km/h pritom motor využíva približne len 10 % svojich možností a nepotrebuje viac ako 90 Nm (podľa ukazovateľov na stredovej konzole). Stačilo však pár dynamických predchádzaní a spotreba rýchlo letela tesne pod desaťlitrovú hranicu. Dynamická medzimestská jazda (celkový rýchlostný priemer pritom takmer vôbec nestúpol) nás dostala na 12,8 l/100 km. Pre zaujímavosť sme vyskúšali aj jazdu ustálenou rýchlosťou 90 km/h. A výsledok? Presne 7,8 l/100 km. Pekne to demonštruje, ako sa každá zmena tempa odrazí na výslednej spotrebe. Diaľničný presun z Trnavy do Nitry (ø 128 km/h) skončil priemernou spotrebou 9,1 l/100 km.
Nič pre slečinky
Aj keď je nový Genesis Coupe teraz o niečo kultivovanejším spoločníkom, stále platí, že nie je autom pre slečinky. S jeho volantom sa natrápite, nádherný zvuk vytočeného šesťvalca prehluší telefonát s kamarátkou a na rozbitej ceste by obsah kabelky vyskákal do priestoru. Možno práve preto má však svoje čaro, stále z neho cítiť chuť po rebélii a keď pri štarte z miesta zavrtí zadkom, radi mu odpustíte tých pár lacných detailov, ktoré si zachoval. Nie je dokonalý, ale práve to z neho robí tak zaujímavú osobnosť, že o ňom stojí za to uvažovať. Škoda, že nie je v ponuke s manuálnou prevodovkou. Ak by sa človek naučil pracovať s jeho spojkou (silný motor vyžaduje špecifický prístup k spojke), mohol by to byť ten správny automobilový „hardcore“.
Test predchádzajúcej verzie Hyundai Genesis Coupe 3.8 V6 si môžete prečítať TU.
Výhody | Nevýhody |
---|---|
výkon | lacné detaily |
odstupňovanie prevodovky | spotreba pri zmenách tempa |
nastavenie protipreklzu | automat nedrží zvolený stupeň |
Technické údaje | |
---|---|
Model: | Genesis Coupe 3.8 GDI |
Počet valcov/ventilov: | V6/24 DOHC D-CVVT |
Objem motora (cm3): | 3778 |
Výkon (kW/ot.): | 255/6400 |
Krútiaci moment (Nm/ot.): | 400/5300 |
Prevodovka: | 8-automat |
Dĺžka/šírka/výška (mm): | 4630/1865/1385 |
Rázvor náprav (mm): | 2820 |
Objem bat. priestoru/nádrže (l): | 332/65 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 260 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): | 5,9 |
Komb. spotreba (l/100 km): | 10,0 |
Cena: | 33 490 € |
Sériové vybavenie Premium (vybrané prvky): | |
ESP, protipreklzový systém TCS, 6 airbagov, zliatinové disky kolies s pneumatikami 225/40 R 19 vpredu a 245/40 R 19 vzadu, metalický lak, zadný diferenciál so zvýšenou svornosťou LSD, športové sedadlá čalúnené kožou, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča, vyhrievanie predných sedadiel, elektrické ovládanie okien, automatická klimatizácia, palubný počítač, autorádio s CD, MP3, USB + 8 reproduktorov. |