Test: Citroën C4 Picasso - štýlový, ale s kompromismi

Je ľahší a menší ako kedykoľvek predtým. Napriek tomu ponúka viac priestoru aj komfortu. A spotrebou atakuje kompaktné hatchbacky. Taký je nový Citroën C4 Picasso. My sme si vyskúšali najdrahšiu verziu 1,6 e-HDi Exclusive s robotizovanou prevodovkou.

21.08.2013 12:00
Citroën C4 Picasso Foto:
Na futuristický vzhľad nového C4 Picassa si musíte chvíľu zvykať, no rýchlo sa vám dostane pod kožu.
debata (7)

Nový Citroën C4 Picasso nie je len obyčajným nástupcom populárneho francúzskeho vanu. Štartuje veľkú obmenu, keďže je prvým modelom značky postaveným na modulárnej platforme EMP2. Aj preto je o 140 kg ľahší. Svoje novátorstvo nezabúda pripomínať prekvapujúco futuristickým dizajnom. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou si naň však treba chvíľu zvykať. Zmena proporcií, najmä skrátenie karosérie o štyri a zníženie o celých sedem centimetrov, navodzuje totiž dojem, akoby C4 Picasso „padlo“ o triedu nižšie. Lenže predĺžený rázvor, až na 2785 mm, hovorí o úplnom opaku.

Postupom času sa vám dizajn Picassa začne dostávať pod kožu. Zvyknete si na atypické proporcie, trojúrovňové rozloženie predných reflektorov aj zadnú časť, ktorej LED svetlá evokujú tvarom i grafikou niektoré modely Volkswagenu. Pri oživení bočného profilu de facto „krabicoidnej“ karosérie si však dizajnéri vypomohli možno až príliš gýčovým chrómovým lemom obopínajúcim okná dverí s výnimkou tmavých predných stĺpikov. Tie ešte viac zvýrazňujú obrovskú zasklenú plochu, ktorá vo verzii s panoramatickou strechou dosahuje 5,3 štvorcové­ho metra.

Citroën C4 Picasso Foto: Pravda.sk
Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso

Menší zvonka, väčší zvnútra

Zmenšenie formátu nemalo nijaký negatívny vplyv na vnútorný priestor. Práve naopak, je ho tu viac než v minulosti. Navyše skvelo prístupného cez široké a vysoké dvere. Prední aj zadní cestujúci si užijú dostatok voľnosti. Najmä vzadu na nohy je citeľne viac miesta. Výnimkou je len obmedzený priestor na nohy spolujazdca, keďže priečka motora sa dvíha z podlahy pomerne skoro, a malá rezerva nad hlavou zadných cestujúcich v prípade, ak máte panoramatickú strechu. Znížený strop ukrývajúci mechanizmus roletky si totiž nerozumie s vyššou polohou sedadiel. Takže pôžitku z výhľadu na hviezdy by sme sa v tomto prípade radšej vzdali. Napokon svetla je tu dosť aj bez panoramatickej strechy. Citroën opäť použil svoje obrovské čelné okno Zénith, zasahujúce hlboko do strechy, takmer nad hlavy vodiča a spolujazdca. No aj táto vychytávka má svoje úskalia. Ponúka síce excelentný výhľad na semafory či prírodu, teda ak máte okno umyté, pretože stierače do vyšších partií nedočiahnu, ale posuvným slnečným clonám museli padnúť za obeť vnútorné strešné rukoväte. Ich dráhy by si jednoducho prekážali.

Citroën C4 Picasso Foto: Pravda.sk
Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso
Citroën C4 Picasso Foto: Pravda.sk
Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso

Citroën sa veľmi dobre vyrovnal aj s výhľadom do strán. Dvojité predné stĺpiky uberajú totiž často zo zorného poľa viac, než sa patrí. Lenže štíhla konštrukcia v podaní C4 Picassa tento problém nemá. Paradoxne, stavba palubnej dosky s extrémne vysoko umiestneným šiltom prístrojov obmedzuje výhľad bezprostredne pred vozidlo. Dá sa to však vyriešiť zvýšením pozície sedadla.

Vpredu ako v obývačke

Citroën sa snažil navodiť v interiéri atmosféru „loftu“, teda luxusného podkrovného bytu. To sa mu podarilo nielen vďaka obrovskej zasklenej ploche, ale aj veľmi módnemu dizajnu a výberom efektných materiálov. Za volantom sa cítite tak trochu ako v značkovo zriadenej obývačke. To platí aj o kožených asymetricky prešívaných sedadlách s veľkorysými rozmermi a mohutnými opierkami hláv s nastaviteľnými bočnicami. Lenže k mäkkosti relaxačných kresiel majú predsa len ďaleko. A navyše v zákrutách veľmi nepodržia. Zato potešia nastaviteľnými lakťovými opierkami, ktoré sa v poslednom čase z áut vytrácajú.

Citroën C4 Picasso Foto: Pravda.sk
Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso

Zo sveta limuzín luxusnej triedy si zas C4 Picasso požičalo tenký veniec volantu, masážnu funkciu sedadiel a dokonca elektricky výsuvnú lýtkovú opierku sedadla spolujazdca. Lenže tu sa už C4 Picasso hrá, na čo nemá. Masáž spočíva totiž len v miernom pohybe elektrickej bedrovej opierky a opierka na nohy je zas príliš úzka. Po vysunutí navyše zmenšuje i tak obmedzený priestor na nohy. Do tretice, ovláda sa spínačom, ktorý bežne slúži na posun sedadla vpred a vzad. To znamená, že sedadlo spolujazdca treba v konečnom dôsledku posúvať manuálne, hoci ostatné funkcie sú elektrifikované.

Kým prední cestujúci si užívajú luxus „loftu“, vzadu je to trochu inak. Ani nové C4 Picasso sa totiž nedokázalo zbaviť typickej neresti vanov, kde ide variabilita vždy na úkor pohodlia. Tri samostatné zadné sedadlá sú z tohto dôvodu úzke a majú krátke sedáky i operadlá. Nič na tom nezmení fakt, že ich možno posúvať, ani možnosť čiastočnej regulácie sklonu operadla. Kto chce viac, mal by voliť klasické kombi. Komicky pôsobia aj výklopné letecké stolíky, ktoré majú síce luxusné diódové osvetlenie, ale sú umiestnené príliš nízko, takže si prekážajú s kolenami. Kým vpredu je teda C4 Picasso takmer „business class“, vzadu je to ledva ekonomická trieda.

Elektronika, elektronika, elektronika…

Elektronika na palube C4 Picassa je samostatnou kapitolou. Francúzska záľuba v digitalizácii sa tu predstavuje priam v megalomanskej forme. To však so sebou prináša aj problémy. Palubná doska je osadená 7-palcovým dotykovým displejom rozhrania e-Touch a obrovským 12-palcovým centrálne umiestneným prístrojovým TFT displejom. Väčší má už len Lexus (12,3-palca). Takže sa tu cítite skoro ako v kokpite súkromného jetu. Prístrojový panel umožňuje rôzne druhy zobrazenia prístrojov. V ľavej časti vyberáte analógový alebo digitálny rýchlomer a v pravej buď otáčkomer, alebo prevádzkové či navigačné údaje.

Citroën C4 Picasso Foto: Pravda.sk
Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso

Meniť sa dá aj pozadie, dokonca si sem môžete sťahovať vlastné motívy. Zmena grafiky je však dosť pomalá, čakáte na ňu, takmer ako keď reštartujete Windows, čo je dosť otravné. Oceňujeme však veľkú plochu, na ktorej sa nájde vždy dosť miesta pre to, čo práve potrebujete. Keď to porovnáte napríklad s trápnym displejom konkurenčného Renaultu Scénic, je to obrovský krok vpred.

Citroën C4 Picasso Foto: Pravda.sk
Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso

Dotykové rozhranie e-Touch integruje prakticky všetky funkcie navigácie, audia, klimatizácie, niektoré funkcie tempomatu a nastavenia rôznych ďalších funkcií vozidla, vrátane bezpečnostných asistentov, parkovací nevynímajúc. Pohyb v menu uľahčujú bočné dotykové senzory pre priamy vstup do jednotlivých vetiev. K tomu treba pripočítať množstvo ovládačov multifunkčného volantu. Kým sa však zorientujete, rozbolí vás hlava. Najlepšie je vziať do rúk manuál. Citroën mohol zo systému vyňať aspoň základné funkcie klimatizácie. Takéto riešenie si totiž vyžaduje viac úkonov než bežnými ovládačmi a odpútava pozornosť od riadenia. Ak meníte napríklad teplotu v interiéri, z obrazovky zmizne mapa navigácie.

Zlým rozhodnutím je aj integrácia automatického parkovacieho asistentu. Kým ho totiž aktivujete a vyberiete jeden z troch manévrov, bude za vami už dlhý rad vozidiel. To pôsobí naozaj stresujúco. Neprajníci elektroniky v autách budú teda z C4 Picassa priam zúfalí.

Pomocníci občas zradia

A Picasso vás „obťažuje“ aj ďalšími vychytávkami. Po zapnutí bezpečnostných pásov si prednárazový systém skontroluje jemným dotiahnutím ich rezervu a pri nedobrovoľnom opustení jazdného pruhu zas začne pás vodiča jemným pošklbávaním upozorňovať na nebezpečenstvo. To však nie je výčitka. C4 Picasso urobilo totiž v bezpečnosti veľký krok vpred. Okrem týchto systémov má aj sledovanie mŕtveho uhla zrkadiel a dokonca radarový tempomat. Tým prekonáva aj vlajkovú loď C5.

Lenže radar vie narobiť aj problémy. Je príliš citlivý, respektíve nepresný, a tak registruje aj autá, ktoré pre vás nepredstavujú aktuálne nebezpečenstvo. To sa prejavuje zbytočným brzdením. Stalo sa nám tiež, že po stlačení plynu, keďže vozidlo bolo príliš ďaleko a radar už vyvolal brzdenie, sa tempomat začal vracať na pôvodne predvolenú rýchlosť, no po nebezpečnom priblížení k vozidlu brzdiť nezačal. Akoby žiadnu prekážku neregistroval. A to sme už mali nohu z plynu dávno dole. Neostávalo nič iné ako stlačiť brzdu.

Kufor nového Picassa narástol o 40 litrov, na výborných 537. Je doň skvelý prístup cez obrovské a široké elektricky ovládané veko zasahujúce až do bokov karosérie, podobne ako pri Audi Q7 alebo pri Opeli Insignia kombi. Ovláda sa z interiéru, priamo na veku, alebo diaľkovým ovládačom. Kufor nemá dvojité dno, o to nižšia je však nakladacia hrana. Pod podlahou nájdete ešte dojazdovú rezervu. Proporcie sú veľmi súmerné. Zväčšiť objem môžete posunutím zadných sedadiel alebo sklopením ich operadiel. A keďže spolu s nimi sa znižuje aj poloha sedáka, lícujú s výškou podlahy kufra. Medzeru medzi nimi prekryjete sklopnými doskami na zadných stenách operadiel.

Okrem toho je C4 Picasso vyzbrojené množstvom odkladacích priestorov. Ich veľkosť však neočarí. Vo dverách sú plytké schránky a schránka pod stredovou konzolou je napriek veľkému veku prakticky nepoužiteľná. Situáciu zachraňuje veľký box medzi sedadlami. V prípade manuálnej prevodovky je však o čosi menší.

Dobrý motor, zlý „robot“

Pod kapotou našej verzie pracoval najsilnejší z ponúkaných dieslov 1,6 e-HDi, s výkonom 84 kW. Dvojliter tu už nenájdete. Vzhľadom na nižšiu hmotnosť, len 1370 kg, nemal s C4 Picassom najmenšie problémy. A to ani pri obsadení vozidla štyrmi osobami. Na dynamickú jazdu to, samozrejme, nestačí, ale pocitom nedostatku výkonu rozhodne netrpíte. Od Citroënu sme už však zažili aj lepšie odhlučnené diesle. Motor v kabíne počuť viac než sa patrí, najmä ak sa Picasso snaží navodiť takmer prémiovú atmosféru a navyše má nie príliš lákavú akustickú kulisu. To všetko by sa dalo prežiť, nebyť tvrdohlavosti Citroënu s presadzovaním vymierajúcich robotizovaných prevodoviek.

Citroën C4 Picasso Foto: Pravda.sk
Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso

Tento poloautomat Senso Drive sa síce v porovnaní s minulosťou zlepšil, dostal napríklad funkciu plazenia, keď sa vozidlo začne pohybovať už po tom, čo dáte dole nohu z brzdy, podobne ako pri automatoch s hydrodynamickým meničom, no svoj tieň prekročiť nedokáže. Radenie trvá stále dlho, navyše sa prejavuje výrazným výpadkom výkonu. Pri komótnej jazde to neprekáža, ale keď vyžadujete dynamickejší jazdný štýl, je to veľmi nepríjemné. Zvlášť pri predbiehaní, kde je každá sekunda drahá. Pedál máte na podlahe a čakáte, kým sa prevodovka spamätá. Ak sa rozhodne podradiť až o dva stupne nižšie, je to ešte nebezpečnejšie. Preto je vhodné využiť pádla pod volantom, a podradiť manuálne ešte pred predbiehacím manévrom.

Prevodovka nie je užívateľsky priateľská ani z pohľadu ovládania. Malú páčku nad volantom si často pomýlite s páčkou stieračov. Chýba tiež jasné zobrazenie pozície páky. Zvlášť z dôvodu, že táto prevodovka nemá parkovaciu polohu P. To spôsobuje problémy pri štartovaní, keďže štartovať môžete len na neutrál „N“, ale vypínať aj v pozíciách „D“ či „R“. Zobrazenie pozície prevodovky sa síce objavuje na prístrojovom paneli, ale v záplave údajov ho vždy tak trochu hľadáte. Lepšie by boli podsvietené piktogramy priamo na stĺpiku riadenia. Tak či tak by sme však túto prevodovku neodporúčali. A to aj z toho dôvodu, že v kombinácii s občas štrajkujúcim stop-štart systémom vás opätovné štartovanie môže poriadne vyviesť z miery.

Spotrebou vás však C4 Picasso určite poteší. V meste si vezme menej než sedem litrov a mimo neho klesne spotreba aj pod päť. Náš priemer zostavený najmä z mimomestskej a diaľničnej jazdy vrátane serpentín sa ustálil na vynikajúcich 5,4 litra.

Podvozok len priemer

Od rodinne ladeného vozidla očakávate najmä komfortné pruženie. Lenže tu Picasso trochu sklamalo. Na kvalitnej ceste vie síce pekne prepružiť, ale neznášanlivosť podvozku, najmä zadnej nápravy, k malým priečnym nerovnostiam mu stále zostala. Aj keď v menšej miere než v minulosti. Svoje zohrali zbytočne veľké príplatkové 18-palcové disky. Komfort pruženia jednoducho neodráža snahu o prémiový pocit z jazdy. Občas sa ozvalo aj nejaké to zavŕzganie, čo však môže byť len „výsadou“ karosérie s panoramatic­kým oknom.

Citroën C4 Picasso Foto: Pravda.sk
Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso

Čo sa týka jazdných vlastností si Picasso určite polepšilo. Nižšia hmotnosť, nižšie ťažisko a dlhší rázvor mu dávajú v zákrutách omnoho vyšší pocit istoty. Samozrejme, suverenitu Fordu B-Max či S-Max od neho nečakajte. Predsa len musíte počítať s limitmi jednoduchšej zadnej nápravy s torznou priečkou. Pripravte sa aj na citlivosť na bočný vietor.

Citroën C4 Picasso sa v novej generácii posunul o veľký krok vpred. Je veľmi priestranný, štýlový aj úsporný. No snaha o prílišnú inovatívnosť vám vie za jeho volantom liezť niekedy poriadne na nervy. Jednoducho menej býva viac. Otázkou ostáva, či za tie isté peniaze nevoliť radšej overenú klasiku, napríklad v podobe komfortného kombi Citroën C5 Tourer s hydro-pneumatickým pružením. Ten dokáže odviezť päť ľudí rozhodne pohodlnejšie, o veľkosti kufra nehovoriac. A ak už C4 Picasso, tak si potom radšej počkať na jeho 7-miestnu verziu Grand C4 Picasso, nech to má aspoň nejakú logiku.

Výhody Nevýhody
špičkové materiály nepohodlné zadné sedadlá
slušná variabilita málo miesta nad hlavou vzadu
úsporný motor robotizovaná prevodovka
Technické údaje
Model: C4 Picasso 1.6 e-HDi Senso Drive Exclusive
Objem motora (cm3): 1560
Výkon (kW/ot.): 85/3600
Krútiaci moment (Nm/ot.): 270–285/1750
Prevodovka: 6-robotizovaná
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4430/1830/1610
Rázvor náprav (mm): 2785
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 537 – 1709/55
Maximálna rýchlosť (km/h): 189
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 12,3
Komb. spotreba (l/100 km): 4,0
Cena: 25 690 €
Sériové vybavenie Exclusive (vybrané prvky):
ESP, 6× airbag, hill-holder, stop-štart systém, elektrická  

parkovacia brzda, detekcia podhustenia pneumatík, palubný počítač, bezkľúčový prístup a štartovanie, panoramatické čelné okno, el. balík na okná a vyhrievané sklopné spätné zrkadlá, diaľkové centrálne uzamykanie, elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo, výšková regulácia predných sedadiel, dvojosová regulácia volantu, sklopné operadlo spolujazdca, tri samostatné posuvné a sklopné zadné sedadlá, letecké zadné stolíky s osvetlením, dvojzónová klimatizácia, radarový tempomat s obmedzovačom, aktívne bezpečnostné pásy, kožené čalúnenie, vyhrievané sedadlá, parkovací asistent, elektrické veko kufra, prenosná lampa v kufri, audio s VD + 6 repro, USB-port, bluetooth, navigácia, rozhranie e-Touch (5,7 palca), 12-palcový displej prístrojového panelu, denné LED svetlá, xenónové stretávacie svetlá, predné hmlové svetlá, 17-palcové disky, masážne sedadlá, lýtková opierka sedadla spolujazdca. ||

Citroën C4 Picasso
Citroën C4 Picasso
+25Citroën C4 Picasso
7 debata chyba
Viac na túto tému: #Citroen #Picasso
Články podľa značiek