Test: Ford Fiesta 1.6 Ti-VCT – ide to aj s automatom

14.08.2013 06:00
Ford Fiesta 1.6 TI-VCT
Charakteristickým znakom Fiesty je to, že rovnako dobre funguje bez ohľadu na to, či jej schopnosti využívate na 50 alebo 99 %. Autor:

Stále je to obratné a mimoriadne nadané auto, s dvojspojkovou prevodovkou PowerShift však predstavuje skôr voľbu pre pohodlných.

Aktuálnu Fiestu nijak podrobne predstavovať netreba, Ford ju síce nedávno trochu omladil, no v podstate veci ostala tým istým autom, ako ju poznáme už pár rokov – dobre postaveným hatchbackom s mimoriadne podareným podvozkom. Aj keď je principiálne zhodný s konkurenciou (vpredu vzpery MacPherson, vzadu vlečené ramená spojené torznou priečkou), svoju silu predvádza v celkovom finálnom naladení. A v tom ostávajú podvozkoví inžinieri Fordu stále neprekonaní. Zvezte sa Fiestou po náročnej, alebo rozbitej ceste a pochopíte, o čom tu píšeme. Predné zavesenie si rozumie s riadením, na všetkých povrchoch drží auto pod kontrolou a prekvapuje poddajnosťou na priečnych nerovnostiach. Prejdite po „ležiacom policajtovi“ (zvýšený priečny prah) a budete žasnúť, s akou jemnosťou ho predná náprava spracuje. Dokonca aj zadné zavesenie je akési jemnejšie než pri konkurencii.

K výbave Titanium Plus dostanete zliatinové...
K výbave Titanium Plus dostanete zliatinové disky a pneumatiky Hankook Ventus S1 evo 195/50 R 15 v cene. Autor: Václav Lipavský

Okrem dobrého zladenia tuhosti pružín a tlmičov sa na výsledku podieľa aj pevná karoséria, ktorá sa nekrúti a ramená náprav v nej nachádzajú pevnú oporu. V kabíne preto nič nevŕzga a na rozbitých cestách je v nej príjemné ticho (dobré odhlučnenie podvozku). Určite nie je dokonalá, no v rámci segmentu má Fiesta podvozok jednoznačne najlepší.

Naladenie prednej nápravy je silnou stránkou...
Naladenie prednej nápravy je silnou stránkou benzínovej Fiesty. Autom nenatriasa a väčšinu nerovností pohltí lepšie, než konkurenčné hatchbacky. Autor: Václav Lipavský
Zadné tlmiče sú na rameno nápravy uchytené v...
Zadné tlmiče sú na rameno nápravy uchytené v ideálnej pozícii (blízko osi kolies). Kórejské automobilky by sa mohli priučiť. Autor: Václav Lipavský

Na sucho

Hneď na začiatku je dobré urobiť si v dvojspojkových prevodovkách Fordu trochu poriadok. Kým totiž PowerShift vo Focuse (2.0 TDCi a 2.0 EcoBoost) využíva „mokré spojky“ (spojky v olejovom kúpeli), je schopný preniesť maximálny krútiaci moment 450 Nm a spoločnosť Getrag ho vyrába v Kechneci na východnom Slovensku, PowerShift vo Fieste je prevodovkou používajúcou suché spojky. Prenesie maximálne 250 Nm a pre Ford (opäť Getrag) ju vyrábajú v talianskom Bari. Kým v „mokrom“ PowerShifte musíte každých 60 000 km meniť olejovú náplň, prevodovka vo Fieste tento úkon logicky nepotrebuje. Navyše nie je žiadnym tajomstvom, že „mokré“ dvojspojkové prevodovky spotrebovávajú na prečerpávanie oleja vo svojich útrobách určitú energiu, čo občas býva dôvodom vyššej spotreby áut vybavených týmto typom prevodoviek.

Pri pokojnej jazde radí dvojspojková prevodovka...
Pri pokojnej jazde radí dvojspojková prevodovka PowerShift na najvyšší prevodový stupeň už pri tempe 75 km/h. Otáčky pritom klesnú z približne 2250 (V.) na 1900 (VI.). Športový režim prevodovky by sme nazvali skôr dynamickým. Pri športovej jazde potrebujete mať nad silou prenášanou na hnané kolesá vždy stopercentnú kontrolu a to s dvojspojkovou prevodovkou už z princípu jednoducho nejde. Autor: Václav Lipavský
S manuálnym podraďovaním dokážete aj s...
S manuálnym podraďovaním dokážete aj s PowerShiftom brzdiť motorom. Je pritom zaujímavé, ako si prevodovka chráni vlastné spojky. Pred pustením spojky elektronika sama pridá plyn, vyrovná otáčky motora a prevodovky a až následne pustí spojku do záberu. Autor: Václav Lipavský

Vie to aj bez otáčok

Pre efektívne využívanie takto motorizovanej Fiesty je dôležité naučiť sa opäť jazdiť s atmosférickým motorom. Kedysi to mal každý v krvi, s mohutným prílivom maloobjemových prepĺňaných motorov sa však prirodzené návyky z väčšiny vodičov rýchlo vytratili a motor, ktorý nepotiahne odspodu, bez premýšľania odsúdia. Pritom už prvý pohľad na papierové hodnoty štvorvalca 1.6 Ti-VCT napovie, že maximum krútiaceho momentu dosiahne až pri 4000 otáčkach. Naoko podobne je na tom síce aj menší prepĺňaný 1.0 EcoBoost, no kým do jeho troch valcov dokáže turbodúchadlo natlačiť dosť vzduchu aj tesne nad voľnobehom, atmosférický štvorvalec na to ide podľa tradičného receptu – cez otáčky. Tomu pochopiteľne zodpovedá aj jeho jazdný prejav, takže aj keď disponuje variabilným časovaním sacích aj výfukových ventilov (Ti-VCT: Twin independent – variable camshaft timing) a čo to ponúkne aj v nízkych otáčkach, naplno to „roztočí“ až za spomínanou štvortisícovou hranicou. Ani tam však nečakajte zázraky, 150 Nm na 170 Nm (vo výkonnejšej verzii dokonca 200 Nm) podobne výkonného litrového trojvalca EcoBoost jednoducho nestačí. Ak budete motor 1.6 Ti-VCT často nútiť k výkonom, v kombinácii s dvojspojkovým automatom to znamená permanentne vysoké otáčky a s nimi aj relatívne vysokú spotrebu. Riešením je jednoducho odhadnúť možnosti motora a zrýchľovať skôr pozvoľna. Rýchle zmeny tempa už z princípu nerobia dobre ani samotnej prevodovke PowerShift (pomalšie reakcie pri náhlej potrebe podradenia).

Atmosférický štvorvalec 1.6 TI-VCT má v sebe...
Atmosférický štvorvalec 1.6 TI-VCT má v sebe 4,1 l motorového oleja (vrátane oleja v olejovom filtri), meniť by ste ho mali vždy najneskôr po 20 000 km. Autor: Václav Lipavský
Agregát je sám o sebe tichý, napriek tomu dáva...
Agregát je sám o sebe tichý, napriek tomu dáva Ford na vnútornú stranu kapoty aj protihlukovú izoláciu. Autor: Václav Lipavský
Pod autom žiadny kryt nenájdete.
Pod autom žiadny kryt nenájdete. Autor: Václav Lipavský

Po meste (50 km/h) dokáže Fiesta PowerShift jazdiť pri zaradenom piatom prevodovom stupni a motore vytočenom na 1500 otáčok. Na mierne zrýchlenie dokonca stačí jemne pritlačiť plynový pedál a auto začne bez podradenia plynulo zrýchľovať. Pri rýchlosti 60 km/h má agregát už 1800 ot./min. a bez automatického podradenia znesie aj razantnejšie zatlačenie plynu k podlahe.

Atmosférickému motoru 1.6 TI-VCT stačí...
Atmosférickému motoru 1.6 TI-VCT stačí akumulátor s kapacitou 52 Ah. Autor: Václav Lipavský

Pri rýchlosti 90 km/h má prevodovka zaradený najvyšší prevodový stupeň (VI.) a motor točí približne 2300 ot./min. Pri potrebe prudkého zrýchlenia však stačí zaraziť plyn do podlahy, počkať si sekundu-dve na akciu, Powershift podradí až o tri stupne a štvorvalec vyženie na päťtisícovú hranicu. Ak nepovolíte, štvrtý prevodový stupeň zaradí až pri dosiahnutí 6400 ot./min.

Zlé to s Fiestou 1.6 Ti-VCT nie je ani na diaľnici (130 km/h). Tu točí 3200 otáčok, zatiaľ čo kick-down (úplné stlačenie plynu na podlahu) vyvolá podradenie do štvorky a otáčky posunie na 5200.

Za koľko?

Ak si myslíte, že vás Fiesta Ti-VCT v otázke spotreby „zožerie“, mýlite sa. Ani občasný výlet ručičky otáčkomera k červenému poľu (pri predchádzaní) totiž nenarobí v priemernej spotrebe žiadnu paseku. Starou cestou z Bratislavy do Piešťan (pri vonkajšej teplote 21 °C, bez klimatizácie, s dvomi osobami na palube) sa atmosférická Fiesta dostala s priemernou spotrebou 4,9 l/100 km (ø 79 km/h). Späť sme to skúsili menej plynulo (ø 80 km/h), no výsledná spotreba poskočila len na päťlitrovú hranicu.

Diaľničný presun z Bratislavy do Trnavy a späť (ø 109 km/h) auto zvládlo za 5,4 l/100 km, pri rýchlosti 130 km/h počítajte so spotrebou približne 6,5 l/100 km (podľa počasia, členitosti úseku a pod.).

Po meste sme jazdili v rozsahu 5,4 – 6,0 l/100 km, záležalo na hustote premávky a fakte, ako často sme zapínali klimatizáciu. Ak sa vyslovene ponáhľate a jazdíte ako bez rozumu, mierne prekročíte sedemlitrovú hranicu.

Hluk od kolies znižujú aj plsťou čalúnené...
Hluk od kolies znižujú aj plsťou čalúnené vnútorné výplne blatníkov. Pri malých autách je použitie takto drahého riešenia až nepochopiteľné. Autor: Václav Lipavský

Čo my na to?

Jej členitá palubná doska či ovládanie niektorých funkcií nemusia vyhovovať každému, na najlepších trochu stráca aj objemom kufra či priestorom na zadných sedadlách, no Fiesta bola odjakživa autom s inými prioritami. Za jej volantom sa budete baviť a je jedno, či má pod kapotou nabrúsený agregát 1.6 EcoBoost (Fiesta ST), či základný štvorvalcový Duratec s objemom 1.25 l (mimochodom vyvíjaný v spolupráci s japonskou Yamahou), výborne naladený podvozok a pevnú karosériu dostávate vždy v cene. Na ceste ju skrátka žiadny malý hatchback neprekoná. Počítajte len s tým, že s prevodovkou Powershift si veľa športu neužijete, stále totiž platí, že Fiestu si naplno vychutnáte len s manuálnou prevodovkou.

Úprimne, výhľad dozadu za veľa nestojí. Ak však...
Úprimne, výhľad dozadu za veľa nestojí. Ak však cúvate pomocou spätných zrkadiel, nemusíte to vôbec riešiť. Autor: Václav Lipavský
Fiestu musíme pochváliť za výkon diaľkových...
Fiestu musíme pochváliť za výkon diaľkových svetlometov. Na xenóny si tu v noci ani nespomeniete. Autor: Václav Lipavský
Výhody Nevýhody
jazdné vlastnosti výhľad smerom vzad
tichý podvozok menej prehľadná palubná doska
riadenie priemerná dynamika
Technické údaje
Model: Fiesta 1.6 Ti-VCT PowerShift
Objem motora (cm3): 1596
Výkon (kW/ot.): 77/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 150/4000–4500
Prevodovka: 6-Powershift
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3969/1709/1495
Rázvor náprav (mm): 2489
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 276–974/42
Maximálna rýchlosť (km/h): 184
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 10,5
Komb. spotreba (l/100 km): 5,9
Cena: 13 890 €
Sériové vybavenie Titanium Plus (vybrané prvky):
7 airbagov, ABS, ESP, EBD, EBA (brzdový asistent), TCS (trakčná kontrola), HLA (asistent rozjazdu do kopca), denné LED svetlá, hmlové svetlomety, elektricky ovládané vonkajšie spätné zrkadlá a predné okná, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, predná lakťová opierka, automatická klimatizácia, tempomat, palubný počítač, autorádio s CD, MP3, USB, Bluetooth + 6 reproduktorov, zliatinové disky s pneumatikami 195/50 R 15.
Ford Fiesta 1.6
		TI-VCT
Ford Fiesta 1.6
		TI-VCT
+36Ford Fiesta 1.6
		TI-VCT
#Ford #Fiesta
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
2. 9. 2019zdraženie1.216 €zdraženie1.334 €
26. 8. 20191.203 €1.321 €
19. 8. 2019zlacnenie1.203 €zlacnenie1.321 €
12. 8. 2019zlacnenie1.204 €zlacnenie1.326 €
5. 8. 2019zlacnenie1.206 €zlacnenie1.341 €
29. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.367 €
22. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.365 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR