Vlajková loď Škody je síce stále dobre predajným artiklom, no má malý problém. Tretia generácia Octavie už totiž prináša nové technológie, ktoré pre Superb nie sú stále dostupné. Zamaskovať to má aspoň facelift, ktorý by ho mal udržať na očiach zákazníkov. Dostal povinnú plastiku, teda novú širšiu prednú masku s centrálnym zubom, tak ako jeho mladší súrodenci, nové väčšie svetlá, ale aj nové blatníky a kapotu s pozdĺžnym prelisom. Celé to má navodiť dojem väčšej šírky, ktorou je Superb pri veľkorysej dĺžke 4840 mm a rázvore 2760 mm stále pod priemerom strednej triedy.

Možno sa mu to aj podarilo, no na druhej strane stratil časť svojej identity a zapadol do povinnej škodováckej šablóny. Pozíciu kráľa Škody majú evokovať spredu tri nové vertikálne lišty denných svetiel. Vzadu je to podobné, v každom z reflektorov s novou grafikou je trojica diódových „céčok“. Octavia má len dve a Rapid len jedno. Zozadu by ste si tak nemali Superb Combi pomýliť s Octaviou ani pripravovaným Rapidom Spaceback. To napriek tomu, že aj na jeho zadnom veku pribudli typické kabáňovské trojuholníky. Inak sa toho na Superbe Combi vzadu veľa nezmenilo. Úpravy v prípade sedanu boli podstatne rozsiahlejšie a priniesli mimo iného aj úplne nový tvar zadných svetiel.

Interiér prakticky bez zmien
Interiér je prakticky bez zmien. Stále ponúka bezkonkurenčné miesto na nohy, najmä pre zadných cestujúcich, kde Superb schová do vrecka aj modely vyššej strednej triedy. Užšia stavba karosérie však opäť pripomína jeho skutočnú pozíciu. Na Mondeo, Passat či novú Mazdu 6 v tomto smere jednoducho nemá. Cítiť to najmä vpredu, kde v spojení so širokou stredovou konzolou vzniká relatívne stiesnený priestor na kolená. Čo sa týka dizajnu ostalo všetko pri starom. Až na nový trojramenný volant s praktickejšími valčekovými ovládačmi audia a komunikácie.
Inak hrá Superb naďalej viac na konzervatívnych zákazníkov ako na emócie. To mu však prináša ergonomický poriadok, kvalitné materiály a precízne spracovanie, teda vlastnosti, ktoré ocenia majitelia často krát viac, ako dizajnérske výstrelky. Z pohľadu ergonómie niet Superbu prakticky čo vytknúť. Škoda len, že inovácia nepriniesla Superbu aj nové sedadlá. Nieže by boli nepohodlné, ale chýba im akákoľvek dávka prémiového luxusu – v rozmeroch aj mäkkosti čalúnenia. Superb by si iste zaslúžil viac. Čo na tom, že majú elektrické ovládanie či vyhrievanie, keď sa v nich necítite o nič komfortnejšie ako v Octavii a ani v zákrutách nepodržia o nič lepšie. Lenže Superb by mal byť predsa len iný „level“.

Chýba im napríklad aj nastaviteľná stehenná opierka, ktorá je bežne dostupná v Passate a ďalších koncernových modeloch. Na operadle sedadla spolujazdca však pribudli nové spínače ovládania, aby s ním bolo možné manipulovať aj z miesta vodiča, a najmä pravého zadného cestujúceho v prípade, že Superb bude slúžiť v manažérskych službách. K dispozícii je z týchto dôvodov aj naďalej povestný dáždnik ukrytý v zadných dverách.

To všetko je síce fajn, no na druhej strane vás naštvú nedotiahnuté detaily, ktorých odstránenie by ste ocenili viac ako niektoré „panské huncútstva“.
Tempomat z praveku
Pri aute tohto formátu by sme očakávali napríklad modernejší tempomat. Ten, ktorý má, sa v ničom nelíši od tempomatu v Pole. Chýba mu možnosť prednastavenia rýchlosti. Tlačidlo na páčke musíte teda držať, až kým nedosiahnete požadovanú rýchlosť, prípadne najprv zrýchliť a až potom uložiť rýchlosť.
Naďalej sa šetrilo aj na ovládaní zadného veka. To je síce elektrické, ale diaľkovým ovládačom a ovládačom z interiéru je ho možno iba otvoriť. Zatvárať ho musíte tlačidlom priamo na veku. Tiež nás prekvapilo, že elektronika dovolí otváranie aj v situácii, keď je vozidlo ešte v pohybe. To je dosť nepríjemné, pretože tlačidlo otvárania kufra si ľahko pomýlite s vedľajším tlačidlom aktivácie parkovacieho systému. Rozhodne by teda nemali byť vedľa seba. Nanajvýš zvláštny je aj displej na zadnej strane stredovej konzoly pre zadných cestujúcich. Ak si myslíte, že je ním možné regulovať klimatizáciu, mýlite sa. Ukazuje len čas a vonkajšiu teplotu.

Superb si tiež musí vystačiť s pôvodnými audio sústavami, starším dotykovým rozhraním a čierno-bielym displejom prístrojového panela. Funkčne im však nič nechýba, hoci novej Octavii už dominuje väčšie a modernejšie rozhranie. Poteší však, že k naštartovaniu motora už stačí jediný impulz štartovacieho tlačidla. Predtým ho bolo nutné držať, až kým sa motor nenaštartoval.
Vybavením šetrí
Vybavením je Superb skôr zdržanlivý. Naša verzia Elegance síce už obsahovala luxusné prvky ako bi-xenónové svetlá, dvojzónovú klimatizáciu, samočinný parkovací asistent, ktorý zvláda aj priečne parkovanie, či dokonca navigačný systém, no stále je veľa toho, za čo si treba priplatiť. A to nehovoríme o koženom čalúnení, najvyššej úrovni aparatúry nazvanej stroho Sound System s desiatimi reproduktormi, bezkľúčovom prístupe, ale v podstate o bežných veciach, ako napríklad o dvojitej podlahe kufra či špeciálnom prepojovacom kábli za 140 eur, aby ste mohli počúvať hudbu z vášho iPodu alebo MP3 prehrávača. To je v dnešných časoch naozaj trúfalosť. USB-port má totiž v sérii už aj Kia Picanto.
Horšie však je, že v príplatkovom cenníku aj po inovácii úplne absentujú moderné asistenčné systémy. Na rozdiel od novej Octavie Superbu chýba radarový tempomat, samočinné prepínanie diaľkových svetiel, monitorovanie nedobrovoľného opustenia jazdného pruhu, či kontrola slepého uhla v zrkadlách. Do príchodu novej generácie si musí vystačiť s monitorovaním únavy vodiča. No aj ten je z nepochopiteľných príčin za príplatok (42 eur), čo už mohla Škoda pokojne zahrnúť do ceny. To Superb diskvalifikuje v konkurenčnom boji aj napriek tomu, že väčšinou sú asistenčné systémy podpory vodiča výlučne súčasťou cenníkov príplatkových výbav. Dnes je však slušné ich aspoň ponúknuť.
Kráľovský kufor
Naopak, kufor Superbu Combi je jeho obrovským bonusom. A to doslova. Súmerný batožinový priestor má už v základe gigantických 633 litrov, vynikajúci prístup a nízku nakladaciu hranu. Dvojitá podlaha so skladacou hornou časťou umožňuje nielen variovať veľkosť kufra, ale ho aj rozdeliť, aby ste sa nemuseli zbytočne načahovať do tejto „jaskyne“. A to ešte stále ostalo dosť miesta na rezervné koleso. Príjemným prvkom je sériová automaticky sťahovateľná roletka s aretáciou pre dve polohy či záchytný systém. A, samozrejme, je tu ešte možnosť sklopenia zadných sedadiel. Síce trochu staromódnym spôsobom, keď treba najprv odklopiť sedáky a až potom sklopiť operadlá, čo automaticky vylučuje možnosť sklápania sedadiel priamo z kufra, ale výsledok stojí zato. Za pár sekúnd sa Superb zmení na dodávku schopnú previezť neuveriteľných 1 865 litrov nákladu.

Pod kapotou nič nového
Teda ako sa to vezme. Motor 2.0 TDI s výkonom 125 kW, čo je v súčasnosti najsilnejšia naftová ponuka Superbu, je pôvodný, no tentoraz je spriahnutý súčasne s pohonom oboch náprav 4×4 aj 6-stupňovou automatickou prevodovkou DSG. Samotný motor, aj keď pochádza zo staršieho konštrukčného radu (v Octavii je nový) patrí stále k najkultivovanejším v triede. O jeho hladký chod sa starajú dva vyvažovacie hriadele a výborné odhlučnenie. Akustický komfort na palube Superbu je teda nepochybne stále vyšší ako v novej Octavii. Aj jeho výkon bohato stačí. Dokonca aj ťažšej verzii 4×4, ktorej pohotovostná hmotnosť sa vyšplhala takmer k 1700 kg.
Superb zvláda stovku pod deväť sekúnd a ťažkú hlavu si nerobí ani z predbiehacích manévrov vo vyšších rýchlostiach. Šesťstupňová prevodovka DSG radí pohotovo a plynulo, aj keď na klasické automaty s hydrodynamickým meničom komfortom stále nemá. Podstatné je, že v Superbe pribudli na volante radiace krídelká, čo uľahčuje ovládanie prevodovky v prípade voľby manuálneho režimu.

Škoda tvrdí, že nový Superb je až o 19 % úspornejší. V motore ani prevodovke to však nebude. Pri diaľničnej stotridsiatke točí 2 500 otáčok, tak ako predtým. Superb však dostal stop-štart systém, rekuperáciu brzdnej energie a pneumatiky s nízkym valivým odporom. Má tiež o niečo lepšiu aerodynamiku, takže spotreba sa vyvíjala priaznivo. V meste si síce vie vypýtať aj deväť litrov nafty, ale mimo neho klesne rýchlo spotreba tesne nad šesť. Náš priemer sa ustálil na 7,4 litra na 100 km. To je presne o pol litra viac, ako spotreboval Superb 2,0 TDI (125 kW) DSG bez pohonu oboch náprav v minulom teste.
Na zlej ceste nerozmazná
Superb nepatril jazdným komfortom nikdy na špičku triedy. Z nápravami z Octavie na to proste nemal. Na diaľnici sa mu síce vždy páčilo, ale stačilo zísť na horšie cesty a hneď ukázal svoje limity. Nápravy bolo počuť vždy viac ako sa patrí. Nezmenila na tom nič modernizácia ani verzia 4×4. Superb jazdí stále rovnako. Jednoducho, chýba mu istá plavnosť a ľahkosť pri prejazde nerovností, povinná pre modely strednej či nebodaj vyššej strednej triedy, ku ktorým sa celý život hlásil. Príplatkové 18-palcové disky mu v tomto smere tiež príliš nepomohli.
Na druhej strane vás prekvapí istotou svojho správania. Nedotáčavosti sa síce dlhý Superb z pochopiteľných príčin zbaviť nemohol, no verzia 4×4 s lepším rozložením hmotnosti a záberom zadných kolies mu dáva v zákrutách viac sebavedomia ako verziám s predným náhonom. Toto auto proste jazdí dobre, a to aj napriek profilu „jazvečíka“. Oceníte tiež presné a zbytočne nepreposilované riadenie, ako aj účinné brzdy. Tak či tak sme od inovácie očakávali väčší pokrok, najmä v oblasti pocitu komfortu. Škoda mohla investovať aspoň do adaptívnych tlmičov, bežne dostupných napríklad pre Golf.
Nový Superb si ponechal svoje pôvodné kvality. Ponúka stále bezkonkurenčný priestor na zadných sedadlách, obrovský kufor, ale aj dojem solídneho a kvalitného „nemeckého“ auta. Dohnať technologický náskok Octavie sa mu však ani po facelife nepodarilo. A asi sa o to Škoda vlastne ani nepokúšala. Do roku 2015 to však ešte určite vydrží. Aj keď pravdupovediac, sebavedomá cena mu príliš pomáhať nebude. Naša verzia 2,0 TDI 4×4 DSG Combi začínala bez príplatkov na 40 167 eurách. To je viac ako dáte napríklad za dobre vybavený Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI DSG 4Motion. A ešte vám ostanú peniaze na radarový tempomat a kompletný balík asistenčných systémov.
Výhody | Nevýhody |
---|---|
priestor na zadných sedadlách | chýbajú moderné asistenčné systémy |
dielenské spracovanie | užšia stavba interiéru |
obrovský kufor | USB len za príplatok |
Technické údaje | |
---|---|
Model: | Superb Combi 2.0 TDI DSG 4×4 Elegance |
Počet valcov/ventilov: | 4/16 DOHC |
Objem motora (cm3): | 1968 |
Výkon (kW/ot.): | 125/4200 |
Krútiaci moment (Nm/ot.): | 350/1750 |
Prevodovka: | 6-DSG |
Dĺžka/šírka/výška (mm): | 4833/1817/1511 |
Rázvor náprav (mm): | 2761 |
Objem bat. priestoru/nádrže (l): | 633–1865/60 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 218 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): | 8,8 |
Komb. spotreba (l/100 km): | 5,7 |
Cena: | 40 167 € |
Sériové vybavenie Elegance (vybrané prvky): | |
9× airbag, ESP, hill-holder, kontrola tlaku v pneumatikách, bi-xenónové svetlá, predné hmlové svetlá, denné LED svetlá, parkovací asistent, výšková regulácia predných sedadiel, dvojosová regulácia volantu, el. ovládanie sedadla vodiča, vyhrievané predné sedadlá, el. balík na okná a zrkadlá, dvojzónová klimatizácia, tempomat, dotykové rozhranie, palubný počítač, dáždnik vo dverách, navigačný systém Colombus, audioel. ovládanie zadného veka, rádio Bolero + CD-menič, 17-palcové disky kolies. |