Aktuálnu Fiestu nijak podrobne predstavovať netreba, Ford ju síce nedávno trochu omladil, no v podstate veci ostala tým istým autom, ako ju poznáme už pár rokov – dobre postaveným hatchbackom s mimoriadne podareným podvozkom. Aj keď je principiálne zhodný s konkurenciou (vpredu vzpery MacPherson, vzadu vlečené ramená spojené torznou priečkou), svoju silu predvádza v celkovom finálnom naladení. A v tom ostávajú podvozkoví inžinieri Fordu stále neprekonaní. Zvezte sa Fiestou po náročnej, alebo rozbitej ceste a pochopíte, o čom tu píšeme. Predné zavesenie si rozumie s riadením, na všetkých povrchoch drží auto pod kontrolou a prekvapuje poddajnosťou na priečnych nerovnostiach. Prejdite po „ležiacom policajtovi“ (zvýšený priečny prah) a budete žasnúť, s akou jemnosťou ho predná náprava spracuje. Dokonca aj zadné zavesenie je akési jemnejšie než pri konkurencii.
Okrem dobrého zladenia tuhosti pružín a tlmičov sa na výsledku podieľa aj pevná karoséria, ktorá sa nekrúti a ramená náprav v nej nachádzajú pevnú oporu. V kabíne preto nič nevŕzga a na rozbitých cestách je v nej príjemné ticho (dobré odhlučnenie podvozku). Určite nie je dokonalá, no v rámci segmentu má Fiesta podvozok jednoznačne najlepší.
Na sucho
Hneď na začiatku je dobré urobiť si v dvojspojkových prevodovkách Fordu trochu poriadok. Kým totiž PowerShift vo Focuse (2.0 TDCi a 2.0 EcoBoost) využíva „mokré spojky“ (spojky v olejovom kúpeli), je schopný preniesť maximálny krútiaci moment 450 Nm a spoločnosť Getrag ho vyrába v Kechneci na východnom Slovensku, PowerShift vo Fieste je prevodovkou používajúcou suché spojky. Prenesie maximálne 250 Nm a pre Ford (opäť Getrag) ju vyrábajú v talianskom Bari. Kým v „mokrom“ PowerShifte musíte každých 60 000 km meniť olejovú náplň, prevodovka vo Fieste tento úkon logicky nepotrebuje. Navyše nie je žiadnym tajomstvom, že „mokré“ dvojspojkové prevodovky spotrebovávajú na prečerpávanie oleja vo svojich útrobách určitú energiu, čo občas býva dôvodom vyššej spotreby áut vybavených týmto typom prevodoviek.
Vie to aj bez otáčok
Pre efektívne využívanie takto motorizovanej Fiesty je dôležité naučiť sa opäť jazdiť s atmosférickým motorom. Kedysi to mal každý v krvi, s mohutným prílivom maloobjemových prepĺňaných motorov sa však prirodzené návyky z väčšiny vodičov rýchlo vytratili a motor, ktorý nepotiahne odspodu, bez premýšľania odsúdia. Pritom už prvý pohľad na papierové hodnoty štvorvalca 1.6 Ti-VCT napovie, že maximum krútiaceho momentu dosiahne až pri 4000 otáčkach. Naoko podobne je na tom síce aj menší prepĺňaný 1.0 EcoBoost, no kým do jeho troch valcov dokáže turbodúchadlo natlačiť dosť vzduchu aj tesne nad voľnobehom, atmosférický štvorvalec na to ide podľa tradičného receptu – cez otáčky. Tomu pochopiteľne zodpovedá aj jeho jazdný prejav, takže aj keď disponuje variabilným časovaním sacích aj výfukových ventilov (Ti-VCT: Twin independent – variable camshaft timing) a čo to ponúkne aj v nízkych otáčkach, naplno to „roztočí“ až za spomínanou štvortisícovou hranicou. Ani tam však nečakajte zázraky, 150 Nm na 170 Nm (vo výkonnejšej verzii dokonca 200 Nm) podobne výkonného litrového trojvalca EcoBoost jednoducho nestačí. Ak budete motor 1.6 Ti-VCT často nútiť k výkonom, v kombinácii s dvojspojkovým automatom to znamená permanentne vysoké otáčky a s nimi aj relatívne vysokú spotrebu. Riešením je jednoducho odhadnúť možnosti motora a zrýchľovať skôr pozvoľna. Rýchle zmeny tempa už z princípu nerobia dobre ani samotnej prevodovke PowerShift (pomalšie reakcie pri náhlej potrebe podradenia).
Po meste (50 km/h) dokáže Fiesta PowerShift jazdiť pri zaradenom piatom prevodovom stupni a motore vytočenom na 1500 otáčok. Na mierne zrýchlenie dokonca stačí jemne pritlačiť plynový pedál a auto začne bez podradenia plynulo zrýchľovať. Pri rýchlosti 60 km/h má agregát už 1800 ot./min. a bez automatického podradenia znesie aj razantnejšie zatlačenie plynu k podlahe.
Pri rýchlosti 90 km/h má prevodovka zaradený najvyšší prevodový stupeň (VI.) a motor točí približne 2300 ot./min. Pri potrebe prudkého zrýchlenia však stačí zaraziť plyn do podlahy, počkať si sekundu-dve na akciu, Powershift podradí až o tri stupne a štvorvalec vyženie na päťtisícovú hranicu. Ak nepovolíte, štvrtý prevodový stupeň zaradí až pri dosiahnutí 6400 ot./min.
Zlé to s Fiestou 1.6 Ti-VCT nie je ani na diaľnici (130 km/h). Tu točí 3200 otáčok, zatiaľ čo kick-down (úplné stlačenie plynu na podlahu) vyvolá podradenie do štvorky a otáčky posunie na 5200.
Za koľko?
Ak si myslíte, že vás Fiesta Ti-VCT v otázke spotreby „zožerie“, mýlite sa. Ani občasný výlet ručičky otáčkomera k červenému poľu (pri predchádzaní) totiž nenarobí v priemernej spotrebe žiadnu paseku. Starou cestou z Bratislavy do Piešťan (pri vonkajšej teplote 21 °C, bez klimatizácie, s dvomi osobami na palube) sa atmosférická Fiesta dostala s priemernou spotrebou 4,9 l/100 km (ø 79 km/h). Späť sme to skúsili menej plynulo (ø 80 km/h), no výsledná spotreba poskočila len na päťlitrovú hranicu.
Diaľničný presun z Bratislavy do Trnavy a späť (ø 109 km/h) auto zvládlo za 5,4 l/100 km, pri rýchlosti 130 km/h počítajte so spotrebou približne 6,5 l/100 km (podľa počasia, členitosti úseku a pod.).
Po meste sme jazdili v rozsahu 5,4 – 6,0 l/100 km, záležalo na hustote premávky a fakte, ako často sme zapínali klimatizáciu. Ak sa vyslovene ponáhľate a jazdíte ako bez rozumu, mierne prekročíte sedemlitrovú hranicu.
Čo my na to?
Jej členitá palubná doska či ovládanie niektorých funkcií nemusia vyhovovať každému, na najlepších trochu stráca aj objemom kufra či priestorom na zadných sedadlách, no Fiesta bola odjakživa autom s inými prioritami. Za jej volantom sa budete baviť a je jedno, či má pod kapotou nabrúsený agregát 1.6 EcoBoost (Fiesta ST), či základný štvorvalcový Duratec s objemom 1.25 l (mimochodom vyvíjaný v spolupráci s japonskou Yamahou), výborne naladený podvozok a pevnú karosériu dostávate vždy v cene. Na ceste ju skrátka žiadny malý hatchback neprekoná. Počítajte len s tým, že s prevodovkou Powershift si veľa športu neužijete, stále totiž platí, že Fiestu si naplno vychutnáte len s manuálnou prevodovkou.
Výhody | Nevýhody |
---|---|
jazdné vlastnosti | výhľad smerom vzad |
tichý podvozok | menej prehľadná palubná doska |
riadenie | priemerná dynamika |
Technické údaje | |
---|---|
Model: | Fiesta 1.6 Ti-VCT PowerShift |
Objem motora (cm3): | 1596 |
Výkon (kW/ot.): | 77/6000 |
Krútiaci moment (Nm/ot.): | 150/4000–4500 |
Prevodovka: | 6-Powershift |
Dĺžka/šírka/výška (mm): | 3969/1709/1495 |
Rázvor náprav (mm): | 2489 |
Objem bat. priestoru/nádrže (l): | 276–974/42 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 184 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): | 10,5 |
Komb. spotreba (l/100 km): | 5,9 |
Cena: | 13 890 € |
Sériové vybavenie Titanium Plus (vybrané prvky): | |
7 airbagov, ABS, ESP, EBD, EBA (brzdový asistent), TCS (trakčná kontrola), HLA (asistent rozjazdu do kopca), denné LED svetlá, hmlové svetlomety, elektricky ovládané vonkajšie spätné zrkadlá a predné okná, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, predná lakťová opierka, automatická klimatizácia, tempomat, palubný počítač, autorádio s CD, MP3, USB, Bluetooth + 6 reproduktorov, zliatinové disky s pneumatikami 195/50 R 15. |